Topman CMA CGM bezoekt WANDELAAR!

Op zaterdag 30 juni 2018 bezocht Eugène Vanfleteren (Antwerps topman van CMA CGM) het loodsstation WANDELAAR. De tenderswath WESTDIEP bracht hem met zes bezoekers vroeg in de ochtend ter plaatse. Yves Goossens (algemeen directeur Vlaams LOODSWEZEN) en de nieuwe contract manager Artem Chernoshtan begeleidden de groep. Het bezoek betekende evenzo een afscheid van Eugène Vanfleteren, die ondertussen op pensioen ging. Yves Goossens overhandigde hem, naast een attentie, een penning van het LOODSWEZEN met de inscriptie ‘kritische topklant’, om hem te bedanken voor de kritische maar ook zeer realistische kijk die Eugène Vanfleteren doorheen zijn lange en indrukwekkende loopbaan op de dienstverlening van het LOODSWEZEN behield. Net die invalshoeken, gebracht door één van de top vier klanten van het Vlaams LOODSWEZEN, werden steeds bijzonder naar waarde geschat. Het zomerse weer en de vele schepen die beloodst werden, zorgden voor een bijzonder ontspannen sfeer. Eugène, bon vent!

Enkele foto’s via deze link.

Versterking van de organisatie!

2018 06 15 Artem Chernoshtan - kopieSinds 15 juni 2018 versterkt Artem Chernoshtan het Vlaams LOODSWEZEN. Als contract manager zal hij vanuit de financiële cluster de coördinatie en de opvolging van de nieuwe en lopende contracten, de samenwerkingsovereenkomsten, de claims en de juridische dossiers op zich nemen. Artem Chernoshtan behaalde een Master in de Rechten (UGent) en een Master of Maritime Sciences (UGent/VUB). Eerder deed hij ervaring op in de advocatuur. Hij rapporteert intern aan Astrid Lammens, financieel directeur.

LOODSWEZEN-collega’s bezoeken de WANDELAAR!

2018 05 28 vaart WANDELAAR 17Onlangs bezochten drie kleine groepjes collega’s het loodsstation WANDELAAR. Telkens verwelkomde de kapitein van het schip de groep. Op het programma stonden onder andere een uitgebreide rondleiding aan boord, uitleg rond de werking van het loodsstation en enkele beloodsingen. Voor de meeste collega’s was dit een eerste kennismaking met het hoe het er nu echt aan toe gaat op zee. Een ontdekking die voor veel collega’s een beter inzicht heeft gegeven op de werking van de eigen dienstverlening. De swath-beloodsingsmiddelen zijn veel stabieler dan de oude beloodsingsmiddelen. Het risico op zeeziekte is veel kleiner en het comfort voor de loodsen is veel groter.

Een journalist van Flows, een maritieme krant, vergezelde een van de groepjes en pende zijn bevindingen neer in een artikel.

Enkele foto’s en het artikel zijn te vinden via deze link.

Vlaams LOODSWEZEN vergroent verder!

2018 06 08 nieuwsitem vergroening DABLDe Vlaamse Regering stelde zich als doel de ecoscore van haar wagenpark op 67 te brengen. Na de opstart van de inzet van hybride wagens voor het loodsentransport in de North Sea Port-regio, werd ondertussen ook het eigen wagenpark van het Vlaams LOODSWEZEN milieuvriendelijker. Terwijl de gemiddelde ecoscore in 2017 nog 61 bedroeg, staat vandaag een score van 63 op de teller. Ook CNG-benzine deed ondertussen haar intrede. In 2018 worden bijkomende vervangingen van een aantal oude en milieuonvriendelijke wagens voorzien. Dit moet de gemiddelde ecowaarde van het wagenpark tegen eind 2018 op de doelstelling van de Vlaamse Regering brengen.

De Vlaamse loodsboten varen ondertussen al jaren op zwavelarme brandstof en hun beheer is ISO 14001-gecertifieerd.

Ondertussen wordt samen met het Agentschap voor Facilitair Management los van opfrissingswerken ook een ingrijpende energetische renovatie van het loodswezengebouw in de Motorstraat in Gent voorbereid. Door het isoleren en vernieuwen van de buitenschil (vernieuwen van het dak, de gevels en de ramen met thermisch geïsoleerde beglazing) en het overschakelen van stookolieverwarming naar gas, BENOveren we naar een ecovriendelijk gebouw.

De nieuwe zetel in de Thonetlaan, gelegen op de IMALSO-site, kreeg een energetische upgrade door het isoleren van het dak van het geklasseerde gebouw en het voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem. Het vernieuwen van de technieken (ledverlichting, gasverwarming en ventilatiesysteem D) vormden belangrijke ecovriendelijke maatregelen en zorgen vandaag bijkomend voor een besparing van het energieverbruik.

Succesvolle samenwerking tussen de Hogere Zeevaartschool en het Vlaams LOODSWEZEN

2016 11 03 deurganckdok696 Hogere Zeevaartschoolstudenten en een kleine 1400 loodsreizen op de Schelde

Tijdens het lopende academiejaar 2017-2018 zullen opnieuw 67 studenten van de dekafdeling aan de Hogere Zeevaartschool (Bachelor Nautische Wetenschappen – 3de jaar) een rivierloods vergezeld hebben tijdens op- en afvaarten op de Schelde. Sinds de samenwerking met de Hogere Zeevaartschool in 2006 startte, maakten 696 toekomstige officieren elk gemiddeld twee reizen met een rivierloods. Deze reizen liggen verspreid over de weekends tijdens het academiejaar. Zo maakten de studenten kennis met de nautische uitdagingen op de rivier. Sommigen van hen behaalden ondertussen hun Master All Ships-ticket en solliciteerden bij het Vlaams LOODSWEZEN.

Deze korte maar intense kennismaking met het beroep van loods liet bij hen een belangrijke indruk na. Een succesvolle samenwerking tussen de Hogere Zeevaartschool en het Vlaams LOODSWEZEN. Tijdens het academiejaar 2017-2018 liepen ook zes Congolese studenten eenzelfde stage, verspreid over in totaal 245 reizen.

Studenten aan het woord

2018 06 04 student HZS 01

Justine Van Wellen: “Leren navigeren met verschillende typen schepen op een simulator is primordiaal in de opleiding Nautische Wetenschappen. Dit om inzichten en vaardigheden te verwerven. Echter, niet alle factoren kunnen algoritmisch uitgeschreven worden, hierdoor is praktijkervaring onontbeerlijk. Een op- en afvaart op de Schelde is een unieke kans om een beter inzicht te verkrijgen in het manoeuvreren met schepen, van kleine tankers tot grote containerschepen. Een buitengewone ervaring! De loodsen maakten mij bewust van potentiële gevaren en andere factoren die essentieel zijn voor een veilige navigatie.

2018 06 04 student HZS 02Emiel Van Driessche: “Als student Nautische Wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen kreeg ik de unieke kans om samen met een loods aan boord van een schip te gaan. In combinatie met een stage bij VLOOT leerde ik de werking van het LOODSWEZEN in al haar facetten kennen. Bovendien werden mij ook enkele manoeuvreertechnieken aangeleerd die bruikbaar zijn voor mijn latere carrière in de nautische sector.

Opstart nieuwe lijn op Gent!

i motion planOp 28 mei 2018 is de nieuwe ‘I-Motion’ scheepvaartlijn opgestart tussen North Sea Port in Gent en twee havens in het Verenigd Koninkrijk (Thamesport en Hull). Per week zijn drie afvaarten voorzien met twee schepen waarbij het ene schip twee maal de haven van Hull en eenmaal de haven van Thamesport zal aanlopen, terwijl het andere schip de trajecten net andersom zal afleggen. De ‘I-Motion’-lijn is tot stand gekomen door een samenwerking tussen ‘Stukwerkers’ en ‘Masterbulk’. De agentuur voor beide schepen zal waargenomen worden door de firma ‘De Baerdemaeker’.

De MARUS kwam al in de avond van 27 mei 2018 onder advies van resp. kapt. Yves Eysackers (zeetraject) en kapt. Ronny Tratsaert (traject Vlissingen-Gent) aan in het Kluizendok. De volgende bestemming van het vaartuig is Thamesport.
De BF CARTAGENA meerde er af op 28 mei 2018 onder begeleiding van resp. kapt. Hugo Van Leeckwyck (zeetraject) en kapt. Steven De Backer (traject Vlissingen-Gent), met als volgende bestemming Hull.

Marus   Cartagena

Amerikaanse interesse in Vlaamse loodsboten

2018 03 08 bezoek Amerikaans Loodswezen

Op 21 februari 2018 bezocht kapt. Carl Mahler, loods in Fort Lauderdale (Florida) verbonden aan de Port Everglades Pilots Association, de redeboten in Vlissingen. De bedoeling was om ervaring op te doen rond dit type redeboten met het zicht op een eventuele aankoop van nieuwe vaartuigen voor het loodsentransport binnen de eigen regio. Ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw – R&D manager van VLOOT, begeleidde kapt. Carl Mahler. Naast de redeboten in Vlissingen, bezochten zij ook het douanevaartuig ZEELEEUW en het reddingsvaartuig R6-ORKA die een gelijkaardige rompvorm hebben in Oostende. Zie ook het nieuwsbericht van VLOOT.

Bijzonder transport vertrokken naar eindbestemming!

2018 01 08 Boabarge 02

De BOABARGE 37 is een ‘semi-submersible heavy lift barge’ die vorig jaar naar Oostende werd gesleept om funderingen voor hoogspanningsstations op te laden die bestemd zijn voor het windmolenpark Kriegers Flak in Denemarken. Door de afmetingen van de BOABARGE, lengte 152 meter en breedte 38 meter en een diepgang van 5,80 meter, was dit een uitzonderlijk sleeptransport voor de haven van Oostende.

Op 8 januari 2018 vertrok de BOABARGE 37 richting Denemarken, gesleept door zeesleepboot ZEUS OF FINLAND. Het totale gewicht van de barge inclusief de lading bedroeg ongeveer 18.000 ton!

Om 13.30 uur kwam kustloods kapt. Fabio Petralia aan boord van de ZEUS OF FINLAND. Achteraan werd een tweede sleepboot vastgemaakt. Aan boord van de BOABARGE 37 bevonden zich enkele bemanningsleden om afstanden door te geven. De barge werd vakkundig het dok uitgesleept door een goede samenwerking. Bij het passeren van de strekdammen ving de krachtige zeesleper de stroom volledig op. Daarna kon de sleepkabel op lengte worden gezet en ging het traject verder richting de WANDELAAR waar de kapt. Fabio Petralia om 17.00 uur ontscheepte.

Hernieuwde afstemming tussen de CVBA Brabo en het Vlaams LOODSWEZEN!

2017 12 21 Kallo sluisSinds jaren wordt het gebruik van een ladder voor de loodwissel Braboloods-Vlaamse rivierloods in de Kallosluis, via de facturen van het Vlaams LOODSWEZEN doorgerekend. In afspraak met CVBA Brabo zal dit vanaf 1 januari 2018 via haar factuur gebeuren. Voor wat het Vlaams LOODSWEZEN betreft betekent dit opnieuw een stap naar verdere administratieve vereenvoudiging, terwijl er tussen haar en de CVBA Brabo ook onderlinge verrekeningen verdwijnen. Voor de klanten kan dit een kostenverlaging betekenen vanwege de mogelijkheid om de BTW te recupereren.