PRIMEUR: onbemand vaartuig doet de oversteek van Groot-Brittannië naar Oostende, en terug.

Op dinsdag 7 mei is de onbemande Maxlimer de haven van Oostende binnengevaren. In de nacht van 9 mei  vertrok het vaartuigje opnieuw richting Engeland.

Unmanned Service Vessel Maxlimer

De Maxlimer vaar de haven van Oostende binnen, begeleid door een Guard Vessel.

Deze week werd een eerste test uitgevoerd voor deze oversteek met een twaalf meter lang vaartuig dat op afstand aangestuurd werd vanuit een Shore Control Center in Essex. Dit is een van de eerste stappen in de ontwikkeling van onbemande vaartuigen voor short sea shipping.

Ook het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werkte mee aan deze pioniersoefening: vanuit de verkeerscentrale in Zeebrugge volgden de verkeersleiders het onbemande vaartuig nauwlettend op. Via een bericht werden ook de andere schepen ingelicht over deze proefvaart. Achter de schermen werd er intens overlegd met andere overheidsinstanties en de firma’s Seakit en Anglo Belgian Shipping Company.

De Maxlimer is een mooi voorbeeld waar samenwerking en innovatie samengaan. Autonoom varen is de toekomst en MDK neemt deze uitdaging dan ook onder handen tijdens verschillende debatten op Europees en internationaal niveau, zodat we ook in de toekomst de scheepvaart mee in goede banen kunnen leiden.

Administrateur-generaal Nathalie Balcaen, voorstander van innovatie en samenwerking

Aanvaring tussen twee zodiacs op de Schelde

Op vrijdag 5 april was er omstreeks 18u een aanvaring was tussen twee pleziervaartuigen op de Schelde in Antwerpen, ter hoogte van de Palingplaat bij Sint Anna.

Alle twintig opvarenden zijn uit het water gehaald, het gaat om drie zwaar- en vijftien lichtgewonden. Bij de reddingsactie is een schip van Vloot betrokken (MRB 34) , er is geen verdere hinder voor de scheepvaart. Verkeerscentrale Zandvliet stond in contact met de hulpverlening (Scheepvaartpolitie, waterbus, sleepdiensten en Brandweer).

Video platform in het MRCC Oostende

Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende beschikt over een performant video management platform om Search And Rescue (SAR) camera’s te raadplegen. Dit is een visuele ondersteuning bij het uitvoeren van zoek- en reddingsoperaties op en aan zee. Het platform zal ook de gateway vormen om alle relevante camerabeelden op en rond de Noordzee (zoals bij windmolenparken, offshore platformen, havens ….) te bekijken.

Definitief afscheid van de Seaking

Op 21 maart nam de Seaking definitief afscheid na 43 jaar trouwe dienst en vloog een allerlaatste keer over onze kust. Het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende kon altijd rekenen op deze reddingshelikopter bij o.a. zoek- en reddingsacties op zee. De Seakings zijn vervangen door de NH90 NFH Caiman helikopters, die de taken van de Seaking integraal overnemen. De Seakings hebben 3.307 reddingsmissies en 1.756 geredde personen op hun palmares.

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

Gastcollege Vessel Traffic Services op Hogere Zeevaartschool.

Els Bogaert, celhoofd VTS bij afd. Scheepvaartbegeleiding én oud-studente aan de Hogere Zeevaartschool, gaf op 12 maart een gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool over de taken en verantwoordelijkheden van Vessel Traffic Services (VTS).

Een goed inzicht in de VTS is van groeiend belang binnen de maritieme industrie. Bovendien is IALA  ervan overtuigd dat dit soort voordrachten erg bevorderlijk is voor de samenwerking tussen de officieren aan boord en de VTS-centrales, en dus ook voor de veiligheid. IALA dringt bij IMO aan om opleidingen over VTS op te nemen in de STCW-code (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Dit betekent dat dit standaard aan bod komt in alle hogere zeevaartscholen wereldwijd.

Els Bogaert geeft gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool.

Nieuwe seinlichten in Oostende voor een veiligere haventrafiek.

Sinds enkele dagen verrijst naast de radartoren op de oostelijke strekdam in Oostende een metalen kolom met de havenseinlichten.

Oude seinlichten

Nieuwe seinlichten

Havenseinlichten regelen via  vertikaal opgestelde lampen de haventrafiek voor binnen- en buitenvarende vaartuigen. Vroeger stond die lichtmast opgesteld op het ondertussen afgebroken oostelijk staketsel. Tot deze week nog functioneerde die metalen signalisatiemast ter hoogte van de Halvemaandijk bij de oude radartoren. De vroegere witte, groene en rode halogeenlampen zijn nu vervangen door de veel krachtige led-verlichting. “Zowel de nieuwe locatie, verder in zee en dus beter zichtbaar, als de sterkere lichtstraal ook overdag kunnen alleen maar de veiligheid van scheepvaart van en naar de Oostendse haven ten goede komen” volgens ing. Nick Goethals van de afdeling Scheepvaartbegeleiding die de o.a. die signalisatie als bevoegdheid heeft.

Goed rapport van EMSA voor afd. Scheepvaartbegeleiding en de havenkapiteinsdiensten in de Belgische zeehavens.

Om sneller te reageren op incidenten, ongevallen en andere gevaarlijke situaties op zee zijn er regels vastgelegd in de Europese richtlijn 2002/59/EC. Het Europese SafeSeaNet-systeem is een onderdeel van deze richtlijn, SafeSeaNet is een monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart.

SafeSeaNet wil:

  • de veiligheid en efficiëntie van het maritiem verkeer in de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland verhogen;
  • de reactie van autoriteiten verbeteren bij incidenten, ongevallen en potentieel gevaarlijke situaties op zee (inclusief opsporings- en reddingsoperaties);
  • bijdragen aan het voorkomen en opsporen van verontreiniging door schepen.

Het European Maritime Safety Agency (EMSA) beheert het SafeSeaNet-systeem.

 

Afdeling Scheepvaartbegeleiding als Belgische SafeSeaNet Nationale Competente Autoriteit

Alle Europese lidstaten zijn verplicht een nationaal SafeSeaNet systeem in te richten. In België is het afdeling Scheepvaartbegeleiding die de rol heeft als nationale competente autoriteit (NCA) voor SafeSeaNet en die hiervoor het SafeSeaBEL-systeem heeft opgezet om de nodige informatie vanuit België automatisch aan te leveren aan het Europese SafeSeaNet.

Naast het beheer van het SafeSeaBEL-systeem, hoort ook de afstemming met de gebruikers en verstrekkers van de gegevens bij het takenpakket. Afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigt België daarnaast als SafeSeaNet NCA tijdens Europese vergaderingen met andere lidstaten en EMSA.

 

Datakwaliteit

De gegevens in SafeSeaNet zijn afkomstig van kapiteins, rederijen, agenten en de havenkapiteinsdiensten in de Belgische zeehavens en de Vlaamse Waterweg. Zij zijn verplicht deze informatie aan te leveren voor elke reis van een zeeschip naar een Belgische zeehaven en de binnenwateren. Hierbij is juistheid, volledigheid en tijdigheid van belang. Dankzij de inzet van al deze actoren, wordt ervoor gezorgd dat de data kwaliteit van de informatie aangeleverd vanuit België op een hoog niveau staat.

Deze datakwaliteit wordt op regelmatige basis gecontroleerd. Via steekproeven wordt gekeken of de benodigde informatie  correct en tijdig wordt aangeleverd. Deze controles gebeuren op Belgisch niveau vanuit afdeling Scheepvaartbegeleiding. Op Europees niveau is het EMSA die op geregelde basis steekproeven uitvoert, ter ondersteuning van de Europese lidstaten. Recent heeft EMSA voor België het jaarrapport uitgegeven waarbij wordt nagegaan hoe België voldoet aan de verschillende criteria. Daarbij wordt bevestigd dat de data kwaliteit van de informatie aangeleverd vanuit België op een hoog niveau blijft.

Vanzelfsprekend blijven we verder waakzaam dat ook in de toekomst de nodige informatie tijdig en correct blijft gemeld worden.

 

Vacature projectingenieur

Ben je geboeid door de maritieme wereld? Werk je graag projectmatig? Ben je bereid om je veelvuldig te verplaatsen binnen het werkingsgebied van de Schelderadarketen? Sta je op technisch vlak sterk in je schoenen? Dan is deze vacature iets voor jou. Afdeling Scheepvaartbegeleiding van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is op zoek naar een projectingenieur IT. De standplaats is Vlissingen en solliciteren kan tem 11/03/2019.

 

Afscheid van de Seakings

Op woensdag 19 december heeft een formatie van drie Seaking-helikopters een navigatievlucht uitgevoerd boven Oost- en West-Vlaanderen, en vloog hierbij langs Oostende.

De Seakings bij de radartoren in Oostende

Deze vlucht was bijzonder omdat het de allerlaatste keer is dat een formatie van drie Search and Rescue heli’s van het 40ste Smaldeel uit Koksijde kon worden samengesteld. De Seakings vormden een belangrijke schakel bij reddingen op zee en stonden dus ook in contact met o.a. het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum en de Kustwacht.

Meer lezen? https://www.mil.be/nl/persberichten/allerlaatste-formatievlucht-met-seaking

Antenne op radar Ouden Doel

Op 13 december werd de antenne op radar Ouden Doel gehesen. In de komende week zullen de radarinstallaties Ouden Doel, Grens en gapfiller Zandvliet in bedrijf worden gesteld. Voorlopig zijn de radarbeelden enkel op een testomgeving ingekoppeld. Als alles naar wens verloopt, zullen de bijkomende radarposten vanaf half januari ook zichtbaar zijn voor de operationele gebruikers in het radarwaarnemingssysteem.

Deze drie radarposten zijn gerealiseerd ten gevolge van de ontpoldering van de Hedwigepolder.

Antenne op radar Ouden Doel