Boeienplein naar Kallo!

In 1899 werd in Antwerpen aan de Tavernierkaai ten zuiden van het LOODSWEZEN en tegenover het Margueriedok een boeienloods opgetrokken met als doel het onderhoud en de herstelling van alle boeien te faciliteren. Deze opslagplaats werd het ‘boeienplein’ genoemd en was na 120 jaar nog steeds in gebruik.

Op 13 september 2017 verhuisden de VLOOTcollega’s in Antwerpen uit het historisch loodswezengebouw en de bijhorende annex aan de Tavernierkaai naar het vernieuwde ‘Imalso-gebouw’ aan de Thonetlaan. Ook de vaartuigen kregen er een ligplaats aan de ‘Staatssteiger LO’.

Door de infrastructuurwerken aan de Scheldekaaien ter hoogte van de nieuwe Cruiseterminal, werd later besloten ook het ‘boeienplein’ te verhuizen. Een nieuwe locatie werd, op aangeven van VESPA, gevonden op een terrein van afdeling Maritieme Toegang aan de Singelweg, gelegen tussen de Kallo-sluis en het Fort Sint-Marie waar tot voor kort het KTA Zwijndrecht Cenflumarin gehuisvest was.

Deze locatie biedt meer ruimte en kan praktischer ingericht worden. De nabijheid van de boeienlegger ZEESCHELDE (die buiten de standaardopdrachten ter hoogte van Lillo stand-by kan blijven voor spoedinterventies) en de grote Scheldedokken (met hogere densiteit aan scheepvaart en bebakening) zijn bijkomende voordelen.

De verhuis van de boeien vond plaats in december 2018. Operations manager kapt. Mark Dewinter, ing. Maarten De Nolf, ing. Ruben Vanhamel en hoofdschipper Eric Van Loon leidden alles in goede banen. De boeien werden via het water verhuisd naar de nieuwe locatie door de ZEESCHELDE.

Naast het uitzetten en onderhouden van boeien, neemt de ZEESCHELDE verschillende andere opdrachten op zich zoals onder andere opleidingen voor het maritiem onderwijs en interventies bij calamiteiten. De boeien zijn uitgerust met zonnepanelen, betere batterij-systemen, LED-verlichting en aangepaste verfsystemen in functie van het verhogen van de onderhoudstermijn.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Kernopleidingen bij VLOOT en afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING ISO-9001 gecertificeerd!

Tijdens een externe audit die onlangs doorging bij VLOOT en betrekking had op de opleidingen voor de ‘special training STCW A-II/3’ onder de ISO-9001 koepel, werden gelijktijdig de procedures rond de VTS-opleidingen bij afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING meegenomen. Terwijl deze opleidingen bij VLOOT werden herbevestigd, leidde dit ook tot het behalen van het ISO-9001 certificaat voor afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING. Ilse Bailleul (SHEQ manager/DPA VLOOT) en Stefaan Priem (hoofd opleiding en training – afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING) namen hierbij samen het voortouw in handen.

Bij VLOOT is het van fundamenteel belang om deze opleidingen ook zelf te verankeren door de heel specifieke opdrachten van de organisatie. Op deze manier worden de knowhow en het groeipad van de eigen varende medewerkers versterkt. De Vessel Traffic Services (VTS), georganiseerd door afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING, is een internationaal verplichte dienstverlening door IMO. Ook de opleiding is internationaal verankerd via IALA. Afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING voorziet een eigen VTS-opleiding, zodat de aanwezige kennis en expertise op een gestructureerde manier kan doorgegeven worden. Interne instructeurs geven het merendeel van de opleidingsmodules. Voor een beperkt aantal topics wordt beroep gedaan op de knowhow van andere MDK-partners en enkele externe partners.

Terwijl het geven van opleidingen noch voor VLOOT, noch voor afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING deel uitmaakt van hun kerntaken, besloten beide organisaties deze zeer specifieke interne opleidingen te laten auditeren en certificeren op basis van een ISO-9001. Daarvoor werd geopteerd om de systemen en de expertise rond externe audits en certificering te delen. Afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING en VLOOT bouwden dit samen uit vertrekkende vanuit elkaars eigen, sterk verschillende specialismen. Voor VLOOT lag de uitdaging voornamelijk in het snel en doeltreffend inpassen van de specifieke opleidingen bij afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING binnen het eigen systeem. Voor de cel opleiding en training van de afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING is dit een blijk van erkenning voor het geleverde werk, maar ook een stimulans om in de toekomst de opleidingsstandaarden hoog te houden en voortdurend te verbeteren.

VLOOT en afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING behoren tot het agentschap MDK.

Nieuwe redeboot voor versterking loodsentransport!

Na de uitvoering van de laatste testen op de scheepswerf in aanwezigheid van ir. Piet Leeuwerck (scheepsbouw – R&D manager) en Tom Van Laken (technische dienst), vertrok de nieuwe redeboot SCHONEVELD op 13 februari 2019 naar Oostende en kwam toe in de nacht van 15 februari 2019. In de week na de aankomst stonden voorafgaand aan de voorlopige oplevering nog enkele finale testen en inspecties gepland door Scheepvaartcontrole en VLOOT. Op 21 februari 2019 voer de SCHONEVELD richting Vlissingen waar de opleiding van de bemanningen zal doorgaan.

De SCHONEVELD werd gebouwd door Baltic Workboats in Estland. Het vaartuig zal ingezet worden voor het loodsentransport in de Scheldemonding en op zee. Het vaartuig heeft een lengte van 22 meter, een breedte van 6,4 meter en een diepgang van 1,6 meter. De redeboot haalt een snelheid van 25 knopen en heeft net zoals de zustervaartuigen DEURLOO, HONTE en RAAN die iets kleiner zijn, een rompvorm met de kenmerkende ‘wave-piercing’. Het nieuwe vaartuig biedt nog meer comfort door het voorzien van meer beenruimte voor de passagiers en betere ergonomische zetels met een luchtveersysteem dat zich automatisch aanpast aan het gewicht van de persoon. Ook het ‘active ride control’ systeem met interceptors draagt bij aan het verminderen van de rol- en stampbeweging van het vaartuig. Later in het voorjaar verwacht VLOOT het tweede identieke vaartuig WULPEN.

Enkele foto’s van de SCHONEVELD vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Krachtige watermobiliteit ook in moeilijke situaties!

Aan de vooravond van 28 januari 2019 hoorde de bemanning (Matthias Pieters en Freddy De Pauw) van de ZEEASTER, het schip dat instaat voor de redebeloodsingen in Antwerpen, een noodoproep van een binnenschip. Aan boord van het binnenschip was dringend hulp nodig na een ongeluk. De ZEEASTER besloot onmiddellijk ter plaatse te gaan om assistentie te verlenen en maakte afspraken met de wal. Het slachtoffer werd aan boord van de ZEEASTER genomen en via het water naar de locatie gebracht waar de ambulance klaar stond. Ook in moeilijke situaties bewijst watermobiliteit zijn kracht!

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Onderzoeksschip SIMON STEVIN spot bultrug!

Op donderdag 24 januari 2019 zagen de bemanning en de wetenschappers aan boord van het onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN (VLOOT) plots een bultrug opduiken zo’n vijftiental kilometer voor de kust van Oostende. Volgens het VLIZ gaat het over een opmerkelijke waarneming. Vermoedelijk is het dier op doorreis naar het zuiden om te overwinteren.

Zie ook een kort filmpje door de bemanning en het bericht op Focus WTV.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Het warmste veer!

Jaarlijks lokt de Warmathon van de Warmste Week veel sportliefhebbers richting de Vlaamse steden. Op een sportieve en recreatieve manier worden meer dan 1000 goede doelen gesteund.

Ook in Antwerpen zorgden dit jaar talloze wandelaars, joggers en lopers voor een volzet evenement. Velen onder hen kozen voor het Sint-Annaveer om hun bestemming te bereiken. Als steun breidde VLOOT de dienstverlening uit tot 21.30 uur. 1.374 enthousiaste supporters en sporters maakten er gebruik van. Op deze manier en aanvullend aan de meer dan 12.000 warmste-week-initiatieven die veel collega’s ook persoonlijk ondersteunden, gaf ook VLOOT een duwtje. Warme watermobiliteit!

Enkele sfeerbeelden vindt u hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Left Side Memories: ook op het Sint-Anna veer!

Left Side Memories is een project van Jeugdhuis 2050 Formaat vzw in samenwerking met de stad Antwerpen. Deze tentoonstelling is een onderdeel van het project ‘jong in 2050’ en brengt het verhaal van bewoners op Linkeroever door de lens van enkele fotografen. Hun doel is om jongeren een kans te geven om hun talenten te laten zien, wijkgenoten beter te leren kennen en sfeer te creëren. Op verschillende locaties hebben enkele medewerkers van de stad Antwerpen de foto’s opgehangen, waaronder ook op de SCHELDE, het veer dat de verbinding tussen linker- en rechteroever in Antwerpen verzekert. De foto’s zijn nog te bezichtigen tot midden februari 2019. Sinds juli 2017 werd het Sint-Anna veer, een verloren gegane traditie, opnieuw opgestart naar aanleiding van de structurele werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. VLOOT is dan ook fier dat deze historische locatie deel uitmaakt van een project door jongeren.

Klik hier voor enkele foto’s.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Schoolschip Themis II terug operationeel na opknapbeurt!

Het schoolschip Themis II kreeg op 17 en 18 december 2018 de laatste inspecties en controles door Scheepvaartinspectie en Klasse. Na hun goedkeuring kon het startsein gegeven worden in dit nieuwe hoofdstuk voor de school en het schip.

De grondige dokbeurt bestond hoofdzakelijk uit onderhouds- en herstellingswerken en enkele belangrijke werkzaamheden binnenin het schip. Hierdoor voldoet de Themis II weer helemaal aan de hedendaagse normen en verwachtingen. Danielle Van Ast (algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen) is tevreden dat het schip binnen de afgesproken timing terug operationeel kan ingezet worden: “De gerenoveerde Themis II betekent dat onze leerlingen hun kennis, vaardigheden en attitudes in een authentieke context kunnen ontwikkelen. Antwerpen als wereldhaven is hier een cruciale factor.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voegt hieraan toe, “De Vlaamse Havens en onze binnenvaart bloeien volop – en we verwachten verdere groei in de komende jaren. We hebben dus veel goed opgeleide mensen nodig. Aan boord van de Themis II kunnen jonge mensen het vak leren in levensechte omstandigheden.

Sinds 2001 maakt de Scheepvaartschool – Cenflumarin gebruik van het opleidingsschip Themis II. De leerlingen worden aan boord getraind voor een maritieme job of een vervolgopleiding. De Themis II biedt een praktijkgerichte en waarheidsgetrouwe omgeving. VLOOT is bijzonder fier op deze samenwerking. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord. Realtime en reallife trainingen zijn belangrijk om zo al wat eerste ervaringen op te doen.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Vlaamse Hydrografie brengt wrak in kaart met HONDIUS

Op 5 november 2018 heeft het hydrografisch vaartuig HONDIUS (VLOOT) het wrak ALCA in de Schelde ter hoogte van de Schaar van de Noord opgemeten. De hydrografen van de Vlaamse Hydrografie (afdeling KUST) voerden nauwkeurige dieptemetingen uit met de meetapparatuur aan boord van het vaartuig. Op de gedetailleerde 3D-beelden is het gezonken schip goed te zien.

Deze data dient onder andere om de kaarten en bijhorende informatie die gebruikt worden door de scheepvaart up-to-date te houden. De Vlaamse Hydrografie bepaalt de juiste locatie en diepte op de bodem. Wrakken vormen obstakels die hinderlijk kunnen zijn voor de scheepvaart. Anderzijds wordt deze data ook opgenomen in de wrakkendatabank.

De ALCA dateert van 1938 en is gebouwd door een Deense scheepswerf. Na een aanvaring met een Zweeds schip in 1963, strandde het vaartuig. Dit gebeurde tijdens een zware sneeuwstorm met extreem beperkt zicht.

De Schaar van de Noord is een nevenvaarwater tussen de bocht van Bath en het verdronken land van Saeftinghe. Het wrak staat op de rivierkaarten aangegeven met het wraksymbool van een ‘droogvallend wrak’ en is gedekt door een kardinale boei. Bij zeer lage waterstanden komt een klein stuk van het wrak (ongeveer een 20 à 30-tal cm) droog te liggen. Dit gebeurt slechts enkele malen per jaar. Rond het wrak is door de vloedstroom een grote put uitgeschuurd. Het diepste punt van deze put ligt op 20 meter. Het hele wrak is ondertussen verzakt en verbogen. Vermoedelijk gebeurde dit vrij snel na het ongeluk.

Ook vandaag is dit nog steeds een riskante plaats. Door de nieuwe technologieën aan boord van de schepen en een goede coördinatie van de scheepvaart, zijn de risico’s beter beheersbaar.

De beelden van het wrak vind je hier.

Nieuwe dienstregeling Sint-Annaveer vanaf 12 november 2018!

Sinds 1 juli 2017 kende het historisch veer Sint-Anna dat linker- en rechteroever in Antwerpen verbindt een nieuwe opstart naar aanleiding van de ingrijpende werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. Een ruim jaar later, heeft het veer al 598.270 passagiers overgezet. Velen onder hen hebben heel wat mooie herinneringen aan deze overzet.

In het kader van een optimale connectiviteit ter hoogte van het Steenplein, maar ook om een veilige situatie te garanderen voor de verschillende vaartuigen die er aanmeren, zal vanaf maandag 12 november 2018 de dienstregeling van het Sint-Anna veer licht aangepast worden. Deze nieuwe dienstregeling kan hier geraadpleegd worden.

Meer informatie over het Sint-Annaveer vind je hier.