Bedrijfsintern financieel systeem geoptimaliseerd!

2017 06 20 finlogOp maandag 19 juni 2017 is het bedrijfsintern financieel systeem van het Vlaams LOODSWEZEN in een volgende stap verder geoptimaliseerd. De upgrade en verruiming van de huidige werking heeft tot doel tot een nog beter financieel beheer te komen en zowel de financiële transparantie, monitoring van de uitgavenstromen als analyse op een nog hoger niveau te brengen. Het Vlaams LOODSWEZEN kon daarvoor ook rekenen op Kris Delclef (ICT-manager VLOOT), die vanuit zijn ervaring zijn schouders mee onder het project stak.

(foto vlnr: Ilse Goris – boekhouder, Kris Delclef – ICT-manager (VLOOT) en Astrid Lammens – financieel directeur)

Het ene schip is het andere niet… De MADRID MAERSK voor het eerst naar Antwerpen brengen: een bijzondere uitdaging!

2017 06 12 Madrid Maersk 13

Op vrijdag 9 juni 2017 arriveerde de MADRID MAERSK ter hoogte van de loodsboot WANDELAAR. Dirk Claeys (VLOOT) coördineerde vanop de WANDELAAR de scheepsbewegingen binnen het beloodsingsgebied voor Oostende en zorgde ervoor dat loodsen Dominique Moerman en Dirk Stappaerts via de tenderswath WIELINGEN rond 02.30 uur aan boord werden gezet. Ook Yves Goossens sloot aan. Na een eerder korte klim op de loodsladder namen ze binnen het schip de lift om elf verdiepingen hoger kapitein Larsen te vergezellen op ‘zijn’ brug en de navigatie richting Vlissingen in het holst van de nacht en tussen de zandbanken aan te vatten.

Rond 05.00 uur bracht de redeboot DEURLOO (VLOOT) ter hoogte van Vlissingen de rivierloodsen Jacques Cruyl, Noël Haegeman en Jürgen Van Cauwenberge aan boord. Jacques Cruyl en Noël Haegeman namen het loodsen over van de zeeloodsen die de MADRID MAERSK verlieten, terwijl Jürgen Van Cauwenberge de volledige verdere opvaart zou monitoren. De resultaten van deze monitoring zullen later aan de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart overgemaakt worden. Het loggen van de specifieke gedragskenmerken van het schip alsook de zoektocht naar alle mogelijke additionele aandachtspunten waren echter ook van belang voor de afvaart en latere aanlopen en onder andere de simulatortraining voor de collega-loodsen. Ook de squat (het additioneel verlies van ruimte onder de kiel van een varend schip in ondiep water), de aanzuiging langsheen de zandbanken en de golfvorming (belangrijk voor de veiligheid van de nabije binnenvaartschepen en de oevers) werden door de loodsen nadrukkelijk gemonitord. Al deze nieuwe informatie over dit enorme ‘2de generatie triple-E’-schip zijn echter niet alleen essentieel voor het LOODSWEZEN zelf, maar ook voor de kapitein en de reder. Zo werd een afwijking tussen de beschikbare data qua airdraft gevonden – van belang voor het passeren onder sommige hoogspanningslijnen boven de Schelde – die onmiddellijk met de kapitein werd besproken. Door de bijzonder genomen veiligheidsmarges betekende dit voor de opvaart zelf in elk geval geen enkel probleem. Een dergelijke service van het LOODSWEZEN aan de rederijen gebeurt meestal in de luwte, maar is daarom niet minder essentieel.

Samen met het daglicht kwam ook de regen. Daarnaast werden belangrijke windstoten voorspeld. De opvaart werd vanuit de wal en in opdracht van de afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING door VBS-loods Geert Claessen opgevolgd. Hij zorgde ervoor dat de voorafgaande veiligheidsinstructies vanuit de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit strikt werden toegepast en dat de veiligheid van de scheepvaart op de Schelde nooit in het gedrang kon komen. Het vaarschema werd zelfs iets versneld om de passage met andere grote schepen op de kronkelende Schelde nog optimaler en veiliger te laten verlopen.

Rond 08.45 uur naderde de MADRID MAERSK het Deurganckdok om een moeilijk én kritisch zwaaimanoeuvre aan te vatten. Het schip moest immers achteruit het dok binnen varen. De onderlinge ervaring, de beschikbare kracht van de sleepboten en het goed teamwork tussen de loodsen en de sleepbootkapiteins zorgde ervoor dat er in tegenstelling tot in de haven van Felixtowe slechts drie in plaats van vier sleepboten nodig waren. Dit zonder ook maar de minste toegeving op veiligheid noch vlotheid. Rond 10.00 uur lag de MADRID MAERSK veilig afgemeerd aan de terminal. Klaar voor het lossen en laden, de vaarten langsheen het schip die het Antwerps havenbedrijf voor geïnteresseerden organiseerde en de media-aandacht die, terecht, nog in crescendo zou volgen.

Foto’s via deze link.

45.500 uitgaande facturen digitaal

Zohra El Baroudi (facturatie) en Sandra De Canck (directeur klanten)

Zohra El Baroudi (facturatie) en Sandra De Canck (directeur klanten)

Sinds 1 januari 2017 worden de jaarlijks 59.000 loodsbriefjes volledig digitaal verwerkt via de nieuwe LIS-app. De interne verwerking van deze gegevens gebeurt automatisch waardoor het facturatieproces sneller verloopt.

Een logisch vervolg was om de facturen ook digitaal te versturen naar de klanten. In maart 2017 zette het Vlaams LOODSWEZEN dan ook de stap naar een volledig digitale afhandeling van de facturen.

Dit betekent enerzijds een efficiëntiewinst maar anderzijds een belangrijke papier- en kostenbesparing . We danken alle klanten om deze stap voor ons mogelijk te maken.

Maritiem onderwijs, een goede keuze!

schrijfjenuin

Met de vakantie in aantocht is het voor de studenten die een nieuwe richting moeten kiezen toch al belangrijk om reeds aan het nieuwe schooljaar te denken. Wie nog niet weet welke studierichting te kiezen in september kan misschien de stap zetten naar het maritiem onderwijs voor een boeiende opleiding met werkzekerheid. Bij interesse in een job op het water bestaan in het maritiem onderwijs studierichtingen op secundair-, bachelor- en masterniveau. Avondonderwijs is ook steeds een mogelijkheid.

Leerlingen die meer te weten willen komen over het studieaanbod kunnen terecht in alle scholen voor een bezoek. Een overzicht van de onderwijsinstellingen met informatie over de inschrijfmomenten vindt u hier. Als u meer gedetailleerde informatie over alle opleidingen en werkgelegenheid in de maritieme sector wil vinden, raadpleeg de site www.areyouwaterproof.be.