Werken in een omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn

Op zondag 17 mei is het de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Een hele week lang hijsen we aan verschillende werkplekken van de Vlaamse overheid een regenboogvlag. Zo is zichtbaar dat we verdraagzaamheid en een inclusieve werkcultuur hoog in het vaandel dragen.

Ook ons agentschap hangt op verschillende locaties, net als in vele steden en gemeenten, regenboogvlaggen uit als steun voor deze actie. Dit jaar zijn er wat minder mensen aanwezig op de administratieve werkvloeren, maar wappert de vlag nog steeds op verschillende werkposten. Ook de actieve veerboten zijn varen uit met een regenboogvlag.

Veerdienst Bazel-Hemiksem
Oostende
Oostende
Schelde Coördinatiecentrum (SCC) – Vlissingen
Veerdienst Terdonk

Renovatie afdelingszetel en MRCC Oostende

Omdat de dienstverlening operationeel blijft, zijn de werkzaamheden in verschillende fases opgesplitst.

Fase één – renovatie tweede verdieping MRCC.

Tijdens deze fase wordt de tweede verdieping aangepast om een meer ergonomische en duurzame klimaatregeling te realiseren. Tijdens de verbouwing in 2004 werd er een verdieping toegevoegd op het bestaande gebouw, hier werd de operationele werkvloer van het MRCC ondergebracht. Door deze opbouw zijn er problemen met het binnenklimaat; de meest voorkomende klachten zijn oververhitting, slechte ventilatie en koude luchtstromen. Om dit op te lossen wordt de bestaande schuine glasgevel volledig herzien en opgevat als een klimaatgevel. Zo’n klimaatgevel zorgt voor een betere isolatie van de binnenruimte, door een dubbele glasstructuur. Het dak wordt gedeeltelijk extra geïsoleerd en bekleed met witte roofing met porfierschilfers voor een maximale reflectie van de zon. Deze ingrepen, in combinatie met een aanpassing van het ventilatiesysteem (verdringingsventilatie), moeten ervoor zorgen dat het binnenklimaat op een aangename, constante temperatuur gehouden kan worden. Om de klimaatgevel optimaal te laten renderen is het noodzakelijk om het bestaande terras op de tweede verdieping om te vormen tot een bijkomende binnenruimte. Tijdens deze fase wordt er ook een nieuwe noodtrap gebouwd, in het gebouw. Ook wordt de bakstenen gevel gerenoveerd.

Het gebouw waar oa de afdelingszetel van Scheepvaartbegeleiding en het MRCC zijn ondergebracht.

Fase twee – renovatie gelijkvloers en buitenaanleg inkomzones

Het gelijkvloers wordt omgevormd tot een crisisruimte, diverse vergaderruimtes en een polyvalente tentoonstellingsruimte. Tot midden 2016 was er een horecazaak in het gebouw ondergebracht. Door de integratie van deze ruimtes is het mogelijk om opnieuw de oorspronkelijke sfeer van het gebouw te benaderen en de symmetrische opbouw rond twee centrale assen te versterken. De hoofdingang wordt verplaatst naar de gevel aan de noordkant. In de kelder voorzien we een fietsenstalling.

Fase drie – plaatsen ventilatie eerste verdieping

De aanpassingen op de eerste verdieping worden tot het minimum beperkt: er werd enkel beslist om de eerste verdieping van ventilatie te voorzien.

De werken zijn nog niet begonnen.

SafeSeaNet: België blijft bij de koplopers

Het Belgisch SSN overleg was op 4 mei 2020 via een Teams teleconferentie. Op de agenda stond de SSN-rapporteringsverplichtingen in België. Concreet gaat het om het tijdig en correct melden van de nodige informatie over de reizen van zeeschepen naar Europese havens naar het Europese SafeSeaNet. België  zit bij de koplopers op Europees niveau en kreeg eerder dit jaar hiervoor een goed rapport.    

Daarnaast werd ook gesproken over de invoering in België van verplichtingen ten gevolge van nieuwe en gewijzigde Europese regelgeving, meer concreet het invoeren van de benodigde informatie uitwisseling via het Europese SafeSeaNet, ten behoeve de richtlijn opvarenden passagiersschepen 2017/2109, de richtlijn havenontvangstfaciliteiten 2019/883 en ten behoeve een verbeterde informatie uitwisseling over maritieme incidenten.  

Door computer gegenereerde alternatieve tekst:
SafeSeaNet 
Near real time 
vessel traffic 
image 
around Europe
kaart van Europa met wat scheepsbewegingen

Europese SSN-vergaderingen  

Op 12 en 13 mei waren er enkele virtuele Europese SSN-vergaderingen waaraan afdeling Scheepvaartbegeleiding  deelnam als Belgische SafeSeaNet nationale competente autoriteit. Tijdens de vergaderingen werd de invoering in alle EU-lidstaten besproken van de Europese SafeSeaNet verplichtingen, en werd ook besproken hoe de verplichtingen van de nieuwe/gewijzigde EU regelgeving in de komende jaren te implementeren. 

Door computer gegenereerde alternatieve tekst:
Hat'lavv 
Cheste 
Leiden 
Breda 
-Amsterdam 
Hilversum 
Amersfo - 
& -Hertog ene os ch 
/ Ze gern 
A Olst 
Antwerp 
ehussels
traffic density map in ons werkingsgebied (screenshot uit EModNet) 

Veilig onderweg: mondmaskers verplicht op de veerdiensten

De Nationale Veiligheidsraad voorziet een graduele overgang met versoepelde en aangepaste maatregelen om het coronavirus de baas te blijven. Vanaf 4 mei worden mondmaskers aangeraden tot zelfs verplicht op plaatsen waar veel mensen samenkomen en op plekken waar de social distancing moeilijk gegarandeerd kan worden.

Op het openbaar vervoer is het dragen van neus- en mondbedekking verplicht voor alle passagiers vanaf 12 jaar.

Onze veerdiensten volgen de verplichtingen die gelden op het openbaar vervoer. Passagiers zijn verplicht hun neus en mond te bedekken met eigen middelen vóór zij zich in de wachtrij aan het veer begeven. Onze collega’s dragen ook een mondmasker voor jouw veiligheid. Zo beschermen we elkaar.

Naast het dragen van een mondmasker, gelden nog een aantal andere beperkingen om de veiligheid voor de passagiers en de bemanning te garanderen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Bazel-Hemiksem: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Sint-Anna: maximum 50 passagiers per overvaart, waarvan maximum 10 fietsen.
  • Veer Oostende: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen.
  • Veer Nieuwpoort: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen. Vaart enkel in het weekend, op feestdagen en tijdens schoolvakanties.

Op dit moment zijn strikt toeristische activiteiten nog altijd verboden. De veren mogen enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen zoals gedefinieerd door de Nationale Veiligheidsraad. De burger wordt gevraagd om het openbaar vervoer te vermijden indien men een alternatief heeft. Houd hier rekening mee als je jouw verplaatsing plant. Zorg er ook voor dat je een mondmasker bij de hand hebt, want het dragen ervan is verplicht op en rond de veerboot!

Minister Lydia Peeters keurt een tijdelijke verlenging van betalingstermijn van de loodsgelden goed

De coronacrisis heeft ook een impact op de nautische en logistieke keten. Hoewel tijdens de eerste weken onze havens een korte stijging van goederentoevoer voelden, kent nu de trafiek over zee een lichte daling. Voor verschillende spelers (rederijen, havens, sleepdiensten, loodsen,… ) zijn de  eerste financiële gevolgen dan ook voelbaar.  Daarom heeft minister van Openbare Werken en Mobiliteit, Lydia Peeters beslist dat er een flexibele betalingstermijn komt van 45 dagen tijdens deze moeilijke periode.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) stelt na de beslissing van de bevoegde minister Lydia Peeters een verlenging voor van de betalingstermijn met 15 dagen aan de klanten van het Loodswezen. De termijn zal daarmee van 30 naar 45 kalenderdagen verlengd worden. Dat biedt de betrokken partners en klanten zo extra flexibiliteit wat de betalingstermijnen betreft. Deze maatregel gaat in vanaf 15 mei.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters : “Verschillende spelers in de nautische keten voelen vandaag de financiële gevolgen van de COVID19 crisis. De Vlaamse regering zet alles in het werk om de Vlaamse economie op snelheid te houden. Door het verlengen van de betalingstermijnen voor het betalen van loodsgelden geven we in deze moeilijke tijden ook extra zuurstof aan de nautische keten.”

Nederlandse en Vlaamse loodsen:

Op het Scheldegebied werken de Vlaamse Loodsen nauw samen met de Nederlandse loodsen. Er werden afspraken gemaakt waardoor de flexibiliteit aan alle klanten gelijkvormig kan aangeboden worden.

Covid-19 en pleziervaart: update

Protocol betreffende de regels waaronder pleziervaart, brandingssporten en watersporten toegelaten zijn

BELANGRIJK: op ieder moment moeten de nodige maatregelen genomen worden om de naleving van de regels van social distancing te garanderen, in het bijzonder het behoud van de afstand van minstens 1,5 m tussen elke persoon (behalve onderling tussen de personen die onder hetzelfde dak wonen).


Deze regels zijn geldig vanaf 11 mei tot en met 17 mei 2020.
Zij kunnen worden aangepast aan nieuwe beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad in functie van het verloop van de Covid-19 pandemie


Zijn toegelaten op zee enkel binnen België:

  • brandingsporten (vb surfen, kleinzeilerij, kitesurfen, suppen, kayakken, roeien,…)
  • het varen met zeiljachten, motorboten (inclusief vissen op zee), waterscooters
  • onderhoudswerken aan vaartuigen
  • het te water laten van vaartuigen

Volgende activiteiten zijn niet toegelaten:

  • Vaartochten met schipper
  • Lesgeven (praktijk)
  • Evenementen, groepsactiviteiten, wedstrijden en competities zijn nog altijd verboden
  • Reizen vanuit of naar het buitenland of door buitenlandse wateren (vb Westerschelde, delen van het Kanaal Gent-Terneuzen, delen van de Maas)

Meer info? Protocol pleziervaart

Nautische samenwerking North Sea Port zet forse stap vooruit

Op 06 mei 2020 hebben de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (Rijkswaterstaat en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust), North Sea Port en  de nautische dienstverleners bestaande werkafspraken verruimd en geïntensifieerd voor een efficiëntere scheepsreis en betrouwbaardere planning voor de totale nautische keten en de havens.

Hierbij is het werkingsgebied uitgebreid: naast het Kanaal Gent-Terneuzen zijn nu ook het Sloegebied en de Braakmanhaven opgenomen samen met de ankerplaatsen. Ook het aantal partners is uitgebreid met in het bijzonder de bootlieden.

Schip centraal

De activiteiten op de vaarweg en in het havengebied van North Sea Port leiden soms tot pieksituaties in de scheepvaart met inefficiënties tot gevolg.

Een veilige, vlotte en tijdige afwikkeling van het zeevaartverkeer vraagt om een optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen  Hierbij staat het schip centraal. Het is aan de klant om aan te geven wanneer het schip de bestemming in de haven moet bereiken en wanneer het weer moet vertrekken. Het is aan de haven, de overheden en aan de nautische dienstverleners om aan deze belangen tegemoet te komen.

Plannen

Voor de planning van het scheepvaartverkeer staat de havenplanning centraal. In verschillende fases wordt de informatie steeds relevanter en de planning steeds betrouwbaarder. Een realistische en accurate planning valt of staat met de input die vanuit de verschillende klanten ontvangen wordt. Het gezamenlijke ambitieniveau is gegroeid met de invoering van de strategische planningsfase waarbij de ketenpartners ook de lange termijn capaciteitsplanning op elkaar kunnen afstemmen en beter kunnen inspelen op verwachte pieksituaties, slecht weer of stremmingen.

Transparant en betrouwbaar

Bij het opstellen van de haven- en ketenplanning wordt een realistisch scenario gehanteerd waarbij rekening gehouden wordt met alle bekende en relevante factoren, zoals de  scheepseigenschappen, infrastructurele beperkingen, nautische randvoorwaarden,  het verkeersbeeld en de weersomstandigheden.

Afwijkingen van de definitieve ketenplanning tijdens de uitvoering mogen niet leiden tot vertragingen van andere schepen. De nodige informatie zal voor iedere betrokken partij plaatsvinden via een gemeenschappelijk platform en de eigen systemen.

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA)

Significante ontwikkelingen binnen het beheersgebied, zoals bijvoorbeeld de ingebruikname van de Nieuwe Sluis Terneuzen of de evolutie van het scheepvaartverkeer kunnen aanleiding geven voor de GNA om samen met de partners de werkafspraken aan te passen en te optimaliseren.

Volgende stap

De volgende stap is de vertaling van de werkafspraken in het concrete procedurehandboek om duidelijkheid te creëren richting de verschillende werkvloeren en de benodigde systeemaanpassing door te voeren.

Het doel blijft een transparante planning en een optimale scheepvaart.

De werkafspraken zijn mee mogelijk gemaakt door  Boluda Towage Europe, DAB-Loodswezen, De Eendracht, Gemeenschappelijk Nautische Autoriteit, Montis Mooring, Multraship Towage&Salvage, North Sea Port, Regionale Loodsencorporatie Scheldemonden, Verenigde Bootlieden Terneuzen en de  Vlissingse Bootliedenwacht. 

 

COVID-19 maatregelen voor pleziervaart versoepeld

Naast wandelen, lopen en fietsen zijn andere sporten in de buitenlucht toegestaan met maximaal twee personen, bovenop de mensen die onder hetzelfde dak wonen, zolang 1,5 meter afstand wordt bewaard. Je mag bijvoorbeeld gaan tennissen, vissen, golfen, kajakken of kitesurfen.
Check hier de regels waaronder pleziervaart, brandingssporten en watersporten toegelaten zijn sinds 4 mei.

 

Zijn toegelaten op zee en binnenwateren enkel binnen België:
– brandingsporten en watersport (vb surfen, kleinzeilerij, kitesurfen, suppen, kayakken,     roeien,…)
– het varen met zeiljachten, motorboten (inclusief vissen op zee), waterscooters op zee    en op de binnenwateren
– onderhoudswerken aan vaartuigen
– het te water laten van vaartuigen

Deze activiteiten zijn toegelaten onder volgende voorwaarden:
– individueel of met personen die onder hetzelfde dak wonen. Gelet op de aard van de
activiteiten, de beperkte ruimte op een pleziervaartuig of tuig voor brandingsport/watersport en de omstandigheden van zee, golven, weer en wind, kan de social distance in de praktijk niet te allen tijde en onder alle omstandigheden verzekerd worden, bijgevolg kunnen geen andere personen (naast de personen die onder hetzelfde dak wonen) mee aan boord genomen worden.
– gebruik van eigen materiaal
– de noodzakelijke infrastructuren voor de uitoefening van de sporten in open lucht mogen open zijn, met uitzondering van de kleedkamers, douches en cafetaria’s.
– De nodige maatregelen moeten genomen worden om de verspreiding van het virus te beperken door het nemen van de nodige voorzorgsmaatregelen betreffende het desinfecteren van het materiaal
– Op het water moet voldoende afstand worden gehouden met andere watersporters
– Binnen de jachthavens, strand/watersportclubs moeten maatregelen genomen worden om de regels van social distance te respecteren

Volgende activiteiten zijn niet toegelaten:
– Verhuur van pleziervaartuigen of materiaal voor brandingsporten en watersporten
– Lesgeven (praktijk)
– Evenementen, groepsactiviteiten en wedstrijden zijn nog steeds verboden
– Reizen vanuit of naar het buitenland of door buitenlandse wateren (vb Westerschelde, delen van het Kanaal Gent-Terneuzen, delen van de Maas)

Meer weten? Protocol Pleziervaart 

Deze regels gelden van 4 mei tot en met 10 mei 2020 en kunnen na beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad opnieuw wijzigen.

Werken aan de strekdammen in Oostende: uiteinden tijdelijk niet toegankelijk

Het is de bedoeling om een permanente constructie te bouwen voor de haven- en seinlichten, die bovendien LED zullen zijn. Om alles vlot en veilig te laten verlopen, zijn de uiteinden van de strekdammen tijdelijk afgesloten. De werken starten op maandag 4 mei en nemen -per strekdam- minstens een maand in beslag. De westelijke strekdam komt het eerst aan de beurt. De hinder blijft beperkt en de situatie is ter plaatse duidelijk gesignaleerd.

ontwerptekening van de mast op westelijke dam, groen voor stuurboord (rechts)

Onbemand vaartuig peilt in jachthaven Blankenberge

Afdeling Kust startte deze week de baggerwerken in de jachthaven van Blankenberge  terug op met de nodige social distancing maatregelen voor de bemanning van het schip. Om de baggerwerken aan te sturen en op te volgen, voert het team Vlaamse Hydrografie peilingen uit om gedetailleerde dieptegegevens te bekomen voor en na het baggeren. Normaal gezien gebeuren die peilingen met een klein vaartuig zodat alle plaatsen in de jachthaven bereikt kunnen worden. Gezien de coronamaatregelen kon afstand aan boord voor het kleine vaartuig niet bewaard worden en moest het team op zoek naar een andere oplossing.

In opdracht van het team Vlaamse Hydrografie zette GEOxyz, de aannemer die de peilingen uitvoert in de kustjachthavens, voor het eerst een onbemand vaartuig in, de Geodrone 1800. Dankzij een goede samenwerking met alle partijen was het mogelijk om tijdens deze ongewone omstandigheden snel een noodoplossing in te zetten. De Vlaamse Hydrografie zal de resultaten nu verder verwerken en evalueren.

Waar traditionele werkwijzen het niet toelieten om de peilingen op een veilige manier uit te voeren, laat deze onbemande peiling toe de baggerwerken ongestoord verder te zetten.

Geodrone 1800

Voor de peiling zette de aannemer het vaartuigje Geodrone 1800 in. De USV (Unmanned Surface Vehicle) is ongeveer 1,80m lang en heeft een diepgang van 20cm.

Aan boord van het vaartuig is de nodige peilapparatuur en een uitgebreide GPS (GNSS of Global Navigation Satellite System) aanwezig. Aan wal heb je één persoon die het vaartuig bestuurt en een tweede die de dataopname via de laptop controleert.

Het onbemande vaartuig Geodrone 1800 (Foto: Broadcasting Assistance)

Besturing onbemand vaartuig (Foto: Broadcasting Assistance)