Bouw stormvloedkering bereikt nieuwe mijlpaal dit najaar.

In de havengeul van Nieuwpoort krijgt de stormvloedkering meer en meer vorm. In het najaar start een nieuwe fase. Vanaf september voert de aannemer de voorbereidende werken uit voor het neerlaten van de drempel tussen beide landhoofden. Deze werken zullen op bepaalde momenten voor hinder voor het scheepvaartverkeer zorgen. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zal de vaarweggebruikers correct en tijdig op de hoogte brengen via wekelijkse updates. 

Om Nieuwpoort en het hinterland te beschermen tegen zware stormvloeden, startte ons agentschap in 2018 met de bouw van de stormvloedkering in de monding van de IJzer. Het landhoofd op linkeroever is ondertussen afgewerkt. In de bouwkuip op rechteroever is het landhoofd volop in aanbouw.  

In september starten de voorbereidende werken voor het neerlaten van de betonnen drempel tussen de twee landhoofden. In die drempel komt uiteindelijk het keerlichaam te liggen. Vooraleer dat kan gebeuren is er nog heel wat voorbereiding nodig: baggeren en plaatsen van bodembescherming, damwanden en berlinerwanden. Het effectief plaatsen van de drempel gebeurt pas in  2022. Daarna wordt de drempel nog gefixeerd en wordt de aansluiting met de landhoofden gerealiseerd. Gedurende de voorbereidende werken dit najaar, zal er regelmatig beperkte doorgang zijn in de vaargeul voor de vaarweggebruikers. Deze hinder zal van fase tot fase verschillen. 

In bepaalde fases zal de beperkte doorgang enkel tijdens de werkuren (van 7u tot 17u op weekdagen) gelden, in andere fases zal er ook ’s avonds en in het weekend beperkte doorgang zijn. De werken aan de stormvloedkering zijn sterk afhankelijk van het weer waardoor de planning soms onverwacht kan wijzigen. Sommige fases zijn afhankelijk van het getij, waardoor de normale werkuren wat kunnen opschuiven.  

Vaarinfo stormvloedkering  Nieuwpoort

We vinden het belangrijk om de vaarweggebruikers  correct en tijdig op de hoogte te brengen van de beperkte doorgang in de vaargeul. Vanaf 10 september zullen we wekelijks een ‘Vaarinfo stormvloedkering’ uitsturen. Daarin zal de situatie voor de daaropvolgende week toegelicht worden. Inschrijven voor deze wekelijkse update kan via deze link:  of op www.stormvloedkeringnieuwpoort.be. De update zal telkens in het Nederlands en in het Engels opgemaakt worden. 

Naast inschrijven op de wekelijkse update via e-mail raden we de vaarweggebruikers ook aan om de app ‘Stormvloedkering Nieuwpoort’ te downloaden. Je kan de app zo instellen dat je bij elke wijziging aan de doorvaartbreedte een pushbericht ontvangt. Op die manier ben je op elk moment op de hoogte van voorziene maar ook van onvoorziene wijzigingen in de situatie. Op de app vind je naast info over hinder of stremming ook gegevens over het getij, de wind en de golfhoogte.  

Wat doen bij noodgevallen? 

Geraak je in nood op zee of in de vaargeul in Nieuwpoort? Contacteer dan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum.  

Eerste elektrische veerboot in gebruik genomen door minister Lydia Peeters!

Een absolute primeur,” zo klinkt het bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) dat met trots de elektrische veerboot voorstelt. Een primeur voor MDK, maar ook voor de stad Oostende, want op 12 juli 2021 vaart de eerste elektrische veerboot RAVEEL ONTMOET ENSOR uit met passagiers. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat dit moment niet onopgemerkt voorbij gaan. De minister zakt hiervoor af naar Oostende en neemt vandaag deze hypermoderne veerboot in gebruik. “Een duurzaam, innovatief en zeer stil vaartuig wat bijkomend een enorm voordeel is voor de specifieke locatie in de stadkern,” stelt minister Peeters.

Met een investering van afgerond € 2.979.000 voeg ik een uiterst duurzame veerboot toe aan onze vloot. Een belangrijke investering voor MDK, en ook voor Oostende, want deze veerdienst is bijzonder belangrijk voor recreatieve verplaatsingen in de regio. Zowat 940.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst in 2019, een absoluut topjaar. In 2020 waren dat er een stuk minder, zowat 444.000 passagiers, te wijten aan de pandemie,” vertelt minister Peeters. “Mooi is ook dat er met dit project opnieuw een verhaal gebracht wordt. Het is niet zomaar een boot, maar een vierde Raveelicoon aan de kust. Opnieuw een mooie ode aan de meester die binnenkort honderd zou geworden zijn.” Er werd voor gekozen om de nieuwe elektrische veerboot te huldigen in hetzelfde kleedje als de huidige veerboten. Deze schetstekening ontworpen door Roger Raveel is ondertussen een gekend beeld in de haven van Oostende. Nieuw is dat op de spiegel van het vaartuig een extra werk werd aangebracht. “Een echte levensgebeurtenis van Roger Raveel waarbij hij kort na de Tweede Wereldoorlog James Ensor ontmoette.” Dit werk schilderde Raveel op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar Vloot, onderdeel van MDK, normaal gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.

De opmerkzame voorbijganger zag dit nieuwste exemplaar ongetwijfeld al varen. De bemanning kreeg de afgelopen weken een intensieve opleiding om het elektrisch veer volledig onder de knie te krijgen. “Niet evident want de veerboot is veel groter, maar ook de technologie is helemaal nieuw,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. “Het schip meet 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan tot honderd passagiers overzetten wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit.” De RAVEEL ONTMOET ENSOR maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator.

De laadtoren bevindt zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever en dient om de RAVEEL ONTMOET ENSOR overdag bij te laden. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem. De RAVEEL ONTMOET ENSOR heeft een autonomie van ongeveer drie uren varen aan cruisesnelheid. Dat betekent dat de boot gedurende drie uren enkel op batterijen kan varen. “Dat is natuurlijk niet voldoende om een volledige dag te overbruggen. Daarom zal de veerboot per drie tot vier vaarten tijdens het in- en uitstappen van de passagiers bijladen aan Oosteroever. ‘s Nachts zal de veerboot telkens volledig opladen via walstroom,” vult Nathalie Balcaen verder aan.

Oosteroever is in volle ontwikkeling. De stadswijk is uniek, modern en ademt een bijzonder sfeer uit. Bovendien is de natuur er een echte troef. Een echte ‘place to be’. De elektrische veerboot maakt de verbinding met het bruisende stadscentrum, het kloppend hart van onze stad, makkelijker. De nieuwe veerboot is niet alleen een stuk groter maar is bovenal milieuvriendelijk. Niet enkel voor wagens maar ook voor boten moeten we de omslag maken”, aldus een tevreden burgemeester Bart Tommelein.

Op dit moment geldt nog steeds een beperking van het aantal passagiers door COVID-19, waardoor er vandaag maximum 60 passagiers mee kunnen per overtocht.

Oostende nog mooier en nog beter beveiligd tegen stormvloeden

De werken aan de Albert I-promenade en de Montgomerykaai in Oostende werden deze morgen officieel afgerond. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, burgemeester Bart Tommelein en schepen van Openbare Werken Björn Anseeuw aanschouwden het resultaat. Na tien maanden werken is de zone tussen het Zeeheldenplein en de Visserskaai nog beter beveiligd tegen zware stormvloeden en is de omgeving verfraaid.

In september vorig jaar sloegen het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en stad Oostende de handen in elkaar om de stad verder te beschermen tegen overstromingen vanuit zee en de omgeving te verfraaien. De zone tussen het Zeeheldenplein en de Visserskaai vormde nog een zwakke schakel in de beschermingsgordel van Oostende. De stad maakte van de gelegenheid gebruik om de Albert I-promenade tussen de Van Iseghemlaan en de Cirkelstraat en de Montgomerykaai opnieuw aan te leggen. Ook de watermaatschappij investeerde mee in de werken.

Extra bescherming

Tussen de bestaande stormmuren op het Zeeheldenplein en de Visserskaai bouwde MDK een nieuw stukje vaste stormmuur. Daarnaast is ook alles voorzien om een mobiele stormmuur op te kunnen stellen in geval van storm. In normale omstandigheden is deze mobiele stormmuur amper te zien. Het gaat om hetzelfde type mobiele kering als verder op de zeedijk ter hoogte van de Albert I-promenade.

De bouw van dit stukje stormmuur en mobiele kering vormen onderdeel van het Masterplan Kustveiligheid. Daarin zijn een reeks maatregelen uitgewerkt om onze 67 kilometer lange kust te beschermen tegen zeer zware stormvloed, één van de belangrijkste natuurlijke dreigingen in de Noordzeeregio.

De kust beschermen tegen zware stormvloeden blijft een topprioriteit”, zegt minister Lydia Peeters. “We mogen daarbij echter niet voorbijgaan aan de belangrijke economische en toeristisch-recreatieve waarde van onze kustregio. We streven daarom een goede samenwerking na met de kuststeden en -gemeenten. Door de zeewering te integreren in de omgeving en werken op elkaar af te stemmen bereiken we een mooi eindresultaat.

Om Oostende te beschermen werden eerder al een aantal werken uitgevoerd:

  • Strandsuppleties in Mariakerke ,Raversijde, Oostende-Centrum en op Oosteroever;
  • Bouw van de mobiele kering langs de Albert I-promenade;
  • Renovatie van het Zeeheldenplein met een verlaagd gedeelte dat bij zware storm de golven opvangt; 
  • Stormmuren langs de Wandelaarkaai en Slijkense Steenweg;
  • Stormmuur in Mariakerke;
  • Duin voor dijk in Raversijde

Voor de maatregelen die nodig zijn vanaf het Montgomerydok tot in de achterhaven zijn de studies volop lopende.

Verfraaiingswerken

Stad Oostende maakte van de gelegenheid gebruik om de Albert I Promenade tussen de Van Iseghemlaan en de Cirkelstraat, en de Montgomerykaai opnieuw aan te leggen en zo de omgeving te verfraaien.

De totale kostprijs van de verfraaiing en de stormmuren is 3,9 miljoen euro. Daarvan neemt de Vlaamse overheid een kleine 1 miljoen euro voor haar rekening. Stad Oostende investeert 1,7 miljoen euro en Farys 1,1 miljoen euro.

Om onze kust te beschermen tegen de stijging van de zeespiegel en om in te spelen op de klimaatveranderingen wordt fors geïnvesteerd in de veiligheid van onze stad. Stormen zoals Odette en Chiara bewijzen de noodzaak hiervan. De werken aan de Albert I-promenade en de Montgomerykaai maken onze stad dus klaar voor morgen. De impact op de omgeving was groot, gedurende 10 maanden werd een belangrijke verkeersader afgesloten. Het resultaat mag er zijn. Het wordt gezellig kuieren langs de promenade. Dankzij de vlotte samenwerking tussen de Vlaamse Overheid, TMVW en de stad Oostende realiseren we een totaalproject voor de toekomst”, aldus burgemeester Bart Tommelein.

Ronny Detienne en Wim De Deken tijdelijk mee aan het roer bij MDK

Eind mei kondigde Herman Van Driessche, wnd. directeur Loodswezen en Vloot zijn vertrek aan. We moesten snel op zoek naar vervangers voor deze twee posities. De namen van de twee vervangers zijn ondertussen bekend: Wim De Deken voor Vloot en Ronny Detienne voor het Loodswezen.

In afwachting van de vacatures en om deze periode tijdelijk te overbruggen, stellen we twee ervaren personen van buiten de organisatie aan om de taken tijdelijk op te nemen. Wim De Deken, ex-directeur offshore operations Exmar, neemt de taak van waarnemend directeur van Vloot op zich. Ronny Detienne, ex-CEO Brabo, zal als waarnemend directeur voor het Loodswezen fungeren.

“Om iedereen alle kansen te geven voor de vacatures die binnenkort open gesteld worden enerzijds en om de collega’s binnen de organisatie niet te belasten met extra taken anderzijds, is ervoor gekozen om tijdelijk twee externe personen aan te stellen. Ik stelde twee personen aan met een ruime bagage en ervaring om deze functie succesvol op zich te nemen,” zegt administrateur-generaal Nathalie Balcaen. “We garanderen dat de continuïteit van MDK gegarandeerd blijft en kijken uit naar de samenwerking.”

Wim De Deken reageert enthousiast: “Ik ben een ‘maritimist’ in hart en nieren en heb ervaring zowel op zee als aan wal. Ik heb in het verleden al samengewerkt met het agentschap en heb er het volste vertrouwen in dat het een prettige samenwerking zal zijn.” “Een uitdaging,” zegt Ronny Detienne. “Ik heb al wat ervaring in het Loodswezen, maar het zal een verrijkende ervaring worden.”

‘World Hydrography Day’ viert honderd jaar internationale samenwerking in de hydrografie

Nadat de Verenigde Naties in 2005 goedkeuring gaven, viert de internationale hydrografische gemeenschap elk jaar op 21 juni de ‘World Hydrography Day’. Ook het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, en in het bijzonder het team van de Vlaamse Hydrografie, staan hier elk jaar even bij stil.

Honderd jaar internationaal samenwerken

Het thema voor dit jaar is honderd jaar internationale samenwerking in de hydrografie. In 1919 kwamen hydrografen uit vierentwintig landen, waaronder België, voor het eerst samen in Londen voor een internationale hydrografische conferentie. Hierbij werd ook beslist een permanente organisatie op te richten met onder andere als doel standaardisatie te creëren bij het aanmaken van zeekaarten en nautische publicaties.  Als gevolg hiervan werd in 1921 het International Hydrographic Bureau opgericht, dat in 1970 van naam veranderde naar International Hydrographic Organisation.  Vandaag op 21 juni 2021 is het de World Hydrography Day en zet deze internationale hydrografische gemeenschap de honderdjarige samenwerking in de kijker.

Wat betekent deze internationale samenwerking voor onze Vlaamse Hydrografie?

Als MDK zetten we heel sterk in op veiligheid in het maritieme gebied en een optimale werking van de nautische keten. Deze nautische keten stopt natuurlijk niet aan de landsgrenzen, en op het vlak van hydrografie betekent dat we nauw samenwerken met onze buurlanden en de internationale gemeenschap zodat een schip dat vertrekt van zowel Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika of Azië gestandaardiseerde en internationaal beschikbare zeekaarten kan gebruiken. De Vlaamse Hydrografie vertegenwoordigt België binnen de International Hydrographic Organisation en neemt deel aan verschillende werkgroepen die de activiteiten en publicaties van hydrografische diensten standaardiseren. De voorbije twee jaar was de Vlaamse Hydrografie ook voorzitter van de North Sea Hydrographic Commission. Die groep brengt hydrografische diensten van het Noordzeegebied samen om afspraken te maken specifiek voor deze regio. Zo stoppen de traditionele zeekaarten niet aan de landsgrenzen en zijn er reeds lang afspraken met onze buurlanden Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland rond het delen van data. Zo zorgen we samen dat de zeevarenden zonder problemen over maritieme grenzen heen kunnen varen.

Zeekaart
Zeekaart (MDK)

Wat brengt de toekomst?

En ook in de toekomst zal de Vlaamse Hydrografie actief blijven samenwerken met buurlanden en internationale collega’s. In de komende jaren zullen belangrijke stappen gezet worden naar een nieuwe standaard voor hydrografische data . Deze zal de zeevarenden een veel rijker beeld geven van de maritieme wereld, maar zorgt ook voor enkele uitdagingen voor hydrografische diensten wereldwijd.  Door met elkaar ervaringen uit te wisselen bij de implementatie en transitie van deze nieuwe standaard staan we klaar om ook de komende honderd jaar de maritieme wereld te voorzien van hydrografische topproducten.

De strandredders staan terug op post!

Vanaf dinsdag 15 juni vind je in elke kustgemeente minstens één geopende redderpost

“We zijn klaar voor een fantastische zomer”, zegt de voorzitter van IKWV Daphné Dumery. “Onze 82 reddersposten, verspreid over zo’n 34 km strand, zijn vanaf 1 juli opnieuw dagelijks open van 10u30-18u30.
Vanaf 15 juni kan je bovendien in elke kustgemeente op minstens één redderspost terecht voor een veilige plons in het water. Zo kan iedereen genieten van het strand en de zee in zijn/haar favoriete badplaats.
Op de website kan je per gemeente nagaan op welke post(en) je terecht kan.”

Net zoals vorige zomer blijft Covid-19 impact hebben op de werking van de strandreddingsdiensten. We rekenen er dan ook op dat de strandbezoekers ook dit jaar hun gezond verstand gebruiken en de nodige veiligheids-maatregelen in acht nemen.
De strandbezoekers kunnen er echter van op aan: de strandredders staan voor hen klaar!

Gekend zeezicht in de zomermaanden: de reddingsboten staan paraat ®ikwv

Zeereddingsdienst

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Zee en strand associëren we vaak met vakantie en ontspanning. Maar de zee kan ook gevaarlijk zijn. Het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum in Oostende staat elke dag 24/7 paraat. Als er een ongeval is op onze Noordzee, komt de eerste oproep daar binnen en verloopt de verdere coördinatie vanuit het MRCC Oostende. Vanzelfsprekend is een goede afstemming en communicatie met àlle partners essentieel. In de zomermaanden zijn de strandredders vaak het eerste aanspreekpunt bij problemen op het strand en in de branding. Het is erg belangrijk dat ze in goede verbinding staan met de diensten van de zeereddingsdienst, zodat het MRCC in geval van nood de varende en de vliegende eenheden kan activeren. Wij voorzien via het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust de centrale communicatieapparatuur voor de strandredders. Hierdoor garanderen we een goede communicatie tussen strandredders onderling en de zeereddingsdienst van het MRCC.” 

De contactgegevens van het MRCC

Meer dan redden: preventie!
Vorig jaar kwamen de strandredders 594 keer tussen voor baders en watersporters in moeilijkheden. Daarnaast vervulden ze ook een belangrijke rol voor 1079 verloren gelopen personen. “Wij zijn het eerste aanspreekpunt van de toeristen op het strand. Een onmisbare schakel!”, besluit Dumery.

“Maar ook preventie en sensibilisering zijn onze stokpaardjes: via diverse campagnes maken we de strandbezoekers ervan bewust dat ze in eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor een geslaagde en veilige strandvakantie.”

Zo worden er voor het achtste jaar op rij 750.000 gratis polsbandjes met de afbeeldingen van Samson en Plop verdeeld. Dit initiatief wordt mogelijk gemaakt door Studio100, AXA en de Vlaamse Milieumaatschappij.

Redders blijven ook aandacht schenken aan het risico dat diepe putten graven met zich meebrengt en ze blijven uiteraard ook waarschuwen voor de gevaren van de zon.

Polsbandjes met gegevens op: een grote hulp ®ikwv

Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde: geen sinecure

Binnenvaartpassagiersschepen zitten in de lift. Elk jaar vinden meer en meer binnenvaartpassagiersschepen hun weg naar de Westerschelde. Het coronavirus zorgde voor een onderbreking van het cruisetoerisme. Maar binnen afzienbare tijd kan het terug op gang komen. De Westerschelde is echter geen eenvoudige rivier om te bevaren. Hieronder lees je waar je op moet letten en welke regels je in acht moet nemen. We zetten alles nog eens op een rijtje in onze gloednieuwe folder!

De Westerschelde strekt zich uit over Nederlands en Belgisch grondgebied. Drie instanties waken over een veilige en vlotte scheepvaart op de Westerschelde: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de verkeerscentrales en de loodsen. Maar binnenvaartpassagiersschepen dragen vooral zelf een grote verantwoordelijkheid om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde veilig te laten verlopen.

Een rivier vol uitdagingen

Eric Adan, diensthoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij Rijkswaterstaat Zee en Delta: “De Westerschelde is een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Elke dag deelt een groot aantal zeeschepen de Westerschelde met binnenvaart en pleziervaart. Mastodonten volgeladen met containers varen naast riviercruises-schepen en plezierjachtjes. Het is opletten geblazen om dat allemaal zonder kleerscheuren te laten verlopen. Het aantal binnenvaartpassagiersschepen stijgt bovendien elk jaar, wat het scheepvaartverkeer nog drukker maakt.”

“Naast de drukte, kan ook de golfslag een reëel gevaar vormen. Binnenvaartpassagiersschepen zijn door hun bouw kwetsbaarder voor hoge golfslag dan andere schepen. Bovendien hebben ze vaak een groot aantal opvarenden (vergeleken met een binnenvaartschip of zeeschip). Als er iets mis gaat, zijn er meteen veel meer mensen in gevaar. Daarom is varen voor binnenvaartpassagiersschepen maar toegestaan tot een maximale golfhoogte van anderhalve meter”, vervolgt Rebecca Andries, Vlaams hoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De Westerschelde is bovendien een open zeearm, die onderhevig is aan het getij. De verschillen in waterstand tussen eb en vloed zijn groot. Bij laagtij komen tal van zandbanken bloot te liggen, waarop schepen kunnen stranden. Er zijn ook verraderlijke stromingen die een gevaar kunnen betekenen. Ook daar moeten binnenvaartpassagiersschepen rekening mee houden.

Regels op het water

Om het vaarverkeer veilig te laten verlopen, moeten binnenvaartpassagiersschepen een aantal regels volgen:

  • Kennis hebben van de marifoonprocedures. Via de marifoon dienen schepen hun binnenkomst in het vaargebied mee te delen. Alle info over de marifoonprocedures is terug te vinden via deze link.
  • Communiceren in het Nederlands of in het Engels.
  • Het aantal personen aan boord van het schip melden bij binnenkomst van het gebied.
  • Varen is toegestaan bij een golfhoogte van maximaal anderhalve meter en een zicht van minimaal 1000 meter
Deze info is terug te vinden in onze gloednieuwe folder ‘Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde, info & reglementering’.

Gentse Meulestedebrug is opnieuw open voor alle verkeer

Vandaag is de Meulestedebrug, een cruciale verkeersader in de Gentse havenregio, opnieuw in gebruik genomen. De Meulestedebrug liep op 24 oktober 2020 ernstige schade op door een aanvaring van een binnenschip. De brug werd onmiddellijk afgesloten met heel wat verkeershinder als gevolg. In nauw overleg tussen De Vlaamse Waterweg, stad Gent, North Sea Port, Voka en het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) werden verschillende maatregelen getroffen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, waaronder de inzet van het extra veer. Vandaag eindigen de ‘minder hinder’-maatregelen en gaan we stilaan terug over naar de reguliere dienstverlening.

Meer dan 547 000 gebruikers geholpen

De Vlaamse Waterweg liet de tijdelijke vaste fiets- en voetgangersbrug, die nog gebruikt werd tijdens de vorige herstellingswerken, opnieuw installeren vlak naast de Meulestedebrug. Zo konden fietsers en voetgangers oversteken via de tijdelijke brug zonder een omleiding te volgen. Daarnaast voorzag Vloot een extra veer in Langerbrugge om het kanaal Gent-Terneuzen over te steken. Het extra veer voer op weekdagen tussen 7 en 19 uur om de wachttijden tijdens het drukste moment van de dag te beperken.

In totaal namen meer dan 547.000 gebruikers het veer tijdens deze periode. Dit is een stijging van 43% in vergelijking met een normale, coronavrije periode.

North Sea Port en Vloot leidden extra personeelsleden op om deze tijdelijke capaciteitsverhoging mogelijk te maken. Door de inzet van een tweede veerboot kon een vlotte dienstverlening gegarandeerd worden. Bedankt aan alle collega’s voor de extra inzet de voorbije periode!

Lees het volledige persbericht van De Vlaamse Waterweg hier.

foto: pre-corona

VACATURE adjunct directeur MRCC

Heb jij nautische kennis en een goed inzicht in de IAMSAR?

Wil je samen met je collega’s meehelpen aan de coördinatie en de behandeling van hulpverlening bij incidenten op zee? Dan zijn wij naar jou op zoek!

Als adjunct directeur MRCC ondersteun je de directeur in de aansturing van het team (nautische) verkeersleiders die instaan voor de continue dienstverlening van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC). Je zorgt ervoor dat de medewerkers de nodige procedures en omkadering hebben om hun job goed uit te voeren. Je stelt richtlijnen en kwaliteitsnormen op en communiceert deze op een enthousiaste manier aan je team. Je krijgt mensen gemakkelijk mee in je verhaal en hecht belang aan een positieve groepssfeer. Je zorgt daarnaast voor een uniforme werking binnen de dienst, en evalueert de aanpak van incidenten. Geregeld organiseer je ook SAR-oefeningen om de werking van het team te optimaliseren.

Wil jij graag deel uitmaken van het boeiende Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum? Waag dan vandaag nog je kans!

Lees meer over de functie

Solliciteren kan tot en met 14 juni ’21. Standplaats is Oostende. Het contract is statutair.