Hernieuwde afstemming tussen de CVBA Brabo en het Vlaams LOODSWEZEN!

2017 12 21 Kallo sluisSinds jaren wordt het gebruik van een ladder voor de loodwissel Braboloods-Vlaamse rivierloods in de Kallosluis, via de facturen van het Vlaams LOODSWEZEN doorgerekend. In afspraak met CVBA Brabo zal dit vanaf 1 januari 2018 via haar factuur gebeuren. Voor wat het Vlaams LOODSWEZEN betreft betekent dit opnieuw een stap naar verdere administratieve vereenvoudiging, terwijl er tussen haar en de CVBA Brabo ook onderlinge verrekeningen verdwijnen. Voor de klanten kan dit een kostenverlaging betekenen vanwege de mogelijkheid om de BTW te recupereren.

Verhoogd watertransport via de Schelde op sneeuwrijke maandag!

2017 12 15 sneeuw antwerpen 01Terwijl er op maandag 11 december 2017 door de overvloedige sneeuw veel problemen waren langs de weg, schakelden we dankzij de goede samenwerking met VLOOT voor het loodsentransport nog meer over op watertransport. Drie VLOOTeenheden (ZEEASTER, RAVELINGEN en ZEESCHELDE) werden ingezet voor zowel Vlaamse als Nederlandse loodsen. Zij verzorgden de verbinding via het water met verschillende op- en afstapplaatsen, afgestemd op de resterende mogelijkheden langs de weg. Een huzarenstuk op het vlak van planning, waarvoor loodsdienstplanners Ann Anthonis, Philip Moyaert en Erik Dreesen vanuit het Antwerpen Coördinatiecentrum die dag instonden. Behalve de klassieke op- en afstapplaatsen zoals de containerterminals en sluizen, werd zelfs watertransport voorzien tot in de sluis van Wintam.

Enkele foto’s via deze link.

Opnieuw opmerkelijk transport begeleid door Vlaamse expertise!

DCIM100MEDIADJI_0173.JPG

Eind mei 2017 kreeg het Vlaams LOODSWEZEN de vraag om een nautisch advies te geven voor een load-out van twee stalen platformen vertrekkende van Hoboken. Deze platformen vormen het voetstuk van ‘offshore transformers’ voor het windmolenpark ‘Kriegers Flak’ langs de kust van Denemarken in de Baltische zee.

Na verschillende overlegmomenten werd het project op 23 november 2017 opgestart met de aankomst van het ponton CS1 in het insteekdok van Smulders Projects in Hoboken, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van stalen fundaties voor offshore windparken. Dezelfde dag werden op advies van het Vlaams LOODSWEZEN extra boeien uitgelegd om de werkzone af te bakenen en om de ankers te dekken van de drijvende bok MATADOR.

Op 24 november 2017 werd het eerste stuk ‘KFA’ van 390 ton afgeladen op het ponton. De volgende dag werd het ponton verplaatst naar de kaai van Engie Fabricom in Hoboken, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere de modulaire opbouw van industriële installaties. Het tweede element ‘KFBE’ van 670 ton werd op 26 november 2017 afgeladen op het ponton. Vervolgens vertrok het konvooi onder assistentie van de slepers MULTRATUG 27 en KARIN op 28 november 2017 naar Oostende. De begeleiding van dit bijzondere transport voor de aanloop van de haven van Oostende werd vanaf Vlissingen gedaan door kustloods kapt. Kristof De Jaegher.

De stukken zijn ondertussen overgeladen op het ponton BOABARGE in Oostende om eind december naar hun eindbestemming versleept te worden.

Infoavond stormvloedkering Nieuwpoort – 18 december 2017

Nieuwpoort en haar hinterland zijn vandaag niet voorzien op de hoge waterstanden die met zware stormen gepaard gaan. De haveningang vormt een belangrijke zwakke schakel in onze kustlijn. Het Masterplan Kustveiligheid bevestigde de nood aan de bouw van een stormvloedkering op de monding van de IJzer om Nieuwpoort en de achterliggende lager gelegen gemeenten en steden in de toekomst te beschermen tegen overstromingen.

Afdeling KUST nodigt je graag uit op een infomoment over dit project. Het infomoment vindt plaats op maandag 18 december 2017 om 19u in Centrum Ysara, Dienstweg Havengeul 14 in Nieuwpoort.

We starten om 19u met een korte toelichting over de stormvloedkering. Daarna kom je aan de hand van infopanelen meer te weten over het project en staan onze projectingenieurs klaar om je vragen te beantwoorden.

Om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten vragen we om jouw aanwezigheid via onderstaande link te bevestigen.

Ik schrijf me in.