VTS Committee komt voor 45ste keer samen

Van 1 tot en met 5 oktober 2018 kwam het VTS Committee voor de 45ste keer samen in Parijs, de eerste bijeenkomst voor het werkprogramma 2018-2022. Zoals vorige edities was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd in de werkgroep Operations (Els Bogaert), Technical (Wim Smets) en Training (Stefaan Priem). In de werkgroep Operations trad Els Bogaert voor het eerst op als ondervoorzitter.

De voornaamste taken waarrond gewerkt wordt zijn:

  • de review van de IMO-resolutie A.857(20) die internationaal het referentiedocument is voor Vessel Traffic Services. IALA organiseert hierover een workshop in 2019;
  • een maatstaf ontwikkelen voor de voorziening van lokale diensten naast VTS;
  • de opmaak van een referentielijst voor alle VTS-documenten van IALA;
  • richtlijnen voor de operationele en technische vereisten van VTS-systemen;
  • het uitschrijven van richtlijnen rond de het management van een VTS;
  • het vergroten van VTS-bewustwording voor zeevarenden.

Het volgende VTS Committee gaat door in februari 2019 en wordt voorafgegaan door een workshop rond het harmoniseren van ‘VTS Voice Communication’.

Nieuwe administrateur-generaal MDK bezoekt VLOOT

Op vrijdag 5 oktober 2018 bracht dr. ir. Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, een bezoek aan VLOOT. Het bezoek ging door aan boord van de SIRIUS.

De administrateur-generaal gaf een speech waarin ze haar doelstellingen en verwachtingen voor het agentschap benadrukte. Aansluitend gaf kapt. Yves Goossens, algemeen directeur, met een paar kernwoorden nog een toelichting over VLOOT. Tijdens een korte vaart langs de kust richting Zeebrugge kon kennis gemaakt worden met een aantal VLOOT-collega’s. Kapt. Dennis Brys en zijn bemanning gaven toelichting over de werking van het vaartuig. Ook een tocht met de jol hoorde bij het bezoek.

Onderweg passeerden enkele andere VLOOT-vaartuigen, waardoor dr. ir. Nathalie Balcaen al onmiddellijk enkele andere VLOOT-eenheden in actie kon zien.

Klik hier voor enkele foto’s.

Oefeningen op zee (en aan de wal)

Op dinsdag 2 oktober waren er verschillende grootschalige internationale oefeningen op zee, die parallel liepen aan de algemene vergadering van het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende.

Eerst was er de SAR-oefening waar achttien dummies om 6uur ’s ochtends in volle zee werden gedropt. Het opzet van deze oefening was o.a. om zoekboxen via SARIS te bepalen en de aansturing van de varende en vliegende eenheden vanuit het MRCC te stroomlijnen, en ook om de samenwerking met de buitenlandse SAR-eenheden te bevorderen.

Vervolgens startte om 12:30 een tweede medische evacuatieoefening waar twintig slachtoffers (gespeeld door studenten van de Hogere Zeevaartschool) door het medisch team van Defensie moesten worden getrieerd en verzorgd aan boord van de Pollux. Door omstandigheden werd deze oefening verdergezet aan wal. Het opzet van deze oefening was om de communicatie tussen de hulpdiensten op zee en aan land op elkaar af te stemmen.

 

North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende

Van 1 tot 4 oktober 2018 namen meer dan vijftig verantwoordelijken van kustwachtorganisaties deel aan de algemene vergadering van het North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) in Oostende. Het secretariaat Kustwacht nam de organisatie van dit forum op zich en was ook voorzitter tijdens deze driedaagse. In de algemene vergadering werden alvast de krijtlijnen voor de volgende jaren uitgeschreven.

In zijn inleiding beklemtoonde Carl Decaluwé, voorzitter van het overlegorgaan Kustwacht, de noodzaak van een goed gecoördineerde kustwacht over de grenzen heen. Voor onze kust is er niet alleen het probleem van transmigranten. Er vinden ook elk jaar 150.000 scheepsbewegingen plaats, met tal van toxische en niet-toxische producten aan boord. Daarom nemen de zeventien kustwachtpartners maatregelen om van de kustwacht een sterk werkinstrument te maken dat in alle mogelijke scenario’s inzetbaar is. Hiervoor is het belangrijk dat ook België deel uitmaakt van het NACGF.

Het NACGF werd in 2007 opgericht als niet-verdragsgebonden forum tussen de kustwachtorganisaties van twintig lidstaten. Het doel is om de samenwerking op het gebied van maritieme veiligheid en beveiliging in de regio te vergroten door netwerken uit te bouwen en informatie uit te wisselen over praktijkvoorbeelden en ervaringen.

Gelijktijdig aan deze algemene vergadering, had ook de oefening Guardex 2018 plaats, een tweedaagse oefening in kustredding en terreurbestrijding waarbij verschillende kustwachtpartners, waaronder Vloot en afdeling Scheepvaartbegeleiding, samenwerkten met buitenlandse eenheden. Eerst was er een search and rescue oefening, waarbij de deelnemers vanop een schip een groot aantal gesimuleerde gewonden moesten oppikken. Deze gewonden werden door de hulpdiensten aan land opgevangen. Dag twee stond in het teken van antiterrorisme op zee. Speciale interventiegroepen slaagden erin een gekaapt schip te ontzetten, met hulp van patrouilleschepen en luchtsteun.

Verder werden activiteiten in kustwachtzones wereldwijd toegelicht. Daarbij lag de focus op de migratieproblematiek in de Middellandse Zee en de milieuproblemen en gevolgen voor het wereldklimaat in de Arctische zone.

De deelnemers werden ook verrast met een bezoek aan de werkvloer bij Barco, een van de wereldleiders in optische instrumenten en beeldtechnologie.

Door dergelijke fora te organiseren worden de wereldzeeën wat veiliger, maar kunnen vooral de middelen doeltreffender en efficiënter ingezet worden. Voor België is deze samenwerking van cruciaal belang. Ons land gaf het voorzitterschap voor 2019 door aan de Verenigde Staten van Amerika.

Het Waterbouwkundig Labo en VLOOT: teamwork in Koblenz!

De Duitse hydrometrische meetdienst BfG (Bundesanstalt für Gewässerkunde) organiseerde van 4 tot en met 6 september 2018 een ringtest voor ADCP-meettoestellen (Acoustic Doppler Current Profilers). Deze test liet toe de kwaliteit van deze toestellen te controleren. Verschillende Europese meetdiensten voerden samen een ADCP-meeting uit op de Rijn, elk met de door hen gebruikte meettoestellen. Deze vergelijkingsmetingen zijn nuttig om de betrouwbaarheid van het complete meetsysteem aan te tonen en te vergelijken. De voorbije jaren evolueerde de markt van deze ADCP-meettoestellen immers enorm.

Een 10-tal meetploegen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk en België namen deel. Voor VLOOT was dit Alain Gorris, hoofdmotorist uit Antwerpen, met onze meetboot Tinn Silver. De resultaten van de verschillende ADCP-metingen worden eind 2018 gerapporteerd door de Duitse dienst. Ze zijn essentieel voor de collega’s van het Waterbouwkundig Laboratorium, want net deze ADCP-toestellen worden overal in Vlaanderen ingezet om het debiet en de stroomsnelheden van de waterwegen op te meten.

VLOOT en het Waterbouwkundig Laboratorium: goed Vlaams teamwork!

Klik hier voor enkele foto’s.

Website van het Waterbouwkundig Labo.

Nieuwe havenseinlichten met LED-technologie

In de haven van Zeebrugge werden onlangs de nieuwe havenseinlichten op de westelijke strekdam in gebruik genomen. Afd. Maritieme Toegang stond in voor de renovatie van de staalstructuur en afd. Scheepvaartbegeleiding zorgde voor de tijdelijke signalisatie en de plaatsing van de nieuwe lichten op de gerenoveerde mast.

De nieuwe lichten zijn gebaseerd op LED-technologie, hebben een langere levensduur en zijn veel beter zichtbaar voor de scheepvaart dan de verouderde neonlampen. Deze overschakeling naar LED-verlichting kadert ook in een bewuste omgang om het energieverbruik te verminderen en op die manier bij te dragen tot de klimaatdoelstellingen.

Vanaf midden oktober 2018 zal worden gestart met de renovatie van de mast op de oostelijke strekdam.