Eedaflegging als afsluiter van een intensief jaar!

2017 08 31 eedaflegging loodsen front

Vlaams minister Ben Weyts was getuige van de eedaflegging van de laatste lichting monovalente loodsen. Als zij vandaag als ‘loods’ van de eerste categorie aan boord zullen stappen, start de nieuwe lichting stagiaires. Onder hen zal bijna de helft opgeleid worden tot multivalente loods. Een historische stap voor Vlaanderen!

Op donderdag 31 augustus 2017 legden 17 loodsen in aanwezigheid van minister Ben Weyts (Vlaams minister voor mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn) de eed af in handen van kapt. Jacques D’Havé (administrateur-generaal van MDK), waarna zij van de minister als aandenken aan dit moment een loodspenning met hun persoonlijk nummer overhandigd kregen. Onder hen zaten ook vier loodsen die ondertussen al twee jaar ervaring opgebouwd hebben, maar die nog niet de kans kregen hun eed af te leggen.

Na een jaar van intensieve opleiding en talrijke proeven en examens werden kapiteins Sofie De Buysscher, Bart Wilssens, Tim Heiremans, Bart Peeters, Peter Ichau, Steven Govaerts, Manuel Baeté, Tom Hardies, Olivier Francois, Frederic Ivens, Dennis Pauwels, Thomas Goethals en Koenraad Rubben hiermee formeel loods.

Havenkapitein-commandant Rik Verhaegen nam namens Daan Schalck (CEO Havenbedrijf Gent) de verwelkoming voor zijn rekening. Hij schetste een stuk geschiedenis en lichtte toe hoe belangrijk de loodsen voor de havengemeenschap zijn.

Minister Weyts benadrukte in zijn speech het belang van vakmanschap voor de Vlaamse economie. Het laatste jaar is heel wat bewogen binnen de organisatie. Deze historische stappen die gezet zijn, zijn stappen om fier op te zijn. Ook de trajectoverlappen zijn binnen de moderne havenmaatschappij van bijzonder groot belang en hebben tot doel een efficiëntere werking van de keten te waarborgen. Vandaag legde de laatste lichting monovalente loodsen hun eed af. Morgen starten de nieuwe leerlingen hun opleidingsjaar, waaronder zes tot multivalente loods. Minister Weyts wenste zowel de nieuwe loodsen als de nieuwe leerlingen veel succes.

Kapt. Jacques D’Havé benadrukte in zijn speech het belang van de eed die de loodsen bij hem aflegden en feliciteerde hen ook met de nieuwe, bijzonder belangrijke stap in hun loopbaan.

Na de eedaflegging vond een kleine receptie plaats, waar nagepraat werd met de loodslesgevers kapiteins Tom Van Holsbeke (reglementen), Peter Goossens (vaarwaters), Ronny Tratsaert (simulator), Manuel Walgraeve (vaarwaters, manoeuvreren, hydrografie), Geert Devriese (reglementen) en Karel Vlieghe (snms lite). Ook kapt. Erika De Saedeleer (coördinator opleidingen) en andere leden van het LOODSWEZEN-managementteam waren vanzelfsprekend aanwezig. Kapt. Fred Kuipers (voorzitter van het Nederlands loodswezen regio Scheldemonden) belichaamde de Nederlandse delegatie en bracht een kleine attentie mee voor alle nieuwe loodsen.

Ook de aanwezigheid van de partners van de beëdigde loodsen droeg bij tot een los en sfeervol afsluitend moment in het havenontvangstcentrum.

Klik hier om de foto’s te bekijken.

LOODSWEZEN zoekt straffe kapiteins die loods willen worden!

LOODSWEZEN

Wil je kapiteins deskundig adviseren tijdens hun aanloop naar een Vlaamse haven? Zie je het zitten om met veel verschillende vaartuigen in contact te komen, met elk hun eigen vaar- en manoeuvreereigenschappen? Draag je ‘veilig’ en ‘vlot’ hoog in het vaandel? Beschik je over de juiste papieren en ervaring?

Klik dan zeker door naar de vacature! Solliciteren kan tot uiterlijk 22 september 2017. Alle informatie is beschikbaar via vlaanderen.be.

En wat moet je doen om zelf met de grootste schepen ter wereld de Vlaamse havens te kunnen binnenvaren?

2017 07 13 kaptDe loodsen van het Vlaams LOODSWEZEN zijn allen kapiteins. ‘Master all ships’, zoals het op hun vaarbevoegdheid staat. Om kapitein te worden, start je na je middelbare studies de opleiding aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, waar zowel een Franstalige als een Nederlandstalige opleiding ingericht wordt. Na het behalen van je master in de nautische wetenschappen start je je loopbaan als dekofficier op zee. Na enkele jaren de wereld verkend te hebben en opgeklommen te zijn tot de hoogste functies aan boord, kan je op basis van je vaarbevoegdheid – die ondertussen deze van ‘Master all ships’ geworden is – solliciteren bij het Vlaams LOODSWEZEN. Bij ons krijg je een doorgedreven opleiding die je in een jaar klaarstoomt om als loods aan boord te stappen en, na tal van proeven en examens, de functie daadwerkelijk op te nemen.

2017 07 13 madrid maerskDe loodsen die de MADRID MAERSK vanop zee veilig naar Antwerpen brachten, met de CMA CGM JULES VERNE Zeebrugge aanliepen en het schip er veilig afmeerden en de KMAX VISION doorheen de sluis van Terneuzen richting Gent loodsten (met slechts een metertje aan beide zijden over!) behoorden tot de top qua ervaring. Allen hadden ze er meer dan 12 jaar ervaring als loods opzitten en waren naast hun ‘Master all ships’ ook nog ‘Pilot all ships’. Ondanks de duizenden loodsreizen en een nooit stoppende training en interne opleiding die ze elk achter de rug hadden, waren deze ‘big ladies’ opnieuw een bijzondere uitdaging. Het ene schip is het andere niet… Nooit.

2017 07 13 cma cgm jules verneDrie aanvullende weetjes:

  1. Loods is zeker geen uitsluitend ‘mannenberoep’. Er varen al jaren vrouwelijke loodsen bij het Vlaams LOODSWEZEN. Ze vormen nog wel een kleine groep, maar door de zowat jaarlijkse instroom van vrouwelijke kandidaat-loodsen groeit die groep standvastig.
  2. Ook als je je Hogere Zeevaartschoolstudies in het Frans hebt afgelegd kan je, mits het slagen in een apart taalexamen, ook kandidaat-loods worden bij het Vlaams LOODSWEZEN. Ook dit jaar zijn er weer oorspronkelijk Franstalige kandidaten die opstarten.
  3. Sommige loodsen startten hun maritieme opleiding reeds vroeg, door voor hun middelbare studies te kiezen voor een opleiding op technisch secundair niveau (De Scheepvaartschool – Cenflumarin of Maritiem Instituut Mercator). In deze laatste school biedt men trouwens ook een ASO-opleiding Maritieme Wetenschappen (Wetenschappen-Wiskunde) aan. Vanzelfsprekend kozen de loodsen steeds de Master-opleiding aan de Hogere Zeevaartschool, om er helemaal klaar voor te zijn.

2017 07 13 kmax visionVoor meer informatie over het maritiem onderwijs, zie ook www.areyouwaterproof.be.

WIELINGEN ingezet bij reddingsoperatie Capella

2017 07 01 kaartOp zaterdag 1 juli 2017 werd ook de loodsboot WIELINGEN ingezet bij de zeer uitgebreide reddingsactie en zoektocht naar de opvarenden van het gekapseisde zeiljacht Capella. In opdracht van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC – afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING) en in goede coördinatie met de vele andere reddingsvaartuigen voer de WIELINGEN gerichte “expanding squares” op de plaats waar het zeiljacht gevonden werd.

Wielingen

Bedrijfsintern financieel systeem geoptimaliseerd!

2017 06 20 finlogOp maandag 19 juni 2017 is het bedrijfsintern financieel systeem van het Vlaams LOODSWEZEN in een volgende stap verder geoptimaliseerd. De upgrade en verruiming van de huidige werking heeft tot doel tot een nog beter financieel beheer te komen en zowel de financiële transparantie, monitoring van de uitgavenstromen als analyse op een nog hoger niveau te brengen. Het Vlaams LOODSWEZEN kon daarvoor ook rekenen op Kris Delclef (ICT-manager VLOOT), die vanuit zijn ervaring zijn schouders mee onder het project stak.

(foto vlnr: Ilse Goris – boekhouder, Kris Delclef – ICT-manager (VLOOT) en Astrid Lammens – financieel directeur)

Het ene schip is het andere niet… De MADRID MAERSK voor het eerst naar Antwerpen brengen: een bijzondere uitdaging!

2017 06 12 Madrid Maersk 13

Op vrijdag 9 juni 2017 arriveerde de MADRID MAERSK ter hoogte van de loodsboot WANDELAAR. Dirk Claeys (VLOOT) coördineerde vanop de WANDELAAR de scheepsbewegingen binnen het beloodsingsgebied voor Oostende en zorgde ervoor dat loodsen Dominique Moerman en Dirk Stappaerts via de tenderswath WIELINGEN rond 02.30 uur aan boord werden gezet. Ook Yves Goossens sloot aan. Na een eerder korte klim op de loodsladder namen ze binnen het schip de lift om elf verdiepingen hoger kapitein Larsen te vergezellen op ‘zijn’ brug en de navigatie richting Vlissingen in het holst van de nacht en tussen de zandbanken aan te vatten.

Rond 05.00 uur bracht de redeboot DEURLOO (VLOOT) ter hoogte van Vlissingen de rivierloodsen Jacques Cruyl, Noël Haegeman en Jürgen Van Cauwenberge aan boord. Jacques Cruyl en Noël Haegeman namen het loodsen over van de zeeloodsen die de MADRID MAERSK verlieten, terwijl Jürgen Van Cauwenberge de volledige verdere opvaart zou monitoren. De resultaten van deze monitoring zullen later aan de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart overgemaakt worden. Het loggen van de specifieke gedragskenmerken van het schip alsook de zoektocht naar alle mogelijke additionele aandachtspunten waren echter ook van belang voor de afvaart en latere aanlopen en onder andere de simulatortraining voor de collega-loodsen. Ook de squat (het additioneel verlies van ruimte onder de kiel van een varend schip in ondiep water), de aanzuiging langsheen de zandbanken en de golfvorming (belangrijk voor de veiligheid van de nabije binnenvaartschepen en de oevers) werden door de loodsen nadrukkelijk gemonitord. Al deze nieuwe informatie over dit enorme ‘2de generatie triple-E’-schip zijn echter niet alleen essentieel voor het LOODSWEZEN zelf, maar ook voor de kapitein en de reder. Zo werd een afwijking tussen de beschikbare data qua airdraft gevonden – van belang voor het passeren onder sommige hoogspanningslijnen boven de Schelde – die onmiddellijk met de kapitein werd besproken. Door de bijzonder genomen veiligheidsmarges betekende dit voor de opvaart zelf in elk geval geen enkel probleem. Een dergelijke service van het LOODSWEZEN aan de rederijen gebeurt meestal in de luwte, maar is daarom niet minder essentieel.

Samen met het daglicht kwam ook de regen. Daarnaast werden belangrijke windstoten voorspeld. De opvaart werd vanuit de wal en in opdracht van de afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING door VBS-loods Geert Claessen opgevolgd. Hij zorgde ervoor dat de voorafgaande veiligheidsinstructies vanuit de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit strikt werden toegepast en dat de veiligheid van de scheepvaart op de Schelde nooit in het gedrang kon komen. Het vaarschema werd zelfs iets versneld om de passage met andere grote schepen op de kronkelende Schelde nog optimaler en veiliger te laten verlopen.

Rond 08.45 uur naderde de MADRID MAERSK het Deurganckdok om een moeilijk én kritisch zwaaimanoeuvre aan te vatten. Het schip moest immers achteruit het dok binnen varen. De onderlinge ervaring, de beschikbare kracht van de sleepboten en het goed teamwork tussen de loodsen en de sleepbootkapiteins zorgde ervoor dat er in tegenstelling tot in de haven van Felixtowe slechts drie in plaats van vier sleepboten nodig waren. Dit zonder ook maar de minste toegeving op veiligheid noch vlotheid. Rond 10.00 uur lag de MADRID MAERSK veilig afgemeerd aan de terminal. Klaar voor het lossen en laden, de vaarten langsheen het schip die het Antwerps havenbedrijf voor geïnteresseerden organiseerde en de media-aandacht die, terecht, nog in crescendo zou volgen.

Foto’s via deze link.

Haven van Oostende als bron van ervaring voor kustloods in stage!

2017 05 09 Le Soleal 01

Op dinsdag 9 mei 2017 ontving de haven van Oostende het eerste cruiseschip van het seizoen. LE SOLEAL meldde zich omstreeks 10.00 uur aan ter hoogte van het WANDELAAR Pilot Station. Kustloods kapt. Patrick Mahieu nam dit schip voor zijn rekening. Kustloods in stage kapt. Koenraad Rubben vergezelde de loods in het kader van zijn uit te voeren studiereizen. Deze studiereizen hebben tot doel kennis en ervaring mee te geven aan de leerling-loodsen. Het cruiseschip lag veilig tegen de kaai om 11.20 uur en diende ’s avonds om 18.30 uur al opnieuw te vertrekken richting Amsterdam.

CEO Havenbedrijf Antwerpen maakt loodsreis op de Schelde

METADATA-START

Op 25 april 2017 werd Jacques Vandermeiren (CEO Havebedrijf Antwerpen) door de redeboot DEURLOO aan boord gebracht van de LIBERTAS H, een containerschip varend voor MSC. Hij werd vergezeld door Marc Beerlandt (CEO MSC Belgium), Rob Smeets (COO ai Havenbedrijf Antwerpen) en Yves Goossens (algemeen directeur Vlaams LOODSWEZEN). Kapt. Jo Caramin (rivierloods) loodste het schip vlot en veilig van Vlissingen naar het Deurganckdok.

Enkele foto’s via deze link.

Loodsenvervoer in de Gentse kanaalzone schakelt hybride!

2017 04 21 taxi Gent 01

Sinds kort is het contract voor het vervoer van de loodsen over de weg tussen de loodsstations, sluizen en schepen vernieuwd. Het bedrijf dat nu het vervoer verzorgt voor de kanaalloodsen in de Gentse regio en op het traject Vlissingen-Gent, koos voor hybride wagens. Op deze manier komen zij tegemoet aan de belangrijke bezorgdheid van het LOODSWEZEN om inspanningen te leveren voor het milieu. Deze nieuwe wagens stoten gemiddeld heel wat minder CO2 uit. Door de hybride technologie is ook het brandstofverbruik verder gereduceerd. Terwijl het goederentransport via vrachtwagens in de haven van Gent sterk daalde, ten voordele van de binnenvaart, draagt het Vlaams LOODSWEZEN op deze wijze zelf haar steentje bij. Het loodsentransport in de Gentse kanaalzone staat jaarlijks voor 395.000 km.

Daarenboven wordt voor het loodsentransport gewerkt met een volgeautomatiseerde sturing en registratie op basis van de nieuwe LISapp (Loodswezen Informatie Systeem). Dankzij deze applicatie kunnen de nodige gegevens snel en eenvoudig uitgewisseld worden vanaf een smartphone.

Zie ook het nieuwsitem van het Havenbedrijf Gent door hier te klikken.

Meer foto’s via deze link.