Het Waterbouwkundig Labo en VLOOT: teamwork in Koblenz!

De Duitse hydrometrische meetdienst BfG (Bundesanstalt für Gewässerkunde) organiseerde van 4 tot en met 6 september 2018 een ringtest voor ADCP-meettoestellen (Acoustic Doppler Current Profilers). Deze test liet toe de kwaliteit van deze toestellen te controleren. Verschillende Europese meetdiensten voerden samen een ADCP-meeting uit op de Rijn, elk met de door hen gebruikte meettoestellen. Deze vergelijkingsmetingen zijn nuttig om de betrouwbaarheid van het complete meetsysteem aan te tonen en te vergelijken. De voorbije jaren evolueerde de markt van deze ADCP-meettoestellen immers enorm.

Een 10-tal meetploegen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en België namen deel. Voor VLOOT was dit Alain Gorris, hoofdmotorist uit Antwerpen, met onze meetboot Tinn Silver. De resultaten van de verschillende ADCP-metingen worden eind 2018 gerapporteerd door de Duitse dienst. Ze zijn essentieel voor de collega’s van het Waterbouwkundig Laboratorium, want net deze ADCP-toestellen worden overal in Vlaanderen ingezet om het debiet en de stroomsnelheden van de waterwegen op te meten.

VLOOT en het Waterbouwkundig Laboratorium: goed Vlaams teamwork!

Klik hier voor enkele foto’s.

Website van het Waterbouwkundig Labo.

Atlantic Container Line (ACL – Grimaldi Group) en VLOOT maken schepen swathoperabel

Bij een contact tussen Bernard Moyson (Managing Director ACL) en Yves Goossens (algemeen directeur VLOOT) kwam de swathoperabiliteit van de ACL-schepen ter sprake. De technische diensten van beide organisaties werden met elkaar in contact gebracht, wat leidde tot enkele aanpassingen aan de scheepshuid van vijf schepen die een regelmatige lijn op Antwerpen hebben. Dankzij die aanpassingen zullen de ATLANTIC SEA, de ATLANTIC SKY, de ATLANTIC SAIL, de ATLANTIC STAR en de ATLANTIC SUN steeds door tenderswaths kunnen beloodst worden. Dit betekent minder maneuvreren (lij maken), een hogere snelheid aanhouden en veiligere beloodsingen ter hoogte van het WANDELAAR loodsstation. De beloodsing van deze schepen zal, net zoals bij andere swathoperabele schepen, minder snel de invloed ondervinden van slechte weersomstandigheden, waardoor hun inzet naar en aanlopen van Antwerpen ook operationeel verruimd wordt.

Enkele foto’s van de schepen vind je hier.

Officieren Marine-NAVLOG bezoeken VLOOT

Op vrijdag 21 september 2018 brachten de officieren van Marine-NAVLOG een bezoek aan VLOOT.

Na een globale voorstelling van VLOOT door Johan Onraedt, directeur administratie en organisatie bracht Birgit Berteloot, logistiek manager een boeiende uiteenzetting over de logistiek bij VLOOT en had Frank Aerssens, directeur operations en technische dienst het over de aanpak van en de evolutie in het technisch onderhoud van de VLOOTvaartuigen.

NAVLOG is de eenheid bij de marine die instaat voor scheepsbevoorrading en scheepsonderhoud. Er ontstond dus een interessante gedachtewisseling rond deze materies die vaak bij de Marine en bij VLOOT gelijklopend zijn en waar van elkaar geleerd kon worden.

Enkele foto’s van het bezoek vind je hier.

Meeting VLOOT en Nederlands loodswezen (vlootdienst) in Duitsland

Op vrijdag 14 september 2018 zaten ir. Piet Leeuwerck (manager Nieuwbouw – R&D), ing. Frank Aerssens (directeur Operations en Technische Dienst), en ing. Benoît Versavel (superintendent), samen met collega’s van het Nederlands loodswezen (vlootdienst) om de technische en operationele ervaringen met hun beloodsingsmiddelen te evalueren. Ook nieuwe technologieën en milieuvriendelijke technieken werden besproken, alsook de motoropstelling, de mogelijke ontwikkeling van propulsie door middel van fuel-cells op waterstof en de omschakeling naar LNG, aardgas of waterstof.

Deze technische meeting ging door bij de werf Abeking & Rasmussen in Duitsland, waar ook de ex-manager van de Duitse vlootdienst aansloot. A&R bouwde eerder de WANDELAAR en de 3 tenderswaths voor het loodsentransport.

De aandacht ging verder naar de SWASH (Small Water Area Single Hull), een verdere evolutie van de SWATH-technologie.

Enkele foto’s van dit bezoek vind je hier.

Introductie elektrische voertuigen gaat verder!

Na de introductie van 4 hybride (brandstof-elektrisch) en 4 elektrische wagens, alsook een elektrische bakfiets voor korte logistieke verplaatsingen op de locatie Antwerpen, investeert VLOOT nu in een elektrische scooter voor de kaaidienst  op de nieuwe locatie aan kaai 102 (Istanbulgebouw) te Oostende.

De Kumpan Electric 1953 – 2000W heeft een rijbereik van 40 kilometer en haalt geruisloos een maximum snelheid van 25 km/u. De batterij wordt opgeladen via een gewoon stopcontact. Er is geen rijbewijs nodig, enkel een helm.

Klik hier voor enkele foto’s van de e-scooter.

San Francisco Bar Pilots en VLOOT sharen knowhow

Op vrijdag 7 september 2018 bezocht Kapt. David W. McCloy (San Francisco Bar Pilots) de VLOOT-vaartuigen DEURLOO, HONTE en RAAN in Vlissingen. Hij werd verwelkomd en begeleid door Francis Verreth, Operations manager Vlissingen.

Kapt. McCloy was vooral geïnteresseerd in de 20 meter wave-piercing type loodsboten van VLOOT. In het kader van hun nieuwbouwprogramma was hij vooral geïnteresseerd in  het vaargedrag en de stabiliteit (“wave piercing”-romp, in combinatie met het “active ride controll”-systeem), het geluidsarme stuurhuis, het werkcomfort voor de bemanning, de ergonomie (console en de lay-out van de instrumenten), het geringe brandstofverbruik, de “boostknop” en de betrouwbaarheid van de voortstuwingsmotoren.

Uit de gesprekken die hij had met de bemanning van de DEURLOO en de RAAN bleek dat de operationele omstandigheden (meteo/zeegang/windrichtingen) van het San Francisco Bay-gebied grotendeels gelijklopend waren met diegene waarin de VLOOT-bemanningen op de rede van Vlissingen werken.  Tijdens enkele beloodsingsen had Kapt. McCloy  ook de kans om met de Vlaamse en Nederlandse loodsen over hun ervaringen met de VLOOT-vaartuigen te praten.

De gestructureerde werking op technisch en operationeel vlak, geborgd door een VLOOTbreed geïntegreerd ISO 9001-, ISO 14001- en ISM-management systeem, maakte indruk en gaf ons duidelijk voordeel in een kleine benchmark die tijdens het bezoek gemaakt werd.

Enkele foto’s van het Amerikaanse bezoek vind je hier.

 

Studenten UGent bezoeken de WANDELAAR

Op zaterdag 8 september 2018 bracht de tenderswath WESTERSCHELDE Daan Schalck, CEO van North Sea Port, met een 5-tal studenten MSc in Maritime Science, aan boord van het loodsstation WANDELAAR. Frank Aerssens, directeur Operations en Technische Dienst, wachtte de groep op om hen op zee te begeleiden.

Aan boord gaven kapt. Bart Bondue, gezagvoerder van de WANDELAAR, en hoofdscheepstechnicus Stefaan Rabaey een inzicht in zowel het operationele als het technische aspect van de beloodsingsopdrachten van VLOOT. De groep maakte ook van dichtbij enkele beloodsingen mee, zowel met de tenderswath als met de jol.

Enkele sfeerbeelden van de vaart vind je hier.

Twee nieuwe elektrische wagens bij VLOOT

Opnieuw zet VLOOT een stap naar het vergroenen van het wagenpark met de aankoop van 2 nieuwe elektrische wagens.

VLOOT koos voor de Nissan Leaf, die 100 % elektrisch is. De ecoscore bedraagt 87 met een theoretische actieradius van 378 km. In de praktijk komt dit neer op een actieradius van ongeveer 250 km. Met de bijgeleverde lader duurt het 6 tot 8 uur om de batterij volledig op te laden, met een snellader kan dit in 40 minuten (tot 80 % van de batterijcapaciteit).

Elektrische wagens moeten ook slechts één keer per jaar op onderhoud en de kostprijs hiervan is een stuk lager dan van een wagen met klassieke brandstof.

De eerste wagen rijdt in Antwerpen als poolwagen voor het personenvervoer naar de Zuiderveren. De tweede wagen wordt ingezet als poolwagen in Vlissingen. Twee oudere en meer vervuilende wagens worden uit het wagenpark verwijderd.

Met de aankoop van deze milieuvriendelijke wagens met ‘zero emission’ gaat VLOOT naar een verdere vergroening van het wagenpark en naar een duurzame toekomst.

Klik hier voor enkele foto’s van het voertuig.

VLOOT bouwt gebruik van plastiek af

De rapporten van onze klant VLIZ over marien zwerfvuil en microplastics (zie link) deden VLOOT ook nadenken over het gebruik van plastiek in de organisatie.

Onder impuls van logistiek manager Birgit Berteloot werden reeds een aantal belangrijke maatregelen gerealiseerd :

  • Materiaal dat vanuit het magazijn wordt meegegeven aan werknemers wordt in papieren zakken meegegeven in plaats van in plastiek zakken : – 1000 plastiek zakken
  • Bij de bevoorrading van de WANDELAAR wordt een herbruikbare metalen opzetkooi gebruikt om de goederen op de paletten te stabiliseren in plaats van plastiek folie : – 5,1 kilometer plastiek folie!
  • Bij aankoop van goederen wordt waar mogelijk afgesproken met de leverancier om de goederen niet meer individueel in plastiek te verpakken : – 800 plastiek verpakkingen

Maar ook op de kleintjes wordt gelet :
Plastic roerstaafjes voor koffie worden vervangen door houten roerstaafjes

VLOOT wil hiermee haar steentje bijdragen aan de realisatie van het Vlaams Integraal Actieplan Marien Zwerfvuil. Klik hier voor meer info.

Bijzonder evenement ‘Waterfront’ aan zee ter herdenking aan WO I

Op vrijdag 29 juni 2018 organiseerde de Provincie West-Vlaanderen het project Waterfront, een vijfde groot participatieproject binnen GoneWest om het einde van de Eerste Wereldoorlog te herdenken, 100 jaar geleden.

Dit project vond plaats over een afstand van 21 km vanaf de havengeul van Oostende tot aan Zeebrugge. Drieduizend bootjes, ontworpen door studenten van Hogeschool VIVES, werden vastgehouden door zesduizend vrijwilligers die een lange ketting vormden langs de kustlijn. Op elk bootje werd de naam van een gesneuvelde tijdens WOI geschreven met een hoopvolle “boot-schap”. Hiermee werd het einde van de oorlog herdacht en de aandacht op de toekomst, de hoop en de verzoening gevestigd.

Ook Koning Filip en de gouverneur-generaal van het Gemenebest van Australië Sir Peter Crosgrove dankten de naties die mee aan het front vochten en gaven het startsignaal om alle drieduizend bootjes in zee te laten.

Verschillende VLOOT-vaartuigen werkten hieraan mee, waaronder de ZEETIJGER te Oostende.

Klik op onderstaande nieuwsberichten voor meer informatie.

VRTNWS

FOCUS/WTV1

FOCUS/WTV2