Gezamenlijk havenneutraal platform in Scheldegebied.

In het kader van de ketenwerking wordt een onderzoekstraject opgezet om met een gezamenlijk havenneutraal platform nautische IT-gegevens uit te wisselen. Om het scheepvaartverkeer (zowel zee- als binnenvaart) nog efficiënter te beheren, is er nood aan een soort van grensoverschrijdende kruispuntbank met nautische info voor het Scheldegebied.

De partners die deelnemen aan dit project zijn: Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Havenbedrijf Antwerpen, Havenbedrijf MBZ, Waterwegen en Zeekanaal NV, NV De Vlaamse Waterweg, het Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat Zee en Delta en het Loodswezen Regio Scheldemonden.

Dieter Boedts werd hiervoor aangesteld als projectleider voor een periode van 18 maanden (tot eind 2018). Hij zal in die functie blijven deel uitmaken van het Havenbedrijf Gent.

Verbeterde ondersteuning voor de havens van Gent en Zeebrugge door de afdeling Scheepvaartbegeleiding.

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de afdeling Scheepvaartbegeleiding een aanpassing uitgevoerd aan de radarsystemen van de havens van Gent en Zeebrugge. Door een verdere integratie binnen de beheeromgeving van VTS, kan nu een vergelijkbare ondersteuning geboden worden  waar VTS, GNA, MRCC en MIK al enige tijd van genieten.

De operationele systemen werden overgebracht naar de datacenters in Vlissingen en Zandvliet. In dit netwerk wordt elke enkelvoudige fout (materiaal of netwerk dat faalt) onmiddellijk en automatisch verholpen. Verder is de configuratie bij de eindgebruikers (o.a. de havenkapiteinsdiensten) ook omgezet van een configuratie op basis van lokale PC naar thin clients (dit zijn kleine computers) die enkel gebruikt worden voor visualisatie. Deze thin clients hebben voor de gebruikers verschillende voordelen: ze maken veel minder lawaai, ze nemen veel minder plaats op of onder de desk en ze kunnen heel gemakkelijk vervangen worden als er problemen optreden. Verder werd ook functionaliteit toegevoegd zodat de gebruikers in de havens betere middelen ter beschikking hebben om het scheepvaartverkeer ook binnen de havens vlotter en veiliger te laten verlopen.

 

Nieuwe scheepvaartroutes op de Noordzee

De Noordzee is met duizend vaarbewegingen per dag één van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Om de veiligheid te garanderen, gelden er vanaf 1 juni 2017 nieuwe routes voor de schepen voor de kust. Deze nieuwe routes worden ook internationaal vastgelegd en gecommuniceerd. De nieuwe routes moeten zorgen voor vlotter en veiliger scheepvaartverkeer in de Noordzee en zorgen voor een veilige route van én naar de havens van Zeebrugge, Oostende, Gent, Antwerpen, Vlissingen en Rotterdam.

Het agentschap MDK is een belangrijke partner om dit te kunnen realiseren voor wat toegang tot de Vlaamse havens betreft.

scheepsroute

MRCC en de veiligheidsdagen

De afgelopen weken waren er van Antwerpen tot aan de kust verschillende veiligheidsdagen voor de pleziervaart. Dit is een publiek-privaat initiatief waar de verschillende betrokken overheden samen met de jachtclubs de pleziervaarder een aantal praktische tips willen meegeven die de veiligheid moet verhogen.

Op zondag 21 mei vond de veiligheidsdag plaats in Nieuwpoort, de volgende veiligheidsdag is op 11 juni as. in Blankenberge.

veiligheidsdagen

Ook de North Sea Kayak hield afgelopen weekend hun derde editie van een trainingsdag. Hier is het doel eveneens: de zeekajakkers samenbrengen en wat extra uitleg geven over de veiligheid.

Op al deze events was het MRCC vertegenwoordigd, kapt. Gyssens gaf uitleg over de dagelijkse werking van het MRCC en hun rol bij incidenten op zee. Ook werd de sticker met de noodnummers in dank afgenomen.

Extra V3000-aansluiting voor het MIK

Onlangs werd het Maritiem Informatiekruispunt (MIK) voorzien van een extra  V3000-aansluiting. Het MIK werkt al jaren met het V3000-systeem gerealiseerd door de afdeling Scheepvaartbegeleiding, maar een bijkomende aansluiting was nodig om interventies bij security-incidenten optimaal te kunnen ondersteunen. Dit systeem zorgt samen met andere systemen (zoals bijv. camerabeelden) voor een duidelijk beeld van de situatie ter plaatse en draagt zo bij tot een juiste besluitvorming van het commando.

In de vroege ochtend van zaterdag 13 mei bewees deze nieuwe aansluiting V3000 zijn nut tijdens een interventieoefening op zee.

MIK en V3000

EMSA-werkbezoek bij afd. Scheepvaartbegeleiding

In het kader van de controle naar de omzetting van de richtlijn 2009/18/EC in België door de Europese Commissie, heeft EMSA op dinsdag 25/4/2017 een werkbezoek gebracht aan afdeling Scheepvaartbegeleiding. Daarbij gaven  de verschillende operationele diensten van de afdeling een toelichting over hun werking en hoe ze omgaan met incident- en accidentmeldingen.

Dit werkbezoek werd afgerond met een rondleiding op het MRCC Oostende.

emsa audit aSBemsa werkvloer oostende

Afd. Scheepvaartbegeleiding woont 43ste VTS-Committee van IALA bij.

Van 20 tot en met 24 maart 2017 was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd op de 43ste bijeenkomst van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) VTS-Committee in Saint-Germain en Laye (Frankrijk). Dit is het belangrijkste internationale forum dat standaarden vastlegt voor Vessel Traffic Services. Els Bogaert, Wim Smets en Stefaan Priem waren respectievelijk actief in de werkgroepen Operations, Technology en VTS- Training. Onder andere is een voorstel voor wijziging van de IMO-resolutie over VTS (A.857 (20)) opgemaakt, er is gewerkt aan de richtlijn over de technische interface tussen VTS-systemen en de systemen van de partners, en een nieuwe versie van de V-103 aanbeveling over VTS-Training en Certificering is afgewerkt. De 43ste bijeenkomst was de voorlaatste voor de uitvoering van het werkprogramma 2014-2018 van het VTS-Committee.

Belgische zeiler gered in het Beagle Kanaal door tussenkomst van het MRCC Oostende

Op 18 februari ontving het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende een noodoproep van een zeiljacht. Het alarm was geactiveerd via epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon)  een noodboei die een signaal afgeeft door er op te duwen of als het in contact komt met water. Deze epirb had een Belgisch referentienummer en via het internationale satellietsysteem Cospas-Sarsat kwam het signaal onder andere op het MRCC in Oostende terecht. De positie van de epirb was afkomstig van zeiljacht Mira, in een baai aan het begin van het Beagle Kanaal, bij de Atlantische Oceaan in Argentinië.

De Search and Rescue Mission Coordinator van het MRCC in Oostende nam ter bevestiging contact op met  de Prefectura Naval (MRCC) in Ushuaïa, in wiens werkingsgebied het incident zich had voorgedaan om zeker te zijn dat de reddingsactie daar goed opgevolgd werd. Maar de kustwacht van Ushuaïa had het noodsignaal niet ontvangen en heeft dankzij de interventie van het MRCC Oostende actie ondernomen en twee vaartuigen van de Marine uitgezonden. Na vier uur zoeken is de Mira teruggevonden in onherbergzaam gebied en was de 41-jarige Belgische solozeiler in goede gezondheid meegenomen aan boord richting de haven van Ushuaïa.

“Het opstarten van dergelijke zoek- en reddingsacties is eerder uitzonderlijk voor ons (gemiddeld één maal op jaarbasis), waarbij de opgedane ervaringen schaars zijn en de ‘lessons learned’ des te belangrijker.” zegt kapt. Réjane Gyssens, hoofd van het MRCC. “Het toont aan dat de verkeersleiders iedere oproep ernstig nemen en zaken dubbel checken. Het kordate handelen heeft hier wel degelijk een mensenleven gered.  Het incident met S/Y Mira en de tussenkomst van het MRCC Oostende in Argentijnse wateren is voor ons een bevestiging dat de samenwerking op internationaal maritiem SAR vlak werkt. ”

2017.02 hoe werkt een epirb

Voorstelling van hoe een epirb-noodboei werkt