MDK maakt droom van nieuwe havenschepen waar

Vandaag maakte Annick De Ridder, de nieuwe havenschepen van Antwerpen, samen met onze administrateur-generaal, Nathalie Balcaen en Herman Van Driessche (dab Loodswezen) een loodsreis mee.

De havenschepen kon zo kennismaken met onze werking op het terrein. Niet alleen met de loods aan boord, maar ook met alle overige dienstverlening binnen MDK: Vloot, Scheepvaartbegeleiding en de Vlaamse Hydrografie.

Het was een spectaculaire reis van Vlissingen naar Antwerpen.  Met dit initiatief illustreren we als MDK opnieuw ons engagement tot intense samenwerking met onze partners.

Lees meer via deze link.

Impact staking op onze dienstverlening

Ook de diensten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust ondervinden gevolgen van de nationale staking.

Dit is zo voor de veerdiensten:

  • Het veer Hoboken – Kruibeke zal de hele dag niet varen.
  • Het Sint Annaveer dat de stad Antwerpen verbindt met Linkeroever vaart ook niet
  • De veerdienst in Oostende zal de hele dag hinder ondervinden van de stakingsactie.
  • In principe varen de veren van Terdonk en Langerbrugge maar beide worden wel zwaar gehinderd door stakingspiketten.

Het is momenteel ook moeilijk om de kanaalloodsen via de weg te vervoeren tot aan de boten die in de haven van Gent liggen. Dat komt door de vele stakingspiketten op de weg. Het Agentschap heeft afspraken kunnen maken met andere dienstverleners actief in de haven om de loodsen voor de haven per bootje te komen oppikken en zo aan boord te krijgen van de schepen.

In Zeebrugge zal er de hele dag geen kustloods aan boord van grote schepen gebracht worden. Er is ook zo goed als geen ingaand en uitgaand scheepvaartverkeer vandaag.

De loodsen zelf staken voor alle duidelijkheid niet. Ook binnen de rest van het agentschap blijft de hinder door de nationale staking eerder beperkt.

 

Portilog: Nautische Ketenwerking

Dit najaar werkten 12 experten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust mee aan de opleiding ‘Nautische Ketenwerking’ van Portilog. Door het delen van ervaring en vakkennis wil het agentschap de samenwerking en vertrouwensrelatie tussen de ketenpartners nog versterken.

Portilog, het opleidingscentrum voor de havengebonden en logistieke sector, organiseert al jaren praktijkgerichte opleidingen met een focus op scheepvaart, expeditie, wegvervoer, spoorvervoer, havenbeveiliging,… Portilog werd in 1950 opgericht door de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), de Vereniging Expediteurs Antwerpen (VEA) en de Algemene Vereniging van Maritieme Bedienden. De opleidingen worden afgestemd op de noden van de bedrijven uit de sector. Het aanbod is actueel en praktijkgericht. Zo kreeg Portilog de vraag om de opleiding nautische ketenwerking in het programma op te nemen.

De zeehavens in Vlaanderen behandelden in 2017 maar liefst 295 miljoen ton goederen. Dat jaar kwamen in totaal 29.793 schepen aan in de vier Vlaamse havens. Dit vergt een vlotte samenwerking tussen alle spelers binnen de nautische keten.

De Vlaamse overheid heeft de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in de maritieme toegankelijkheid van alle Vlaamse havens. Door bijvoorbeeld de Scheldeverdieping lopen de grootste containerschepen tot 400 meter lengte nu vlot de Antwerpse haven aan. Zo’n schip met bestemming Antwerpen vaart op de Westerschelde zowel over Vlaams als over Nederlands grondgebied. Dit maakt het bestuurlijke en regelgevende kader vrij specifiek en bijzonder. Bij de aanloop van een schip is daarenboven een groot aantal ‘ketenactoren’ betrokken: loodsen, verkeersleiders, sleepdiensten, planners, terminals, scheepvaartagenten, enz..

Alle diensten in de nautische keten dienen naadloos op elkaar aan te sluiten. Wanneer schakels in de keten immers niet goed op elkaar ingespeeld zijn, heeft dit wachttijden, imagoverlies en belangrijke indirecte kosten voor de economie tot gevolg. Het agentschap MDK hecht daarom groot belang aan een vlotte informatiedeling en een efficiënte samenwerking. Een betere ‘nautische ketenwerking’ is ook noodzakelijk om de scheepvaart in de toekomst duurzamer te maken en wachttijden te elimineren.

Portilog heeft hierop ingespeeld. De opleiding Nautische ketenwerking bestaat uit 7 boeiende sessies op voor de opleiding relevante locaties. Het programma is interessant voor alle operationele medewerkers van havenbedrijven, terminals, rederijen en scheepsagenten in de haven.

De docenten zijn experten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening Kust, van het Gemeenschappelijke Nautisch Beheer en van private bedrijven die betrokken zijn bij de nautische keten (Havenbedrijf Antwerpen, North Sea Port, Brabo havenloodsen, Smit Kotug Towage, NxtPort, Port+, de directie van ASV en directieleden van scheepvaartagenturen). Ze delen hun kennis uit liefde voor het vak en het geloof in het project.

Meer info via:

Nautische ketenwerking

Vlaanderen is maritiem.

Geachte,

Van bij de start van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust in 2006 sta ik als administrateur-generaal aan het roer.  Op 31 juli neem ik afscheid van dit agentschap.

Tijdens mijn boeiende en rijk gevulde carrière bekleedde ik zowel op zee als aan de wal diverse managementfuncties in de private en de publieke sector.  Nu zal ik het wat rustiger aan gaan doen.

Op 1 augustus draag ik de leiding van het agentschap over aan dr. ir. Nathalie Balcaen. Het agentschap is bij haar in goede handen en ik wens haar bij deze alle succes toe voor de toekomst.

Ik dank ook alle medewerkers, klanten, partners en collega’s met wie ik heb samengewerkt voor hun jarenlange inzet. Het is vooral door hun onverdroten ijver, passie en vertrouwen dat we samen de vele mooie projecten en initiatieven hebben kunnen realiseren.

Het zou onrecht doen aan zovelen om al deze realisaties hier te trachten noemen. Nochtans hebben enkelen het aangedurfd een publicatie te maken van de belangrijkste verwezenlijkingen en samenwerkingsverbanden van ons agentschap sinds 2006. Het is een mooi kijkboek geworden dat een overzicht geeft van de arbeid en het vakmanschap van velen ten voordele van veilig en vlot scheepvaartverkeer en een robuuste kust. Daarnaast is het ook een teken van geloof in de toekomst die vandaag reeds begonnen is.

Het gaat u allen goed !

Jacques D’Havé
Administrateur generaal
Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust

 

Via volgende link kan u de publicatie digitaal consulteren.

 

Havensignalisatieproject Zeebrugge

Op de Westelijke strekdam is men sedert april bezig met het renoveren van de havensignalisatie aan de havenkoppen van Zeebrugge. Dit project van Afdeling Scheepvaartbegeleiding in samenwerking met Afdeling Maritieme Toegang zou tegen eind 2018 moeten klaar zijn.

De stalen constructie wordt gezandstraald. Deze techniek wordt gebruik om het roest en/of de verf te verwijderen. Ook worden de oorspronkelijke neonlampen vervangen door nieuwe ledlampen. Als tijdelijke oplossing heeft men een constructie van containers gebouwd waarbij de nieuwe ledlampen al in gebruik zijn.

Na de zomer zal de havensignalisatie op de Oostelijk strekdam ook gerenoveerd worden.

Bezoek dit weekend de Navy Days in Zeebrugge

De Marine stelt hun militaire basis open voor het publiek tijdens de Navy Days in Zeebrugge. Dit jaar vindt het event plaats van 30 juni tot en met 1 juli 2018. Heel wat ‘open ships’ waaronder Belgische en buitenlandse schepen kunnen er dan bezocht worden. VLOOT stelt ook het multifunctioneel vaartuig SIRIUS open voor het publiek. Ook AREYOUWATERPROOF heeft een interactieve informatiestand bij om jou meer te leren over alle maritieme opleidingen en jobs.
Daarnaast zijn er nog verschillende demonstraties, havenrondvaarten, workshops en andere activiteiten zodat men volop kan genieten van de maritieme sfeer.

Het kustweerbericht voorspelt alvast mooi weer om tijdens het weekend een kijkje te komen nemen.

Klik hier voor meer informatie over de Navy Days 2018.

 

Nathalie Balcaen volgt Jacques D’Havé op.

De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 15 juni 2018 Nathalie Balcaen benoemd tot administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Zij volgt op 1 augustus Jacques D’Havé op.

JDfoto Nathalie Balcaen

 

 

 

 

 

 

De opvolgster van Jacques D’Havé komt echter niet op onbekend terrein terecht. In het begin van haar loopbaan werkte dr. ir. Balcaen van 2004 tot 2009 als adjunct-hoofd Vlaamse Hydrografie bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Daarna werd ze er benoemd tot directeur Ontwikkeling Kust. Een job die ze uitoefende tot 2012.

Sinds 2012 was ze actief als raadgever op het kabinet van de Vlaamse ministers bevoegd voor mobiliteit.

Nathalie Balcaen zal haar functie als raadgever maritiem en logistiek beleid op het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts op 1 augustus 2018 inruilen voor die van administrateur-generaal bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). De Vlaamse regering maakte haar aanstelling vrijdagnamiddag bekend.

Daarmee zal Nathalie Balcaen, binnen de huidige samenstelling van het topkader van het beleidsdomein MOW, de eerste vrouwelijke leidend ambtenaar zijn.

Jacques D’Havé gaat met pensioen op 1 augustus 2018. Hij zal dan twee mandaten van zes jaar op de teller hebben.

Geplaatst in MDK

Eedaflegging MDK

Op woensdag 13 juni 2018 organiseerde het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust een eedaflegging in het Maritiem Instituut Mercator te Oostende. De personeelsleden van KUST, LOODSWEZEN, SCHEEPVAARTBEGELEIDING en VLOOT legden de eed af in handen van kapt. Jacques D’Havé, administrateur-generaal van MDK.

Kapt. D’Havé benadrukte in zijn speech het belang van de eed die de ambtenaren bij hem aflegden en wenste hen geluk bij deze bijzondere mijlpaal in hun loopbaan.

Na de eedaflegging werd nog nagepraat met de aanwezige diensthoofden en HR-verantwoordelijken. Zij kwamen de vers ingezworen collega’s graag feliciteren.7585940672_IMG_3820

19de editie “Oostende voor Anker”

Ondanks de weersvoorspellingen voor donderdag 10/05 t.e.m. zondag 13/05 telt de organisatie van Oostende voor Anker 225.000 bezoekers tijdens de 4 dagen van het event. Uiteindelijk konden de bezoekers op 3 van de 4 dagen toch nog genieten van een stralende zon in Oostende naast de 142 klassieke schepen, meer dan 90 standen en meer dan 100 optredens.

Jaarlijks kiest Oostende voor Anker een thema om tijdens het festival in de schijnwerpers te plaatsen. Met “100 jaar raid met de HMS Vindictive op Oostende” als thema stond het evenement dit jaar in het teken van de herdenking van WO I in Oostende. Naast de herdenking van de raid, waarop ook verschillende familieleden van de bemanning aanwezig waren, werd eveneens een ceremonie georganiseerd waarbij één van de onbekende matrozen stoker Petty Officer Charles McDonald na 100 jaar eindelijk een naam gekregen heeft.

PLCZ5675

Tijdens deze vierdaagse namen bijna 32.000 passagiers het veer, verzorgd door VLOOT, om zich van de Westeroever naar de Oosteroever te verplaatsen. Deze veerdienst, die recent in samenwerking met de Stad Oostende, uitgebreid werd, deed hiervoor niet minder dan 965 overtochten. (Meer info over de dienstregeling vind je hier.)

Enkele enthousiaste medewerkers van het agentschap MDK en areyouwaterproof  stonden ook klaar voor de geïnteresseerden met informatie over nautische opleidingen, jobmogelijkheden en de maritieme wereld.

XMLU3849 IMG_2092