Proefperiode structureel watertransport en nieuw vervoersplan!

2017 11 16 watertransport

Een drietal maanden geleden startte het Vlaams LOODSWEZEN in samenwerking met VLOOT met het structureel inzetten van watertransport voor haar loodsen. Naast het taxitransport werd, zoals reeds gemeld in een eerder bericht, een nieuwe dienstverlening gestart vanuit Lillo. Het einddoel van het watertransport is drieledig:
– de betrouwbaarheid van de dienstverlening verhogen door het vermijden van files en onvoorspelbare vertragingen die zich op de weg voordoen;
– het sneller opnieuw beschikbaar krijgen van de loodsen door de kortere doorlooptijd tussen “loods van boord” en zijn of haar afmelding en;
– het ruimer gebruik van de rivier als waterweg dat aansluit bij de betreffende ambities van de Vlaams minister van MOW om de waterwegen multifunctioneler te gaan gebruiken.

De opstart van dit watertransport ter hoogte van Lillo loopt parallel met een nieuw wegvervoersplan voor de rivierloodsen. Dit vervoersplan heeft als voornaamste kenmerk het decentraliseren van de oppikplaatsen. In plaats van, zoals het vele jaren geregeld was, de loodsen eerst naar de stadskern te laten komen en hen van daaruit terug naar buiten de stadskern van Antwerpen te dispatchen, werden de oppikplaatsen verschoven naar buiten de stadskern, waardoor de betreffende ritten buiten het drukke centrum worden gehouden en op zich ook een meer betrouwbare en voorspelbare timing met betrekking tot “loods aan boord” moet gerealiseerd worden.

Het jaarlijks aantal kilometers wegvervoer bedraagt voor de dienstverlening aan de Antwerpse haven afgerond: 1.100.000 km.

Tijdens de lopende proefperiode wordt het watertransport als alternatieve transportmodus tijdens de weekdagen enkel overdag ingericht, om de wegen overdag en tijdens de spits zo veel mogelijk te ontlasten. Er wordt voor deze proeffase voorlopig een reserve-eenheid van VLOOT gebruikt.

Het watertransport verbindt op dit ogenblik Lillo met het Deurganckdok Noord en Zuid, de Europa Container Terminal, de Noordzeeterminal, Phenol Chemie en uitzonderlijk ook de Kieldrechtsluis.

Ondertussen werden tijdens de proeffase al een kleine 500 schepen bediend via het watertransport.

Zie ook het eerder bericht via deze link.

‘Azipod’-trainingen van start!

2017 10 31 azipod training 01De ambities van de haven van Zeebrugge omvatten ook de toekomstige aanloop van LNG-tankers met azipod-voortstuwing. Om voorbereid te zijn op deze schepen startte het Vlaams LOODSWEZEN een opleidings- en opfrissingscyclus voor haar kustloodsen. Op donderdag 19 oktober 2017 vertrokken kapt. Wouter Mazijn en kapt. Serge Duquet naar het Ilawa Ship Handling Training Centre in Polen, om als eerste een driedaagse gerichte training te volgen. Op 26 oktober 2017 volgden kapt. Patrick Mahieu en kapt. Kris De Lepeleire en op 2 november 2017 startten nog kapt. Serge Jannis en kapt. Hans Defurne (allen kustloodsen van de hoogste categorie).

Tijdens de eerste dag werd de theorie over het model alsook de achterliggende wiskundige parameters gecombineerd met een eerste praktijkgewenning met het scheepsmodel en de basismanoeuvres. Dag twee werd gefocust op manoeuvres met invloed van stroming, zuigeffecten bij kaaimuren, nachtcondities, … Dag drie werd verder geoefend op manoeuvres en condities in omstandigheden binnen een omgeving die gelijkloopt met de haven van Zeebrugge.

Deze eerste trainingen leidden tot zowel praktische aanbevelingen intern het Vlaamse LOODSWEZEN, als een aantal tips voor de collega’s die de volgende trainingssessies zullen volgen.

Zie ook enkele andere berichten:
Fluxys: Vijfde opslagtank in aanbouw op de LNG-terminal in Zeebrugge
De Tijd: Eerste Russische ijsbrekertanker in haven Zeebrugge aangekomen
YouTube: Korea builds world’s first ever ice-breaking LNG
Loodswezen: Afvaart heavy load schip PUGNAX uit de haven van Zeebrugge

Foto’s van de trainingen via LOODSWEZEN.be.

Aangepaste dienstregeling ‘Zuiderveren’ op zaterdag 11 november 2017!

foto jan van eyck front

DeWaterbus vaart sinds 1 juli 2017 op de Schelde in opdracht van het havenbedrijf Antwerpen.  Op 11 november 2017 verdubbelt DeWaterbus haar frequentie met de ingebruikname van een tweede vaartuig.  Doordat DeWaterbus in Hemiksem en Kruibeke aanmeert aan het ponton van de VLOOTveren, was het noodzakelijk de dienstregelingen op elkaar af te stemmen.  In overleg met de betrokken lokale besturen, bedrijven en schooldirecties werd gestreefd naar een optimale en veilige verbinding tussen DeWaterbus en de Zuiderveren binnen de globale visie rond de watermobiliteit van en naar Antwerpen.  De verwachtingen van de werknemers, scholieren en recreanten die sinds jaar en dag deze veren gebruiken, mochten hierbij niet uit het oog verloren worden.  Dit was best een moeilijke oefening.  Nu ligt er een dienstregeling klaar die een traject mogelijk maakt waarbij men op zes plaatsen van zowel van linker- als van rechteroever, over de Schelde ‘Slim naar Antwerpen’ kan.

De folder met de nieuwe dienstregeling vindt u hier.

Samenwerking tussen VLOOT, douane, politie en marine gedemonstreerd!

 

frontOp dinsdag 24 oktober 2017 vierde het MIK in Zeebrugge (Maritiem Informatie Kuispunt) haar tiende verjaardag.  In het kader hiervan werd ook een demonstratie gegeven met patrouilleschepen van de Marine (Pollux en Castor) en een aantal VLOOTvaartuigen (ZEELEEUW en SPN09) die respectievelijk ingezet worden in partnerschap met de DOUANE en de SCHEEPVAARTPOLITIE.  De nieuwste aanwinst van VLOOT, de SIRIUS, fungeerde hierbij als ‘targetschip’.  Opnieuw een mooi voorbeeld van goede samenwerking tussen de Vlaamse en de Federale overheidsdiensten met bevoegdheid op zee.

Enkele sfeerbeelden (met dank aan MarinecomponentMalek Azoug – PhL) vindt u hier.

Gedetailleerd verslag met uitgebreide reportage vindt u op de facebookpagina van de marine.