Varende dames bij VLOOT!

De inspanningen die VLOOT levert rond diversiteit en in het bijzonder rond het aantrekken van vrouwen in varende functies werpen hun vruchten af. Sofie Akkermans en Anouk Mortelmans versterken sinds kort de Antwerpse VLOOT-ploeg.

Zes varende dames bij VLOOT tegenover een 500-tal varende mannen lijkt nog steeds een erg laag cijfer. Toch zijn deze aanwervingen een stap in de goede richting en een bevestiging van het feit dat dames een mooie varende job kunnen vinden in de maritieme sector. VLOOT heeft deze resultaten ook te danken aan de goede samenwerking met het maritiem onderwijs en areyouwaterproof.

We roepen onze dames dan ook op om hun ervaringen uit te dragen en andere dames aan te moedigen om te kiezen voor een maritieme opleiding en loopbaan.

LOODSWEZEN zoekt straffe kapiteins die loods willen worden!

Wil je kapiteins deskundig adviseren tijdens hun aanloop naar een Vlaamse haven? Zie je het zitten om met veel verschillende vaartuigen in contact te komen, met elk hun eigen vaar- en manoeuvreereigenschappen? Draag je ‘veilig’ en ‘vlot’ hoog in het vaandel? Beschik je over de juiste papieren en ervaring?

Klik dan zeker door naar de vacature! Solliciteren kan tot uiterlijk 10 oktober 2018. Alle informatie is beschikbaar via werkenvoorvlaanderen.be.

Schitterend zomerweer zorgt voor grote drukte op de kustveren!

Veerboor Roger RaveelHet schitterende zomerweer zorgde ervoor dat op de kustveren van VLOOT alle records gebroken werden. In juli zette het veer in Nieuwpoort 23.555 fietsers en 28.890 voetgangers veilig over. In Oostende, waar twee veren de overzet verzorgen, maakten 36.366 fietsers en 142.068 voetgangers gebruik van het veer.

Dit betekent dat 51% meer fietsers en 32% meer voetgangers ten opzichte van juli 2017 de kustveren gebruikten. Deze stijging is niet enkel te wijten aan het mooie weer. In samenwerking met de stad Oostende kon de dienstverlening tijdens de zomermaanden aanzienlijk uitgebreid worden.

De Raveel-vaartuigen kunnen per oversteek maximum 50 passagiers en 20 fietsen meenemen. Meer informatie over deze vaartuigen via deze link.
Details over deze gratis VLOOT-dienstverlening, klik Nieuwpoort of Oostende.

Verandering leiding Vlaams LOODSWEZEN

De bijzondere opdracht van Yves Goossens bij het Vlaams LOODSWEZEN loopt langzaam ten einde. Op 1 september 2018 neemt hij formeel zijn functie van algemeen directeur bij VLOOT opnieuw op. Johan Onraedt, die hem daar waarnemend verving, neemt dan de functie van directeur administratie & organisatie voltijds op en zal die combineren met enkele specifieke beleidsdossiers die hij blijft behartigen.

Herman Van Driessche (huidig directeur nautische zaken Vlaams LOODSWEZEN) zal door de vakantie van Yves Goossens in augustus, in de feiten al vanaf 1 augustus 2018 als wnd. algemeen directeur de leiding van het Vlaams LOODSWEZEN overnemen.

Afscheidnemend administrateur-generaal Jacques D’Havé, bedankt!

Op vrijdag 27 juli 2018 kwam afscheidnemend administrateur-generaal Jacques D’Havé nog even langs bij het Vlaams LOODSWEZEN. Daar begon zijn loopbaan bij de Vlaamse overheid, als allereerste algemeen directeur bij de net opgerichte DAB. In naam van alle collega’s dankte Yves Goossens hem nogmaals voor de vele jaren samenwerking en overhandigde hem, als aandenken, een gepersonaliseerde loodspenning. Op de plaats waar voor de loodsen een nummer wordt aangebracht, werd voor hem ‘spiritus rector’ gegraveerd. Omdat Jacques D’Havé aangaf zich vanaf 1 augustus 2018 onder meer in te zetten voor het welzijn van zeevarenden via Apostolatus Maris, wordt binnen het Vlaams LOODSWEZEN een oproep gelanceerd om hem hierbij te helpen. Iedereen die zich hierbij wil aansluiten, kan een gift doen ter attentie van Apostolatus Maris vzw – rekeningnummer BE95 2200 9600 3158 – met vermelding ‘Jacques, bedankt!’

Topman CMA CGM bezoekt WANDELAAR!

Op zaterdag 30 juni 2018 bezocht Eugène Vanfleteren (Antwerps topman van CMA CGM) het loodsstation WANDELAAR. De tenderswath WESTDIEP bracht hem met zes bezoekers vroeg in de ochtend ter plaatse. Yves Goossens (algemeen directeur Vlaams LOODSWEZEN) en de nieuwe contract manager Artem Chernoshtan begeleidden de groep. Het bezoek betekende evenzo een afscheid van Eugène Vanfleteren, die ondertussen op pensioen ging. Yves Goossens overhandigde hem, naast een attentie, een penning van het LOODSWEZEN met de inscriptie ‘kritische topklant’, om hem te bedanken voor de kritische maar ook zeer realistische kijk die Eugène Vanfleteren doorheen zijn lange en indrukwekkende loopbaan op de dienstverlening van het LOODSWEZEN behield. Net die invalshoeken, gebracht door één van de top vier klanten van het Vlaams LOODSWEZEN, werden steeds bijzonder naar waarde geschat. Het zomerse weer en de vele schepen die beloodst werden, zorgden voor een bijzonder ontspannen sfeer. Eugène, bon vent!

Enkele foto’s via deze link.

Versterking van de organisatie!

2018 06 15 Artem Chernoshtan - kopieSinds 15 juni 2018 versterkt Artem Chernoshtan het Vlaams LOODSWEZEN. Als contract manager zal hij vanuit de financiële cluster de coördinatie en de opvolging van de nieuwe en lopende contracten, de samenwerkingsovereenkomsten, de claims en de juridische dossiers op zich nemen. Artem Chernoshtan behaalde een Master in de Rechten (UGent) en een Master of Maritime Sciences (UGent/VUB). Eerder deed hij ervaring op in de advocatuur. Hij rapporteert intern aan Astrid Lammens, financieel directeur.

LOODSWEZEN-collega’s bezoeken de WANDELAAR!

2018 05 28 vaart WANDELAAR 17Onlangs bezochten drie kleine groepjes collega’s het loodsstation WANDELAAR. Telkens verwelkomde de kapitein van het schip de groep. Op het programma stonden onder andere een uitgebreide rondleiding aan boord, uitleg rond de werking van het loodsstation en enkele beloodsingen. Voor de meeste collega’s was dit een eerste kennismaking met het hoe het er nu echt aan toe gaat op zee. Een ontdekking die voor veel collega’s een beter inzicht heeft gegeven op de werking van de eigen dienstverlening. De swath-beloodsingsmiddelen zijn veel stabieler dan de oude beloodsingsmiddelen. Het risico op zeeziekte is veel kleiner en het comfort voor de loodsen is veel groter.

Een journalist van Flows, een maritieme krant, vergezelde een van de groepjes en pende zijn bevindingen neer in een artikel.

Enkele foto’s en het artikel zijn te vinden via deze link.