Bijzonder transport vertrokken naar eindbestemming!

2018 01 08 Boabarge 02

De BOABARGE 37 is een ‘semi-submersible heavy lift barge’ die vorig jaar naar Oostende werd gesleept om funderingen voor hoogspanningsstations op te laden die bestemd zijn voor het windmolenpark Kriegers Flak in Denemarken. Door de afmetingen van de BOABARGE, lengte 152 meter en breedte 38 meter en een diepgang van 5,80 meter, was dit een uitzonderlijk sleeptransport voor de haven van Oostende.

Op 8 januari 2018 vertrok de BOABARGE 37 richting Denemarken, gesleept door zeesleepboot ZEUS OF FINLAND. Het totale gewicht van de barge inclusief de lading bedroeg ongeveer 18.000 ton!

Om 13.30 uur kwam kustloods kapt. Fabio Petralia aan boord van de ZEUS OF FINLAND. Achteraan werd een tweede sleepboot vastgemaakt. Aan boord van de BOABARGE 37 bevonden zich enkele bemanningsleden om afstanden door te geven. De barge werd vakkundig het dok uitgesleept door een goede samenwerking. Bij het passeren van de strekdammen ving de krachtige zeesleper de stroom volledig op. Daarna kon de sleepkabel op lengte worden gezet en ging het traject verder richting de WANDELAAR waar de kapt. Fabio Petralia om 17.00 uur ontscheepte.

MRCC Oostende komt tussen bij operatie in buitenlandse wateren

Een Belgisch koppel met twee jonge kinderen maakt een lange reis met hun catamaran en had op 29/12/2017 voor het laatst contact met de familie in België. De zeilers bevonden zich op dat moment in Santa Marta, Colombia en waren van plan om van daar uit verder te varen richting Panama.

Omdat er op nieuwjaarsdag geen contact mogelijk was met het gezin, dat voordien wel systematisch en regelmatig belde, was er ongerustheid bij de familie in België.

Omdat het een Nederlandse catamaran betreft, startte Kustwacht Den Helder de zoekactie op en betrekt daarbij MRCC Oostende. Op 07/01/2018 vindt  KW Den Helder het AIS-signaal van de catamaran bij de eilandengroep van  San Blas. Maar de familie in België bleef ongerust omdat er geen telefonisch contact was met hun familieleden. Toen nam MRCC Oostende over en betrekt er ook de crisiscel van Buitenlandse Zaken bij. Uiteindelijk heeft de familie elkaar gesproken op 11/01/2018 en is iedereen opgelucht dat dit verhaal een positieve afloop kent.

juggernaut

Opleiding maritieme communicatie

Eind 2017 publiceerde IALA-Guideline 1132 over VTS VHF Voice Communicatie. Om de instructeurs van afd. Scheepvaartbegeleiding meer ondersteuning te bieden in de toepassing van deze Guideline is aan de London Maritime Group gevraagd een training rond dit onderwerp op te zetten. Deze vond plaats op 10 en 11 januari 2018 in Oostende in de afdelingszetel van Scheepvaartbegeleiding.

Naast de Guideline zelf en het wetgevende kader kwam een brede waaier aan onderwerpen aan bod, waaronder navigatieassistentie, het gebruik van message markers, case studies over incidenten en de toepassing van de SMCP (standard marine communication phrases). De resultaten van deze training worden opgenomen in toekomstige opleidingen voor het VTS-personeel van afd. Scheepvaartbegeleiding.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.