Stormvloed – Impact op de kust

Door de combinatie van een storm op zee met een uitzonderlijk springtij werd deze nacht het waakpeil stormtij kust bereikt.

De stormvloedwaarschuwing uitgestuurd door het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust op basis van de voorspellingen van het Oceanografisch Meteorologisch Station bleek accuraat, het waterpeil van 5,60 meter werd bereikt.

Deze verhoogde waterpeilen hebben geen schade veroorzaakt of een risico op overstroming ingehouden.

De uitgevoerde zandsuppleties hebben hun efficiëntie als zeewerende maatregel aangetoond.  Zoals steeds na een storm is er de zichtbare impact van de golven op deze stranden en zijn er vooral langs de oostkust kliffen ontstaan met een hoogte tot 1,50 meter.

Het zand is hierbij verplaatst van hoog naar laag water en dus nog beschikbaar in het systeem van de zachte zeewering. Zoals ook te lezen valt in de conclusies van het CREST-project, wordt dit zand grotendeels op natuurlijke wijze terug op het strand aangebracht.

 Op dit moment is er geen veiligheidsprobleem en moet er geen bijkomend zand aangevoerd worden.

Voor de veiligheid van de strandgebruikers zullen deze kliffen in de loop van deze week wel afgevlakt worden.

Afdeling Kust evalueert dit verder gedurende het komende winterseizoen.

 

Kliffen - Afvlakking

Kliffen – Afvlakking

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Stormvloedwaarschuwing

Voor morgennacht om 03:00 uur lokale tijd wordt een waterstand van 5,60m TAW verwacht.

Omwille van de veiligheid worden de staketsels en havendammen afgesloten voor het publiek.
Ter voorkoming van schade worden de sluizen en de basculebrug in Oostende beveiligd.
Ook de poorten in de stormmuur op de zeedijk van Wenduine worden tijdens deze procedure dichtgezet.

Er is geen risico op overstroming.

Poorten_Stormmuur_Wenduine

De poorten in de stormmuur op de zeedijk van Wenduine staan dicht.

RV SIMON STEVIN als basis voor inzet nieuwe robotica

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) opende op dinsdag 17 september 2019 het nieuw Marine Robotics Centre (MRC). Deze investering van drie miljoen euro moet ervoor zorgen dat het VLIZ een internationale kennishub wordt voor mariene robotica. Het doel van het MRC is om robots te beheren en ter beschikking te stellen voor onderzoek. Momenteel beschikt het MRC over 3 vaartuigen:

·         ROV “Zonnebloem” (Remote Operated Vehicle): met kabel verbonden onderwatertuig.

·         USV “Adhemar” (Unmanned Surface Vehicle): op afstand bediend. Ontwikkeld voor lange termijn observaties.

·         AUV “Barabas” (Autonomous Underwater Vehicle): elektrisch gestuurd onderwatertuig.

De ROV Zonnebloem is sinds 2012 operationeel en wordt sindsdien uitgezet door de SIMON STEVIN (VLOOT/MDK). Gezagvoerder Daems: “De ROV Zonnebloem wordt gebruikt om beelden te maken van de bodem. Hij beschikt over een grijparm om materiaal mee te brengen naar boven. De installatie aan boord vergt een hele organisatie. Een container met operatorkamer en elektronica, een zware winch met data kabel en de ROV zelf dienen geïnstalleerd te worden. Ook moet er voor dit werk een aanpassing gebeuren aan het A-frame van het schip.  De opmetingen zelf gebeuren via dynamic positioning in nauw overleg met de operator ROV en schipper op de brug aangezien de ROV altijd verbonden is met het schip door data kabels. De USV Adhemar en AUV Barabas zijn er sinds het begin van de zomer bij en ook zij worden, net als de ROV Zonnebloem, uitgezet door onze SIMON STEVIN. De USV Adhemar is een kayak vormig toestel dat autonoom voor onbepaalde tijd de oceanen kan rondvaren en data kan doorsturen via satelliet. Elektriciteit wordt voorzien door zonnepanelen en de USV drijft zichzelf vooruit door de kinetische energie van de golven. De USV is dus altijd in beweging. Hierdoor hebben wij met de bemanning enkele technieken moeten uittesten om dit instrument veilig te kunnen uitzetten en oppikken. Uiteindelijk vonden we een manier waarbij de schipper een constante koers en snelheid vaart in de wind. 4 mensen op dek staan op dat moment klaar met geleide touwtjes en de werkboot positioneert de USV al varende onder het A-frame om hem op te pikken. De derde robot, AUV Barabas, is een torpedovormig vaartuig dat wordt buitengezet met een speciaal daarvoor ontworpen vangnet. De AUV vertrekt zodra hij in het water is en begint zelf een werkgebied af te varen. Voor recovery is de expertise van de VLOOT bemanning van tel. Zij nemen de AUV met de werkboot op zee langszij en begeleiden deze zorgvuldig in het opvangnet. Hierna wordt deze uit het water getrokken en op dek geplaatst. Het blijft telkens een spannend moment waarbij iedereen zeer alert moet zijn. Onlangs ondergingen de USV Adhemar en AUV Barabas aan boord van de SIMON STEVIN succesvol hun Sea Acceptance Test.”

Beelden vind je hier.

Live demo op zee toont snelheid van noodbakens en nieuwe generatie satellieten aan

Op donderdag 26 september 2019 organiseerde de Europese Commissie een live demonstratie van een reddingsoperatie op de Noordzee, ‘Operatie Shark Bait’.

Heli en reddingsboot R6 (Orka) van VLOOT

Deze demo wil de snelheid aantonen waarmee satellietnoodbakens reddingsoperaties kunnen opstarten. Deze noodbakens maken gebruik van de grotere precisie van de nieuwe generatie Galileo MEOSAR-satellieten, die geïntegreerd zijn in het Cospas-Sarsat International Rescue programma.

LEO: Low Earth Orbit GEO: Geostationary Earth Orbit MEO: Middle Earth Orbit SAR: Search and Rescue

Tijdens de demonstratie is sociale media influencer Tara Foster (@Taraustralis) alleen op een vlot met een 406MHz-noodbaken. Wanneer ze dit baken activeert, wordt haar positie snel en precies door Galileo berekend en naar het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende uitgestuurd. Vervolgens snellen de NH90 helikopter en de Orka (reddingsboot van VLOOT) te hulp en halen Tara snel uit het water.

Door deze innovatie worden personen in nood sneller geholpen. Ook de reddingsteams moeten minder lang zoeken in soms gevaarlijke omstandigheden.

Werking van een noodbaken.

Gespecialiseerd Informatiecentrum Zee / Marinebasis Zeebrugge

Op dinsdag 24 september mochten enkele collega’s van het agentschap MDK meevaren met de M921 Lobelia tijdens het Gespecialiseerd Informatiecentrum Zee van de Marine.

Deze informatiemomenten of GIC’s worden door Defensie georganiseerd om geïnteresseerde kandidaten kennis te laten maken met de Marine en de verschillende jobs.

Adjudant Luc Cuyt gaf iedereen een veiligheidsbriefing vooraleer we aan boord konden gaan van de Lobelia.  Commandant Kelly Michel en haar bemanning heetten vervolgens iedereen welkom.

De verschillende missies en oefeningen gaan voornamelijk door in de Noordzee, het Kanaal, de Middellandse Zee en de Baltische Zee.

De mijnenjagers gaan zelf op zoek naar mijnen via sonar.  Ze kunnen ook een beroep doen op de Seafox om zeemijnen te bestrijden.  De Seafox is een onbemande duikboot en wordt op afstand bediend met een console.

Er wordt sterk ingezet op veiligheid. Op regelmatige basis worden er brand- en man overboord oefeningen gehouden.  De helikopters bieden ondersteuning voor reddingen op zee.  De NH90 demonstreerde een winching aan het achterdek.

M921 Lobelia

M921 Lobelia

Radartoren Zeebrugge

Radartoren Zeebrugge

Vlaggenalfabet

Vlaggenalfabet

Winching NH90

Winching NH90

Brandoefening

Brandoefening

Vlaggenalfabet

Vlaggenalfabet

Man Overboord

Man Overboord

Seafox

Seafox

Studenten met veerboot naar Blue Growth Job Fair

Op vrijdag 20 september 2019 stapten een dertigtal studenten van het Maritiem Instituut Mercator (MIM) en het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Oostende aan boord van het veer HET RODE VIERKANT OP DE ZEE. Vanaf de steiger aan het directiegebouw van VLOOT voeren zij richting Greenbridge, gelegen aan het kanaal Gent-Brugge-Oostende. Daar vond de Blue Growth Job Fair (jobbeurs) plaats. Gedurende de vaart kregen de studenten uitleg door Floor De Vlieghe (Greenbridge) over Greenbridge en de Blue Growth Job Fair.  Eddy Dewinter (POM) vertelde meer over de innovatieve doelstellingen en projecten te maken met blue energy voor onze kust. Louis Vercauter (VLOOT) gaf meer uitleg over MDK, VLOOT en innovatie.

Klik hier voor enkele beelden van deze vaart.

Oliepollutiebestrijdingsoefening op Schelde succesvol verlopen!

Op 18 september 2019 werkten België en Nederland samen om de internationale oliepollutiebestrijdingsoefening  ‘ScheldtEx2019’ uit te voeren. Langs Belgische zijde viel deze oefening onder DG Leefmilieu met Eric Donnay als verantwoordelijke. Langs Nederlandse zijde waren dit Rijkswaterstaat en de Rijksrederij. Voor VLOOT was het de eerste keer om, samen met ook de Nederlandse Rijksrederij, deel te nemen aan zo’n oefening. Tussen 11:00 en 14:00 werd op de Schelde, ter hoogte van de bocht van Bath, door de vaartuigen FRANS NAEREBOUT en MULTRASHIP 22 een oliescherm gevormd. Beurtelings vingen de ZEESCHELDE, de ARCA (Rijksrederij) en de DC Brugge (Rijkswaterstaat) de olieverontreiniging op om deze via een boom en afzuigsysteem aan boord te nemen. De ‘overall command’ over deze oefening lag bij het vaartuig FRANS NAEREBOUT en een controle werd uitgevoerd door een patrouillevaartuig van de Nederlandse Kustwacht. De oefening verliep succesvol, net als de inzet van de ZEESCHELDE. Eric Donnay: “De oefening is zeer goed verlopen. De Nederlandse collega’s waardeerden de deelname van de ZEESCHELDE ten zeerste en spreken van een meerwaarde voor de oefening!”

Enkele beelden van deze oefening vind je hier.

Loodswezen koopt eerste volledig elektrische wagen aan

Het Loodswezen tracht steeds meer in te zetten op ecologische vervoersmodi.

In juli werd de eerste 100% elektrische wagen aangekocht. De Nissan Leaf zal op de locatie in Gent gebruikt worden als poolwagen om kleine afstanden af te leggen. Het voertuig heeft een actieradius van 270 km en een CO² emissie van 0g/km.

Naast de reeds aanwezige CNG-benzine wagen en de aankoop van de elektrische wagen doet ook de oplaadbare hybride wagen haar intrede. Daartoe worden er volop bijkomende investeringen gedaan in elektrische laadpalen. In Gent worden 3 laadpalen geïnstalleerd. In Antwerpen zijn er ondertussen 4 laadpalen beschikbaar en ook in Vlissingen wordt een laadpaal voorzien.

De Vlaamse Regering stelde zich als doel de ecoscore van haar wagenpark op 67 te brengen. Dankzij de huidige aanpassingen aan het wagenpark van het Loodswezen kunnen wij stellen dat er vandaag een gemiddelde ecoscore van 69 op de teller staat.

UGent Blue Growth Summerschool aan boord van de SIRIUS

Op donderdag 12 september stapten de deelnemers van de UGent Blue Growth Summerschool mee aan boord van de SIRIUS. De UGent Blue Growth groep bestudeert onder andere de werking van duurzame energie zoals windenergie. Onder een stralende zon voeren zij richting windmolenpark. Gezagvoerder Dennis Brys gaf een rondleiding op het schip. Operations manager Kust kapt. Kevin Depuydt gaf meer uitleg over de werking van VLOOT en het agentschap MDK. Na aankomst bij het windmolenpak maakten verschillende deelnemers een rit in de jol. Een belevenis bij een wind van 4 Beaufort. Op de terugreis werd de FiFi (Fire Fighting) installatie van de SIRIUS gedemonstreerd. Na een geanimeerde dag meerde de SIRIUS veilig aan in thuishaven Oostende.

Klik hier voor enkele foto’s.

Oude radartoren Oostende wordt afgebroken voor verbreding havengeul

Vanaf dinsdag 17 september wordt in de haven van Oostende gestart met de afbraak van de voormalige radartoren op de Halve Maandijk op de oosteroever. De 30 meter hoge toren is 30 jaar oud en was enkele jaren niet meer in gebruik. De toren zal van boven naar beneden in stukjes worden ‘genepen’. De afbraak van de radartoren is noodzakelijk om de havengeul te kunnen verbreden en zo de toegankelijkheid van de haven van Oostende te verhogen.

Economie versterken en beschermen tegen overstromingen
De afbraak van de radartoren is noodzakelijk voor het project ‘Verbreding havengeul ter hoogte van Halve Maan’. Dat project maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende, ook het ‘openbare werken’ of OW-plan genoemd. “Met dit plan beschermen we Oostende tegen overstromingen en versterken we tegelijk de economische positie van de haven”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Openbare Werken. “Na de verbreding zal de haven toegankelijk zijn voor grotere jumbo ferry’s (197 m), cruiseschepen (218 m), vrachtschepen (150 m) en installatieschepen voor windmolens (148 m).”

De oude en de nieuwe radartoren in Oostende

Havengeul tot 145 meter breed
Om grotere schepen toegang te geven tot de Oostendse haven wordt de toegangsgeul verbreed van 85m naar 125 m vooraan de Halve Maan-site. Achteraan, ter hoogte van de ingang Visserijsluis, wordt de geul verbreed tot 145m. In het zuidelijke deel wordt een verticale wand met een onderwaterberm geplaatst. In het noordelijk deel kant vaargeul komt aan de vaargeul een nieuw talud dat gelijkaardig is aan de huidige hellende structuur. De deklaag daarvan zal grotendeels bestaan uit betonnen HARO-blokken. Het bestaand talud aan de noordkant wordt ook verstevigd met een laag HARO-blokken. Het verbreden van de havengeul gebeurt op basis van vaarsimulaties van het Waterbouwkundig Laboratorium van de Vlaamse overheid. Dat opende in mei nog een nieuw maritiem onderzoekscentrum in de Oostendse achterhaven.

Over de werken
De werken voor het OW-plan verlopen in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Veilige en vlotte scheepvaartbegeleiding dankzij radartoren
De oude radartoren werd in 2016 vervangen door een nieuwe en grotere (56 m) toren. Die nieuwe toren staat meer zeewaarts op het uiteinde van de oostelijke havendam en heeft daardoor een groter radarbereik op zee. De toren maakt deel uit van de Schelderadarketen (SRK): een netwerk van vijf bemande verkeerscentrales, 22 onbemande radartorens en heel wat technische tools waarmee Vlaanderen en Nederland de scheepvaart begeleiden van volle zee tot aan de kade. Deze internationaal verplichte service wordt in Vlaanderen verleend door de afdeling Scheepvaartbegeleiding. De nieuwe radartoren werd ook gebouwd door de afdeling Maritieme Toegang, in opdracht van de afdeling Scheepvaartbegeleiding.

De oude radartoren op de voorgrond (copyright: afd. Maritieme Toegang)