Dag van de Zeevaarder

IMO, de Internationale Maritieme Organisatie binnen de Verenigde Naties wil meer vrouwen aantrekken in nautische beroepen.  Ook het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust wil deze dag graag aangrijpen om meisjes warm te maken voor de job van loods, kapitein, matroos of technieker.

“We hebben binnen het agentschap wel wat vacatures”, vertelt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, “We zoeken kapiteins, matrozen, scheepstechnici en we vinden daar niet onmiddellijk invulling voor.  Vandaar deze warme oproep op het einde van het schooljaar om OOK meisjes die nu afstuderen aan het lager- en secundair onderwijs aan te moedigen om een opleiding te kiezen in een maritieme richting.”
Dat kan onder andere aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, De Scheepvaartschool in Antwerpen of het Maritiem Instituut Mercator in Oostende.

Gendergelijkheid

“Gendergelijkheid is binnen ons agentschap ook belangrijk”, gaat Nathalie Balcaen verder,  “maar we zijn er nog lang niet.  Op dit ogenblik is maar een kleine 13% van ons personeelsbestand vrouwelijk.“

Foute perceptie 

Komt er nog bij dat berichten die eerder in de media verschenen – een vertekend beeld geven van de situatie.  Onderstaande grafiek werd een aantal weken geleden getoond op VRT nieuws.
Deze grafiek doet vermoeden dat er een hoge werkloosheid is voor afgestudeerden met een diploma Nautische Wetenschappen.  De onderzoekers keken naar het aantal afgestudeerden dat één jaar na afstuderen nog altijd ingeschreven staat als werkzoekend.  Ze meten dit slecht op 1 meetmoment in het jaar. Voor de Hogere Zeevaartschool, ging het in 2018 om 5 voormalige studenten op een totaal van 45. In percentages geeft dit een vertekend beeld. Vaak zijn dat mensen die op het einde van hun studie toch niet willen gaan varen.

Veel openstaande vacatures

Dit hoge cijfer strookt dus niet met de realiteit waarbij Belgische reders (en al zeker wereldwijd) veel vacatures hebben openstaan. Veruit de meesten van de afgestudeerden vinden meteen werk. Een diploma Nautische Wetenschappen leidt wel degelijk tot een goede kans op de arbeidsmarkt. Meer nog, de sector houdt ook meer en meer rekening met een goede work/life balance waardoor het makkelijker wordt om deze job te combineren met een gezinsleven.

“Do you need some vitamin sea, in our job it’s for free”
Het is een quote van Fay Gyssens.  Zij is een jonge vrouw die heel bewust de stap gezet heeft om aan de Hogere Zeevaartschool te gaan studeren.  Ze zit in het derde jaar en kreeg de liefde voor de zee mee van haar moeder, Réjane Gyssens.  Zij was de eerste vrouwelijk kapitein lange omvaart en nu hoofd van het Maritiem Reddings en Coördinatie Centrum (MRCC), een onderdeel van het agentschap.
“Join the merchant shipping to explore the world. What will you see? That’s up to the secrets of the sea.” besluit Fay.

De nautische beroepen zijn cruciaal om onze economie draaiende te houden. “Zonder loodsen zouden grote zeeschepen niet meer tot in onze havens geraken, zonder onze technische collega’s van de Schelderadarketen ook niet. Kapiteins, loodsen, matrozen en techniekers we blijven ze nodig hebben, nu maar zeker ook in de toekomst – en ik mag hopen dat er dan heel wat meer vrouwen zullen bij zijn”, besluit de administrateur-generaal.

 

Loodsreis met Nederlands Loodswezen

Vandaag, vrijdag 14/06/2019, kon de administrateur-generaal van het agentschap MDK, Nathalie Balcaen, deelnemen aan een loodsreis naar Rotterdam bij de collega’s van het Nederlandse Loodswezen. Ze konden in het Loodsgebied Rotterdam-Rijnmond mee aan boord gaan van de Munch Maersk. Dit schip is met een lengte van 400m en diepte van 16m een absolute topper!

Het waarborgen van de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en daarmee de optimale werking van de nautische keten ondersteunen, is een kerntaak van het agentschap. De aanwezige expertise bij de loodsenkorpsen is hier een belangrijk onderdeel van.

Door te leren van de dienstverlening, uitdagingen en innovatieve initiatieven in andere regio’s, leggen we de basis voor een vlotte samenwerking en verdere optimalisatie binnen ons agentschap.

De administrateur werd hartelijk ontvangen door de Nederlandse collega’s. Overleg en delen van praktijkervaring met onze partners is een enorme verrijking, ook voor onze eigen activiteiten op de Westerschelde.

Rondleiding in het Zwin met de leden van het Ambtelijk College VNSC

Aansluitend op het Ambtelijk College van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) op 05/06 verzorgde afdeling Kust van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust voor alle leden een rondleiding in het vernieuwde Zwin.

MDK startte op 15 maart 2016 met de projectcoördinatie. Het bekendste natuurreservaat van de Vlaamse en Nederlandse kust kreeg er intussen 120 hectare natuurgebied bij. Daarmee werd het gebied niet alleen groter maar ook veiliger én waardevoller.

Het project maakt deel uit van de Ontwikkelingsschets voor het Schelde-estuarium en kadert met de bouw van de robuuste zeewerende dijk ook in het Masterplan kustveiligheid. Die dijk beschermt onze kustlijn en het West-Vlaamse en Zeeuwse hinterland tegen stormvloeden vanuit zee.

De uitbreiding van het Zwin is een mooi voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking.
De vlotte samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse partners resulteerde in de dijkdoorbraak in februari waarbij de oude dijk afgegraven en doorgebroken werd om het zeewater doorgang te geven naar het achterliggende natuurgebied. Ook de openstelling en ingebruikname van het grensoverschrijdend fiets- en wandelpad op de nieuwe dijk eind maart, is het resultaat deze Vlaams-Nederlandse samenwerking.

Alle actuele informatie over de veranderingen in het natuurgebied vind je terug op www.zwininverandering.eu.

Achtergrond:
In de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie werken Vlaanderen en Nederland aan een veilig, toegankelijk en natuurlijk Schelde-estuarium. De gemeenschappelijke doelstellingen zijn de bescherming tegen overstromingen, de optimale maritieme toegankelijkheid tot de Scheldehavens, de instandhouding van een gezond en dynamisch ecosysteem én het opzetten van gemeenschappelijk wetenschappelijk onderzoek. Het Ambtelijk College bereidt de besluitvorming van het Politiek College voor en voert de besluiten uit.

De Zeeschelde, de Westerschelde en het mondingsgebied van de Schelde vormen samen het Schelde-estuarium.

Een estuarium is een trechtervormige monding van een rivier waar het getij zich laat voelen. Typerend is de mengeling van zoet en zout water. Het Schelde-estuarium is een van de jongste en meest natuurlijke estuaria in West-Europa.

MDK bouwt mee aan een diverse werkplek waar iedereen zich thuis voelt

Op vrijdag 17 mei is het de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Een hele week lang hijsen we aan werkplekken van de Vlaamse overheid een regenboogvlag. Zo is zichtbaar dat we verdraagzaamheid en een inclusieve werkcultuur hoog in het vaandel dragen.

Ook het agentschap MDK hangt op zijn verschillende locaties, net als in vele steden en gemeenten, regenboogvlaggen uit als steun voor deze actie. Aan het Scheldecoördinatiecentrum in Vlissingen, aan het loodsgebouw in Vlissingen en aan de Thonetlaan in Antwerpen, aan de verkeerscentrale Zandvliet, op locaties in Oostende en aan verschillende veerdiensten vind je regenboogvlaggen terug.

Veerdienst – Antwerpen

Thonetlaan, Antwerpen

Loodsgebouw Vlissingen

Zandvliet

Oostende, afdelingszetel Scheepvaartbegeleiding, secretariaat Kustwacht, OMS en MRCC

ScheldeCoördinatieCentrum Vlissingen

Veerdienst, Gent

Sir Winston Churchillkaai; o.a.  veerdienst, Oostende

Doverlaan, Zeebrugge

MDK te gast op het Maritiem Symposium in Terneuzen

De betrouwbaarheid en performantie van de nautische keten berust voor een groot deel op de kwaliteit van de informatie-uitwisseling tussen de verschillende ketenactoren.

Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, sprak hierover de deelnemers toe op het 23ste Maritiem Symposium over ”Big Data. Hefboom voor logistieke en maritieme optimalisatie en verduurzaming”.

Die ketenpartners (de havens, MDK aan Vlaamse zijde, Rijkswaterstaat aan Nederlandse zijde, De Vlaamse Waterweg, het Nederlands Loodswezen,…) tekenden in het voorjaar 2017 een intentieverklaring waarin zij zich engageren om te “streven naar een zo efficiënt, betrouwbaar en transparant mogelijke verkeersafwikkeling van en naar de havens in Vlaanderen”. Nu wordt er gewerkt naar een meer geïntegreerde vorm van samenwerking.

Binnen het HavenNeutraal Platform erkennen de ketenpartners het agentschap als drijvende kracht. Vertrouwen is evenwel een absolute basis voor deze intense en transparante samenwerking. Vandaag kunnen we daarom zeggen dat het project loopt, de partners in dezelfde richting kijken en we in de nabije toekomst willen landen met verdere afspraken rond de samenwerking.

Het agentschap uitte zich met de recentelijk vernieuwde visie en missie niet verlegen over haar ambities binnen de nautische keten en samenwerking met verschillende partners. Projecten die intern lopen rond het leren uit data met gebruik van artificiële intelligentie kunnen ongetwijfeld op een hoger niveau worden getild door dit in samenwerking met andere ketenpartners aan te pakken. 

Flows maakte een portret van onze Administrateur-generaal

In de reeks weekendportretten van Flows bezoekt journalist Paul Verbraeken elke week een maritieme of logistieke “BV”. In deze editie komen we meer te weten over onze eigen administrateur-generaal. We lezen over haar studies, het combineren van een groot gezin met professionele ambities, haar ervaring en de toekomst die ze ziet voor het agentschap.

Het volledige interview vindt u in Flows.

Ronde van Vlaanderen

Op de Oude Kwaremont vinden we vandaag ook Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, en Georg Jaburg, voorzitter van het Nederlands Loodswezen regio Scheldemonden, terug.

 Onder een stralende lentezon supporteren ze mee voor de renners. Het hoeft niet steeds werk te zijn dat ons verbindt.

MDK maakt droom van nieuwe havenschepen waar

Vandaag maakte Annick De Ridder, de nieuwe havenschepen van Antwerpen, samen met onze administrateur-generaal, Nathalie Balcaen en Herman Van Driessche (dab Loodswezen) een loodsreis mee.

De havenschepen kon zo kennismaken met onze werking op het terrein. Niet alleen met de loods aan boord, maar ook met alle overige dienstverlening binnen MDK: Vloot, Scheepvaartbegeleiding en de Vlaamse Hydrografie.

Het was een spectaculaire reis van Vlissingen naar Antwerpen.  Met dit initiatief illustreren we als MDK opnieuw ons engagement tot intense samenwerking met onze partners.

Lees meer via deze link.

Impact staking op onze dienstverlening

Ook de diensten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust ondervinden gevolgen van de nationale staking.

Dit is zo voor de veerdiensten:

  • Het veer Hoboken – Kruibeke zal de hele dag niet varen.
  • Het Sint Annaveer dat de stad Antwerpen verbindt met Linkeroever vaart ook niet
  • De veerdienst in Oostende zal de hele dag hinder ondervinden van de stakingsactie.
  • In principe varen de veren van Terdonk en Langerbrugge maar beide worden wel zwaar gehinderd door stakingspiketten.

Het is momenteel ook moeilijk om de kanaalloodsen via de weg te vervoeren tot aan de boten die in de haven van Gent liggen. Dat komt door de vele stakingspiketten op de weg. Het Agentschap heeft afspraken kunnen maken met andere dienstverleners actief in de haven om de loodsen voor de haven per bootje te komen oppikken en zo aan boord te krijgen van de schepen.

In Zeebrugge zal er de hele dag geen kustloods aan boord van grote schepen gebracht worden. Er is ook zo goed als geen ingaand en uitgaand scheepvaartverkeer vandaag.

De loodsen zelf staken voor alle duidelijkheid niet. Ook binnen de rest van het agentschap blijft de hinder door de nationale staking eerder beperkt.