Kick-off voor MAiDEN-project

De kustwachtcentrale bestaat uit twee operationele centra:  het MRCC en het MIK.  Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende is het eerste meldpunt voor ongevallen op zee. Het Maritiem Informatie Kruispunt (MIK) in Zeebrugge, waar douane, scheepvaartpolitie en Defensie samenwerken, gaat na of alle wetten op zee worden nageleefd.

Op 9 maart 2018 kwamen de kustwachtpartners samen voor de kick-off meeting van het MAritime Information Data Exchange Network (MAiDEN) project. Dit project wordt medegefinancierd door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. Als onderdeel van het Europese maritiem beleid, heeft het Directoraat Generaal voor Maritieme Zaken en Visserij van de Europese Commissie de oproep tot voorstellen ter ‘Implementatie van de gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur (CISE) voor het maritieme gebied van de EU’ ondersteund. Aan MAiDEN is een subsidie van    EUR 749.608 toegekend, wat een vlottere uitwisseling van informatie tussen de partners mogelijk moet maken.

Met dit project willen we de voorstellen die de digitale data-uitwisseling bevorderen verder uitwerken. MDK is trekker in verschillende werkgroepen, o.a. technisch en juridisch.  De bedoeling is om over twee jaar klaar te zijn met enkele studies en realisaties. De koppeling van de data- en communicatienetwerken zal ervoor zorgen dat de informatie-uitwisseling vlotter verloopt en dat een nog accurater maritiem verkeersbeeld kan worden opgebouwd op de Noordzee.

logo

MRCC Oostende komt tussen bij operatie in buitenlandse wateren

Een Belgisch koppel met twee jonge kinderen maakt een lange reis met hun catamaran en had op 29/12/2017 voor het laatst contact met de familie in België. De zeilers bevonden zich op dat moment in Santa Marta, Colombia en waren van plan om van daar uit verder te varen richting Panama.

Omdat er op nieuwjaarsdag geen contact mogelijk was met het gezin, dat voordien wel systematisch en regelmatig belde, was er ongerustheid bij de familie in België.

Omdat het een Nederlandse catamaran betreft, startte Kustwacht Den Helder de zoekactie op en betrekt daarbij MRCC Oostende. Op 07/01/2018 vindt  KW Den Helder het AIS-signaal van de catamaran bij de eilandengroep van  San Blas. Maar de familie in België bleef ongerust omdat er geen telefonisch contact was met hun familieleden. Toen nam MRCC Oostende over en betrekt er ook de crisiscel van Buitenlandse Zaken bij. Uiteindelijk heeft de familie elkaar gesproken op 11/01/2018 en is iedereen opgelucht dat dit verhaal een positieve afloop kent.

juggernaut

Opleiding maritieme communicatie

Eind 2017 publiceerde IALA-Guideline 1132 over VTS VHF Voice Communicatie. Om de instructeurs van afd. Scheepvaartbegeleiding meer ondersteuning te bieden in de toepassing van deze Guideline is aan de London Maritime Group gevraagd een training rond dit onderwerp op te zetten. Deze vond plaats op 10 en 11 januari 2018 in Oostende in de afdelingszetel van Scheepvaartbegeleiding.

Naast de Guideline zelf en het wetgevende kader kwam een brede waaier aan onderwerpen aan bod, waaronder navigatieassistentie, het gebruik van message markers, case studies over incidenten en de toepassing van de SMCP (standard marine communication phrases). De resultaten van deze training worden opgenomen in toekomstige opleidingen voor het VTS-personeel van afd. Scheepvaartbegeleiding.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.

North Sea AIS meeting in Brussel

De landen van de Noordzee regio delen actief de AIS-informatie van het scheepvaartverkeer om zo een overzicht te krijgen op de scheepsbewegingen in  dit gebied.  Technisch wordt dit gerealiseerd door het delen van deze AIS-informatie via de NorthSeaAIS-server, die gehost wordt door de Noorse Maritieme Administratie. Op 11 september 2017 heeft afdeling Scheepvaartbegeleiding alle vertegenwoordigers van de verschillende Noordzee landen verwelkomd in Brussel om verbetervoorstellen te bespreken op het vlak van het delen van AIS-informatie.

NorthSeaAIS meeting 20170911 attendees

 

Nu ook planning van de binnenvaart in Sluis Terneuzen

 

Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich vanaf nu vooraf melden om door de sluis te varen. Zo kunnen binnenvaartschepen eerder worden ingepland voor een schutting. Van 2018 tot en met 2022 wordt gebouwd aan de Nieuwe Sluis Terneuzen en kunnen wachttijden voor de scheepvaart oplopen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken is de planningstool Terneuzen, eerst alleen voor zeeschepen, nu ook ingericht voor de binnenvaart.

planningstool binnenvaart

Aanmelden via BICS, telefoon of website

Binnenvaartschippers kunnen zich nu maximaal 24 uur van te voren aanmelden via BICS (een elektronisch meldsysteem voor de binnenvaart), via de telefoon of via de website www.sluisplanning.nl Op deze website kunnen schippers die zich al hebben aangemeld, zien hoe laat en in welke kolk ze zijn ingedeeld. Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen. Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn.

 

Geen verplichting, wel een aanrader!

Binnenvaartschippers zijn niet verplicht de planningstool te gebruiken. Schepen kunnen zich in het zicht van de sluis blijven aanmelden via de marifoon en worden dan ingedeeld op basis van de eerst mogelijke vrije positie. Het kan dus zijn dat schepen die later aankomen, eerder aan de beurt zijn omdat ze zich al eerder hebben aangemeld via de planningstool. Voor het aanmelden van de aankomsttijd bij de sluis of het eventueel wijzigen van de aankomsttijd als de reis anders verloopt, zijn spelregels opgesteld. Tijdens de startfase die tot het eind van dit jaar duurt, gelden de bestaande regels voor het indelen van de schuttingen. Vanaf 1 januari 2018 hanteren we de werkafspraken die eerder dit jaar door de partners het Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, de Koninklijke BLN-Schuttevaer, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat zijn bekrachtigd.

 

Ervaring met planning van zeeschepen

De sluispassage van zeeschepen wordt al vanaf 2012 vooraf gepland. Zo kan het schutten vlot verlopen en worden wachttijden zoveel mogelijk vermeden of ingeperkt. De passage van de binnenvaart werd tot nu toe nog niet vooraf gepland en dit is ook nog niet eerder op deze schaal in Vlaanderen of Nederland toegepast. Voor zowel bedrijven als schippers is dit een belangrijk hulpmiddel voor een zo optimaal mogelijke planning.

 

MDK werkt mee aan documentaire-reeks over reddingen op en aan zee.

‘De Kust is Veilig’ werpt een unieke blik op het leven van hulpverleners in onze Vlaamse badsteden. Strandredders, de Scheepvaartpolitie, zeereddingsdiensten, de Lokale Politie, medische hulpverleners, de Marine en de Militaire Luchtmachtbasis Koksijde zorgen er in samenwerking met het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum voor de juiste bijstand, snelle hulp en vooral een veilige zomervakantie voor toeristen en bewoners.

‘De Kust is Veilig’, vanaf maandag 28 augustus om 21u30

https://www.vier.be/de-kust-is-veilig

 

Gezamenlijk havenneutraal platform in Scheldegebied.

In het kader van de ketenwerking wordt een onderzoekstraject opgezet om met een gezamenlijk havenneutraal platform nautische IT-gegevens uit te wisselen. Om het scheepvaartverkeer (zowel zee- als binnenvaart) nog efficiënter te beheren, is er nood aan een soort van grensoverschrijdende kruispuntbank met nautische info voor het Scheldegebied.

De partners die deelnemen aan dit project zijn: Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Havenbedrijf Antwerpen, Havenbedrijf MBZ, Waterwegen en Zeekanaal NV, NV De Vlaamse Waterweg, het Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat Zee en Delta en het Loodswezen Regio Scheldemonden.

Dieter Boedts werd hiervoor aangesteld als projectleider voor een periode van 18 maanden (tot eind 2018). Hij zal in die functie blijven deel uitmaken van het Havenbedrijf Gent.

Verbeterde ondersteuning voor de havens van Gent en Zeebrugge door de afdeling Scheepvaartbegeleiding.

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de afdeling Scheepvaartbegeleiding een aanpassing uitgevoerd aan de radarsystemen van de havens van Gent en Zeebrugge. Door een verdere integratie binnen de beheeromgeving van VTS, kan nu een vergelijkbare ondersteuning geboden worden  waar VTS, GNA, MRCC en MIK al enige tijd van genieten.

De operationele systemen werden overgebracht naar de datacenters in Vlissingen en Zandvliet. In dit netwerk wordt elke enkelvoudige fout (materiaal of netwerk dat faalt) onmiddellijk en automatisch verholpen. Verder is de configuratie bij de eindgebruikers (o.a. de havenkapiteinsdiensten) ook omgezet van een configuratie op basis van lokale PC naar thin clients (dit zijn kleine computers) die enkel gebruikt worden voor visualisatie. Deze thin clients hebben voor de gebruikers verschillende voordelen: ze maken veel minder lawaai, ze nemen veel minder plaats op of onder de desk en ze kunnen heel gemakkelijk vervangen worden als er problemen optreden. Verder werd ook functionaliteit toegevoegd zodat de gebruikers in de havens betere middelen ter beschikking hebben om het scheepvaartverkeer ook binnen de havens vlotter en veiliger te laten verlopen.

 

Nieuwe scheepvaartroutes op de Noordzee

De Noordzee is met duizend vaarbewegingen per dag één van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Om de veiligheid te garanderen, gelden er vanaf 1 juni 2017 nieuwe routes voor de schepen voor de kust. Deze nieuwe routes worden ook internationaal vastgelegd en gecommuniceerd. De nieuwe routes moeten zorgen voor vlotter en veiliger scheepvaartverkeer in de Noordzee en zorgen voor een veilige route van én naar de havens van Zeebrugge, Oostende, Gent, Antwerpen, Vlissingen en Rotterdam.

Het agentschap MDK is een belangrijke partner om dit te kunnen realiseren voor wat toegang tot de Vlaamse havens betreft.

scheepsroute