Definitief afscheid van de Seaking

Op 21 maart nam de Seaking definitief afscheid na 43 jaar trouwe dienst en vloog een allerlaatste keer over onze kust. Het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende kon altijd rekenen op deze reddingshelikopter bij o.a. zoek- en reddingsacties op zee. De Seakings zijn vervangen door de NH90 NFH Caiman helikopters, die de taken van de Seaking integraal overnemen. De Seakings hebben 3.307 reddingsmissies en 1.756 geredde personen op hun palmares.

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

De Seaking op de luchtmachtbasis van Koksijde

Gastcollege Vessel Traffic Services op Hogere Zeevaartschool.

Els Bogaert, celhoofd VTS bij afd. Scheepvaartbegeleiding én oud-studente aan de Hogere Zeevaartschool, gaf op 12 maart een gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool over de taken en verantwoordelijkheden van Vessel Traffic Services (VTS).

Een goed inzicht in de VTS is van groeiend belang binnen de maritieme industrie. Bovendien is IALA  ervan overtuigd dat dit soort voordrachten erg bevorderlijk is voor de samenwerking tussen de officieren aan boord en de VTS-centrales, en dus ook voor de veiligheid. IALA dringt bij IMO aan om opleidingen over VTS op te nemen in de STCW-code (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Dit betekent dat dit standaard aan bod komt in alle hogere zeevaartscholen wereldwijd.

Els Bogaert geeft gastcollege aan de Hogere Zeevaartschool.

Nieuwe seinlichten in Oostende voor een veiligere haventrafiek.

Sinds enkele dagen verrijst naast de radartoren op de oostelijke strekdam in Oostende een metalen kolom met de havenseinlichten.

Oude seinlichten

Nieuwe seinlichten

Havenseinlichten regelen via  vertikaal opgestelde lampen de haventrafiek voor binnen- en buitenvarende vaartuigen. Vroeger stond die lichtmast opgesteld op het ondertussen afgebroken oostelijk staketsel. Tot deze week nog functioneerde die metalen signalisatiemast ter hoogte van de Halvemaandijk bij de oude radartoren. De vroegere witte, groene en rode halogeenlampen zijn nu vervangen door de veel krachtige led-verlichting. “Zowel de nieuwe locatie, verder in zee en dus beter zichtbaar, als de sterkere lichtstraal ook overdag kunnen alleen maar de veiligheid van scheepvaart van en naar de Oostendse haven ten goede komen” volgens ing. Nick Goethals van de afdeling Scheepvaartbegeleiding die de o.a. die signalisatie als bevoegdheid heeft.

Goed rapport van EMSA voor afd. Scheepvaartbegeleiding en de havenkapiteinsdiensten in de Belgische zeehavens.

Om sneller te reageren op incidenten, ongevallen en andere gevaarlijke situaties op zee zijn er regels vastgelegd in de Europese richtlijn 2002/59/EC. Het Europese SafeSeaNet-systeem is een onderdeel van deze richtlijn, SafeSeaNet is een monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart.

SafeSeaNet wil:

  • de veiligheid en efficiëntie van het maritiem verkeer in de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland verhogen;
  • de reactie van autoriteiten verbeteren bij incidenten, ongevallen en potentieel gevaarlijke situaties op zee (inclusief opsporings- en reddingsoperaties);
  • bijdragen aan het voorkomen en opsporen van verontreiniging door schepen.

Het European Maritime Safety Agency (EMSA) beheert het SafeSeaNet-systeem.

 

Afdeling Scheepvaartbegeleiding als Belgische SafeSeaNet Nationale Competente Autoriteit

Alle Europese lidstaten zijn verplicht een nationaal SafeSeaNet systeem in te richten. In België is het afdeling Scheepvaartbegeleiding die de rol heeft als nationale competente autoriteit (NCA) voor SafeSeaNet en die hiervoor het SafeSeaBEL-systeem heeft opgezet om de nodige informatie vanuit België automatisch aan te leveren aan het Europese SafeSeaNet.

Naast het beheer van het SafeSeaBEL-systeem, hoort ook de afstemming met de gebruikers en verstrekkers van de gegevens bij het takenpakket. Afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigt België daarnaast als SafeSeaNet NCA tijdens Europese vergaderingen met andere lidstaten en EMSA.

 

Datakwaliteit

De gegevens in SafeSeaNet zijn afkomstig van kapiteins, rederijen, agenten en de havenkapiteinsdiensten in de Belgische zeehavens en de Vlaamse Waterweg. Zij zijn verplicht deze informatie aan te leveren voor elke reis van een zeeschip naar een Belgische zeehaven en de binnenwateren. Hierbij is juistheid, volledigheid en tijdigheid van belang. Dankzij de inzet van al deze actoren, wordt ervoor gezorgd dat de data kwaliteit van de informatie aangeleverd vanuit België op een hoog niveau staat.

Deze datakwaliteit wordt op regelmatige basis gecontroleerd. Via steekproeven wordt gekeken of de benodigde informatie  correct en tijdig wordt aangeleverd. Deze controles gebeuren op Belgisch niveau vanuit afdeling Scheepvaartbegeleiding. Op Europees niveau is het EMSA die op geregelde basis steekproeven uitvoert, ter ondersteuning van de Europese lidstaten. Recent heeft EMSA voor België het jaarrapport uitgegeven waarbij wordt nagegaan hoe België voldoet aan de verschillende criteria. Daarbij wordt bevestigd dat de data kwaliteit van de informatie aangeleverd vanuit België op een hoog niveau blijft.

Vanzelfsprekend blijven we verder waakzaam dat ook in de toekomst de nodige informatie tijdig en correct blijft gemeld worden.

 

Vacature projectingenieur

Ben je geboeid door de maritieme wereld? Werk je graag projectmatig? Ben je bereid om je veelvuldig te verplaatsen binnen het werkingsgebied van de Schelderadarketen? Sta je op technisch vlak sterk in je schoenen? Dan is deze vacature iets voor jou. Afdeling Scheepvaartbegeleiding van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is op zoek naar een projectingenieur IT. De standplaats is Vlissingen en solliciteren kan tem 11/03/2019.

 

Afscheid van de Seakings

Op woensdag 19 december heeft een formatie van drie Seaking-helikopters een navigatievlucht uitgevoerd boven Oost- en West-Vlaanderen, en vloog hierbij langs Oostende.

De Seakings bij de radartoren in Oostende

Deze vlucht was bijzonder omdat het de allerlaatste keer is dat een formatie van drie Search and Rescue heli’s van het 40ste Smaldeel uit Koksijde kon worden samengesteld. De Seakings vormden een belangrijke schakel bij reddingen op zee en stonden dus ook in contact met o.a. het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum en de Kustwacht.

Meer lezen? https://www.mil.be/nl/persberichten/allerlaatste-formatievlucht-met-seaking

Antenne op radar Ouden Doel

Op 13 december werd de antenne op radar Ouden Doel gehesen. In de komende week zullen de radarinstallaties Ouden Doel, Grens en gapfiller Zandvliet in bedrijf worden gesteld. Voorlopig zijn de radarbeelden enkel op een testomgeving ingekoppeld. Als alles naar wens verloopt, zullen de bijkomende radarposten vanaf half januari ook zichtbaar zijn voor de operationele gebruikers in het radarwaarnemingssysteem.

Deze drie radarposten zijn gerealiseerd ten gevolge van de ontpoldering van de Hedwigepolder.

Antenne op radar Ouden Doel

 

Oefeningen op zee

Elke dinsdag traint het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) samen met VLOOT op reddingsoefeningen. Ook Defensie neemt regelmatig deel aan deze oefeningen.

De bedoeling is om de Search and Rescue Mission Coordinator op het MRCC te trainen, zoekboxen te bepalen en varende en vliegende eenheden aan te sturen.

De bemanningen van VLOOT en Defensie zetten vooral in op het oefenen van de taak als On Scene Coordinator, communicatie, het varen volgens zoekpatronen en slachtofferbehandeling.

Scenario van 30 oktober

Twee getrainde personen (dummies) hebben zich aan elkaar verbonden en zijn in het water gegaan. De laatst gekende positie om 08u03 was 51°15.072N 002°54.499E, dit is een paar kilometer voor de haveningang van Oostende. Om 09u10 werd het MRCC op de hoogte gebracht.

Op het MRCC stond een nautisch verkeersleider vandaag voor zijn vuurdoop bij deze oefening. Hij werd bijgestaan door een ervaren collega. Een andere nautisch verkeersleider in opleiding volgde de oefening mee aan boord van de TUIMELAAR van VLOOT om ervaring op te doen vanuit het oogpunt van de reddingswerkers op zee.

De oefening vanop de werkvloer in het MRCC.

De oefening vanop zee aan boord van de Tuimelaar.

Vinvis op drift

In de ochtend van 24 oktober werd een tiental kilometer voor de kust van De Haan en Oostende het drijvende kadaver van een vinvis gespot, dit werd gemeld aan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende. De verwittigingsmatrix ‘beschermde zeedieren en vogels’ werd opgesteld en verschillende kustwachtpartner kwamen in actie.

Door de werking van het getij en door de stroming was het dode dier op drift, het lag even in de vaargeul het Scheur, hierdoor kon het een gevaar vormen voor de scheepvaart en werd er een perimeter rond het kadaver bewaakt door De Tuimelaar R5 van VLOOT en de SPN09. Ook zond de Verkeerscentrale Zeebrugge een Schelde Scheepvaartbericht uit om de scheepvaart te waarschuwen.

In de nacht van 24 op 25 oktober werd het dode dier onder coördinatie van het MRCC naar het strand van De Haan gesleept door de Brandaris (Ship Support), waar het overgedragen werd naar de autoriteiten aan de wal, nl: de gemeente De Haan, Civiele Bescherming, DG Leefmilieu en BMM. Nadat de Universiteiten van Gent en Luik en BMM de nodige onderzoeken hadden uitgevoerd op het dier zorgde afdeling KUST samen met de gemeente en de Civiele Bescherming voor de opruiming van het dier vanop het strand. De uitdaging was om het dier op te ruimen vooraleer het opnieuw hoog water werd. Het lukte de verschillende diensten uiteindelijk om onderzoek en de opruiming te doen binnen de twaalf uur.

MRCC Oostende neemt deel aan Maritime Industry Excercise in Londen

Op 17 oktober 2018 werd door de Secretary of State’s Representative (Sosrep) van het Verenigd Koninkrijk  een ‘Maritime Industry Excercise’ gehouden in Londen. Het doel van deze oefening was het uittesten van procedures en het juridische netwerk bij grootschalige incidenten. Een 40-tal  deelnemers aan de oefening kwamen uit verschillende organisaties zoals o.a. kustwacht,  havenkapiteinsdiensten,  verzekerings- en bergingsmaatschappijen, scheepseigenaars, Europese organisaties en buitenlandse kustwachtcentrales, waaronder het MRCC uit Oostende. Het was bovendien een uitgelezen kans om kennis te maken met de nieuwe SOSREP  en zijn plaatsvervanger en om de banden met de UK te verstevigen.