Beter samenwerken @MOW

Op 24/04/2018 is het startschot gegeven voor een vernieuwde samenwerking binnen het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Samenwerken is uiteraard niet nieuw, wel dat alle leidend ambtenaren van MOW zich engageren om dit structureel en dwars doorheen de entiteiten op te zetten. Het gaat over samenwerken binnen thema’s en projecten die voor het hele beleidsdomein belangrijk zijn, zoals verkeersveiligheid, basisbereikbaarheid of grote infrastructuurwerken.

Concreet zullen het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, De Lijn, De Vlaamse Waterweg, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Werkvennootschap,  Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken deze samenwerking uitbouwen in zes kenniscellen en een 15-tal projectteams.

Beter samenwerken doorheen alle muren, entiteiten en expertises, én de praktijkervaring en kennis  van de agentschappen meenemen in de beleidsvoorbereiding, daar draait het vooral om. Via het netwerk van kenniscellen en projecten ontwikkelt het beleidsdomein zich binnen de Vlaamse overheid steeds verder als een echte netwerkorganisatie.

Onder dat engagement hebben de zeven leidend ambtenaren op het kick-off event hun handtekening gezet. Want het beweegt als we samenwerken!

kickoff
(vlnr.: Danckaerts Chris (De Vlaamse Waterweg nv), Kesteloot Roger (De Lijn), Boelaert Filip (Departement MOW), Casteels Wouter (De Werkvennootschap), Roelants Tom (W&V), Van Rensbergen Jan (BAM nv), D’Havé Jacques (MDK))

HENRY DE VOS als werkpaard en stille kracht op de Schelde

Doop vaartuig HENRY DE VOS Doop vaartuig HENRY DE VOSDoop vaartuig HENRY DE VOS

Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur van VLOOT, verwelkomde op dinsdag 17 april 2018 onder een stralende lentezon talrijke genodigden voor de plechtige ingebruikname van het nieuwe hydrografisch vaartuig HENRY DE VOS.  Hij dankte Caroline Lootens, hoofd van de afdeling Kust, voor de goede samenwerking met de Vlaamse Hydrografie die door de ingebruikname van dit vaartuig verder versterkt zal worden.

Bart Van Camp, vertegenwoordiger van minister Ben Weyts, benadrukte dat de Vlaamse overheid bijna 2,2 miljoen euro geïnvesteerd heeft in dit vaartuig dat zal ingezet worden om metingen uit te voeren op de Schelde en als stille kracht moet waken over de veiligheid van de Schelde. De hydrografische kaarten die geproduceerd worden door de metingen die het vaartuig zal uitvoeren, zijn uiterst belangrijk voor de druk bevaren Schelde. Het vaartuig HENRY DE VOS is genoemd naar een gewezen directeur-generaal van het Zeewezen die 23 jaar lang commissaris was in de Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (1929-1952).

De fiere meter Nathalie Heremans, kabinetschef van de OCMW-voorzitter en Schepen voor sociale zaken, wonen, diversiteit & inburgering en samenlevingsopbouw van de stad Antwerpen, beschreef HENRY DE VOS als een werkpaard en loofde de stille kracht. Zij wilde haar meterschap opdragen aan alle stille krachten achter de schermen die van onschatbare waarde zijn voor de scheepvaart. Ze hoopt in het kader van de diversiteit ook meer vrouwen warm te maken voor de maritieme sector.

Aan de  Palingplaat lag HENRY DE VOS klaar voor de traditionele champagnedoop. Nadat de meter de bemanning en het schip een behouden vaart toewenste en vlot de champagnefles brak, gaf de ZEESCHELDE een watersalut. Tijdens een kleine parade met  de HENRY DE VOS,  de ZEESCHELDE en de HONDIUS konden de genodigden en de pers het nieuwe vaartuig in actie zien.

HENRY DE VOS, gebouwd door de Spaanse scheepswerf Auxiliar Naval Del Principado in Navia, Asturië, is 15,28 m lang, 4,49 m breed, heeft een diepgang van 1,2m en kan maximaal 10,3 knopen varen.

Ze versterkt de veiligheid op de Schelde door met de modernste singlebeam en multibeam sensoren zeer nauwkeurige dieptemetingen uit te voeren en met een sidescan sonar objecten te detecteren en sedimentologische onderzoeken uit te voeren.

Foto’s van de plechtige ingebruikname vind je hier.

Opnames van de vaart: klik film 1 en film 2.

Klik hier voor de persmededeling van Vlaamse minister Ben Weyts.

VLOOT investeert in nieuwe elektrische bakfiets

Bakfiets foto

VLOOT zet opnieuw een stap in haar evolutie naar een groene rederij met de aankoop van een elektrische bakfiets voor de locatie Antwerpen.

Deze bakfiets is een prachtig alternatief voor de wagen om kleine hoeveelheden materiaal of verbruiksgoederen snel en milieuvriendelijk te vervoeren van het magazijn naar de steiger ter bevoorrading van de schepen.

VLOOT speelt hiermee ook in op het gebruik van andere vervoersmodi om binnen de huidige verkeersproblematiek in Antwerpen.  Klik hier voor meer informatie.

VLOOT draagt opnieuw bij tot een beter milieu en een duurzame toekomst. Het VLOOTpersoneel is alvast tevreden met de aankoop van deze splinternieuwe bakfiets.

VLOOT vervangt plastiek verpakkingen

frontbeeld_2

Begin 2016 mocht VLOOT de duurzaamheidsprijs van de Vlaamse overheid 2015 in ontvangst nemen.  Dit was een beloning voor de structurele verankering van duurzaamheidsinitiatieven in de VLOOTwerking.  Naast talrijke andere kleine initiatieven die bijdragen tot duurzame leefomgeving heeft VLOOT opnieuw een stap gezet in het duurzaam en ecobewust werken.  Concreet verdwijnen ongeveer een 1000-tal plastiek zakken per jaar uit de VLOOTmagazijnen.  VLOOTcollega’s die artikelen uit het magazijn in Oostende of Antwerpen ontvangen, krijgen dit vanaf heden bezorgd in papieren zakken die voldoen aan de Europese composteringsnorm
EN-13432.  Ze kunnen dus de definities als ‘herbruikbaar, duurzaam, composteerbaar en biologisch afbreekbaar’ doorstaan.  VLOOT hoopt hiermee bij te dragen aan het duurzaamheidsbeleid dat gevoerd wordt op alle niveaus.

Betere bereikbaarheid via het water tussen Oost en West in Oostende

2018 03 19 persvoorstelling front

Op maandag 19 maart 2018 nodigde de stad Oostende samen met VLOOT, de pers uit aan boord van de ROGER RAVEEL om de uitbreiding van de veerdienst in Oostende aan te kondigen.

Op vraag van het stadsbestuur zal de veerdienst in Oostende immers fors uitgebreid worden tussen 30 maart en 30 september 2018.  De gebruikscijfers stegen reeds van 641.211 in 2016 naar 723.568 in 2017.  Door de inzet van een tweede veer zullen de wachttijden tijdens piekmomenten sterk gereduceerd kunnen worden en is er ook geen onderbreking meer van de dienstverlening tijdens de verplichte rusttijden van de bemanningen.  De veerdienst zal bovendien op vrijdagen en zaterdagen, op bepaalde feestdagen en dagelijks tijdens de zomermaanden, tot middernacht varen.

VLOOT en het stadsbestuur willen hiermee samen zorgen voor een betere bereikbaarheid tussen  het centrum van de stad en de oosteroever.

Het volledige persbericht kunt u hier vinden.
Hier vindt u gedetailleerd overzicht van de laatste afvaarten voor de periode 30/3 tot en met 30/9/2018.
Enkele sfeerbeelden hier.

Geslaagde externe ISO-audit met uitbreiding van scope

20180208_111231

VLOOT kan met trots meedelen dat ze op 19 maart 2018 de ISO 14001:2015 en
ISO 9001:2015 behaald heeft en hiermee start aan een nieuwe cyclus van 3 jaar met de firma Vinçotte.

Bijzonder dit jaar is de uitbreiding van de scope met ‘Ter beschikking stellen van bemande vaartuigen inclusief organisatie van special training STCW A-II/3 voor het varend personeel van VLOOT’.

Lead auditor was Christophe Bakeroot bijgestaan door Jan Ginckels.

Na een intensieve doorlichting van de wal werden ook volgende vaartuigen bezocht:

  • multifunctioneel vaartuig SIRIUS in Oostende
  • reddingsvaartuig ORKA in Oostende
  • veer MAURICE MAETERLINCK in Gent
  • redeboot ZEEASTER in Antwerpen
  • nieuwste hydrografisch vaartuig HENRY DE VOS in Antwerpen

De auditors waren sterk onder de indruk van de openheid waar alle collega’s van VLOOT aan hebben meegewerkt. Zij benadrukten dat zij tijdens de audits hebben vastgesteld dat de werknemers van VLOOT trots zijn op hun job.

Er zijn geen non conformiteiten vastgesteld, wel enkele verbeterpunten zoals het onderzoeken of het thema ‘cradle to cradle’ nog meer geïntegreerd kan worden in de processen van VLOOT. ‘Cradle to cradle’ staat voor een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen en duurzaam produceren.

De auditoren waren enorm tevreden over de verschillende systemen die toegepast worden binnen VLOOT zoals VLOTEC, VLOMIS, FINLOG, enz.

VLOOT is terug fier op het behalen van de twee nieuwe certificaten en wenst in het bijzonder het SHEQ-team en de VLOOT-collega’s voor alle geleverde inspanningen te feliciteren.

Klik hier om enkele foto’s van de audits te vinden.