Sleepboot in de problemen

Op 31 mei werd om 16:07 een pan-pan bericht** ontvangen op het MRCC van de m/v Swift Stone – een sleepboot die deelnam aan Oostende voor anker. Het vaartuig was door machineproblemen op drift geslagen en aan de grond gelopen ter hoogte van De Panne , op 4 mijl van de kust.

Zes van de zeven opvarenden zijn geëvacueerd door heli en veilig aan land gebracht in Wevelgem.

De schipper van het vaartuig blijft stand-by tijdens de sleepoperatie, de Brandaris en Multratug 11 slepen het schip naar de haven van Nieuwpoort.

 

 

** Pan-pan is een signaal in de radiotelefonie voor spoedoproepen. De term is een verbastering van het Franse panne.

 

Integratie Radio Maritieme Diensten met MRCC Oostende

Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende is het eerste meldpunt voor alle incidenten op zee. Oproepen komen hier binnen, worden geanalyseerd en van hier geeft men het signaal naar varende en/of vliegende eenheden om de situatie snel tot een goed einde te brengen en de reddingsactie te coördineren.

Sinds dit voorjaar is de operationele werkvloer uitgebreid met de operatorenstand van de Radio Maritieme Diensten (RMD), waardoor de rechtstreekse samenwerking, zoals bepaald in het Samenwerkingsakkoord van de Structuur Kustwacht, nu ook omgezet is in een dagelijkse realiteit.

RMD zorgt o.a. voor het uitzenden van nood-, spoed- en veiligheidsberichten voor de scheepvaart in opdracht van het MRCC.

Hierdoor is onze Noordzee weer wat veiliger geworden.

 

SIRIUS aangekomen in Frankrijk voor afbouw

2016 05 17 SIRIUS naar Boulogne 21

Eind vorig jaar startte op de Poolse werf ‘Crist’, onderaannemer van het
Franse ‘Socarenam’, de bouw van de SIRIUS. Eind april was het casco
klaar om over te brengen naar Boulogne-sur-Mer, waar de Franse werf het
vaartuig volledig zal afwerken. Na de laatste voorbereidingen voor de
overtocht, werd de SIRIUS op 5 mei 2016 tewater gelaten om vervolgens
koers te zetten naar Frankrijk. Aangezien het vaartuig op dit moment nog
niet uitgerust is om zelf te varen, werd de sleepoperatie met veel zorg
en aandacht uitgevoerd. De SIRIUS kwam veilig aan op haar eerste
eindbestemming in Boulogne-sur-Mer op 12 mei 2016. Enkele beelden vindt u
hier.

MDK zet de bakens uit tijdens Oostende voor Anker!

OVA-Affiche2016-carre voor blog mdk

Het is stilaan een traditie geworden dat ter gelegenheid van Oostende voor Anker, de entiteiten van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust samen met hun partners verzamelen op de site van VLOOT in Oostende, Sir Winston Churchillkaai. Geïnteresseerden kunnen er 4 dagen (van 26 tot 29 mei) terecht, telkens van 10u tot 18u en in een ongedwongen sfeer kennis maken met de opdrachten van de overheid op en langs het water.

  • Tent op de parking van de VLOOTsite:
    • Standen van overheidsdiensten die actief zijn op en langs het water
    • I-bistro (enkel op zaterdag en zondag) verzorgd door het Koninklijk Werk IBIS voor een natje en een droogje
    • Thematische doe-opdrachten voor kinderen (boeien en bakens)
      Informatie over maritieme opleidingen (AreYouWaterproof)
  • Uitkijk in het VLOOTdirectiegebouw:
    • Uitzicht op het maritieme hart van Oostende en het feestelijke maritieme evenement
    • Thematische doeopdrachten voor kinderen (boeien en bakens)

Het agentschap speelt dit jaar in op het project dat de organisatoren van Oostende voor Anker uitwerkten om een visueel aantrekkelijke scheepsroute uit te zetten van de Sir Winston Churchillkaai naar het stadscentrum. Voor de ‘drop your anchor’-scheepsroute heeft het agentschap een aantal boeien uitgeleend aan toerisme Oostende om de weg vanuit de maritieme kern naar het stadscentrum aan te duiden. Meer info over Oostende voor Anker via www.oostendevooranker.be.

TER STREEP, loods voor studenten en scheepvaart!

front

Op vrijdag 29 april 2016  zorgde Maxime Van Balen (project- en contractmanager bij VLOOT) samen met de VLOOTbemanning voor een leerrijke dag op zee voor studenten ‘Master of Science in Maritime Science’ van UGent.  Naast de kennismaking met VLOOT en de nautisch/technische werking van het schip kregen de studenten ook het wrak van de Flinterstar te zien. De UGent-docent gaf mee dat de studenten ondanks de woelige zee, een goede herinnering overhouden aan hun uitstap op zee.  TER STREEP zag er trouwens piekfijn uit op deze eerste vaardag.  Het vaartuig onderging inderdaad kort voor deze zeereis onder leiding van ing. Benoît Versavel, superintendent van VLOOT, haar periodieke en grondige onderhoudsbeurt in droogdok.

TER STREEP werd in oktober 1985 voor het eerst ingezet op het Belgisch Continentaal Plat in opvolging van het verouderde hydrografische vaartuig Paster Pype.  TER STREEP monitort intussen al meer dan een kwarteeuw de Vlaamse Banken en levert de info die nodig is voor de Vlaamse Hydrografie om de zeekaarten te kunnen maken.  Zelfs de British Admirality (militaire eenheid van Groot-Brittannië) kon jaren lang rekenen op deze meetgegevens.  Naast deze belangrijke opdracht wordt TER STREEP ook ingezet voor tal van andere metingen (fysische waterkwaliteit, stroommetingen, …).  De bijeengebrachte gegevens dienen o.a. voor het informeren van de scheepvaart, offshore-activiteiten, onderzoek en voorspellingen van getij, weer en klimaat.  Minder voor de hand liggend is de mogelijke inzet van het vaartuig voor het bestrijden van olieverontreiniging en oliepollutie.   VLOOT zorgt via de swathvaartuigen dat de loodsen aan boord kunnen gaan van de te loodsen schepen.  Het is evenwel via TER STREEP en de Vlaamse Hydrografie dat de loodsen weten waar ze de schepen best laten varen tussen de zandbanken.

Het vaartuig TER STREEP ontleent haar naam aan een eiland (testerep) die in de vroege Middeleeuwen ontstond voor onze kustlijn.

Technische info over TER STREEP via www.welkombijvloot.be/c/vaartuigen/465
Groepsfoto van het bezoek UGent en enkele beelden van TER STREEP tijdens de droogdokbeurt en proefvaart vindt u hier.
Alle informatie over de Vlaamse Hydrografie en afdeling Kust vindt u hier.
Alle informatie over de loodsen en loodswezen vindt u hier.