Nationale staking heeft impact op de scheepvaart

Intern het agentschap MDK nemen enkele collega’s deel aan de acties. Op dit ogenblik heeft dit geen impact op onze dienstverlening.

Gisterenavond, aan de vooravond van de stakingsdag, besliste het Antwerps Havenbedrijf tot een preventief opvaarverbod op de Schelde voor schepen die een bestemming hebben achter de sluizen.
De schepen werden reeds aan de loodsposten (Vlissingen en Oostende) tegengehouden om files voor de sluizen te vermijden.

De stakingsaanzeggingen bij het havenpersoneel heeft vandaag ook een impact op de nautische keten en de aanloop van schepen naar de Haven van Antwerpen.

Bij schepen die niet kunnen opvaren, kan ook geen loods aan boord gaan om  de reis aan te vatten.

Onze diensten (Vessel Traffic Services, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en het Loodswezen) staan in nauw contact met de andere ketenpartners om de opvolging zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Oponthoud betekent dat er vandaag minder trafiek mogelijk is in onze nautische keten. Maar de situatie zal ook impact hebben achteraf op alle ketenactoren om veilig en vlot de achterstand weg te werken.

In North Sea Port Vlaanderen en in Zeebrugge hebben we geen vertraging genoteerd.

Eventuele updates over onze werking, kan u hier terugvinden.

Mobiliteit en Openbare werken trekt groene kaart

Leidend ambtenaren ondertekenen engagementsverklaring klimaatcel

Brussel 21 januari 2020 – De Lijn, Lantis, De Werkvennootschap, het agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg nv, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken bundelen de krachten om de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid tegen 2030 te halen. De doelstellingen zijn ambitieus: minstens 40% minder CO2-uitstoot en 27% minder energieverbruik t.o.v. 2015. Om die samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden vandaag alle leidend ambtenaren, met ondersteuning van bevoegd minister Lydia Peeters, een engagementsverklaring in het Errerahuis in Brussel.

Vlnr: Philip de Hollogne (Kabinet minister Lydia Peeters), Roger Kesteloot (De Lijn), Tom Roelants (agentschap Wegen en Verkeer); Wouter Casteels (De Werkvennootschap), Nathalie Balcaen (agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust), Hans Bruyninckx (Directeur Europees Milieu Agentschap), Filip Boelaert (departement Mobiliteit en Openbare Werken), Chris Danckaerts (De Vlaamse Waterweg nv).

“De uitdagingen zijn groot, zeker voor “het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)”, verduidelijkt de minister. “Daarom willen de verschillende entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken het klimaatdossier concreet, ambitieus en toonaangevend aanpakken, zowel op beleidsniveau als binnen de eigen werking.”

Kennis delen en initiatieven nemen via klimaatcel

De entiteiten van het beleidsdomein hebben op klimaatvlak niet stil gezeten de afgelopen jaren. Nu bundelen ze al hun krachten in een overkoepelende klimaatcel waar kennis gedeeld wordt en allerlei initiatieven samen opgestart. “Zo kunnen we als eigenaar van meer dan 40 overheidsvaartuigen bijvoorbeeld kennis delen over het gebruik van alternatieve brandstoffen aan boord van schepen met de Vlaamse Waterweg”, legt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en tevens initiatiefneemster van de klimaatcel uit.

De klimaatcel gaat voortdurend op zoek naar nieuwe technologieën en studies om ze mogelijk ook in de werking van het beleidsdomein MOW te gebruiken. “VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) is bezig met studies rond vaste CO2, gaat Nathalie Balcaen verder. “Ik had daar nog nooit van gehoord maar we gaan nu onderzoeken of we deze stof bijvoorbeeld kunnen gebruiken als wegbedekking voor het Agentschap Wegen en Verkeer of voor allerlei zeeweringswerken.  Een win-win: minder CO2 in de lucht en meteen een grondstof voor de (wegen)bouw.” Alle aanwezigen op het ondertekeningsmoment kregen zo’n steentje vast CO2 mee naar huis. “Zo dragen wij allemaal letterlijk ons steentje bij”, aldus Balcaen.

De samenwerking binnen het beleidsdomein MOW verloopt via een vernieuwende structuur met 6 kenniscellen en 15 projecten. Die zijn vastgelegd door het managementcomité van het beleidsdomein en maken dat we grote uitdagingen met gebundelde krachten en vanuit één visie samen aanpakken. Zo zullen we beleidsplannen en beleidsmaatregelen samen ontwikkelen, uitvoeren en opvolgen, vanuit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het hele beleidsdomein”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Gedrag veranderen

Ook Dr. Hans Bruyninckx, directeur van het Europees Milieu Agentschap was getuige van dit ambitieuze startmoment van het beleidsdomein “Uiteraard sta ik positief tegenover een ambitieus plan om mobiliteit op een andere manier te gaan invullen,”  verduidelijkt Dr. Hans Bruyninckx. “ Ik woon nu in Kopenhagen waar 83% van de bevolking wandelt, fietst of gebruik maakt van het openbaar vervoer. Hier in Brussel, is dat een heel ander verhaal. Maar als het in Kopenhagen lukt- moet het hier ook lukken. We moeten ons gedrag veranderen, anders komen we écht in grote problemen. Dat is bovendien niet enkel goed voor het klimaat, maar ook voor luchtkwaliteit, geluidspollutie, onze gezondheid, en de leefbaarheid van onze steden.”

Minister Lydia Peeters vindt het logisch dat het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid een voortrekkersrol speelt in het behalen van de klimaatdoelstellingen. “Dat staat ook letterlijk in de engagementsverklaring die de leidend ambtenaren vandaag ondertekenden”, aldus minister Lydia Peeters. “Het beleidsdomein MOW heeft de kracht, de wil en de kennis om minimaal de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid mee te realiseren. Maar we zullen verder gaan in onze ambities zodat we vanuit die rol ook anderen inspireren: andere Vlaamse departementen, organisaties, maar ook het brede publiek Onze verregaande ambities zullen blijken uit de aard en grootte van onze acties, maar eveneens door de innovatieve technologieën die we inzetten. Dit alles om op termijn klimaatneutraal te kunnen werken.”

Philip de Hollogne, woordvoerder van minister Lydia Peeters, verving de minister tijdens de plechtigheid.

Enkele voorbeelden van concrete beleidsmaatregelen (in onderzoek, opgestart of al in uitvoering)

  • Vervangen van maritieme seinen en lichten door ledlampen
  • Toekennen van hogere scores bij aanbestedingen met een duidelijke energiewinst en minder CO2-uitstoot
  • Advies om percentages gerecycleerd materiaal te gebruiken in betonconstructies
  • Sensibilisering bemanningen schepen rond ‘ecovaren’ waardoor minder brandstof wordt verbruikt
  • Ontwikkeling van energieneutrale projecten (vb Zeesluis in Zeebrugge)
  • Campagnes rond ‘mental shift’
  • Samenwerkingen met bv Blue Bike en Cambio
  • Uitbreiding van het netwerk ‘walstroom’ langs onze bevaarbare rivieren (schepen kunnen groenere elektriciteit vanop het land gebruiken in plaats van hun dieselmotoren te laten draaien)
  • Vergroening van binnenvaart, inclusief onderzoek naar alternatieve brandstoffen
  • Geactualiseerd Sigmaplan, Masterplan Kustveiligheid en Rivierverruiming Maas
  • Pompinstallaties en waterkrachtcentrales op het Albertkanaal
  • Actieplan Droogte en Wateroverlast (korte termijn) of het Waterschaarste en Droogterisicobeheerplan (lange termijn)
  • Investering in elektrische bussen bij het openbaar vervoer

Maar ook binnen de eigen werking van het beleidsdomein MOW is er aandacht voor verlaagde CO2uitstoot en energie-efficiëntie. Enkele voorbeelden:

  • het bestaande wagenpark vervangen door groenere alternatieven (elektrische fietsen, abonnement openbaar vervoer) en elektrische wagen
  • installatie thermostatische kranen
  • energiezuinig bouwen/verbouwen
  • waterrecuperatie
  • zelf energie opwekken
  • gebruik van groene stroom
  • sensibilisering eigen personeel

 

Nieuwe veren op komst

Er wordt hard gewerkt aan de bouw van twee nieuwe veerboten. Watergebonden mobiliteit voor personen organiseren is dan ook één van de doelstellingen opgenomen in de missie van ons agentschap.

Deze schepen zullen op termijn de veerdiensten op de Schelde en in de haven van Oostende versterken. Met een kernteam vanuit dab Vloot (Piet Leeuwerck (scheepsbouw en R&D manager), Maarten De Nolf (superintendent) en Steven Vandevyver (superintendent)) worden de werkzaamheden en vorderingen nauw opgevolgd. Zij staan in voor de technische overlegmomenten met de scheepswerf alsook de regelmatige inspecties ter plaatse.

Het veer voor Oostende is een pioniersproject. Dit zal het eerste volledige elektrisch veer zijn die de vloot van de Vlaamse overheid zal vervoegen. Niet enkel de hogere capaciteit, maar ook de belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatdoelstellingen zijn twee kenmerken die dit schip bijzonder maken.

Het veer voor de Schelde zal uitgerust zijn met heel wat moderne technologie. Zo zullen onder meer de zonnepanelen instaan om de elektrische systemen aan boord te voeden.

meer foto’s via: www.welkombijvloot.be 

Een blik achter de schermen…

De scheepvaart staat niet stil. Ook niet tijdens de feestdagen.

Bedankt aan al onze collega’s die ook tijdens deze periode, elke dag, op of naast het water, het beste van zichzelf geven!

 

Ook de veren varen uit om pendelaars of feestgangers op hun bestemmingen te brengen. Sommige werden tijdens deze periode ook in een feestelijk jasje gestoken. 🎆

 

Warme feestdagen gewenst! 🎄

Losgeslagen schip – snelle actie van ons agentschap

Toen het schip APL Mexico City vanmiddag los sloeg van de kade aan het Deurganckdok in de Antwerpse haven, werd dat onmiddellijk opgemerkt door de “Vessel Trafic Services” van ons agentschap. Via radarbeelden waakt dit systeem over de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. “We zagen het schip een vreemde en plotselinge beweging maken”, klinkt het bij de verkeersbegeleiders in de toren van Zandvliet. “We hebben niet geaarzeld en onmiddellijk sleepboten en een loodsboot naar het schip gestuurd.”  

De 5 opgeroepen sleepboten hebben zich aan het schip vast gemaakt om het opnieuw te kunnen laten aanmeren, onder begeleiding van een loods die aanwijzingen geeft vanop de loodsboot die het schip ook begeleidt

Het schip heeft toen het loskwam een havenkraan geraakt. Die is omgevallen. Op dit ogenblik is een deel van het Deurganckdok niet meer bevaarbaar omdat de kraan in de weg ligt. 

Het schip lag aangemeerd en was hierdoor niet onder actieve VTS-begeleiding.
Het Deurganckdok ligt wel in GNB gebied. Dit wil zeggen dat de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit alles in het werk stelt om het schip veilig terug naar de kade te begeleiden samen met het Loodswezen, sleepdiensten, een loodsboot en betrokken partners.

Onderzoek zal moeten uitwijzen hoe het schip loskwam van de aanmeerplaats.

Updates:

De loods ging intussen ook aan boord van het schip.

Een tweede schip, de MSC Anchorage dreigde ook los te komen. Uit voorzorg ligt er een sleepboot tegenaan om het schip op zijn plaats te houden.

Het schip is intussen veilig afgemeerd. Er is wel schade aan het schip dat hersteld moet worden voor het schip weer kan afvaren.

Forse stijging aantal veergebruikers in Gent

In samenwerking met De Vlaamse Waterweg legt Vloot in Langerbrugge tijdens de spits een extra veerboot in naar aanleiding van de werken aan de Meulestedebrug.  Zo willen we samen met De Vlaamse Waterweg de hinder tijdens de werkzaamheden beperken.

Na de eerste week werd vastgesteld dat in totaal 25.854 gebruikers kozen voor de veerdienst in Langerbrugge. Dit is een quasi verdubbeling van het aantal veergebruikers. Ook de veerdienst in Terdonk zette heel wat meer passagiers over met een totaal van 8.671. Dit is een stijging van 40%.

Om de wachttijden te beperken, wordt het veer in Langerbrugge nog tot en met 20 december 2019 verdubbeld tussen 7 en 19 uur. Een vijftal kilometer verderop vind je als alternatief de veerdienst van Terdonk.

Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van een tijdelijke brug.

Bijzonder transport met beaching

De “Topaz Installer” van P&O Maritime Logistics, een firma gevestigd in Dubai, zal voor de eerste maal beachen op het strand ten oosten van strandpost 6.

Bij hoog water zal de Topaz Installer – een 93 m lang en 24 m breed schip – het strand ten oosten van strandpost 6 zo dicht mogelijk naderen om vervolgens bij eb volledig op het zand te blijven liggen.
Hiervoor worden ankers en kabels geplaatst (op het strand en in de zee) die met het schip zullen worden verbonden en worden 2 sleepboten ingezet ter assistentie.
Het doel van de beaching trial is het aantonen van de “Engineered Grounding”-capaciteit alsook het demonstreren van de koelcapaciteit van de motoren, de firefighting capaciteit en van crew evacuatie op het strand.

Het schip zal worden ingezet voor de installatie van kabels van windmolenparken naar land.

De dienstverlening, knowhow en expertise binnen MDK is bij deze transporten van essentieel belang.

Afdeling Kust heeft hierbij mee de locatie bepaald en de hydrografische producten en peilkaarten aangeleverd voor de klant.
De locatie werd gekozen aan de hand van de volgende parameters: afwezigheid van grote golfbrekers, vlakke aanloop en toegangsweg naar het strand.
Afdeling Scheepvaartbegeleiding (MRCC) staat in voor de coördinatie en opstellen van de voorwaarden waaronder het transport veilig kan doorgaan.

Het loodswezen heeft hierbij expertise en deskundigheid geleverd doorheen de volledige opmaak. Gedurende de uitvoering zullen de kustloodsen de Topaz Installer bijstaan met nautisch advies.

Dit uniek manoeuvre trekt heel wat kijklustigen en pers aan.

Samenwerking én digitalisering zet zich door binnen de nautische wereld

Sinds 2017 werken verschillende leden van de nautische keten van de Westerschelde al samen binnen het zogenaamde ‘HavenNeutraal Platform’ (HNP). Het ging toen om een initiatief dat opgezet werd door de partners in de nautische keten. Die keten is het geheel van activiteiten binnen de scheepvaart om een schip op een veilige manier op zijn bestemming te brengen. We spreken van een ‘keten’ omdat de meeste activiteiten op elkaar volgen en in samenwerking met verschillende partijen die soms een ‘overdracht’ doen (voorbeeld zeeloods -> rivierloods -> sleepboot -> sluis).

Door het proces concreet als een gelinkte keten te benaderen in plaats van aparte onderdelen met een afgebakende taak en eigen kennis, creëren we meer efficiëntie, meer transparantie en een hogere betrouwbaarheid van de dienstverlening.

Missie: efficiëntie

De nautische keten is in theorie een vrij eenvoudig principe, maar in de praktijk vinden we een complex geheel van interacties terug tussen alle spelers in de keten. Daarom richtten al deze spelers het HavenNeutraal Platform op met als missie:

“Het optimaliseren van de efficiëntie van de nautische keten op vlak van data-uitwisseling, voor de zeevaart en de binnenvaart in het gebied op en rond de Westerschelde.”

Neutraal overlegplatform door en voor de nautische keten

Het HavenNeutraal Platform is een overlegplatform, onafhankelijk van een specifieke haven en moet ervoor zorgen dat gegevens sneller, veiliger en makkelijker tussen haar verschillende partners kunnen uitgewisseld worden. Met als doel om de zeevaart en de binnenvaart op en rond de Westerschelde zo optimaal en efficiënt te laten verlopen. Daarover is een formele samenwerkingsovereenkomst ondertekend, waarbij de partners beloven om nog meer in te zetten op beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data en nóg meer te gaan samenwerken.

De partners zijn: het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, Rijkswaterstaat, De Vlaamse Waterweg, de Nederlandse Loodsencorporatie Regio Scheldemonden, Port of Antwerp, North Sea Port en Port of Zeebrugge en Port of Oostende.

Via verschillende projectgroepen binnen het HNP gaan partners aan de slag om bijvoorbeeld te onderzoeken hoe nieuwe applicaties of systemen op elkaar afgestemd kunnen worden. Belangrijk is daarbij dat alle betrokken partners correcte en betrouwbare gegevens aanleveren. Dat kan allemaal binnen het HavenNeutraal Platform. Ook onderzoek naar de uniformiteit van de terminologie binnen de nautische keten behoort tot de taken van het HNP.

Van proefproject naar formele samenwerking

Alle partners erkennen en onderschrijven het belang van verbreding en verdieping van data-uitwisseling en ondertekenden daarom een formele samenwerkingsovereenkomst. Daarbij komt ook dat het sleepbedrijf Antwerp Towage / Multraship de primeur krijgt om als derde partij gebruik te maken van de zogenaamde Third Party Interface.

Deze interface voor derden is een nieuwe ontwikkeling die het mogelijk maakt om data uit te wisselen met andere partijen dan de originele partners binnen de nautische keten. En dat op een veilige en gecontroleerde manier. De ambitie is natuurlijk om op termijn andere mogelijk nautische organisaties en bedrijven aan te sluiten op de Third Party Interface. “Het komt de uniformiteit en dus ook de efficiëntie alleen maar ten goede. De koppeling met Antwerp Towage/Multraship geeft het begin aan van een uitbreiding van de data-uitwisseling. We nodigen alle relevante partijen binnen de nautische keten uit voor een gesprek. We zijn er allen van overtuigd dat we op deze manier de werking van de keten kunnen verbeteren.”, besluit Nathalie Balcaen, huidig voorzitter van HNP.

Meer informatie: http://www.agentschapmdk.be/HNP

Contact: Nathalie Balcaen (nathalie.balcaen@mow.vlaanderen.be) en Nadia Bos (nadia.bos@mow.vlaanderen.be)



 

                                        

  

Eedafleggingen bij MDK

Collega’s van Vloot, het Loodswezen, afdeling Scheepvaartbegeleiding, afdeling Kust en de Staf legden samen de eed af, voor hun administrateur-generaal, Nathalie Balcaen.

Deze eerder goedgekeurde statutariseringen werden op twee dagen georganiseerd in Gent en Antwerpen omdat vele collega’s van het agentschap op verschillende locaties tewerkgesteld zijn in 24/7 dienstverlening. Samen vormen zij onmisbare schakels in de nautische keten.

Samen dragen alle medewerkers, elk in hun vakgebied, bij tot de economische ontwikkeling van Vlaanderen, tot de veiligheid van de kustregio en de veiligheid op zee en op de wateren in aanloop van onze havens..

Felicitaties

De administrateur-generaal sprak alle collega’s warm toe met de hoop dat zij trots kunnen zijn op het werk zij verrichten  en op het werk dat we samen als agentschap verrichten. Als agentschap streven wij naar een betrouwbare dienstverlening als dé maritieme overheidspartner. Dit is een uitdaging waar wij, samen, elke dag weer volop voor gaan.

Maar bovenal wenst ze dat ieder zijn of haar job met veel plezier zal uitoefenen of verderzetten.

Wist je dat…

De eed afleggen klinkt misschien wat ouderwets, maar blijft erg belangrijk. De eedaflegging is gebaseerd op een decreet van 20 juli 1831. Volgens artikel 2 van dit decreet moeten al de ambtenaren van de administratieve orde en al de burgers met een openbaar ambt of in openbare dienst, voor ze in dienst treden, de eed afleggen.

Terwijl een contractueel personeelslid zijn of haar engagement ten aanzien van de werkgever en de burger onderschrijft door de ondertekening van een arbeidscontract, wordt een statutair personeelslid eenzijdig  door de overheid aangesteld. Die benoeming wordt door de ambtenaar bekrachtigd door de eedaflegging. De eedaflegging is dus een noodzakelijke vereiste voor een benoeming.

Maar meer dan een noodzakelijkheid is dit ook het uitspreken van een engagement. Een engagement naar de samenleving en de Vlaamse Gemeenschap, die we als Vlaams ambtenaren met z’n allen dienen.

De Vlaamse Waterweg en MDK werken samen aan veilig en vlot scheepvaartverkeer

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en de Vlaamse Waterweg breiden hun samenwerking nog verder uit. Hydrografische peilingen van de zeebodem en een deel van de Schelde behoren tot de taken van afdeling Kust en Vloot, beide afdelingen van MDK.  Sinds 2009 is er ook een samenwerking met de Vlaamse Waterweg voor peilingen van de Boven-Zeeschelde, Rupel, Beneden-Dijle, Beneden-Nete en Durme. Beide partijen zullen in de toekomst nog intensiever samenwerken.

Op vraag van De Vlaamse Waterweg zal MDK bijkomende zones kunnen peilen. De resultaten van nieuwe en historische peilingen, maar ook LIDAR-metingen (Laser Imaging Detection And Ranging-metingen) van het gebied van De Vlaamse Waterweg zullen daarnaast opgenomen worden in de bathymetrische database van MDK. In deze database zijn hydrografische peilingen en LIDAR-metingen terug te vinden maar bijvoorbeeld ook wanneer een peiling of meting is uitgevoerd en met welk toestel. Zowel De Vlaamse Waterweg als de Vlaamse Hydrografie van MDK hebben toegang tot deze database. Tot slot is er ook afgesproken dat MDK de peilingen en de nautische gegevens van het gebied van De Vlaamse Waterweg mag gebruiken om te verwerken in de ECS (Electronic Chart System)-kaarten. Dit zijn kaarten die zowel door Vlaamse als Nederlandse loodsen gebruikt worden.

Dit is een Multibeam peiling van een stuk van de Boven Zeeschelde ter hoogte van Temse. Uitgevoerd eind januari 2019 door MDK in opdracht van DVW.