CEO Havenbedrijf Antwerpen maakt loodsreis op de Schelde

METADATA-START

Op 25 april 2017 werd Jacques Vandermeiren (CEO Havebedrijf Antwerpen) door de redeboot DEURLOO aan boord gebracht van de LIBERTAS H, een containerschip varend voor MSC. Hij werd vergezeld door Marc Beerlandt (CEO MSC Belgium), Rob Smeets (COO ai Havenbedrijf Antwerpen) en Yves Goossens (algemeen directeur Vlaams LOODSWEZEN). Kapt. Jo Caramin (rivierloods) loodste het schip vlot en veilig van Vlissingen naar het Deurganckdok.

Enkele foto’s via deze link.

Weervrouw Sabine Hagedoren doopt SIRIUS

sabine voor blog mdk

Begeleid door de zon die overdag het helderste object is aan de hemel, doopte Sabine Hagedoren op vrijdag 14 april 2017 het vaartuig genoemd naar de helderste ster aan de nachtelijke hemel.

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur van VLOOT dankte in zijn verwelkoming zijn voorganger Yves Goossens, die de visie rond de SIRIUS ontwikkelde en Piet Leeuwerck, scheepsbouwkundig ingenieur. Deze slaagde er in om de vele functionaliteiten in een zeer compact vaartuig te verzoenen en tegelijk ook vooruitgang te boeken qua innovatie en duurzaamheid.  Ben Weyts, Vlaams minister bevoegd voor de Vlaamse overheidsrederij zette de vele functionaliteiten van het nieuwe vaartuig in de kijker en was bijzonder trots dat Vlaanderen met deze investering van ruim 11 miljoen euro een nieuwe ‘reddende engel’ heeft op zee.  In haar kort woordje tot de genodigden meldde de fiere VLOOTmeter dat het weer en het weerbericht zeer belangrijk zijn in haar leven.  Ze weet dat deze ook voor de SIRIUS en haar bemanning bijzonder belangrijk zijn in de dagdagelijkse taken.  ‘We vinden mekaar’ aldus Sabine Hagedoren.

Scheepshoorns van SPN 09, ORKA, SIRIUS en ZEEHOND gaven het signaal dat de meter de champagnefles gebroken had tegen het nieuwe vaartuig terwijl ze de bemanning een behouden vaart toewenste. De leerlingen van het KW IBIS die een erehaag vormden, gaven een feestelijk tintje aan dit bijzondere moment.

Zoals het inmiddels gebruikelijk is, scheepte de kersverse VLOOTmeter

samen met een aantal genodigden en vertegenwoordigers van de pers in op de SIRIUS voor een korte vaart. De inmiddels 27 jaar oude ZEEHOND gaf nog een watersalut voor haar opvolger, terwijl de reddingsboot ORKA en het politievaartuig SPN 09 samen met de SIRIUS koers zette naar zee.  De talrijk aanwezigen werden intussen opgewacht in het VLOOTgebouw voor een drankje en een hapje terwijl het ‘Claribel Clarinet Choir Guido Six ensemble voor de muzikale sfeer zorgde.

De hypermoderne SIRIUS is uitgerust om een brede waaier aan activiteiten uit te voeren en werd gebouwd op de Franse scheepswerf Socarenam.  Voor meer technische info, zie de scheepsfiche in bijlage.

Foto’s van de plechtige ingebruikname vindt u hier.

De persmededeling van Vlaamse minister Ben Weyts vindt u hier.

Zie ook de nieuwsreportages Focus (vanaf minuut 8,26) / De Redactie / HLN.

 

Loodsenvervoer in de Gentse kanaalzone schakelt hybride!

2017 04 21 taxi Gent 01

Sinds kort is het contract voor het vervoer van de loodsen over de weg tussen de loodsstations, sluizen en schepen vernieuwd. Het bedrijf dat nu het vervoer verzorgt voor de kanaalloodsen in de Gentse regio en op het traject Vlissingen-Gent, koos voor hybride wagens. Op deze manier komen zij tegemoet aan de belangrijke bezorgdheid van het LOODSWEZEN om inspanningen te leveren voor het milieu. Deze nieuwe wagens stoten gemiddeld heel wat minder CO2 uit. Door de hybride technologie is ook het brandstofverbruik verder gereduceerd. Terwijl het goederentransport via vrachtwagens in de haven van Gent sterk daalde, ten voordele van de binnenvaart, draagt het Vlaams LOODSWEZEN op deze wijze zelf haar steentje bij. Het loodsentransport in de Gentse kanaalzone staat jaarlijks voor 395.000 km.

Daarenboven wordt voor het loodsentransport gewerkt met een volgeautomatiseerde sturing en registratie op basis van de nieuwe LISapp (Loodswezen Informatie Systeem). Dankzij deze applicatie kunnen de nodige gegevens snel en eenvoudig uitgewisseld worden vanaf een smartphone.

Zie ook het nieuwsitem van het Havenbedrijf Gent door hier te klikken.

Meer foto’s via deze link.

SOLOS-overleg vervrouwelijkt!

2017 04 05 SOLOS front

Op 5 april 2017 kwam het Samenwerkend Overleg Loodsdiensten Scheldemonden (SOLOS) samen in Gent. De agendapunten waren onder andere de financiële kant van de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst van 24 december 2015 en een aantal eerder operationele punten aangebracht door beide loodsdiensten. Deze laatste betroffen onder andere het LIS-management, het dynamische kielspelingproject en de buitennormale transporten.

Tijdens de vergadering werd aan Vlaamse zijde de nieuwe delegatie voorgesteld. Naast Yves Goossens en Herman Van Driessche maakte Astrid Lammens (financieel directeur Vlaams LOODSWEZEN) haar intrede. Dirk Vanhee, die sinds 1996 de Vlaamse secretaris is, werd opgevolgd door Daphne Vanhoucke (manager beleidsondersteuning & communicatie Vlaams LOODSWEZEN). Dirk Vanhee kreeg begin 2017 een ruimere rol toegewezen binnen de cluster personeel & organisatie, bovenop zijn verantwoordelijkheden als secretaris van de sociale overlegorganen binnen het Vlaams LOODSWEZEN.

Beide voorzitters dankten Dirk Vanhee zeer nadrukkelijk voor al zijn jaren als Vlaams secretaris. De door de jaren heen opgebouwde bijzondere kennis van de materie en de snelheid waarmee hij elk detail uit zijn geheugen kon boven halen, waren kenmerkend. Het Vlaams LOODSWEZEN zal echter, ondanks de nieuwe uitdagingen die hem te beurt vallen, nog steeds op Dirk Vanhee kunnen rekenen voor een aftoetsing rond SOLOS-materies. Vanaf de volgende door Vlaanderen voorgezeten vergadering neemt Daphne Vanhoucke de functie van secretaris op.

Het SOLOS heeft tot doel de verregaande samenwerking tussen de beide loodsdiensten te bevorderen om een optimale, veilige en vlotte dienstverlening te garanderen tegen een maatschappelijk aanvaardbare prijs in het Scheldegebied. Deze samenwerking wordt geregeld via de samenwerkingsovereenkomst die minister Ben Weyts afsloot met het Nederlands Loodswezen op 24 december 2015. Het alternerend voorzitterschap wordt opgenomen door kapt. Fred Kuipers (Voorzitter Nederlands Loodswezen – regio Scheldemonden) en kapt. Yves Goossens (algemeen directeur Vlaams LOODSWEZEN).

Foto achteraan van links naar rechts: Dirk Vanhee (Vl.), Cees Stam (Nl.), Fred Kuipers (Nl.), Ferry de Vos (Nl.), Bastiaan Bijvank (Nl.), Herman Van Driessche (Vl.)
Foto vooraan van links naar rechts: Astrid Lammens (Vl.), Daphne Vanhoucke (Vl.), Yves Goossens (Vl.), Bram Jobse (Nl.)

Opleiding nieuwe loodsen op “full ahead”!

2017 03 23 leerling loodsen 1

In september 2016 startte de nieuwe lichting loodsen aan hun opleidingsjaar. Ondertussen hebben ze al heel wat lessen achter de rug. De leerlingloodsen krijgen zowel theoretische als praktische lessen. Kapt. Yves Schnabel, die rivierloods is en hydrografie doceert, heeft er alvast zijn tafel mee vol. Op de simulatoren in de Hogere Zeevaartschool werken kapt. Bart Fonteyne en kapt. Peter Thys, beiden lesgevers simulator, de manoeuvreer- en navigeervaardigheden van de toekomstige zeeloodsen dan weer bij. Ook de simulatoren van het Waterbouwkundig Laboratorium in Borgerhout zijn een druk bezochte plaats.

Zie ook de website van LOODSWEZEN voor enkele foto’s.

Nieuwe situatie Zwingeul

Zwingeul

Zwingeul

De werken voor de uitbreiding van het Zwin schieten goed op en zitten volledig op schema. Een belangrijk onderdeel van dit werk is de verbreding en verdieping van de Zwingeul. In totaal werd tussen augustus 2016 en maart 2017 maar liefst 700.000 kubieke meter grond weggehaald uit de bestaande Zwingeul, deze werd onder meer gebruikt voor de bouw van de nieuwe Zwindijk die 4 km lang wordt.

Deze nieuwe dijk, bestaande uit een zandkern en een bekleding met klei, is intussen goed zichtbaar in het landschap en wordt in de komende maanden verder afgewerkt.

De aanpassing aan de geul brengt een nieuwe situatie met zich mee voor recreanten. Genieten van dit mooie stukje natuur kan zeker, maar er stroomt nu méér zeewater in en uit het gebied bij elke getijcyclus. De stroming is ook véél sterker dan voorheen. Wees dus voorzichtig! In amper 15 minuten staat de Zwinvlakte blank bij vloed. Bij eb word je door de sterke stroming de open zee ingetrokken. Een overzicht van de getijden is te vinden via deze link.

Afdeling KUST is bouwheer van het grensoverschrijdend project voor de uitbreiding van het Zwin. Meer info over het totale project vind je op www.zwininverandering.eu.

Zwingeul bij hoog water

Zwingeul bij hoog water

Zwingeul bij laag water

Zwingeul bij laag water

Vlaanderen schenkt de Mercator aan Oostende!

verhaaloperatie Mercator (32)

Dinsdag 28 maart 2017 zal voor altijd een onvergetelijke dag zijn zowel in de geschiedenis van de Mercator als van de stad Oostende.  Halfweg de terugreis naar haar ligplaats ondertekenden burgemeester Johan Vande Lanotte en administrateur-generaal Jacques D’Havé (die minister Ben Weyts vertegenwoordigde omdat hij zich onverwachts moest verontschuldigen) de overdracht van de Mercator.   Vlaanderen heeft 3,4 miljoen euro geïnvesteerd in de renovatie.  De Mercator kon dus in topconditie overgedragen worden aan de stad Oostende dat het beste geplaatst is om deze toeristische troef uit te spelen. Beelden van dit historisch ondertekeningsmoment vindt u hier.

De Mercator heeft in haar levensloop een aantal opmerkelijke reizen op haar palmares.  Op 28 en 29 maart 2017 heeft dit unieke zeilschip, na grondige restauratie, opnieuw een geslaagde reis ondernomen.  Deze ambassadeur van onze maritieme geschiedenis, de koopvaardij en de maritieme opleidingen kon dank zij de minutieus voorbereide operatie, vlot verhaald worden naar haar gekende ligplaats.  Het teamwerk met zeer vele partners en organisaties is hierbij opgevallen.  De gezagvoerders konden tijdens de transit rekenen op de dieselmotor die extra kracht leverde waar nodig.  Het waren evenwel vooral de slepers van de Marine (Mier en Wesp) die samen met de jolbemanning van VLOOT en de walploegen, de Mercator, aangestuurd door de kapiteins Vande Voorde en Vermandel, binnengeloodst hebben. De muziekkapel van de Marine en het Koninklijk Jeugdmuziekkorps van het OLV College Oostende stonden klaar voor de blijde intrede in het Montgommerydok en het Mercatordok wat meteen voor een feestelijke sfeer zorgde voor de massaal toegestroomde toeschouwers.  Na dit huzarenstukje van 2 dagen met precisiewerk bij het nemen van de sluizen en het voorbijvaren van de bruggen, kon de bemanning van de Mercator rond 17u30 veilig en wel afmeren ter hoogte van het stadhuis waar het zeilschip nu officieel geadopteerd werd door de burgemeester en zijn stadsbestuur.

Hieronder vindt u de linken naar informatie en beelden die u mogelijks kunnen interesseren: