Opnieuw opmerkelijk transport begeleid door Vlaamse expertise!

DCIM100MEDIADJI_0173.JPG

Eind mei 2017 kreeg het Vlaams LOODSWEZEN de vraag om een nautisch advies te geven voor een load-out van twee stalen platformen vertrekkende van Hoboken. Deze platformen vormen het voetstuk van ‘offshore transformers’ voor het windmolenpark ‘Kriegers Flak’ langs de kust van Denemarken in de Baltische zee.

Na verschillende overlegmomenten werd het project op 23 november 2017 opgestart met de aankomst van het ponton CS1 in het insteekdok van Smulders Projects in Hoboken, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van stalen fundaties voor offshore windparken. Dezelfde dag werden op advies van het Vlaams LOODSWEZEN extra boeien uitgelegd om de werkzone af te bakenen en om de ankers te dekken van de drijvende bok MATADOR.

Op 24 november 2017 werd het eerste stuk ‘KFA’ van 390 ton afgeladen op het ponton. De volgende dag werd het ponton verplaatst naar de kaai van Engie Fabricom in Hoboken, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere de modulaire opbouw van industriële installaties. Het tweede element ‘KFBE’ van 670 ton werd op 26 november 2017 afgeladen op het ponton. Vervolgens vertrok het konvooi onder assistentie van de slepers MULTRATUG 27 en KARIN op 28 november 2017 naar Oostende. De begeleiding van dit bijzondere transport voor de aanloop van de haven van Oostende werd vanaf Vlissingen gedaan door kustloods kapt. Kristof De Jaegher.

De stukken zijn ondertussen overgeladen op het ponton BOABARGE in Oostende om eind december naar hun eindbestemming versleept te worden.