Left Side Memories: ook op het Sint-Anna veer!

Left Side Memories is een project van Jeugdhuis 2050 Formaat vzw in samenwerking met de stad Antwerpen. Deze tentoonstelling is een onderdeel van het project ‘jong in 2050’ en brengt het verhaal van bewoners op Linkeroever door de lens van enkele fotografen. Hun doel is om jongeren een kans te geven om hun talenten te laten zien, wijkgenoten beter te leren kennen en sfeer te creëren. Op verschillende locaties hebben enkele medewerkers van de stad Antwerpen de foto’s opgehangen, waaronder ook op de SCHELDE, het veer dat de verbinding tussen linker- en rechteroever in Antwerpen verzekert. De foto’s zijn nog te bezichtigen tot midden februari 2019. Sinds juli 2017 werd het Sint-Anna veer, een verloren gegane traditie, opnieuw opgestart naar aanleiding van de structurele werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. VLOOT is dan ook fier dat deze historische locatie deel uitmaakt van een project door jongeren.

Klik hier voor enkele foto’s.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Portilog: Nautische Ketenwerking

Dit najaar werkten 12 experten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust mee aan de opleiding ‘Nautische Ketenwerking’ van Portilog. Door het delen van ervaring en vakkennis wil het agentschap de samenwerking en vertrouwensrelatie tussen de ketenpartners nog versterken.

Portilog, het opleidingscentrum voor de havengebonden en logistieke sector, organiseert al jaren praktijkgerichte opleidingen met een focus op scheepvaart, expeditie, wegvervoer, spoorvervoer, havenbeveiliging,… Portilog werd in 1950 opgericht door de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV), de Vereniging Expediteurs Antwerpen (VEA) en de Algemene Vereniging van Maritieme Bedienden. De opleidingen worden afgestemd op de noden van de bedrijven uit de sector. Het aanbod is actueel en praktijkgericht. Zo kreeg Portilog de vraag om de opleiding nautische ketenwerking in het programma op te nemen.

De zeehavens in Vlaanderen behandelden in 2017 maar liefst 295 miljoen ton goederen. Dat jaar kwamen in totaal 29.793 schepen aan in de vier Vlaamse havens. Dit vergt een vlotte samenwerking tussen alle spelers binnen de nautische keten.

De Vlaamse overheid heeft de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in de maritieme toegankelijkheid van alle Vlaamse havens. Door bijvoorbeeld de Scheldeverdieping lopen de grootste containerschepen tot 400 meter lengte nu vlot de Antwerpse haven aan. Zo’n schip met bestemming Antwerpen vaart op de Westerschelde zowel over Vlaams als over Nederlands grondgebied. Dit maakt het bestuurlijke en regelgevende kader vrij specifiek en bijzonder. Bij de aanloop van een schip is daarenboven een groot aantal ‘ketenactoren’ betrokken: loodsen, verkeersleiders, sleepdiensten, planners, terminals, scheepvaartagenten, enz..

Alle diensten in de nautische keten dienen naadloos op elkaar aan te sluiten. Wanneer schakels in de keten immers niet goed op elkaar ingespeeld zijn, heeft dit wachttijden, imagoverlies en belangrijke indirecte kosten voor de economie tot gevolg. Het agentschap MDK hecht daarom groot belang aan een vlotte informatiedeling en een efficiënte samenwerking. Een betere ‘nautische ketenwerking’ is ook noodzakelijk om de scheepvaart in de toekomst duurzamer te maken en wachttijden te elimineren.

Portilog heeft hierop ingespeeld. De opleiding Nautische ketenwerking bestaat uit 7 boeiende sessies op voor de opleiding relevante locaties. Het programma is interessant voor alle operationele medewerkers van havenbedrijven, terminals, rederijen en scheepsagenten in de haven.

De docenten zijn experten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening Kust, van het Gemeenschappelijke Nautisch Beheer en van private bedrijven die betrokken zijn bij de nautische keten (Havenbedrijf Antwerpen, North Sea Port, Brabo havenloodsen, Smit Kotug Towage, NxtPort, Port+, de directie van ASV en directieleden van scheepvaartagenturen). Ze delen hun kennis uit liefde voor het vak en het geloof in het project.

Meer info via:

Nautische ketenwerking

Afscheid van de Seakings

Op woensdag 19 december heeft een formatie van drie Seaking-helikopters een navigatievlucht uitgevoerd boven Oost- en West-Vlaanderen, en vloog hierbij langs Oostende.

De Seakings bij de radartoren in Oostende

Deze vlucht was bijzonder omdat het de allerlaatste keer is dat een formatie van drie Search and Rescue heli’s van het 40ste Smaldeel uit Koksijde kon worden samengesteld. De Seakings vormden een belangrijke schakel bij reddingen op zee en stonden dus ook in contact met o.a. het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum en de Kustwacht.

Meer lezen? https://www.mil.be/nl/persberichten/allerlaatste-formatievlucht-met-seaking

Schoolschip Themis II terug operationeel na opknapbeurt!

Het schoolschip Themis II kreeg op 17 en 18 december 2018 de laatste inspecties en controles door Scheepvaartinspectie en Klasse. Na hun goedkeuring kon het startsein gegeven worden in dit nieuwe hoofdstuk voor de school en het schip.

De grondige dokbeurt bestond hoofdzakelijk uit onderhouds- en herstellingswerken en enkele belangrijke werkzaamheden binnenin het schip. Hierdoor voldoet de Themis II weer helemaal aan de hedendaagse normen en verwachtingen. Danielle Van Ast (algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen) is tevreden dat het schip binnen de afgesproken timing terug operationeel kan ingezet worden: “De gerenoveerde Themis II betekent dat onze leerlingen hun kennis, vaardigheden en attitudes in een authentieke context kunnen ontwikkelen. Antwerpen als wereldhaven is hier een cruciale factor.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voegt hieraan toe, “De Vlaamse Havens en onze binnenvaart bloeien volop – en we verwachten verdere groei in de komende jaren. We hebben dus veel goed opgeleide mensen nodig. Aan boord van de Themis II kunnen jonge mensen het vak leren in levensechte omstandigheden.

Sinds 2001 maakt de Scheepvaartschool – Cenflumarin gebruik van het opleidingsschip Themis II. De leerlingen worden aan boord getraind voor een maritieme job of een vervolgopleiding. De Themis II biedt een praktijkgerichte en waarheidsgetrouwe omgeving. VLOOT is bijzonder fier op deze samenwerking. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord. Realtime en reallife trainingen zijn belangrijk om zo al wat eerste ervaringen op te doen.

Klik hier voor enkele foto’s.

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Antenne op radar Ouden Doel

Op 13 december werd de antenne op radar Ouden Doel gehesen. In de komende week zullen de radarinstallaties Ouden Doel, Grens en gapfiller Zandvliet in bedrijf worden gesteld. Voorlopig zijn de radarbeelden enkel op een testomgeving ingekoppeld. Als alles naar wens verloopt, zullen de bijkomende radarposten vanaf half januari ook zichtbaar zijn voor de operationele gebruikers in het radarwaarnemingssysteem.

Deze drie radarposten zijn gerealiseerd ten gevolge van de ontpoldering van de Hedwigepolder.

Antenne op radar Ouden Doel

 

App Stormvloedkering informeert scheepvaart

Vanaf vandaag is de app Stormvloedkering beschikbaar in de



 

De app geeft de gebruikers van de vaargeul in Nieuwpoort de meest actuele informatie over de stremming van de vaargeul tijdens de bouw van de stormvloedkering. Na afloop van de bouw zal je via de app te weten komen wanneer de kering gesloten zal worden.

Naast de informatie over stremming van de vaargeul of sluiting van de kering, vind je er ook metingen en verwachtingen over getij, golfhoogte en wind. Het inschakelen van pushberichten, dat betekent dat je als gebruiker actief verwittigd wordt bij een wijziging van de gegevens, is momenteel nog in ontwikkeling.

Ontdek in hier hoe de app werkt.

Met de app wil afdeling KUST de scheepvaart zo goed en vooral zo snel mogelijk informeren over mogelijke stremmingen van de vaargeul of sluiting van de kering. De stremmingen worden ruim op tijd met de sector afgestemd. Gegevens over een mogelijke sluiting van de kering bij storm zijn vaak pas een aantal dagen op voorhand beschikbaar. De informatie snel bij de gebruikers krijgen, is van groot belang. Met de extra gegevens over getij, golfhoogte en wind kunnen plezier- en beroepsvaart hun trip zo goed mogelijk plannen.

Icoon app stormvloedkering

Alle informatie over de bouw van de stormvloedkering vind je op de website van afdeling KUST.

Geslaagde zelfrichtingsproef SCHONEVELD

In het najaar 2018 bezochten ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager, en Tom Van Laken, superintendent, op regelmatige basis de werf Baltic Workboats in Estland om de vooruitgang van de bouw van de redeboten te inspecteren. Deze werf bouwt voor VLOOT twee redeboten voor het loodsentransport.

Het eerste vaartuig, SCHONEVELD, werd te water gelaten voor het uitvoeren van de zelfrichtingsproef op 29 november 2018. Doel van deze test is het verifiëren of het schip zelfrichtend is en onbeschadigd uit deze test komt. Een filmopname van deze test vind je hier.
Op 12 en 13 december 2018 wordt de hellingproef uitgevoerd in aanwezigheid van de klassificatiemaatschappij en de federale dienst Scheepvaartcontrole, om de stabiliteit van het vaartuig te bepalen en te keuren.

Het zustervaartuig WULPEN bevindt zich ook op de werf voor verdere afbouw.

De werken worden zeer nauw opgevolgd zodat de vaartuigen in het voorjaar 2019 in Oostende kunnen geleverd worden.

Foto’s van het vaartuig SCHONEVELD vind je hier.
Foto’s van het vaartuig WULPEN vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Grenspalen Zwin krijgen nieuwe plaats

In het Zwin kregen drie grenspalen op vrijdag 30 november een nieuwe plaats toegewezen. Onder een stralend herfstzonnetje onthulden Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen en Han Polman, commissaris van de Koning van de Provincie Zeeland, de plaats van de nieuwe grenspalen.

Door de uitbreiding van het Zwin met 120 ha, kwamen drie van de 19de-eeuwse grenspalen in het uitbreidingsgebied te staan. Deze moesten noodgedwongen verplaatst worden. Geografisch gezien blijven de landsgrenzen uiteraard ongewijzigd.

Han Polman drukte het heel mooi uit dat noch Nederland, noch België hierdoor groter was geworden, maar dat vooral de samenwerking over de landsgrens heen bij dit project groots was.

Het terugplaatsen van de grenspalen is ook het symbolische moment dat de laatste fase van de uitbreidingswerking inluidt. De Zwingeul is inmiddels vergroot en verdiept, de nieuwe dijk die ons zal beschermen tegen overstroming van uit zee is aangelegd. Momenteel worden op de nieuwe dijk de fiets- en wandelpaden afgewerkt en krijgen de uitkijkpunten nog zitbanken, fietsenstallingen en infopanelen. Tot slot wordt ook volop gewerkt aan het pompgemaal in Vlaanderen. Dit pompgemaal verhindert dat er zout grondwater uitstroomt naar de polder en optimaliseert tegelijk de waterhuishouding in de Oostkustpolder.

In het voorjaar van 2019  is de laatste belangrijke stap gepland: de doorbraak van de oude dijk. Vanaf dan zal het zeewater het nieuwe gedeelte van het Zwin in- en uitstromen. Na de laatste inrichtingswerken kunnen we daarna met zijn allen genieten van een Zwin dat groter, veiliger en waardevoller is.

Volg de uitbreiding van het Zwin op www.zwininverandering.eu

Han Polman, Commissaris van de Koning van de Provincie Zeeland en Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen onthullen de nieuwe grenspaal