Nieuwe scheepvaartroutes op de Noordzee

De Noordzee is met duizend vaarbewegingen per dag één van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Om de veiligheid te garanderen, gelden er vanaf 1 juni 2017 nieuwe routes voor de schepen voor de kust. Deze nieuwe routes worden ook internationaal vastgelegd en gecommuniceerd. De nieuwe routes moeten zorgen voor vlotter en veiliger scheepvaartverkeer in de Noordzee en zorgen voor een veilige route van én naar de havens van Zeebrugge, Oostende, Gent, Antwerpen, Vlissingen en Rotterdam.

Het agentschap MDK is een belangrijke partner om dit te kunnen realiseren voor wat toegang tot de Vlaamse havens betreft.

scheepsroute

Goed nieuws voor de weg- en veergebruikers in Gent!

IMG_6902

Het nieuwe knooppunt aan de Langerbruggestraat is Oostakker is zo goed als af.  Op 31 mei 2017 gaat het nieuwe op- en afrittencomplex open voor het verkeer.  De gevaarlijke kruispunten aan de Langerbruggestraat/Wittewalle/Imsakkerlaan zullen hiermee verleden tijd zijn.  Voor de fietsers is er een goede fietsverbinding met de fietstunnel gerealiseerd tussen Oostakker, de haven en het veer.  Het Havenbedrijf Gent maakte van de gelegenheid gebruik om ook het deel van de Langerbruggestraat tussen het nieuwe knooppunt en de Göteborgstraat richting het veer van Langerbrugge opnieuw aan te leggen.  Deze werken van de collega’s van het Agentschap Wegen en Verkeer en van het Havenbedrijf Gent vormen zo een belangrijke investering in de veiligheid en een vlotte doorgang via de R4.

Meer info via deze link .

ISM certificaat behaald na succesvolle audit op SIRIUS

IMG_1737

Na de interim audit van januari 2017, werd op 18 mei 2017 een initial audit uitgevoerd op het multifunctioneel vaartuig SIRIUS.

Lead auditor was Stefaan Janssen van Bureau Veritas in aanwezigheid van twee scheepvaartinspecteurs, Bram Lepla en Jeremi Tynck.

Met zeer gemotiveerde bemanningsleden waaronder o.a. Dennis Brys (Kapitein), Karl T’Jaeckx (Hoofdschipper) en Tom Devolder (Hoofdscheepstechnicus) is VLOOT erin geslaagd het ISM certificaat (Internationale Managementcode voor de veilige exploitatie van schepen en voorkoming van verontreiniging) te behalen. Het SHEQ-team (Ilse Bailleul en Anke Popelier) dat de auditoren begeleid heeft, en de VLOOTdirectie zijn dan ook bijzonder fier op het resultaat.

Zoals gebruikelijk bij audits zijn er ook enkele aandachtspunten en werkpunten gedetecteerd die onmiddellijk aangepakt worden.

De auditor had evenwel een positieve indruk over de algemene aanpak en het enthousiasme van de bemanningsleden. Hij stelde vast dat VLOOT blijft streven naar verbeteringen.

Een welverdiende proficiat aan het volledige team voor het behalen van dit certificaat.

 

MRCC en de veiligheidsdagen

De afgelopen weken waren er van Antwerpen tot aan de kust verschillende veiligheidsdagen voor de pleziervaart. Dit is een publiek-privaat initiatief waar de verschillende betrokken overheden samen met de jachtclubs de pleziervaarder een aantal praktische tips willen meegeven die de veiligheid moet verhogen.

Op zondag 21 mei vond de veiligheidsdag plaats in Nieuwpoort, de volgende veiligheidsdag is op 11 juni as. in Blankenberge.

veiligheidsdagen

Ook de North Sea Kayak hield afgelopen weekend hun derde editie van een trainingsdag. Hier is het doel eveneens: de zeekajakkers samenbrengen en wat extra uitleg geven over de veiligheid.

Op al deze events was het MRCC vertegenwoordigd, kapt. Gyssens gaf uitleg over de dagelijkse werking van het MRCC en hun rol bij incidenten op zee. Ook werd de sticker met de noodnummers in dank afgenomen.

Extra V3000-aansluiting voor het MIK

Onlangs werd het Maritiem Informatiekruispunt (MIK) voorzien van een extra  V3000-aansluiting. Het MIK werkt al jaren met het V3000-systeem gerealiseerd door de afdeling Scheepvaartbegeleiding, maar een bijkomende aansluiting was nodig om interventies bij security-incidenten optimaal te kunnen ondersteunen. Dit systeem zorgt samen met andere systemen (zoals bijv. camerabeelden) voor een duidelijk beeld van de situatie ter plaatse en draagt zo bij tot een juiste besluitvorming van het commando.

In de vroege ochtend van zaterdag 13 mei bewees deze nieuwe aansluiting V3000 zijn nut tijdens een interventieoefening op zee.

MIK en V3000

Haven van Oostende als bron van ervaring voor kustloods in stage!

2017 05 09 Le Soleal 01

Op dinsdag 9 mei 2017 ontving de haven van Oostende het eerste cruiseschip van het seizoen. LE SOLEAL meldde zich omstreeks 10.00 uur aan ter hoogte van het WANDELAAR Pilot Station. Kustloods kapt. Patrick Mahieu nam dit schip voor zijn rekening. Kustloods in stage kapt. Koenraad Rubben vergezelde de loods in het kader van zijn uit te voeren studiereizen. Deze studiereizen hebben tot doel kennis en ervaring mee te geven aan de leerling-loodsen. Het cruiseschip lag veilig tegen de kaai om 11.20 uur en diende ’s avonds om 18.30 uur al opnieuw te vertrekken richting Amsterdam.

Update werken kustveiligheid Blankenberge

De werken voor het realiseren van de eerste fase van de stormmuren rond de haven van Blankenberge zijn bijna klaar. Alle stormmuren – die ter plaatste werden gegoten – werden reeds gerealiseerd. Aan het Vuurtorenplein werd er ook  gestart met het aanbrengen van de architectonische dekstenen op de stormmuur. Er wordt volop werk gemaakt van de aanleg van de verhardingen op de voetpaden rond de stormmuren.

Reeds voor de paasvakantie werd de Havenstraat opnieuw opengesteld – volledig volgens schema – waarbij er een nieuw kruispunt werd aangelegd ter hoogte van de De Smet de Naeyerlaan.

Bijna alle wegeniswerken, alsook de stormmuren zelf zullen klaar zijn voor eind april. Daarna rest er nog het plaatsen van het straatmeubilair, dit zal afgerond zijn tegen half mei.

Zandsuppleties – dringende herstelling na storm Dieter

Op 14 januari 2017 werd de Vlaamse Kust getroffen door storm Dieter. De opeenvolging van hoge waterstanden zorgde voor aanzienlijke schade aan onze stranden. Er ontstonden kliffen van 2 meter tot zelfs 4 meter hoog op plaatsen waar de zee de natuurlijke duinvoet bereikt.

Meteen na de storm heeft afdeling Kust de schade in kaart gebracht en werd een plan opgemaakt om de natuurlijke zachte zeewering te herstellen via zandsuppleties.

Op 21 maart werd het startschot gegeven voor de herstellingswerken in Knokke-Heist. Daarnaast vonden ook suppleties plaats in De Haan (Wenduine & Vosseslag), Bredene, Middelkerke (Westende), Koksijde (Sint-Idesbald) en De Panne. In nauwe samenwerking met de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werd in totaal maar liefst 1.524.000 kubieke meter zand opgespoten. “Een enorme hoeveelheid op nauwelijks twee maanden tijd”, vertelt projectingenieur Elias Van Quickelborne. Er werden daarvoor vijf baggerschepen tegelijk ingezet die de klok rond zand aanvoerden vanuit de winzones. Eind april en dus vóór de start van het toeristische seizoen waren de werken voltooid. De natuurlijke zeewering is daarmee een stuk veiliger, robuuster en klaar om nieuwe stormen te weerstaan.

WANDELAAR schittert na grondige inspectie- en onderhoudsbeurt!

WANDELAAR in droogdok (16)

Vrijdag 27 april 2012 een memorabele dag in de geschiedenis van VLOOT toen de WANDELAAR voor het eerst de haven van Oostende binnenvoer. Bijna dag op dag 5 jaar later hervatte de WANDELAAR na een grondige inspectie- en onderhoudsbeurt, op zaterdag 28 april 2017 haar normale opdrachten ter hoogte van de Westpost op zee.

Op vrijdag 24 maart 2017 vertrok de WANDELAAR richting droogdok van de scheepswerf Damen Shiprepair Dunkerque (Fr) en namen de vorige generatie loodsboten tijdelijk de beloodsingstaken over aan de westpost.

Naast de normale werkzaamheden in het kader van een droogdokbeurt was de inspectie- en onderhoudsbeurt nodig om blijvend te voldoen aan de maritieme wetgeving (vijfjaarlijkse class renewal voor classificatiemaatschappij DNV-GL). Ook de Belgische scheepvaartcontrole was aanwezig om certificaten te vernieuwen en verschillende veiligheidssystemen te controleren.

Hieronder een summier overzicht van enkele aspecten die bijzondere aandacht kregen:

  • Inspectie van de generatoren en voortstuwingsmotoren.
  • Vernieuwen van de aangroeiwerende verf op de romp.
  • Inspectie en waar nodig, vernieuwen van de buitenboordafsluiters.
  • Inspectie van alle tanks o.a. fuel-, drinkwater-, ballastwater- en vuilwatertanks en herstel van het verfsysteem.
  • Een grondige inspectie van de schroeven, schroefaslagers en beide schroefassen.
  • Herstellen van de beide roeren na grondige inspectie.
  • Lastproeven en veiligheidstesten op de dekkranen en davits.

Er is van de gelegenheid gebruik gemaakt om het ‘Vlaanderen is maritiem’-logo aan te brengen. De WANDELAAR voldoet nu ook aan de huisstijl van de Vlaamse overheid.

De droogdokbeurt die uiteindelijk vijf weken duurde, is bijzonder vlot verlopen mede dankzij de aanwezige bemanning en ing. Benoît Versavel, de superintendent die deze werken heeft gepland, opgevolgd en gecoördineerd voor VLOOT. Uiteraard ook alle dank aan de loodsen en het management van het LOODSWEZEN die soepel inspeelden op deze tijdelijke beloodsingssituatie.

Foto’s van het vaartuig in droogdok vindt u hier.