Nathalie Balcaen volgt Jacques D’Havé op.

De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 15 juni 2018 Nathalie Balcaen benoemd tot administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Zij volgt op 1 augustus Jacques D’Havé op.

JDfoto Nathalie Balcaen

 

 

 

 

 

 

De opvolgster van Jacques D’Havé komt echter niet op onbekend terrein terecht. In het begin van haar loopbaan werkte dr. ir. Balcaen van 2004 tot 2009 als adjunct-hoofd Vlaamse Hydrografie bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Daarna werd ze er benoemd tot directeur Ontwikkeling Kust. Een job die ze uitoefende tot 2012.

Sinds 2012 was ze actief als raadgever op het kabinet van de Vlaamse ministers bevoegd voor mobiliteit.

Nathalie Balcaen zal haar functie als raadgever maritiem en logistiek beleid op het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts op 1 augustus 2018 inruilen voor die van administrateur-generaal bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). De Vlaamse regering maakte haar aanstelling vrijdagnamiddag bekend.

Daarmee zal Nathalie Balcaen, binnen de huidige samenstelling van het topkader van het beleidsdomein MOW, de eerste vrouwelijke leidend ambtenaar zijn.

Jacques D’Havé gaat met pensioen op 1 augustus 2018. Hij zal dan twee mandaten van zes jaar op de teller hebben.

Geplaatst in MDK

Versterking van de organisatie!

2018 06 15 Artem Chernoshtan - kopieSinds 15 juni 2018 versterkt Artem Chernoshtan het Vlaams LOODSWEZEN. Als contract manager zal hij vanuit de financiële cluster de coördinatie en de opvolging van de nieuwe en lopende contracten, de samenwerkingsovereenkomsten, de claims en de juridische dossiers op zich nemen. Artem Chernoshtan behaalde een Master in de Rechten (UGent) en een Master of Maritime Sciences (UGent/VUB). Eerder deed hij ervaring op in de advocatuur. Hij rapporteert intern aan Astrid Lammens, financieel directeur.

LOODSWEZEN-collega’s bezoeken de WANDELAAR!

2018 05 28 vaart WANDELAAR 17Onlangs bezochten drie kleine groepjes collega’s het loodsstation WANDELAAR. Telkens verwelkomde de kapitein van het schip de groep. Op het programma stonden onder andere een uitgebreide rondleiding aan boord, uitleg rond de werking van het loodsstation en enkele beloodsingen. Voor de meeste collega’s was dit een eerste kennismaking met het hoe het er nu echt aan toe gaat op zee. Een ontdekking die voor veel collega’s een beter inzicht heeft gegeven op de werking van de eigen dienstverlening. De swath-beloodsingsmiddelen zijn veel stabieler dan de oude beloodsingsmiddelen. Het risico op zeeziekte is veel kleiner en het comfort voor de loodsen is veel groter.

Een journalist van Flows, een maritieme krant, vergezelde een van de groepjes en pende zijn bevindingen neer in een artikel.

Enkele foto’s en het artikel zijn te vinden via deze link.

Eedaflegging MDK

Op woensdag 13 juni 2018 organiseerde het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust een eedaflegging in het Maritiem Instituut Mercator te Oostende. De personeelsleden van KUST, LOODSWEZEN, SCHEEPVAARTBEGELEIDING en VLOOT legden de eed af in handen van kapt. Jacques D’Havé, administrateur-generaal van MDK.

Kapt. D’Havé benadrukte in zijn speech het belang van de eed die de ambtenaren bij hem aflegden en wenste hen geluk bij deze bijzondere mijlpaal in hun loopbaan.

Na de eedaflegging werd nog nagepraat met de aanwezige diensthoofden en HR-verantwoordelijken. Zij kwamen de vers ingezworen collega’s graag feliciteren.7585940672_IMG_3820

Vlaams LOODSWEZEN vergroent verder!

2018 06 08 nieuwsitem vergroening DABLDe Vlaamse Regering stelde zich als doel de ecoscore van haar wagenpark op 67 te brengen. Na de opstart van de inzet van hybride wagens voor het loodsentransport in de North Sea Port-regio, werd ondertussen ook het eigen wagenpark van het Vlaams LOODSWEZEN milieuvriendelijker. Terwijl de gemiddelde ecoscore in 2017 nog 61 bedroeg, staat vandaag een score van 63 op de teller. Ook CNG-benzine deed ondertussen haar intrede. In 2018 worden bijkomende vervangingen van een aantal oude en milieuonvriendelijke wagens voorzien. Dit moet de gemiddelde ecowaarde van het wagenpark tegen eind 2018 op de doelstelling van de Vlaamse Regering brengen.

De Vlaamse loodsboten varen ondertussen al jaren op zwavelarme brandstof en hun beheer is ISO 14001-gecertifieerd.

Ondertussen wordt samen met het Agentschap voor Facilitair Management los van opfrissingswerken ook een ingrijpende energetische renovatie van het loodswezengebouw in de Motorstraat in Gent voorbereid. Door het isoleren en vernieuwen van de buitenschil (vernieuwen van het dak, de gevels en de ramen met thermisch geïsoleerde beglazing) en het overschakelen van stookolieverwarming naar gas, BENOveren we naar een ecovriendelijk gebouw.

De nieuwe zetel in de Thonetlaan, gelegen op de IMALSO-site, kreeg een energetische upgrade door het isoleren van het dak van het geklasseerde gebouw en het voorzien van een fotovoltaïsch zonne-energiesysteem. Het vernieuwen van de technieken (ledverlichting, gasverwarming en ventilatiesysteem D) vormden belangrijke ecovriendelijke maatregelen en zorgen vandaag bijkomend voor een besparing van het energieverbruik.

Succesvolle samenwerking tussen de Hogere Zeevaartschool en het Vlaams LOODSWEZEN

2016 11 03 deurganckdok696 Hogere Zeevaartschoolstudenten en een kleine 1400 loodsreizen op de Schelde

Tijdens het lopende academiejaar 2017-2018 zullen opnieuw 67 studenten van de dekafdeling aan de Hogere Zeevaartschool (Bachelor Nautische Wetenschappen – 3de jaar) een rivierloods vergezeld hebben tijdens op- en afvaarten op de Schelde. Sinds de samenwerking met de Hogere Zeevaartschool in 2006 startte, maakten 696 toekomstige officieren elk gemiddeld twee reizen met een rivierloods. Deze reizen liggen verspreid over de weekends tijdens het academiejaar. Zo maakten de studenten kennis met de nautische uitdagingen op de rivier. Sommigen van hen behaalden ondertussen hun Master All Ships-ticket en solliciteerden bij het Vlaams LOODSWEZEN.

Deze korte maar intense kennismaking met het beroep van loods liet bij hen een belangrijke indruk na. Een succesvolle samenwerking tussen de Hogere Zeevaartschool en het Vlaams LOODSWEZEN. Tijdens het academiejaar 2017-2018 liepen ook zes Congolese studenten eenzelfde stage, verspreid over in totaal 245 reizen.

Studenten aan het woord

2018 06 04 student HZS 01

Justine Van Wellen: “Leren navigeren met verschillende typen schepen op een simulator is primordiaal in de opleiding Nautische Wetenschappen. Dit om inzichten en vaardigheden te verwerven. Echter, niet alle factoren kunnen algoritmisch uitgeschreven worden, hierdoor is praktijkervaring onontbeerlijk. Een op- en afvaart op de Schelde is een unieke kans om een beter inzicht te verkrijgen in het manoeuvreren met schepen, van kleine tankers tot grote containerschepen. Een buitengewone ervaring! De loodsen maakten mij bewust van potentiële gevaren en andere factoren die essentieel zijn voor een veilige navigatie.

2018 06 04 student HZS 02Emiel Van Driessche: “Als student Nautische Wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen kreeg ik de unieke kans om samen met een loods aan boord van een schip te gaan. In combinatie met een stage bij VLOOT leerde ik de werking van het LOODSWEZEN in al haar facetten kennen. Bovendien werden mij ook enkele manoeuvreertechnieken aangeleerd die bruikbaar zijn voor mijn latere carrière in de nautische sector.