Twee nieuwe elektrische wagens bij VLOOT

Opnieuw zet VLOOT een stap naar het vergroenen van het wagenpark met de aankoop van 2 nieuwe elektrische wagens.

VLOOT koos voor de Nissan Leaf, die 100 % elektrisch is. De ecoscore bedraagt 87 met een theoretische actieradius van 378 km. In de praktijk komt dit neer op een actieradius van ongeveer 250 km. Met de bijgeleverde lader duurt het 6 tot 8 uur om de batterij volledig op te laden, met een snellader kan dit in 40 minuten (tot 80 % van de batterijcapaciteit).

Elektrische wagens moeten ook slechts één keer per jaar op onderhoud en de kostprijs hiervan is een stuk lager dan van een wagen met klassieke brandstof.

De eerste wagen rijdt in Antwerpen als poolwagen voor het personenvervoer naar de Zuiderveren. De tweede wagen wordt ingezet als poolwagen in Vlissingen. Twee oudere en meer vervuilende wagens worden uit het wagenpark verwijderd.

Met de aankoop van deze milieuvriendelijke wagens met ‘zero emission’ gaat VLOOT naar een verdere vergroening van het wagenpark en naar een duurzame toekomst.

Klik hier voor enkele foto’s van het voertuig.

VLOOT bouwt gebruik van plastiek af

De rapporten van onze klant VLIZ over marien zwerfvuil en microplastics (zie link) deden VLOOT ook nadenken over het gebruik van plastiek in de organisatie.

Onder impuls van logistiek manager Birgit Berteloot werden reeds een aantal belangrijke maatregelen gerealiseerd :

  • Materiaal dat vanuit het magazijn wordt meegegeven aan werknemers wordt in papieren zakken meegegeven in plaats van in plastiek zakken : – 1000 plastiek zakken
  • Bij de bevoorrading van de WANDELAAR wordt een herbruikbare metalen opzetkooi gebruikt om de goederen op de paletten te stabiliseren in plaats van plastiek folie : – 5,1 kilometer plastiek folie!
  • Bij aankoop van goederen wordt waar mogelijk afgesproken met de leverancier om de goederen niet meer individueel in plastiek te verpakken : – 800 plastiek verpakkingen

Maar ook op de kleintjes wordt gelet :
Plastic roerstaafjes voor koffie worden vervangen door houten roerstaafjes

VLOOT wil hiermee haar steentje bijdragen aan de realisatie van het Vlaams Integraal Actieplan Marien Zwerfvuil. Klik hier voor meer info.

Bijzonder evenement ‘Waterfront’ aan zee ter herdenking aan WO I

Op vrijdag 29 juni 2018 organiseerde de Provincie West-Vlaanderen het project Waterfront, een vijfde groot participatieproject binnen GoneWest om het einde van de Eerste Wereldoorlog te herdenken, 100 jaar geleden.

Dit project vond plaats over een afstand van 21 km vanaf de havengeul van Oostende tot aan Zeebrugge. Drieduizend bootjes, ontworpen door studenten van Hogeschool VIVES, werden vastgehouden door zesduizend vrijwilligers die een lange ketting vormden langs de kustlijn. Op elk bootje werd de naam van een gesneuvelde tijdens WOI geschreven met een hoopvolle “boot-schap”. Hiermee werd het einde van de oorlog herdacht en de aandacht op de toekomst, de hoop en de verzoening gevestigd.

Ook Koning Filip en de gouverneur-generaal van het Gemenebest van Australië Sir Peter Crosgrove dankten de naties die mee aan het front vochten en gaven het startsignaal om alle drieduizend bootjes in zee te laten.

Verschillende VLOOT-vaartuigen werkten hieraan mee, waaronder de ZEETIJGER te Oostende.

Klik op onderstaande nieuwsberichten voor meer informatie.

VRTNWS

FOCUS/WTV1

FOCUS/WTV2

Veerdienst Lillo-Doel vaart opnieuw uit tijdens de Scheldewijding en Doelse feesten

Naar jaarlijkse traditie vinden de Scheldewijding en de Doelse feesten plaats. Dit jaar gaat het evenement voor de 44ste maal door van 12 augustus tot en met 15 augustus. Speciaal voor deze gelegenheid zet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts opnieuw een tijdelijke veerdienst in.

De Vlaamse overheidsrederij VLOOT zet voor deze festiviteiten van zondag 12 augustus 2018 tot en met woensdag 15 augustus 2018 een veer in op basis van de volgende dienstregeling :

–        vertrek steiger Lillo: 10u, 11u, 12u30, 13u30, 14u30, 15u30, 16u30, 17u30
–        vertrek steiger Doel: 10u30, 11u30, 13u, 14u, 15u, 16u, 17u, 18u.

Het veer SCHELDE kan telkens tot 200 passagiers overzetten. Het veer is toegankelijk voor voetgangers, fietsers en begeleide rolstoelgebruikers.

Uitbreiding dienstregeling veer te Nieuwpoort

Front foto

Goed nieuws voor de wandelaars en fietsers in Nieuwpoort en Middelkerke want vanaf 1 juni 2018 tot en met 30 september 2018 zal het veer in Nieuwpoort ook op weekdagen ingezet worden.

De stad Nieuwpoort en de gemeente Middelkerke hebben hiervoor een partnerschap aangegaan met VLOOT. Passagiers kunnen met dit veer de oversteek maken van het centrum van Nieuwpoort naar het Natuurreservaat of omgekeerd.

Heel wat fietstoeristen varen mee met het veer DE NIEUWE VISIE om hun weg verder te zetten via de welbekende kustfietsroute. Ook veel scholen gebruiken dit veer voor hun klasuitstappen en voor de zeeklassen.

De nieuwe zomerdienstregeling van het veer te Nieuwpoort vind je hier terug.

Klik hier voor het nieuwsbericht op FOCUS / WTV.

Interesse in een maritieme opleiding?

schrijfjenuin

Studenten die nog twijfelen aan hun studierichting voor het nieuwe schooljaar kunnen misschien de stap zetten naar het maritiem onderwijs. Deze studiekeuze biedt een boeiende opleiding met werkzekerheid. Bij interesse in een job op het water bestaan in het maritiem onderwijs studierichtingen op secundair-, bachelor- en masterniveau. Avondonderwijs is ook steeds mogelijk.

Leerlingen die meer willen weten over het studieaanbod kunnen terecht in alle scholen. Een overzicht van de onderwijsinstellingen met informatie over de inschrijfmomenten vind je hier. Voor meer gedetailleerde informatie over alle opleidingen en werkgelegenheid in de maritieme sector, raadpleeg de site www.areyouwaterproof.be.

Boeiende uiteenzetting van Alain Remue over het omgaan met stoffelijke resten

20180509 Alain Remue (9)

De bemanningsleden en opvarenden van sommige vaartuigen van VLOOT worden af en toe geconfronteerd met een waterlijk.

Hierbij komt heel wat kijken. Hoe moet je omgaan met dit stoffelijk overschot om mogelijke sporen te vrijwaren.  Hoe verwerk je als individu, als team en als leidinggevende deze vaak traumatische ervaring.

VLOOT vond Alain Remue, diensthoofd van de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie, bereid om op 9 mei 2018 over dit onderwerp een interessante presentatie te geven. Naast vele bemanningsleden, leidinggevenden en het SHEQ-team waren ook talrijke deelnemers van de Scheepvaartpolitie en de Douane, de arbeidsgeneesheren en de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) aanwezig.

Alain Remue benadrukte de goede samenwerking met de bemanningen van VLOOT en het belang van alle partners die meehelpen bij het opsporen van mensen en bergen van lichamen. Zoeken in het water vraagt steeds extra alertheid door soms moeilijke werkomstandigheden o.a. de stroming, slechte zichtbaarheid onder water, slechte weerscondities, enz.

Vanuit zijn ervaring reikte Alain Remue enkele “best practices” aan. Hij gaf aan de toehoorders ook veel praktische tips en ervaringen met zijn team mee die kunnen helpen bij nazorg bij dergelijke confrontaties.

Foto’s van deze uiteenzetting vind je hier terug.

HENRY DE VOS als werkpaard en stille kracht op de Schelde

Doop vaartuig HENRY DE VOS Doop vaartuig HENRY DE VOSDoop vaartuig HENRY DE VOS

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur van VLOOT, verwelkomde op dinsdag 17 april 2018 onder een stralende lentezon talrijke genodigden voor de plechtige ingebruikname van het nieuwe hydrografisch vaartuig HENRY DE VOS.  Hij dankte Caroline Lootens, hoofd van de afdeling Kust, voor de goede samenwerking met de Vlaamse Hydrografie die door de ingebruikname van dit vaartuig verder versterkt zal worden.

Bart Van Camp, vertegenwoordiger van minister Ben Weyts, benadrukte dat de Vlaamse overheid bijna 2,2 miljoen euro geïnvesteerd heeft in dit vaartuig dat zal ingezet worden om metingen uit te voeren op de Schelde en als stille kracht moet waken over de veiligheid van de Schelde. De hydrografische kaarten die geproduceerd worden door de metingen die het vaartuig zal uitvoeren, zijn uiterst belangrijk voor de druk bevaren Schelde. Het vaartuig HENRY DE VOS is genoemd naar een gewezen directeur-generaal van het Zeewezen die 23 jaar lang commissaris was in de Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (1929-1952).

De fiere meter Nathalie Heremans, kabinetschef van de OCMW-voorzitter en Schepen voor sociale zaken, wonen, diversiteit & inburgering en samenlevingsopbouw van de stad Antwerpen, beschreef HENRY DE VOS als een werkpaard en loofde de stille kracht. Zij wilde haar meterschap opdragen aan alle stille krachten achter de schermen die van onschatbare waarde zijn voor de scheepvaart. Ze hoopt in het kader van de diversiteit ook meer vrouwen warm te maken voor de maritieme sector.

Aan de  Palingplaat lag HENRY DE VOS klaar voor de traditionele champagnedoop. Nadat de meter de bemanning en het schip een behouden vaart toewenste en vlot de champagnefles brak, gaf de ZEESCHELDE een watersalut. Tijdens een kleine parade met  de HENRY DE VOS,  de ZEESCHELDE en de HONDIUS konden de genodigden en de pers het nieuwe vaartuig in actie zien.

HENRY DE VOS, gebouwd door de Spaanse scheepswerf Auxiliar Naval Del Principado in Navia, Asturië, is 15,28 m lang, 4,49 m breed, heeft een diepgang van 1,2m en kan maximaal 10,3 knopen varen.

Ze versterkt de veiligheid op de Schelde door met de modernste singlebeam en multibeam sensoren zeer nauwkeurige dieptemetingen uit te voeren en met een sidescan sonar objecten te detecteren en sedimentologische onderzoeken uit te voeren.

Foto’s van de plechtige ingebruikname vind je hier.

Opnames van de vaart: klik film 1 en film 2.

Klik hier voor de persmededeling van Vlaamse minister Ben Weyts.

VLOOT investeert in nieuwe elektrische bakfiets

Bakfiets foto

VLOOT zet opnieuw een stap in haar evolutie naar een groene rederij met de aankoop van een elektrische bakfiets voor de locatie Antwerpen.

Deze bakfiets is een prachtig alternatief voor de wagen om kleine hoeveelheden materiaal of verbruiksgoederen snel en milieuvriendelijk te vervoeren van het magazijn naar de steiger ter bevoorrading van de schepen.

VLOOT speelt hiermee ook in op het gebruik van andere vervoersmodi om binnen de huidige verkeersproblematiek in Antwerpen.  Klik hier voor meer informatie.

VLOOT draagt opnieuw bij tot een beter milieu en een duurzame toekomst. Het VLOOTpersoneel is alvast tevreden met de aankoop van deze splinternieuwe bakfiets.

VLOOT vervangt plastiek verpakkingen

frontbeeld_2

Begin 2016 mocht VLOOT de duurzaamheidsprijs van de Vlaamse overheid 2015 in ontvangst nemen.  Dit was een beloning voor de structurele verankering van duurzaamheidsinitiatieven in de VLOOTwerking.  Naast talrijke andere kleine initiatieven die bijdragen tot duurzame leefomgeving heeft VLOOT opnieuw een stap gezet in het duurzaam en ecobewust werken.  Concreet verdwijnen ongeveer een 1000-tal plastiek zakken per jaar uit de VLOOTmagazijnen.  VLOOTcollega’s die artikelen uit het magazijn in Oostende of Antwerpen ontvangen, krijgen dit vanaf heden bezorgd in papieren zakken die voldoen aan de Europese composteringsnorm
EN-13432.  Ze kunnen dus de definities als ‘herbruikbaar, duurzaam, composteerbaar en biologisch afbreekbaar’ doorstaan.  VLOOT hoopt hiermee bij te dragen aan het duurzaamheidsbeleid dat gevoerd wordt op alle niveaus.