Vervanging koepels radartorens succesvol van start

De koepels van verschillende radartorens en verkeerscentrales binnen de Schelderadarketen zijn toe aan vervanging. We vervangen niet alleen de aandrijving en infrastructuur, ook het onderhoud kan efficiënter en vooral veiliger. De radartoren bij Hoofdplaat namen we als eerste onder handen, met succes.     

Een aantal van de radartorens en verkeerscentrales die deel uitmaken van de Schelderadarketen hebben intussen heel wat jaren op de teller staan. Bij de bouw ervan, in sommige gevallen zo’n 30 à 40 jaar geleden, werden verschillende materialen en conserveringsmiddelen gebruikt die nu als gevaarlijk bestempeld worden. Chroom 6 is zo’n materiaal. Het werd gebruikt als conserveringslaag onder de rode verf van de koepels van zeven radartorens en twee verkeerscentrales van de Schelderadarketen. Door het veiligheidsrisico en de verouderde infrastructuur worden de koepels de komende jaren vervangen. De aftrap werd gegeven door de radartoren bij Hoofdplaat.

de vernieuwde en oude radarkoepel


Gevaar tijdens onderhoud  

“Zolang chroom 6 afgedekt is door de toplaag, in het geval van de radartoren bij Hoofdplaat de rode verf, is er geen gevaar voor de gezondheid. Maar die toplaag moet soms opnieuw aangebracht of bijgewerkt worden. Daarvoor moet ze deels verwijderd worden. Bij dat schuren of verstuiven kan de uitvoerder van de werken blootgesteld worden aan chroom 6, en dat is gevaarlijk. Het is een beetje zoals bij asbest dus: dat wordt ook pas schadelijk wanneer het vrijkomt. Net zoals bij asbest, moeten deze werken gebeuren door gespecialiseerde firma’s. Dat kost bovendien handenvol geld,” zegt René Huijbregts, Technisch Beheerder Contractmanager van het Beheer & Exploitatieteam Schelderadarketen

Zowel de Vlaamse als de Nederlandse overheid voert een saneringsbeleid. Waar mogelijk, moet de bron van de vervuiling aangepakt worden. Pas wanneer dat echt niet lukt, wordt een beheerplan opgesteld om met het risico om te gaan. Voor dit soort koepels waarin chroom 6 verwerkt zit, bestaat de oplossing in het vervangen van de koepel. Huijbregts: “We saneren de radartoren door de onderdelen waarin chroom 6 aanwezig is af te voeren en die te laten verwerken door een daarvoor gecertifieerd bedrijf.” 


Hachelijke onderneming  

Huijbregts: “Koepels zoals die van de radartoren bij Hoofdplaat stellen een bijkomend gevaar voor de mensen die het onderhoud moeten doen. Het onderhoud gebeurt via twee laddertjes die langs de buitenkant over de koepel heen lopen. Die trapjes vertrekken vanop een bordes met beperkte oppervlakte om te manoeuvreren. Onderhoud aan de radartoren uitvoeren is bij normale weersomstandigheden dus al een hachelijke onderneming, laat staan bij zwaardere weersomstandigheden. Om dit allemaal veiliger te laten verlopen, nemen we de koepel weg en vervangen die door een nieuw bordes met reling. Ook het lager gelegen bestaande bordes wordt vervangen. We nemen de bestaande reling weg en plaatsen er een nieuw en groter bordes over.” 

“Ten slotte draaide de radartoren waar het hier over gaat nog op een verouderde motor. Die verbruikte niet alleen veel energie en maakte veel lawaai, maar vergde ook aardig wat onderhoud. We vervingen de oude motor door een stille onderhoudsarme zuinige aandrijving, waar je vanaf het bovenste bordes makkelijk bij kunt komen voor onderhoud.”

de oude en vernieuwde radartoren Hoofdplaat

Niet enkel functioneel, maar ook mooi resultaat 

Het resultaat? De radartoren bij Hoofdplaat is voortaan vrij van chroom 6, energiezuiniger, handig en veilig te onderhouden en produceert minder geluid. Huijbregts: “We kozen heel bewust voor dit ontwerp. De rode koepel is voor veel mensen iets kenmerkend voor een radartoren. Dat element wilden we dus niet volledig laten verdwijnen. De architect maakte een industrieel ontwerp, waarbij de rode kleur van de koepel nog steeds een prominent plek in de balustraden van de bordessen.” 

“De radartoren bij Hoofdplaat was een pilot, en een succesvolle. We evalueren nu wat goed gelopen is en waar misschien nog ruimte voor verbetering zit. Die leerpunten nemen we mee om de overige radartorens en verkeerscentrales onder handen te nemen. We willen de vervangingsoperatie in de toekomst nog efficiënter laten verlopen, zodat de radartoren zo kort mogelijk buiten bedrijf is. Dat proberen we te doen bij de volgende toren aan zet, die van Baarland,” besluit Huijbregts. 
​ 

vernieuwde radartoren, met kenmerkend rood element

Een bijkomende uitdaging bij de uitvoering van dit pilootproject was de coronapandemie. Daardoor konden er maar een beperkt aantal mensen tegelijk aan het werk zijn, en moest de aanwezigheid van de verschillende betrokkenen goed op elkaar afgestemd worden. Er werkten immers verschillende partijen samen: het bouwkundig bedrijf dat instond voor het ontwerp en de berekening, het staalbedrijf dat de uitvoering deed, een aannemer voor het elektrotechnische gedeelte. Deze pilot toont aan dat deze verschillende partijen goed samen kunnen werken om tot een mooi resultaat te komen.  

Goed voorbereid het water op

Het is paasvakantie, traditioneel een periode waarbij recreatie op en langs het water op kruissnelheid komt. Meer volk aan de kust en op het water, dat betekent dat er meer noodoproepen binnenkomen. Het gevaar kan in een klein hoekje schuilen en niet iedereen is daarop voorbereid. 

“Natuurlijk wensen we iedereen een aangenaam verblijf aan of op het water toe,” zegt Dries Boodts van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC), een onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) in Oostende. “Maar soms gaat het toch fout op zee, en dan treden wij in actie. Het MRCC is hét eerste meldpunt voor alle ongevallen op zee, dat kan gaan van bijvoorbeeld een aanvaring tussen twee zeeschepen, tot een zeiler in nood en nog veel meer.”

Volgens eerdere statistieken zien we dat een groot deel van de oproepen die bij het MRCC binnenkomen, incidenten met pleziervaartuigen betreft. Technische problemen zoals pannes van motoren of batterijproblemen kunnen bij de start van het vaarseizoen zeker opduiken. Het MRCC en partners zijn – zoals steeds – klaar voor alle oproepen bij incidenten. Vorig jaar kende het aantal noodoproepen een daling. Tegenover de 376 noodoproepen in 2019, kwamen er 283 binnen in 2020. Een deels verklarende factor kan het tijdelijke verbod door corona op pleziervaart zijn. Het vaarseizoen kwam toen iets later op gang, pas vanaf juni, en de bijhorende oproepen kwamen later binnen dan de voorbije jaren.

Extra uitdagingen 

Naast de tussenkomsten bij pleziervaartuigen met bijvoorbeeld motorpech of batterijproblemen, komen op dagen met mooi en warm weer ook meer oproepen binnen voor medische evacuaties en traditioneel gezien ook oproepen van verloren gelopen kinderen binnen. “Bij incidenten dichtbij de kust wordt de ‘Afsprakenregeling Reddingen aan de kust’ geactiveerd. Dit is een procedure waarbij alle hulpdiensten, zowel aan land als op zee, samenwerken voor het zoeken en redden van personen in nood of vermiste personen nabij de waterlijn. Dit bracht het voorbije jaar en zal het komende seizoen extra uitdagingen met zich meebrengen. Bij een mogelijke redding moeten we extra aandachtig zijn voor de coronamaatregelen,” zegt Boodts.

Goede voorbereiding 

Een goede voorbereiding is de helft van het werk. Vooraleer veilig het water op te gaan, is het belangrijk om een volledige check-up te doen van het materiaal. “Natuurlijk moeten waterrecreanten, zowel pleziervaarders als watersporters voor ze hun activiteit aanvatten, nagaan of hun materiaal up-to-date is. Een volledige check van vergunning, keuring veiligheidsvesten, goed werkende apparatuur tot opgeladen batterijen is hierbij aan de orde. Daarvoor rekenen we op een goede voorbereiding en verantwoordelijkheid van de watersporters,” aldus Eric Hiele, Taakgroepchef Inspectie Pleziervaart FOD Mobiliteit en Vervoer.

Sterke samenwerking

Als het toch misgaat op zee kan het MRCC rekenen op de sterke samenwerking tussen alle betrokken hulpdiensten die naargelang de aard en de locatie van het incident opgeroepen worden. Een van deze partners zijn de zeereddingsdiensten die bij elk incident meehelpen bij de zoek-en reddingsactie. Afhankelijk van het gebied gaat de professionele reddingsdienst van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (Vloot) ter plaatse of zijn het de collega’s van Ship Support (Nieuwpoort) of de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (Blankenberge) die uitrukken. Ook de helikopter NH90 van Defensie helpt geregeld mee zoeken tijdens reddingsacties. Het MRCC bezorgt hen de coördinaten, alle eerste beschikbare informatie en berekent het zoekgebied en het meest geschikte zoekpatroon. Tijdens de reddingsoperatie is er continue coördinatie en communicatie tussen beiden om de situatie vanaf het begin tot het einde van de zoekactie goed te begeleiden en monitoren.

Stormvloedkering Nieuwpoort: bouwkuip rechteroever droog gezet

De voorbije maanden kon je in de havengeul de bouwkuip aan de rechteroever zien verschijnen. 53 stalen buispalen en evenveel damplanken zorgen ervoor dat de arbeiders straks het landhoofd in het droge kunnen opbouwen. In de kuip zijn nog eens 42 buispalen geheid als fundering voor het landhoofd. Ondertussen is ook al het onderwaterbeton gestort en is de bouwkuip droog gezet.

In de paasvakantie wordt verder gewerkt op weekdagen, tussen 7u en 17u. Vanaf dan wordt de wapening voor de vloerplaat geplaatst in de bouwkuip. De aannemer voert het materiaal aan via het militair domein. De aanvoer zal zoveel mogelijk buiten de diensturen van het veer gebeuren.
Het weer en onvoorziene zaken kunnen deze planning wijzigen.
De meest actuele informatie is steeds te vinden op de website van afdeling Kust.

De weg naar het Oosterstaketsel blijft uit veiligheid afgesloten. Wandelaars kunnen vanuit het natuurdomein nog steeds via de houten trap over de duinen richting Middelkerke wandelen. Hou daarbij rekening met de signalisatie van Defensie in functie van schietoefeningen. 
Ook het veer blijft bereikbaar. De dienstregeling van het veer is niet gewijzigd. 
Bekijk hier de omleidingsroute voor wandelaars.

En ondertussen op linkeroever…

Het landhoofd op linkeroever is afgewerkt. In het najaar vorig jaar werd daar de stalen wand aan de havenzijde verwijderd. Als het landhoofd op rechteroever klaar is, zal tussen beide landhoofden de betonnen drempel en het keerlichaam geïnstalleerd worden.

50ste bijeenkomst VTS Committee IALA

Van 10 tot en met 31 maart organiseerde IALA de 50ste bijeenkomst van het VTS Committee. Wim Smets, Els Bogaert en Stefaan Priem vertegenwoordigden afd Scheepvaartbegeleiding. Net zoals het VTS Commitee van oktober 2020 ging alles -door het virus- virtueel door. Met 170 deelnemers uit 33 verschillende landen en een goede outcome was de meeting opnieuw een groot succes. Een greep uit de voornaamste realisaties:

  • VTS Manual: IALA biedt dit handboek voor VTS vanaf dit jaar enkel nog digitaal aan. Hierdoor is het voor iedereen op elk moment beschikbaar en kunnen wijzigingen eenvoudig aangebracht worden.  
  • Herziening Guideline 1132 VTS Voice communications & phraseology: deze richtlijn is een mijlpaal voor de harmonisering van de VTS-communicatie wereldwijd. Gelet op het ontbreken van een update van de Standard Marine Communication Phrases (SMCP) door de IMO biedt dit document een stevige houvast voor VTS wereldwijd.
  • Herziening Guideline 1141 Operational Procedures for Delivering VTS
  • Voorbereidend werk voor nieuwe Guideline rond VTS-management
Internationaal en digitaal vergaderen over Vessel Traffic Services.
Internationaal en digitaal vergaderen over Vessel Traffic Services.

De komende maanden vinden verschillende intersessionele vergaderingen plaats en een workshop over VTS-training.

Van 12 tot 16 april organiseert IALA ook nog haar virtueel symposium met als thema Enhanced Maritime Safety and Efficiency by Connectivity. Ook op dit forum zijn we aanwezig.

Nieuwpoort verwelkomt nieuwe antennemast

Deze week plaatst het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de nieuwe antennemast in Nieuwpoort naast het oud Loodswezengebouw. MDK doet hierbij beroep op aannemer De Wandeler die de opbouw verzorgt. De nieuwe mast bundelt niet enkel de telecominstallaties, de mast bevat ook de seinen voor de regeling van het scheepvaartverkeer door de stormvloedkering. Het plaatsen van de zendmast zal voor heel wat bekijks zorgen, gezien de omvang van de constructie. 

Nieuwe mast naast het gebouw

De oude zendmast stond jarenlang op het oud Loodswezengebouw, nu zal de antenne een plaats krijgen naast het gebouw. De mast zal opgetrokken worden uit staal en de voet van de mast zal in een latere fase ingekleed worden met zitbanken uit architectonisch beton. Doordat de de antennemast naast het gebouw komt, kan de vrije dakruimte benut worden als terras voor de nieuwe uitbating in het gebouw. 

Verdere plannen

Het Loodswezen op de linkeroever van de IJzermonding in Nieuwpoort ligt er al even wat verlaten bij. Het complex uit 1958 huisvestte vroeger de seindiensten en het personeel dat instond voor de installaties van het radiobaken, de mistklok op het westerstaketsel en de misthoorn op het Oosterstaketsel.

De effectieve plaatsing van de mast zal drie dagen duren, de verhuis van alle installaties van de huidige mast naar de nieuwe nog enkele maanden. Er is geen hinder voor omliggend scheepvaartverkeer.

Uurregeling veerdienst Oostende uitgebreid!

Vanaf 1 april 2021 gaat de zomerregeling in voor de veerdienst aan de kust. Sinds een aantal jaar is de samenwerking tussen MDK via Vloot en de stad Oostende voor het veer in Oostende versterkt. Ook dit jaar wordt opnieuw voorzien in een fors uitgebreide dienstverlening. 

In Oostende zullen naast de uitbreiding van de uurregeling ook de wachttijden beperkt worden door de inzet van een tweede veer tijdens de piekmomenten. Op vrijdag en zaterdag tijdens de maanden april, mei, juni en september zal het veer tot middernacht varen. In juli en augustus zal het veer dagelijks tot middernacht varen. Klik hier om de uurregeling van het veer in Oostende te raadplegen. 

De veerdienst in Nieuwpoort vaart tijdens de weekends en op feestdagen. Tijdens de schoolvakanties vaart het veer dagelijks. Klik op deze link om de uurregeling van het veer in Nieuwpoort te bekijken.

De strijd tegen COVID-19 zit er helaas nog niet op. Daarom gelden nog steeds enkele beperkingen op en rond het veer zodat de veiligheid voor de passagiers maar ook voor de bemanning kan gegarandeerd worden. De mondmaskerplicht is op alle openbaar vervoer van toepassing en dus ook op de veerdienst. Houd afstand van elkaar tijdens het wachten op het ponton en op de veerboot.

LNG-bunkering op de rivier.

De ecologische voetafdruk van de scheepvaart moet drastisch naar beneden. Daarom bekijkt de sector alternatieven voor fossiele brandstoffen, zoals vloeibaar aardgas of LNG. De omschakeling naar LNG is al bezig en biedt gunstige perspectieven. Tegelijk brengt ze ook heel wat uitdagingen mee.

De International Maritime Organization, een onderdeel van de Verenigde Naties, legt standaarden op voor de CO₂-uitstoot in de scheepvaart. Ook de scheepvaartsector is immers gebonden aan emissieregels en moet volop vergroenen om haar ecologische voetafdruk te verminderen. Maar omschakelen naar alternatieve brandstoffen doe je niet op één dag. We spraken met Vivian Baetens, adviseur voor de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA).

De GNA staat in voor de het toelatingsbeleid van alle scheepvaartverkeer in het Scheldegebied en is een samenwerking tussen ons agentschap en Rijkswaterstaat Zee en Delta. Binnen het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer is de Permanente Commissie het hoogste orgaan en de PC geeft aan de GNA de toestemming voor dit proefproject.

Bewust vergroenen

Baetens: “We merken dat de bewustwording rond vergroening stijgt, en dat de markt vragende partij is om samen oplossingen te zoeken. Enerzijds worden er steeds meer maatregelen genomen om de uitstoot van fossiele brandstoffen in te perken. Zo zorgen scrubbers of gaswassers er bijvoorbeeld voor dat uitlaatgassen veel minder zwaveloxide bevatten en wordt er gekozen voor brandstoffen met een lager zwavelgehalte. Anderzijds kijkt de scheepvaart ook naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, zoals vloeibaar aardgas, ammoniak en waterstof. De technologie rond LNG staat echter veel verder dan die rond ammoniak of waterstof. Daarom trekt de sector momenteel volop de LNG-kaart.”

Veiligheid voorop

“Bunkeren, het leveren van brandstof aan schepen, gebeurt al jarenlang op de ankerplaats Everingen op de Westerschelde. Daar worden zeeschepen door middel van een binnenvaartschip opnieuw van brandstof voorzien. Tot voor kort ging het steeds om fossiele brandstof, maar in 2020 startten we een eerste proefproject met LNG-bunkering op. We bekeken met een bunkermaatschappij hoe ze LNG konden leveren op ankerplaatsen in de Everingen.”

“Daar komen heel wat nautisch-operationele en juridische aspecten bij kijken. Het bunkerschip moet bij Rijkswaterstaat een vergunning aanvragen om LNG te mogen bunkeren. Het zeevaartschip dat de brandstof ontvangt, moet dan weer een vergunning aanvragen bij de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Omdat het om grote hoeveelheden gas gaat, staat de veiligheid van zo’n operatie altijd voorop. Zo werd de Veiligheidsregio Zeeland bij het goedkeuringsproces betrokken. Om na te gaan of de werkzaamheden binnen de veiligheidsgrenzen vallen, bekeken we gegevens over de pompsnelheid, de diameter van de bunkerslang en de noodprocedures tijdens een bunkeroperatie.”

Pilootproject

“Daarnaast gingen we ook internationaal op zoek naar best practices van LNG-bunkering. We vonden echter nergens voorbeelden van schepen die op een rivier voor anker liggen, onder invloed van het getij. LNG bunkeren gebeurt meestal in een rustige baai, aangemeerd in een haven of op een andere beschutte plek. Bovendien gaat het in het buitenland meestal om zeegaande bunkerschepen, die toch een andere grootte, manoeuvreerbaarheid en bemanning hebben dan de binnenvaartschepen die wij gebruiken. Onze locatie in Everingen, waar het getij en de wind volop hun gang gaan, betekent een extra uitdaging en maakt ons pilootproject uniek.”

De Titan LNG, die eind 2020 de eerste LNG-bunkering verzorgde, heeft nu voor één jaar toestemming om zeeschepen in de Everingen van LNG te voorzien. Na dat jaar worden de werkzaamheden geëvalueerd en wordt bekeken of de vergunning verlengd kan worden. Intussen kreeg de GNA ook van een tweede bunkermaatschappij een verzoek binnen, ook hier kregen we groen licht van de PC.

Nog een weg te gaan

LNG biedt zeker heel wat perspectieven voor een groenere toekomst voor de scheepvaart. Toch zijn er nog praktische obstakels te overwinnen. “Om op LNG te kunnen varen, moet de machinekamer van een zeeschip worden aangepast. Een LNG-installatie wordt meestal tijdens de bouw van nieuwe schepen geïnstalleerd, deze schepen varen dan volledig op LNG. Maar er zijn ook rederijen die bewust kiezen om achteraf een aanpassing te doen. Zij kiezen dan vaker voor het ‘dual fuel’-concept, zodat ze de keuze hebben tussen LNG en fossiele brandstoffen. De vraag naar LNG-bunkering zit dus echt wel in de lift. En hoe meer mogelijkheden we aanbieden om LNG te bunkeren, hoe meer schepen zullen overschakelen”, besluit Baetens.

Ook MDK kijkt naar de toekomst

Om een vlotte en veilige scheepvaart op de Schelde en haar aanloopgebieden in zee te garanderen, werken Vlaanderen en Nederland samen. De GNA bestaat uit verschillende Vlaamse Nautisch Dienstchefs en Nederlandse GNA-adviseurs van Rijkswaterstaat Zee en Delta en het agentschap MDK. Ook het agentschap hecht een grote waarde aan vergroening. Zo heeft MDK zelf verschillende projecten lopen om de dienstverlening duurzamer te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de elektrische veerboten die een CO2-neutrale oeververbinding realiseren in de stadskern. Het agentschap is ook trekker van de Kenniscel Klimaat binnen het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. In deze kenniscel staat ervaringsuitwisseling rond klimaatsverandering centraal.  

Gespecialiseerde verkooppunten nemen verkoop nautische publicaties over

Vanaf 1 april 2021 biedt het team Vlaamse Hydrografie de nautische publicaties niet langer aan via de eigen hydrowinkel.

Een aantal gespecialiseerde winkels neemt de verkoop aan particulieren over. Welke publicaties waar te koop zijn vind je in onderstaande tabel. (https://www.afdelingkust.be/nl/verkooppunten-nautische-publicaties)

Voor iedereen die op zee gaat is een zeekaart noodzakelijk. Zeekaarten bevatten alle informatie die van belang is voor een veilige navigatie op zee en aanliggende wateren. Het team Vlaamse Hydrografie maakt enerzijds nationale en internationale enkelvoudige grote kaartbladen en anderzijds ook kaartensets en overzichtskaarten.

De gekarteerde symbolen en hun verklaring zijn terug te vinden in de publicatie INT 1.

Met nieuwe ontwikkelingen in ons zeegebied is het nodig kaarten up-to-date te houden. Op iedere gepubliceerde kaart staat aangeduid tot welk nummer van de (BaZ) de bijwerking is doorgevoerd. Deze Berichten aan Zeevarenden blijven beschikbaar op de website van de Vlaamse Hydrografie.  Periodiek worden nieuwe edities van kaarten uitgegeven indien bijwerkingen via BaZ te omvangrijk worden.  Deze nieuwe edities zullen vanaf nu enkel aangekocht kunnen worden via de verkooppunten.

Hydrowinkel

“Vroeger hadden we een fysieke hydrowinkel in onze kantoren in Oostende. Mensen kwamen daar hun zeekaarten en andere publicaties kopen”, vertelt Koen Vanstaen, directeur van het team Vlaamse Hydrografie. “Een aantal jaar terug zijn we gestart met onze webshop. Het is een heel bewuste keuze om de verkoop nu over te laten aan gespecialiseerde winkels, ook nu meer van hen een webwinkel hebben. Op die manier kunnen wij ons als Vlaamse Hydrografie focussen op het maken en publiceren van kwaliteitsvolle kaarten en publicaties.”

Meer info over alle nautische publicaties: www.vlaamsehydrografie.be

Wil je zelf ook verkooppunt worden voor de producten van het team Vlaamse Hydrografie? Neem dan contact met ons op via hydrowinkel@mow.vlaanderen.be

Meisjes en vrouwen in het maritiem onderwijs

In het schooljaar 2020-2021 zien we meisjes en vrouwen in alle maritieme onderwijsinstellingen. Areyouwaterproof maakte een overzicht.

De Scheepvaartschool

De Scheepvaartschool biedt maritieme opleiding aan in de binnenvaart, de beperkte kustvaart en de zeevaart. Op een totaal van 108 leerlingen zijn er 7 meisjes die een maritieme richtingen volgen.

Koninklijk Werk IBIS

Sinds het schooljaar 2019-2020 worden er ook meisjes aangenomen. Momenteel zitten er 10 meisjes in het lager onderwijs, maar in de toekomst komt hier verandering in. IBIS bouwt graag mee aan een toekomst met meer vrouwen in het maritiem werkveld.

Maritiem Instituut Mercator

Het Maritiem Instituut Mercator in Oostende heeft maritieme richtingen in het Technisch-, Beroeps- en Deeltijds onderwijs.

Daarnaast bieden ze de opleiding Maritieme Wetenschappen aan in samenwerking met Athena Centrum.

In totaal volgen er 142 leerlingen een maritieme opleiding, waarvan 6 meisjes.

Hogere Zeevaartschool

De Hogere Zeevaartschool in Antwerpen is de enige hogeschool in België die opleidingen aanbiedt op bachelor en master niveau.

Er zijn 423 studenten ingeschreven, waarvan 64 vrouwen.

CVO Scala

Het CVO Scala in Oostende biedt maritieme opleidingen aan voor volwassenen.

Van de 47 cursisten is er 1 vrouw ingeschreven.

SYNTRA Midden-Vlaanderen

De binnenvaartopleidingen voor volwassenen worden gestuurd door het SYNTRA Midden-Vlaanderen.

De opleiding Matroos Binnenvaart heeft 36 cursisten ingeschreven, waarvan 9 vrouwen.

Daarnaast zijn er nog 3 vrouwen ingeschreven voor de versnelde voorbereiding voor het vaarbewijs.

VDAB Zeebrugge

In het maritiem competentiecentrum van de VDAB Zeebrugge kan je internationaal erkende certificaten behalen, zowel op vlak van navigatie, machinekamer, communicatie, safety als security.

In het jaar 2020 volgden er 7 vrouwen een Basic Safety training of een opleiding via de werkgever.

Wereld Meteorologiedag

Vandaag, 23 maart, is het Wereld Meteorologiedag. Een ideale gelegenheid om een kijkje achter de schermen van het Meetnet Vlaamse Banken en het kustweerbericht te nemen. In primeur delen we ook de opvallendste resultaten van onze gebruikersbevraging van het kustweerbericht. 

Wist je dat onze eerste mariene meteoberichten dateren uit 1976? Voor de uitbouw van de haven van Zeebrugge was er nood aan actuele informatie over de huidige condities en verwachtingen voor de komende dagen. Dat was de start van het Meetnet Vlaamse Banken.  Het Meetnet bestond toen uit een netwerk van golfmeetboeien op zee en een meteopark aan de wal. In 1984 kwamen daar vijf vaste meetpalen langs de vaargeulen naar Zeebrugge en de Westerschelde bij. In 1993 is op de Westhinderbank een platform geïnstalleerd, ter vervanging van het bemande lichtschip dat op deze locatie lag. 

Vandaag bestaat het Meetnet Vlaamse Banken uit: 

  • 6 meetpalen 
  • 16 golfmeetboeien  
  • 5 getijdestations 
  • 3 meteoparken 
  • 4 windmeetlocaties aan de kust 
  • 3 stroommeetlocaties in de havens 

Lees verder onder de foto’s…

meetpaal

De meetpalen en boeien op zee zijn uitgerust met geavanceerde sensoren en meettoestellen. Die verzamelen belangrijke gegevens zoals windsnelheid en -richting, zichtbaarheid, temperatuur, getij, golfhoogte en golfrichting. De getijstations, meteoparken en meetlocaties langs de kust meten daar de wind, getij en stroming en verschillende andere meteoparameters. Alle data van het meetnet komen via een computernetwerk in het datacenter in Oostende terecht. Van daaruit wordt het verdeeld naar de verschillende gebruikers. Het datacenter verwerkt vierentwintig uur per dag en zeven dagen op zeven alle ingewonnen informatie en stelt deze gratis ter beschikking. Zeevarenden hebben zo onmiddellijk toegang tot de actuele informatie via www.meetnetvlaamsebanken.be om hun activiteit veilig te laten verlopen. 

Het Kustweerbericht 

De mariene meteorologen van het Oceanografisch Meteorologisch Station (OMS) in Oostende zijn vaste gebruikers van de gegevens die binnenkomen via het Meetnet Vlaamse Banken. De mensen van het OMS staan in voor nauwkeurige en gedetailleerde meteovoorspellingen in de Noordzee en voor de vaargeulen: het kustweerbericht. Vier keer per dag sturen zij een update van de voorspellingen uit aan professionele gebruikers. De berichten zijn in eerste instantie bedoeld voor een veilige begeleiding van de scheepvaart naar de Vlaamse havens en voor iedereen die werken uitvoert op zee of aan de kust. Maar ook watersporters en de toeristische sector kunnen de gegevens raadplegen via www.kustweerbericht.be. Het OMS is een samenwerking tussen het agentschap MDK en het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) 

Vorige zomer konden de gebruikers van het kustweerbericht deelnemen aan een bevraging. Het doel was om te polsen naar de ervaringen van de gebruikers van de website om deze zo verder te kunnen optimaliseren. 1.266 mensen namen de tijd om de bevraging in te vullen. De belangrijkste resultaten daaruit hebben we gebundeld in de onderstaande infografiek.

Het agentschap MDK gaat de komende maanden verder aan de slag met de verzamelde input. Dit moet in 2022 uiteindelijk leiden tot een nieuwe website voor het kustweerbericht rekening houdend met de noden van de gebruikers.