MDK bouwt mee aan een diverse werkplek waar iedereen zich thuis voelt

Op vrijdag 17 mei is het de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Een hele week lang hijsen we aan werkplekken van de Vlaamse overheid een regenboogvlag. Zo is zichtbaar dat we verdraagzaamheid en een inclusieve werkcultuur hoog in het vaandel dragen.

Ook het agentschap MDK hangt op zijn verschillende locaties, net als in vele steden en gemeenten, regenboogvlaggen uit als steun voor deze actie. Aan het Scheldecoördinatiecentrum in Vlissingen, aan het loodsgebouw in Vlissingen en aan de Thonetlaan in Antwerpen, aan de verkeerscentrale Zandvliet, op locaties in Oostende en aan verschillende veerdiensten vind je regenboogvlaggen terug.

Veerdienst – Antwerpen

Thonetlaan, Antwerpen

Loodsgebouw Vlissingen

Zandvliet

Oostende, afdelingszetel Scheepvaartbegeleiding, secretariaat Kustwacht, OMS en MRCC

ScheldeCoördinatieCentrum Vlissingen

Veerdienst, Gent

Sir Winston Churchillkaai; o.a.  veerdienst, Oostende

Doverlaan, Zeebrugge

MDK te gast op het Maritiem Symposium in Terneuzen

De betrouwbaarheid en performantie van de nautische keten berust voor een groot deel op de kwaliteit van de informatie-uitwisseling tussen de verschillende ketenactoren.

Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, sprak hierover de deelnemers toe op het 23ste Maritiem Symposium over ”Big Data. Hefboom voor logistieke en maritieme optimalisatie en verduurzaming”.

Die ketenpartners (de havens, MDK aan Vlaamse zijde, Rijkswaterstaat aan Nederlandse zijde, De Vlaamse Waterweg, het Nederlands Loodswezen,…) tekenden in het voorjaar 2017 een intentieverklaring waarin zij zich engageren om te “streven naar een zo efficiënt, betrouwbaar en transparant mogelijke verkeersafwikkeling van en naar de havens in Vlaanderen”. Nu wordt er gewerkt naar een meer geïntegreerde vorm van samenwerking.

Binnen het HavenNeutraal Platform erkennen de ketenpartners het agentschap als drijvende kracht. Vertrouwen is evenwel een absolute basis voor deze intense en transparante samenwerking. Vandaag kunnen we daarom zeggen dat het project loopt, de partners in dezelfde richting kijken en we in de nabije toekomst willen landen met verdere afspraken rond de samenwerking.

Het agentschap uitte zich met de recentelijk vernieuwde visie en missie niet verlegen over haar ambities binnen de nautische keten en samenwerking met verschillende partners. Projecten die intern lopen rond het leren uit data met gebruik van artificiële intelligentie kunnen ongetwijfeld op een hoger niveau worden getild door dit in samenwerking met andere ketenpartners aan te pakken. 

Inhuldiging nieuwe veiligheidspost Knokke-Heist

Vrijdag 10 mei 2019: onder een stralend zonnetje werd op het strand van Knokke ter hoogte van het Lichttorenplein de nieuwe veiligheidspost ingehuldigd. Ook het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust was vertegenwoordigd door Caroline Lootens, afdelingshoofd van afdeling Kust. MDK ondersteunt de samenwerking met de strandredders van IKWV (Intercommunale Kustreddingsdienst West-Vlaanderen) via subsidies. Bij de procedure “afsprakenregeling drenkelingen” is het MRCC van afdeling Scheepvaartbegeleiding dan weer nauw betrokken. Bij personen in nood of vermisten langs de kust regelt deze procedure de samenwerking en communicatie tussen IKWV, MRCC, de varende en vliegende eenheden, noodcentrale 112, brandweer, medische diensten en politie, zowel langs landzijde als op zee.

Het gloednieuwe en imposante gebouw omvat een hoofdredders- en eerstehulppost, een uitvalsbasis voor de strandpolitie en publieke toiletten. Het ligt centraal tussen de Baai van Heist en de Zwingeul en is dus ideaal gelegen om vanuit de uitkijktoren de veiligheid op zee en het 10 kilometer brede strand van Knokke-Heist te bewaken en reddingsoperaties  uit te voeren.

Burgemeester Lippens bedankte in zijn speech nog het agentschap MDK voor de efficiënte manier waarop de zandsuppletie eerder dit voorjaar werd uitgevoerd.

Grootschalige hydrografische metingen in het Antwerpse

De schepen van de Vlaamse Hydrografie in Antwerpen, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, voerden in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, de UGent, de VUB, het IMDC en het Waterbouwkundig Laboratorium 13-uurs metingen uit in het kader van het OMES-project (Onderzoeksprogramma MilieuEffecten Sigmaplan). Het OMES-project maakt onderdeel uit van MONEOS, een samenwerkingsprogramma met zowel Vlaamse als Nederlandse autoriteiten. Dit programma biedt onder andere inzicht in het systeemfunctioneren van het Schelde-estuarium en de effecten van ingrepen of maatregelen in dit systeem.

Zo werden op drie locaties (Schellebelle, Terhagen en Kruibeke) 13-uurs metingen uitgevoerd om data te verzamelen over een volledige getijdencyclus. De fysische en chemische parameters zoals temperatuur, zuurstof, zoutgehalte, zuurtegraad, nutriënten en zwevende stof werden gemeten. Ook verschillende staalnames voor het analyseren van het fytobenthos en het zoöplankton behoorden tot de opdracht. Simultaan werden stroomsnelheidsmetingen uitgevoerd met behulp van gespecialiseerde toestellen. Deze toestellen stonden aan boord van het hydrografisch vaartuig alsook op een bijboot die dertien uren dwarsraaien voer.

Deze 13-uurs metingen werden uitgevoerd met de VEREMANS, HONDIUS en HENRY DE VOS, enkele hydrografische vaartuigen van VLOOT in Antwerpen. De gezagvoerders met hun bemanningen zorgden voor een veilige uitvoering van de opdracht en de algemene technische assistentie. Een geslaagde en bijzonder positieve samenwerking!

Klik hier voor enkele foto’s.

ZEELEEUW en ZEEWOLF als persplatform voor de Douane

Op woensdag 8 mei 2019 ging een belangrijk persmoment door voor de Douane. Dit moment kaderde in de verruimde samenwerking tussen de Belgische en de Nederlandse Douane in de strijd tegen de internationale drugshandel. Beide douanevaartuigen ZEELEEUW en ZEEWOLF, bemand en beheerd door VLOOT, werden ingezet als persplatform. Voor het eerst mocht de pers een controleactie bijwonen van Nederlandse duikers en het Belgische rummageteam in de Antwerpse haven.

Zie ook het bericht van GVA en HLN.

Collega’s afdeling Maritieme Toegang aan boord van de HONDIUS

 

Op 24 en 25 april 2019 organiseerde afdeling Maritieme Toegang enkele inspectievaarten op de Schelde en in de kanaaldokken, waarvoor beroep gedaan werd op een vaartuig van VLOOT. De gezagvoerder en zijn bemanning van de HONDIUS stonden in voor het veilige verloop van de inspectie.

Tijdens deze vaarten werd voornamelijk aandacht besteed aan het patrimonium langsheen de vaarwegen alsook aan de kwaliteit van de oevers, de kaaimuren, de ladders, de bolders, etc.

Naast de verschillende kanaaldokken werden een aantal tijmeters, toegangsgeulen en meetpalen onderzocht.

Enkele beelden van deze inspectievaarten vindt u hier.

Voorstelling: missie en visie

Een maand geleden maakte het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust haar vernieuwde missie en visie bekend.

Om onze geuite ambities kracht bij te zetten en zichtbaar te maken werden ook twee filmpjes opgenomen, waarin verschillende collega’s figureren.

Onze missie:

Als agentschap verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen,

  • garanderen we de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten
  • dragen we bij tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen
  • organiseren we de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.

Hoe we dat gaan waarmaken, staat in onze visie:

Door onze betrouwbare dienstverlening, innovatie, expertise en samenwerking worden we DE maritieme overheidspartner.

 

Bouwkuip linkeroever stormvloedkering Nieuwpoort drooggezet

In Nieuwpoort is de bouwkuip op linkeroever van de stormvloedkering sinds vandaag helemaal drooggezet. Vanaf nu kan de opbouw van het landhoofd starten.

Eind april stortte de aannemer zo’n 1.860m³ onderwaterbeton in de bouwkuip. Om dit ononderbroken te kunnen doen, werkte men 18 uur aan een stuk door. Daarna moest het beton  uitharden zodat de bouwkuip zou kunnen weerstaan aan de grond- en waterdruk aan de buitenzijde van de kuip. Pas dan kon het droogzetten beginnen. De uitharding van het beton werd getest in een labo. Na enkele dagen was de nodige sterkte van het beton bereikt.

In een volgende stap deed men het waterpeil zakken tot ongeveer -5 meter TAW (*) om de funderingspalen leeg te halen. De bouwkuip werd toen nog niet volledig drooggezet zodat nog een ponton kon ingezet worden om bij de funderingspalen te geraken als dat nodig zou zijn. De laatste funderingspaal werd maandagavond leeggehaald. Gisteren en vandaag zette men uiteindelijk de volledige bouwkuip leeg. Nu kan je zien hoe diep de kuip effectief is.

Droogzetten bouwkuip stormvloedkering
Nu start de opbouw van het landhoofd: het gieten van de vloerplaat, de wanden voor de stootmuur, de zijmuur en het landhoofd zelf. Deze opbouw zal duren tot het najaar 2019. Daarna starten de voorbereidende werken voor het landhoofd op rechteroever.

Je kan de werken op de voet volgen via www.afdelingkust.be

PRIMEUR: onbemand vaartuig doet de oversteek van Groot-Brittannië naar Oostende, en terug.

Op dinsdag 7 mei is de onbemande Maxlimer de haven van Oostende binnengevaren. In de nacht van 9 mei  vertrok het vaartuigje opnieuw richting Engeland.

Unmanned Service Vessel Maxlimer

De Maxlimer vaar de haven van Oostende binnen, begeleid door een Guard Vessel.

Deze week werd een eerste test uitgevoerd voor deze oversteek met een twaalf meter lang vaartuig dat op afstand aangestuurd werd vanuit een Shore Control Center in Essex. Dit is een van de eerste stappen in de ontwikkeling van onbemande vaartuigen voor short sea shipping.

Ook het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werkte mee aan deze pioniersoefening: vanuit de verkeerscentrale in Zeebrugge volgden de verkeersleiders het onbemande vaartuig nauwlettend op. Via een bericht werden ook de andere schepen ingelicht over deze proefvaart. Achter de schermen werd er intens overlegd met andere overheidsinstanties en de firma’s Seakit en Anglo Belgian Shipping Company.

De Maxlimer is een mooi voorbeeld waar samenwerking en innovatie samengaan. Autonoom varen is de toekomst en MDK neemt deze uitdaging dan ook onder handen tijdens verschillende debatten op Europees en internationaal niveau, zodat we ook in de toekomst de scheepvaart mee in goede banen kunnen leiden.

Administrateur-generaal Nathalie Balcaen, voorstander van innovatie en samenwerking