Oefeningen op zee

Elke dinsdag traint het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) samen met VLOOT op reddingsoefeningen. Ook Defensie neemt regelmatig deel aan deze oefeningen.

De bedoeling is om de Search and Rescue Mission Coordinator op het MRCC te trainen, zoekboxen te bepalen en varende en vliegende eenheden aan te sturen.

De bemanningen van VLOOT en Defensie zetten vooral in op het oefenen van de taak als On Scene Coordinator, communicatie, het varen volgens zoekpatronen en slachtofferbehandeling.

Scenario van 30 oktober

Twee getrainde personen (dummies) hebben zich aan elkaar verbonden en zijn in het water gegaan. De laatst gekende positie om 08u03 was 51°15.072N 002°54.499E, dit is een paar kilometer voor de haveningang van Oostende. Om 09u10 werd het MRCC op de hoogte gebracht.

Op het MRCC stond een nautisch verkeersleider vandaag voor zijn vuurdoop bij deze oefening. Hij werd bijgestaan door een ervaren collega. Een andere nautisch verkeersleider in opleiding volgde de oefening mee aan boord van de TUIMELAAR van VLOOT om ervaring op te doen vanuit het oogpunt van de reddingswerkers op zee.

De oefening vanop de werkvloer in het MRCC.

De oefening vanop zee aan boord van de Tuimelaar.

Schoolschip Themis II krijgt grondige opknapbeurt

Onlangs werd een overeenkomst getekend tussen de Scholengroep GO! Antwerpen en VLOOT in het kader van de onderhoudswerkzaamheden aan het opleidingsschip Themis II. De Scheepvaartschool – Cenflumarin maakt sinds 2001 gebruik van het schip om de leerlingen voor te bereiden op een carrière op het water. De samenwerking met De Scheepvaartschool – Cenflumarin is uiterst belangrijk voor de toekomst van de leerlingen en rijkt verder dan enkel de Themis II die vooral gericht is op de binnenvaart. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord.

De werkzaamheden bestaan uit twee delen waarvan het eerste deel onlangs werd opgestart. Het schip ligt momenteel in droogdok bij de Scheepswerf Kooiman Hoebee BV in Dordrecht (Nederland). Deze scheepswerf zal zich hoofdzakelijk focussen op de onderhouds- en herstellingswerken zoals bijvoorbeeld het reinigen, herstellen en schilderen van de romp. De tweede opdracht specifiek voor het vervangen van de vloer in het schip werd gegund aan Kranendonk BV (Rotterdam). Volgens de huidige planning zal deze opdrachtnemer opstarten in de week van 5 november 2018. De bedoeling is om het schip tegen het einde van het jaar terug operationeel te hebben.

Vinvis op drift

In de ochtend van 24 oktober werd een tiental kilometer voor de kust van De Haan en Oostende het drijvende kadaver van een vinvis gespot, dit werd gemeld aan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende. De verwittigingsmatrix ‘beschermde zeedieren en vogels’ werd opgesteld en verschillende kustwachtpartner kwamen in actie.

Door de werking van het getij en door de stroming was het dode dier op drift, het lag even in de vaargeul het Scheur, hierdoor kon het een gevaar vormen voor de scheepvaart en werd er een perimeter rond het kadaver bewaakt door De Tuimelaar R5 van VLOOT en de SPN09. Ook zond de Verkeerscentrale Zeebrugge een Schelde Scheepvaartbericht uit om de scheepvaart te waarschuwen.

In de nacht van 24 op 25 oktober werd het dode dier onder coördinatie van het MRCC naar het strand van De Haan gesleept door de Brandaris (Ship Support), waar het overgedragen werd naar de autoriteiten aan de wal, nl: de gemeente De Haan, Civiele Bescherming, DG Leefmilieu en BMM. Nadat de Universiteiten van Gent en Luik en BMM de nodige onderzoeken hadden uitgevoerd op het dier zorgde afdeling KUST samen met de gemeente en de Civiele Bescherming voor de opruiming van het dier vanop het strand. De uitdaging was om het dier op te ruimen vooraleer het opnieuw hoog water werd. Het lukte de verschillende diensten uiteindelijk om onderzoek en de opruiming te doen binnen de twaalf uur.

MRCC Oostende neemt deel aan Maritime Industry Excercise in Londen

Op 17 oktober 2018 werd door de Secretary of State’s Representative (Sosrep) van het Verenigd Koninkrijk  een ‘Maritime Industry Excercise’ gehouden in Londen. Het doel van deze oefening was het uittesten van procedures en het juridische netwerk bij grootschalige incidenten. Een 40-tal  deelnemers aan de oefening kwamen uit verschillende organisaties zoals o.a. kustwacht,  havenkapiteinsdiensten,  verzekerings- en bergingsmaatschappijen, scheepseigenaars, Europese organisaties en buitenlandse kustwachtcentrales, waaronder het MRCC uit Oostende. Het was bovendien een uitgelezen kans om kennis te maken met de nieuwe SOSREP  en zijn plaatsvervanger en om de banden met de UK te verstevigen.

VTS Committee komt voor 45ste keer samen

Van 1 tot en met 5 oktober 2018 kwam het VTS Committee voor de 45ste keer samen in Parijs, de eerste bijeenkomst voor het werkprogramma 2018-2022. Zoals vorige edities was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd in de werkgroep Operations (Els Bogaert), Technical (Wim Smets) en Training (Stefaan Priem). In de werkgroep Operations trad Els Bogaert voor het eerst op als ondervoorzitter.

De voornaamste taken waarrond gewerkt wordt zijn:

  • de review van de IMO-resolutie A.857(20) die internationaal het referentiedocument is voor Vessel Traffic Services. IALA organiseert hierover een workshop in 2019;
  • een maatstaf ontwikkelen voor de voorziening van lokale diensten naast VTS;
  • de opmaak van een referentielijst voor alle VTS-documenten van IALA;
  • richtlijnen voor de operationele en technische vereisten van VTS-systemen;
  • het uitschrijven van richtlijnen rond de het management van een VTS;
  • het vergroten van VTS-bewustwording voor zeevarenden.

Het volgende VTS Committee gaat door in februari 2019 en wordt voorafgegaan door een workshop rond het harmoniseren van ‘VTS Voice Communication’.

Nieuwe administrateur-generaal MDK bezoekt VLOOT

Op vrijdag 5 oktober 2018 bracht dr. ir. Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, een bezoek aan VLOOT. Het bezoek ging door aan boord van de SIRIUS.

De administrateur-generaal gaf een speech waarin ze haar doelstellingen en verwachtingen voor het agentschap benadrukte. Aansluitend gaf kapt. Yves Goossens, algemeen directeur, met een paar kernwoorden nog een toelichting over VLOOT. Tijdens een korte vaart langs de kust richting Zeebrugge kon kennis gemaakt worden met een aantal VLOOT-collega’s. Kapt. Dennis Brys en zijn bemanning gaven toelichting over de werking van het vaartuig. Ook een tocht met de jol hoorde bij het bezoek.

Onderweg passeerden enkele andere VLOOT-vaartuigen, waardoor dr. ir. Nathalie Balcaen al onmiddellijk enkele andere VLOOT-eenheden in actie kon zien.

Klik hier voor enkele foto’s.

Oefeningen op zee (en aan de wal)

Op dinsdag 2 oktober waren er verschillende grootschalige internationale oefeningen op zee, die parallel liepen aan de algemene vergadering van het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende.

Eerst was er de SAR-oefening waar achttien dummies om 6uur ’s ochtends in volle zee werden gedropt. Het opzet van deze oefening was o.a. om zoekboxen via SARIS te bepalen en de aansturing van de varende en vliegende eenheden vanuit het MRCC te stroomlijnen, en ook om de samenwerking met de buitenlandse SAR-eenheden te bevorderen.

Vervolgens startte om 12:30 een tweede medische evacuatieoefening waar twintig slachtoffers (gespeeld door studenten van de Hogere Zeevaartschool) door het medisch team van Defensie moesten worden getrieerd en verzorgd aan boord van de Pollux. Door omstandigheden werd deze oefening verdergezet aan wal. Het opzet van deze oefening was om de communicatie tussen de hulpdiensten op zee en aan land op elkaar af te stemmen.

 

North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende

Van 1 tot 4 oktober 2018 namen meer dan vijftig verantwoordelijken van kustwachtorganisaties deel aan de algemene vergadering van het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende. Het secretariaat Kustwacht nam de organisatie van dit forum op zich en was ook voorzitter tijdens deze driedaagse. In de algemene vergadering werden alvast de krijtlijnen voor de volgende jaren uitgeschreven.

In zijn inleiding beklemtoonde Carl Decaluwé, voorzitter van het overlegorgaan Kustwacht, de noodzaak van een goed gecoördineerde kustwacht over de grenzen heen. Voor onze kust is er niet alleen het probleem van transmigranten. Er vinden ook elk jaar 150.000 scheepsbewegingen plaats, met tal van toxische en niet-toxische producten aan boord. Daarom nemen de zeventien kustwachtpartners maatregelen om van de kustwacht een sterk werkinstrument te maken dat in alle mogelijke scenario’s inzetbaar is. Hiervoor is het belangrijk dat ook België deel uitmaakt van het NACGF.

Het NACGF werd in 2007 opgericht als niet-verdragsgebonden forum tussen de kustwachtorganisaties van twintig lidstaten. Het doel is om de samenwerking op het gebied van maritieme veiligheid en beveiliging in de regio te vergroten door netwerken uit te bouwen en informatie uit te wisselen over praktijkvoorbeelden en ervaringen.

Gelijktijdig aan deze algemene vergadering, had ook de oefening Guardex 2018 plaats, een tweedaagse oefening in kustredding en terreurbestrijding waarbij verschillende kustwachtpartners, waaronder Vloot en afdeling Scheepvaartbegeleiding, samenwerkten met buitenlandse eenheden. Eerst was er een search and rescue oefening, waarbij de deelnemers vanop een schip een groot aantal gesimuleerde gewonden moesten oppikken. Deze gewonden werden door de hulpdiensten aan land opgevangen. Dag twee stond in het teken van antiterrorisme op zee. Speciale interventiegroepen slaagden erin een gekaapt schip te ontzetten, met hulp van patrouilleschepen en luchtsteun.

Verder werden activiteiten in kustwachtzones wereldwijd toegelicht. Daarbij lag de focus op de migratieproblematiek in de Middellandse Zee en de milieuproblemen en gevolgen voor het wereldklimaat in de Arctische zone.

De deelnemers werden ook verrast met een bezoek aan de werkvloer bij Barco, een van de wereldleiders in optische instrumenten en beeldtechnologie.

Door dergelijke fora te organiseren worden de wereldzeeën wat veiliger, maar kunnen vooral de middelen doeltreffender en efficiënter ingezet worden. Voor België is deze samenwerking van cruciaal belang. Ons land gaf het voorzitterschap voor 2019 door aan de Verenigde Staten van Amerika.

Het Waterbouwkundig Labo en VLOOT: teamwork in Koblenz!

De Duitse hydrometrische meetdienst BfG (Bundesanstalt für Gewässerkunde) organiseerde van 4 tot en met 6 september 2018 een ringtest voor ADCP-meettoestellen (Acoustic Doppler Current Profilers). Deze test liet toe de kwaliteit van deze toestellen te controleren. Verschillende Europese meetdiensten voerden samen een ADCP-meeting uit op de Rijn, elk met de door hen gebruikte meettoestellen. Deze vergelijkingsmetingen zijn nuttig om de betrouwbaarheid van het complete meetsysteem aan te tonen en te vergelijken. De voorbije jaren evolueerde de markt van deze ADCP-meettoestellen immers enorm.

Een 10-tal meetploegen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en België namen deel. Voor VLOOT was dit Alain Gorris, hoofdmotorist uit Antwerpen, met onze meetboot Tinn Silver. De resultaten van de verschillende ADCP-metingen worden eind 2018 gerapporteerd door de Duitse dienst. Ze zijn essentieel voor de collega’s van het Waterbouwkundig Laboratorium, want net deze ADCP-toestellen worden overal in Vlaanderen ingezet om het debiet en de stroomsnelheden van de waterwegen op te meten.

VLOOT en het Waterbouwkundig Laboratorium: goed Vlaams teamwork!

Klik hier voor enkele foto’s.

Website van het Waterbouwkundig Labo.

Nieuwe havenseinlichten met LED-technologie

In de haven van Zeebrugge werden onlangs de nieuwe havenseinlichten op de westelijke strekdam in gebruik genomen. Afd. Maritieme Toegang stond in voor de renovatie van de staalstructuur en afd. Scheepvaartbegeleiding zorgde voor de tijdelijke signalisatie en de plaatsing van de nieuwe lichten op de gerenoveerde mast.

De nieuwe lichten zijn gebaseerd op LED-technologie, hebben een langere levensduur en zijn veel beter zichtbaar voor de scheepvaart dan de verouderde neonlampen. Deze overschakeling naar LED-verlichting kadert ook in een bewuste omgang om het energieverbruik te verminderen en op die manier bij te dragen tot de klimaatdoelstellingen.

Vanaf midden oktober 2018 zal worden gestart met de renovatie van de mast op de oostelijke strekdam.