VLOTEC erkend als ‘good practice’

Op 28 september 2012 werd VLOTEC door het agentschap Interne Audit voor de Vlaamse Administratie (behorende tot de Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid) erkend en bevestigd als goede praktijk.

VLOTEC werd in de schoot van VLOOT binnen het Vloot Management Informatie Systeem (VLOMIS) ontwikkeld en is volledig gericht op het preventief en correctief onderhoud van de 45 VLOOTeenheden, de opvolging van certificaten, stockbeheer en maakt ook tal van analyses mogelijk die uitval van vaartuigen moet beperken.

De erkenning als “good practice” baseert zich op de volgende criteria:

  • een substantiële en meetbare impact hebben op de werking van de organisatie
  • het vertonen van creativiteit , effectiviteit en efficiëntie op het vlak van kostenbesparing, productiviteit of dienstverlening
  • het ondersteunen van het bereiken van de strategische en/of operationele doelstellingen
  • het kunnen gelden als model en inspiratiebron voor eventueel gebruik door andere organisaties

 

Ing. Frank Aerssens (senior superintendent) en Kris Delclef (IT manager)

Ing. Frank Aerssens (senior superintendent) en Kris Delclef (IT manager), de “founding fathers” van VLOTEC

VLOTEC werd eerder reeds tijdens verscheidene ISO 9001 audits door externe auditoren geprezen voor haar pragmatische opbouw, de toegevoegde waarde ervan voor VLOOT en de vele mogelijkheden tot analyses. De  huidige erkenning van het systeem is dan ook de bekroning van het vele werk van ons IT-team en de TD (technische dienst – operations).

Werken voor renovatie en verhoging havenkade Scarphout Blankenberge

In de Oude Vissershaven, een dok in de jachthaven van Blankenberge, zijn de werkzaamheden begonnen voor de renovatie en de verhoging van een deel van de havenkade. Die verhoging is nodig om de Royal Scarphout Yachtclub de kans te bieden om het bestaande clubhuis uit te breiden. De uitbreiding bevat aanpassingen aan de oostzijde, waardoor het clubhuis dichter bij het wateroppervlak zal staan.

Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is verantwoordelijk voor de bouw, het onderhoud en de exploitatie van de jachthavens aan de kust. De jachtclubs staan in voor de aanmeerfaciliteiten. In Blankenberge vraagt Royal Scarphout Yachtclub om de havenkade aan de westelijke oever van de Oude Vissershaven te verhogen. De jachtclub heeft namelijk uitbreidingsplannen.

In de bocht ter hoogte van het clubhuis wordt de havenkade gerenoveerd zodat de grootste hinderpaal voor de uitbreiding van het clubhuis verdwijnt. Deze werken zijn een voorafname van de volledige vernieuwing van de oeververdediging. Goed uitgeruste en comfortabele clubhuizen zijn belangrijk voor de kwaliteitsvolle uitbating van de Vlaamse kustjachthavens. Een stevige oever is onontbeerlijk voor de uitbreidingswerken en derhalve geeft het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust nu prioriteit aan de renovatie.

Eind vorige week zijn de damplanken geleverd. Na de nodige voorbereiding gaan de werken definitief van start. Pal voor de bestaande damwand worden nieuwe damplanken geheid. Het bestaande talud wordt uitgebroken en op de helling wordt een nieuwe bekleding aangebracht. Als alles volgens planning verloopt, zal de gerenoveerde oeververdediging afgewerkt zijn tegen maart 2013.

Nieuwe redeboten voor Vlissingen

Op woensdag 26  september  2012 bevestigde VLOOT de gunning van drie nieuwe redeboten voor de beloodsingsoperaties te Vlissingen. De huidige redeboten zullen op het ogenblik van vervanging qua leeftijd de 20 jaar voorbij zijn.

Voor de nieuwe werd, vanwege de goede ervaringen met het rompdesign van de RAVELINGEN, opnieuw gekozen voor een rompvorm van het wave piercing-type, ditmaal uit aluminium. De redeboten zullen een lengte van 20.3m, breedte van 6.1m en diepgang van 1.6m hebben en een snelheid van 25 knopen lopen. De werf Baltic Workboats (Estland) kwam als beste uit de selectie en kreeg de opdracht toegewezen. De investering staat voor een totaalbedrag van 5.9 mio euro.

De eerste van de drie wordt, volgens de planning van de werf, halfweg 2013 verwacht. De derde in de eerste helft van 2014. De artist’s impression geeft mee hoe de vaartuigen eruit zien. Vanzelfsprekend zullen de nieuwe redeboten dezelfde rood-witte kleuren voeren als de andere nieuwe loodsboten en onder Belgische vlag varen.

Speltest Areyouwaterproof groot succes

Om 15 uur startte de speltest van Areyouwaterproof op de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen. De vier beschikbare laptops zijn bijna constant bezet.

Areyouwaterproof laat een aantal spelletjes ontwikkelen voor kinderen tussen 10 en 16 jaar om te gebruiken op evenementen.

Nog tot 17 uur kan iedereen de testversies van de spelletjes komen uitproberen op de Open Scheepvaartdagen in de Waagnatie in Antwerpen. We kunnen nu al van een groot succes spreken!

20120923-161539.jpg

Areyouwaterproof test zondag 23/09 hun beursspel uit

Zondag 23 september zal areyouwaterproof een speltest houden tijdens de Open Scheepvaartdagen (Waagnatie Antwerpen).

Het spel zal tussen 15:00 uur en 17:00 uur getest worden door het Centrum Informatieve Spelen op stand 459 (Promotie Binnenvaart Vlaanderen & Cenflumarin).

Kom ons spel testen en geef je mening, dan krijg je van ons een kleine attentie!

speltest beursspel areyouwaterproof

Doop Simon Stevin

Het Vlaams Instituut voor de Zee en VLOOT hebben de SIMON STEVIN in gebruik genomen. De SIMON STEVIN vervangt het oude onderzoeksschip ZEELEEUW. Minister van Innovatie Ingrid Lieten nam de doop van dit nieuwste pronkstuk voor het Vlaamse wetenschapsbeleid en tevens het eerste Vlaamse nieuwbouw onderzoeksschip voor haar rekening.

Ingrid Lieten doopt de Simon Stevin

Ingrid Lieten doopt de Simon Stevin

Sprekers Johan Vande Lanotte (minister van de Noordzee), prof. dr. Colin Janssen (UGent en voorzitter van de wetenschappelijke commissie van het VLIZ), provinciegouverneur en voorzitter van de raad van bestuur van het VLIZ  Carl De Caluwé, Jacques D’Havé (administrateur-generaal MDK die minister van Mobiliteit en Openbare werken Hilde Crevits vertegenwoordigde) en viceminister-president en minister van Innovatie Ingrid Lieten benadrukten allen niet alleen het bijzondere en steeds groter belang van wetenschappelijk onderzoek op zee, maar evenzo hun bewondering voor dit nieuwbouwproject dat in de schoot van VLOOT en in volle samenwerking met het VLIZ werd gerealiseerd. Ook de goede samenwerking tussen VLIZ en VLOOT werd door verschillende sprekers nadrukkelijk in de verf gezet en zelfs als voorbeeld naar voor geschoven.

Toen de champagnefles niet onmiddellijk wou breken, twijfelde de minister geen moment en sloeg ze deze vol overgave en overtuiging eigenhandig kapot tegen de romp.  Vervolgens werd ze door gezagvoerder Giovanni Terryn, vergezeld door Jan Mees (algemeen directeur VLIZ) en Yves Goossens, samen met de voornoemde sprekers en de heren Jan Peumans (voorzitter van het Vlaams Parlement) en burgemeester Jean Vandecasteele door het schip rondgeleid. Een 240-tal genodigden namen deel aan de plechtigheid en konden het schip vervolgens ook bezoeken.

De SIMON STEVIN biedt een veel bredere waaier aan mogelijkheden dan haar voorganger ZEELEEUW en is ook qua onderwatergeluid het stilste schip van Europa. Een gezamenlijke financiering (EWI – VLOOT) lag aan de basis van dit ambitieuze project, dat op donderdag 13 september met champagne werd bezegeld.

Het casco van de SIMON STEVIN werd gebouwd te Galati (Roemenië) om dan verscheept en verder afgebouwd te worden op de Nederlandse werf Maaskant Shipyards Stellendam (behorend tot de Damen Shipyards Group).

Het vaartuig heeft 11,5 miljoen euro gekost en aan de wetenschappelijke uitrusting werd 1 miljoen euro besteed.

Bekijk alle foto’s.