MSC ZOE, grootste containerschip ter wereld te Antwerpen

MSC ZoeOp 29 juli 2015 werd weer eens door het agentschap MDK geschiedenis geschreven voor de Antwerpse haven. Het grootste containerschip ter wereld de MSC ZOE (19.244 TEU) met een lengte van 395 m, een breedte van 59m en een diepgang van 15m is op 29 juli veilig naar het Deurganckdok geloodst ondanks een stevige wind die tot 7 bft toenam. Het was de ‘maiden trip’ van deze gigant en Antwerpen werd de eerste loshaven, waar 8000 containers gelost werden.

Aan een dergelijke reis gaan heel wat voorbereidingen vooraf. Zoals gebruikelijk geeft de GNA voorafgaandelijk haar toestemming op basis van een gedetailleerd scheepsdossier. Daarna wordt in samenwerking met de loodsen een vaarplan opgesteld. Gelet op de diepgang van het schip ( 15 m) werd ETA Wandelaar voorzien om 08u30 LT op 29 juli. Daar het schip vanaf de Golf van Biskaje op diesel moest varen in plaats van op heavy fuel wegens Europese milieu-eisen werd het spannend om deze ETA te halen. Uiteindelijk arriveerde het schip omstreeks 9u15 aan de Wandelaar. Met de tenderswath Wielingen van VLOOT werden twee zeeloodsen aan boord gebracht en ging het volle kracht richting Vlissingen.

Gelet op het groot aantal personen gebeurde in afwijking van de gebruikelijk procedure de loodswissel te Vlissingen met de tenderswath Westdiep.  Om exact 11u30 gingen dan 2 rivierloodsen ter hoogte van Vlissingen aan boord, gevolgd door een vijftiental genodigden. De reis verliep voorspoedig en uiteindelijk werd de bocht van Bath gerond omstreeks 14u15. De wind die tot dan WSW 4-5 was, trok aan en het werd uiteindelijk W7. Ter hoogte van Saeftinghe werd alles in gereedheid gebracht voor het aankomstmaneuver. Het was toen 14u35.

Eens de Europaterminal voorbijgevaren werd, werden sleepboten vastgemaakt met één sleepboot stand by om te duwen.

MSC ZoeOm 15u00 kwam het schip aan ter hoogte van het Deurganckdok en kon het zwaaimaneuver beginnen. De zeer krachtige westenwind was geen helpende factor, maar het zwaaimaneuver kon niettemin op een perfecte manier in de voorziene zwaaicirkel volbracht worden. Om 15u30 was het schip volledig gezwaaid en werd het  Deurganckdok ingevaren om er om 16u30 volledig af te meren.

Alle genodigden waren vol lof over de vakkennis van de loodsen. Ook Kapitein Domenico Pica, was onder de indruk van de kwaliteit. Hij sprak zelfs de woorden “the best pilots in the world” uit. Het is duidelijk dat een dergelijke prestatie pas mogelijk is door intensieve training en samenwerking vanwege alle diensten van het agentschap MDK dat hiermede nogmaals haar professionalisme toonde.