Digitale editie VTS-comité IALA groot succes.

Van 21 september tot 15 oktober was het opnieuw tijd voor de halfjaarlijkse bijeenkomst van het VTS-comité van de International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA). De talrijke internationale deelnemers werkten goed samen en er werden belangrijke stappen gezet, onder meer rond de herziening van de VTS-opleidingen en de update van de VTS-richtlijnen.

Tijdens de halfjaarlijkse IALA-bijeenkomsten worden internationale afspraken gemaakt over Vessel Traffic Services (VTS). Normaal vindt de bijeenkomst één keer per jaar plaats in het IALA-hoofkwartier in Parijs en één keer op een andere locatie. COVID-19 zorgde ervoor dat het dit jaar anders moest. De vergaderingen van de verschillende werkgroepen verliepen volledig online. Tot 5 uur per dag online vergaderen is best intensief en vraagt ook om een andere aanpak om documenten te delen. Doordat deelnemers wereldwijd deelnamen in verschillende tijdzones, hebben velen tot diep in de nacht of vanaf de vroege uren mee vergaderd.

Meer deelnemers

Stefaan Priem, hoofd van de Vlaamse opleiding voor verkeersleiders: “Het VTS-comité was dit jaar aan zijn 49ste editie toe. Er namen 172 deelnemers uit 34 verschillende landen deel. Dat is een absoluut record. Doordat het event dit jaar digitaal plaatsvond, viel de drempel om naar een mogelijk verre bestemming af te reizen weg. Van die 172 deelnemers, waren er bovendien 67 nieuwe. Die nieuwe gezichten en stemmen zorgden voor heel wat nuttige input. We willen er nu alles aan doen om dit ‘vers bloed’ aan boord te houden en de nieuwe deelnemers ook tussen de halfjaarlijkse bijeenkomsten door bij onze werking te betrekken.”

“De resultaten van de vele meetings en presentaties worden verzameld in een rapport, dat eind dit jaar aan de IALA Council wordt voorgelegd. Het document behandelt tal van onderwerpen die van belang zijn voor VTS, zoals een vooruitblik naar de toekomst, een herziening van de standaarden en richtlijnen. Specifiek voor de werkgroep waarin ik zetelde – de werkgroep Training, die instaat voor rekrutering, opleiding en certificering van VTS personeel, werden richtlijn voor VTS-opleidingen herzien. Die aanbevelingen zouden in de toekomst bindend en minder vrijblijvend worden.”

Exoten verdwijnen in duinen oostkust

In de duingebieden in Knokke-Heist en tussen Blankenberge en Zeebrugge is de aannemer sinds half september gestart met het verwijderen van exoten. Later komen ook nog de duinengordel tussen Wenduine en Blankenberge en de duinbossen in De Haan aan bod. Met deze werken willen we de natuurlijke habitat van de duinen herstellen.

Invasieve exoten tasten de duingebieden tussen De Haan en Knokke-Heist aan. Invasieve exoten, dat zijn planten die daar eigenlijk niet thuishoren. Onder andere de rimpelroos neemt grote oppervlaktes in en verdringt de natuurlijke vegetatie. Door de uitheemse planten te verwijderen, zullen inheemse soorten opnieuw alle kans krijgen om te groeien.

Op sommige plaatsen zullen zandschermen geplaatst worden om zandoverlast door verstuiving tegen te gaan. De schermen moeten bovendien ook recreanten weren uit de zones waar de natuur zich moet ontwikkelen. In bepaalde zones zal aansluitend op de verwijdering van exoten ook helmgras aangeplant worden om het zand daar beter vast te houden.

Voor het verwijderen van de planten werken drie agentschappen van de Vlaamse overheid samen:

De werken zijn gestart op 15 september in Knokke-Heist en in de duinengordel tussen Blankenberge en Zeebrugge. In een latere fase pakt men ook nog de duinenzone tussen Wenduine en Blankenberge en de duinbossen in De Haan aan.

Zones in Knokke-Heist
Zone tussen Blankenberge en Zeebrugge
Zones in De Haan

In gesprek met een management assistant

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Isabelle Vanden Eycken, management assistant in Oostende

“Mijn job biedt veel afwisseling met oog voor innovatie.
De maritieme wereld is zeer boeiend.”

Sinds wanneer werk je voor MDK?
Ik ben in 1999 gestart bij afdeling Kust die toen nog onder de Administratie Waterwegen en Zeewezen viel.

Kan je kort je job omschrijven?
Bij Vloot doe ik de ondersteuning voor het management. In eerste instantie was dit voor de toenmalige algemeen-directeur, Johan Onraedt. Maar dit combineerde ik met de nieuwbouwprojecten onder toeziend oog van Piet Leeuwerck. Nieuwbouw heeft dagelijks te maken met uitdagende projecten. Wij zetten volop in op innovatie, zoals het ontwerpen en bouwen van elektrische vaartuigen, onderzoek naar vaartuigen op waterstof en autonoom varen.

Hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Zoals eerder gezegd, werkte ik al bij afdeling Kust voor MDK bestond.
In februari 2017 was het tijd voor een nieuwe uitdaging en maakte ik de overstap van afdeling Kust naar Vloot. Ik bleef dus wel actief binnen het agentschap.

Wat vind je leuk aan je job?
Mijn job biedt veel afwisseling met oog voor innovatie. De maritieme wereld is zeer boeiend. In mijn huidige functie moet je zelfstandig zijn en in team kunnen werken. Maar moet je ook organisatietalent hebben, flexibel en stressbestendig zijn. Allemaal dingen die me goed liggen!

Heeft corona een impact op je job gehad?
Het grootste verschil is het thuiswerk. Gelukkig kan ik mijn job thuis goed uitvoeren. Dankzij de applicatie Teams kan er online vergaderd worden en zijn er vlotte contacten met de scheepswerven en de collega’s.

Heb je tijdens corona nog contact gehad met je collega’s?
Ondanks de coronacrisis blijft de maritieme sector doorgaan. Wij hebben zowel telefonisch, via e-mail en de vele Teams overleggen contact gehouden. Mijn motto is “Keep up the teamspirit!”.

Hoe zie jij je toekomst bij MDK?
Ik ben tevreden met mijn job en ervaar veel werkplezier. Ik leer nog elke dag bij. Het is leuk werken met een aangename baas die zoveel kennis overdraagt over scheepsbouw. Nieuwe technieken worden onderzocht en toegepast om steeds bij te dragen tot een beter milieu. Ondanks de huidige crisis moet de maritieme sector blijven doorgaan. Als ik bij de nieuwbouwprojecten de evolutie van het ontwerp tot de bouw van een vaartuig volg, kijk ik al uit naar het eindresultaat.

Heb je iets geleerd uit deze periode?
Positief blijven. Het is belangrijk om aandacht te schenken aan de coronamaatregelen om elkaars gezondheid te beschermen en deze veiligheidsmaatregelen goed te blijven opvolgen.

In gesprek met een superintendent

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Steven Vandevyver, superintendent in Oostende. Schepen moeten varen. En om te varen moeten ze onderhouden worden. Steven is ingenieur en volgt als superintendent in samenwerking met de technische collega’s aan boord en aan de wal verschillende vaartuigen op bij Vloot. Zo kan de bemanning telkens met een gerust hart het water op.

Elke dag leer ik nieuwe zaken bij en daarbovenop kan ik werken met zicht op zee!”

Steven, hoe ben je bij MDK terecht gekomen?
Tijdens een opleiding kwam ik iemand van de technische dienst van Vloot tegen. Zo’n job als superintendent leek me meteen interessant. Mijn echtgenote werkt al verschillende jaren bij Vloot, dus ik had ondertussen ook al een idee hoe de organisatie functioneert.

Wat houdt je functie als superintendent in?
Ik ben verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de schepen. Ik zorg er dus voor dat ze optimaal ingezet kunnen worden, steeds beschikbaar zijn en dat ook blijven voor de klanten van Vloot. Dat houdt in dat ik het preventief onderhoudssysteem beheer, maar ook de keuringen en certificaten vallen onder mijn bevoegdheid. Elk schip moet trouwens af en toe in een droogdok. Het schip wordt uit het water gehaald voor onderhoudswerken of om aanpassingen uit te voeren. Ik sta in voor het tijdig plannen, organiseren en opvolgen van deze droogdokbeurten. Verder volg ik ook scheepsbouwprojecten op.

Waarom zou je een job als superintendent bij Vloot aanraden?
De job is zeer afwisselend. Ik sta niet alleen in voor verschillende types van vaartuigen met elk hun eigen kenmerken. Soms moet je ook onverwachte problemen snel kunnen oplossen terwijl je aan de andere kant zaken aan de schepen kan verbeteren die dan weer een invloed hebben op langere termijn.

Wat denk je dat de mensen nog niet weten over de functie als superintendent?
Als superintendent draait het niet enkel om technische zaken. Ik word ook regelmatig ’s nacht gebeld, maar dat hoort nu eenmaal bij de job.
De budgettering, mijn administratie op punt zetten tot ondersteuning bij het aanwerven van nieuwe collega’s horen er ook bij.

Waarom sta je ’s morgens met plezier op?
Elke dag leer ik nieuwe zaken bij en daarbovenop kan ik werken met zicht op zee. Wie kan dat zeggen?

Wat moeten de collega’s echt weten over je team?
De superintendents proberen steeds elkaars back-up te zijn. Wanneer we nieuwe zaken oppikken, geven we dit door aan elkaar zodat we blijven leren van elkaar. Ieder heeft ook zijn eigen specialiteit en expertise.

Hoe anders zijn je werkdagen nu vs. pre-corona?
Het grootste verschil is het thuiswerken. Van elke dag op kantoor naar twee keer per week op kantoor is een groot verschil. Ik probeer tijdens de twee dagen dat ik in Oostende ben, zoveel mogelijk aan boord te gaan van de schepen.

Heb je nog contact met je collega’s?
We bellen elkaar regelmatig en op maandag en vrijdag zien we elkaar ook meestal op kantoor.

Wat geeft je moed om te blijven doorgaan nu?
Ondanks Corona blijven de schepen varen en blijft de dienstverlening gewaarborgd. Dat voelt goed.

In gesprek met de chauffeur van onze AG

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Pierre Bogaerts, chauffeur van onze administrateur-generaal

“Chauffeur zijn, dat moet in je bloed zitten.”

Sinds wanneer werk je voor MDK?
In november 2008 startte ik als chauffeur van de vorige administrateur-generaal. Daarvoor heb ik 15 jaar gewerkt bij een internationale transportfirma en daarvoor nog eens 12 jaar gediend in het Belgisch leger in Duitsland.

Kan je kort je job omschrijven?
Als chauffeur bestaat mijn job er voornamelijk uit om de administrateur-generaal op tijd, maar vooral op een veilige manier naar haar afspraken te brengen. Als we ’s morgens heel vroeg moeten vertrekken, probeer ik ook voor haar een ontbijtje mee te brengen, meestal is dat een croissant of een chocoladekoek. Dankzij mij kan de AG werken tijdens de verplaatsingen. Tussen de ritten door ben ik bezig met het opzoeken van adressen en het plannen van de routes. Ik ben ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de wagen.

Hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Via een vacature die in De Zondag stond. Ik heb hier direct voor gesolliciteerd en hebben ze mij gekozen uit 78 kandidaten.

Wat vind je leuk aan je job?
Het is een zeer afwisselende job. Ik leer veel nieuwe mensen kennen. Je moet dat wel in je bloed hebben, chauffeur zijn, want als chauffeur moet je bereid zijn om heel flexibel om te gaan met je uren. Er kan altijd nog iets wijzigen in de agenda. Het is geen 9 to 5 job. Het contact met de AG verloopt ook optimaal. Aangezien ik meestal de eerste persoon ben waarmee ze in contact komt na soms ook wel een moeilijke vergadering, hoor ik soms wel wat gefoeter. Maar daar kan ik niets over kwijt want vertrouwelijkheid is in mijn job het allerbelangrijkste.

Heeft corona een impact op je job gehad?
Door corona is het normale ritme volledig weg. Er kan weinig tot niets op voorhand gepland worden. De planning loopt van dag tot dag. Door de digitale vergaderingen zijn de verplaatsingen minder dan vroeger, maar bepaalde overleggen zijn fysiek blijven doorgaan, zoals de Directieraad, die toch zeer regelmatig samenkwam om de coronacrisis aan te pakken binnen ons agentschap. Onze AG vindt het ook belangrijk om voeling te hebben met al het personeel, vandaar bezoekt ze regelmatig de verschillende locaties. Maar sinds corona hanteren we strikte voorwaarden op onze operationele werkvloeren en worden niet essentiële personen geweerd, dus ook onze AG. In een normaal jaar doe ik ongeveer 70.000 km, maar ik denk dat we nu maar aan 45.000 km zullen komen.

Heb je tijdens corona nog contact gehad met je collega’s?
Het contact met de collega’s loopt vooral telefonisch. Met de Staf in Brussel hebben we ook een Whatsapp-groep waarmee we met elkaar in contact blijven.

Hoe zie jij je toekomst bij MDK?
Op 1 mei 2023 mag ik na 15 jaar dienst bij MDK met pensioen.
Ik hoop nog tot dan met plezier mijn job als chauffeur te kunnen verder zetten.

In gesprek met een magazijnier

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Samir Majjaoui, magazijnier in Antwerpen. Samir is sinds februari 2016 werkzaam bij Vloot. Als we met Samir aan de babbel slaan merken we op dat zijn enthousiasme over zijn functie als magazijnier gedurende de jaren alleen maar is toegenomen.

“Er komt zoveel meer bij kijken dan wat je op het eerste zicht zou denken. En dat maakt het net zo boeiend.”

Samir, hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Na 12 jaar als magazijnier bij mijn eerste werkgever vond ik dat het tijd was voor verandering. Op een dag was ik aan het surfen op de website van de VDAB toen ik de vacature van MDK zag. De Vlaamse Overheid als werkgever? Het leek me wel interessant!

Wat houdt je functie in?
Als magazijnier zijn mijn dagen vooral gevuld met het klaarmaken van de bestellingen voor alle schepen met thuishaven Antwerpen en Gent. Ook het aanvullen van het magazijn neemt behoorlijk veel tijd in beslag: aan de hand van een inkooporder plaats ik bestellingen bij verschillende leveranciers en wanneer de bestelde goederen binnenkomen, neem ik ze in ontvangst en kijk ik ze na op kwaliteit en kwantiteit. Er komt ook veel administratie bij kijken zoals de facturatie (het corrigeren van prijzen) en het inventariseren. Ik ben ook back-up voor mijn collega inkoper.

Wat vind je leuk aan je job?
Ik vind het vooral tof dat er zoveel variatie zit in m’n job. Het sociaal contact met de collega’s is ook echt top! Er hangt een goede sfeer en dat doet toch veel. En dan zijn er nog andere voordelen zoals het verlof en de glijdende uren.

Je staat met plezier op?
Ja, inderdaad! En dat komt omdat ik mijn werk graag doe en ik mijn tijd op de werkvloer bij MDK nuttig besteed.

Wat moeten je collega’s echt weten over je job/team/entiteit?
Dat het niet vanzelfsprekend is wat we allemaal doen. Er komt zoveel meer bij kijken dan wat je op het eerste zicht zou denken. En dat maakt het net zo boeiend!

Hoe anders zijn je werkdagen nu vs. pre-corona?
Als magazijnier ben ik nog steeds dagelijks op de werkvloer te vinden. Dus voor mij persoonlijk is er eigenlijk niet zo heel erg veel veranderd. Er zijn natuurlijk wel een pak minder collega’s op de werkvloer dus het sociaal contact valt wat weg. Dat vind ik jammer maar het is nu eenmaal een periode waar we door moeten. Ik heb gelukkig wel nog regelmatig contact met mijn collega’s via telefoon of via de applicatie Teams.

Wat geeft je moed om te blijven doorgaan nu?
Mijn gezin blijft me moed geven en ik ben vooral blij dat we nog gezond zijn, dat blijft het belangrijkste.

Heb je iets geleerd uit deze periode?
Ja: het positieve in het negatieve zien.

Wil je nog iets kwijt aan je collega’s
Hou het veilig, we moeten nog even doorzetten en blijf altijd positief!

In gesprek met een projectingenieur

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Niels Vanmassenhove, projectingenieur in Oostende.

Je bent van A tot Z verantwoordelijk voor de uitvoering van een project. Als je dan op de werf komt en je ziet het project groeien, dat geeft een enorme voldoening.”

Sinds wanneer werk je voor MDK?
In november 2012 ben ik overgestapt van de baggersector naar een job bij de afdeling Kust.

Kan je kort je job omschrijven?
Als projectingenieur ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van de infrastructuurprojecten binnen de afdeling Kust. Kort samengevat komt het er op neer dat wij van A tot Z verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de projecten. De belangrijkste projecten zijn die binnen het Masterplan Kustveiligheid. Daarnaast zijn wij ook bezig met het onderhoud van de kustjachthavens.

We zijn met zeven projectingenieurs, vier toezichters en drie mensen voor de technische ondersteuning bij het Team Infrastructuur Kust van de afdeling Kust. We werken onderling nauw samen en delen constant kennis en ervaring met elkaar in onze technische cel. Sommige projecten zijn heel complex, zodat we ook heel vaak moeten overleggen met specialisten over juridische aspecten en vergunningen.

Ik werk jaarlijks aan 2 à 3 projecten, maar sommige projecten lopen over verschillende jaren.

Welke projecten heb je op dit moment?
Ik ben momenteel bezig met twee grote projecten:
• De bouw van twee nieuwe kaaimuren en het laatste stuk stormmuur in Blankenberge in het kader van het Masterplan Kustveiligheid .
• De eerste fase van de overstromingsmaatregelen in de haven van Zeebrugge.

Hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Ik werkte hiervoor bij een baggerbedrijf. Via een werknemer van afdeling Kust had ik de vacatures voor projectingenieur vernomen. Ik ben zelf van Bredene en had altijd wel zin in een job aan de kust. Deze job ligt volledig in de lijn van mijn studies en met de interessante arbeidsvoorwaarden was mijn keuze snel gemaakt.

Wat vind je leuk aan je job?
De moeilijke projecten zijn echt wel een uitdaging, omdat het technische luik voor een stuk toch altijd pionierswerk is. Verder is er veel interactie met alle stakeholders, de burgers en andere overheden. Omdat ik ongeveer één keer per week op de werf zelf ga, zie je ook je eigen projecten groeien. Als het project dan uiteindelijk afgerond is, zorgt dit wel voor een voldoening.

Hoe belangrijk is die interactie?
Communicatie met de belanghebbenden is zeer belangrijk. Zo hebben sommige werken een grote impact op de bevolking. Er moeten soms straten of toegangswegen afgesloten worden. Wij proberen de projecten zo te plannen dat er in de zomerperiode niet gewerkt wordt om het toerisme alle kansen te geven. Bij al onze werken zorgen we ook voor een meerwaarde voor de omgeving. Op die manier is het draagvlak bij de bevolking groter.

Heeft corona een impact op je job gehad?
Corona heeft zeker een impact gehad. Het was toch een aanpassing om volledig van thuis uit te werken. De interactie met de collega’s viel toch voor een groot stuk weg. Er was soms toch de nood om fysiek af te spreken, omdat wij ook veel met plannen werken en dat is dus niet zo evident om via een digitale overleg te bespreken.

Hoe zie jij je toekomst bij MDK?
Ik werk graag bij MDK en zeker bij de afdeling Kust. Wij hebben daar zeer toffe collega’s en ook een goede leiding. Mijn werk is nog altijd uitdagend en leuk, dus ik hoop om hier nog lang te mogen werken.

In gesprek met een crewplanner

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Nynke Bruinsma, crewplanner in Vlissingen.

”Alles goed oplossen geeft mij aan het einde van de dag een voldaan gevoel.”

Nynke, hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
Na enkele jaren als stuurman op de grote vaart ben ik me gaan oriënteren naar een baan aan de wal. Crewplanning had altijd al mijn interesse, ook omwille van het contact met de varende collega’s. Toen ik in de lokale krant een advertentie zag staan van Vloot met de functie crewplanner in Vlissingen heb ik geen moment getwijfeld. Na een vlotte sollicitatieprocedure kon ik in 2018 starten als crewplanner!

Hoe ziet jouw dag eruit als crewplanner?
Ik ben verantwoordelijk voor de crewplanning van de redeboten in Vlissingen. Daarnaast verwerk ik veel administratie, plan ik de geneeskundige keuringen in en assisteer ik bij het plannen van trainingen.

Waarom doe je je job graag?
Geen dag is hetzelfde! Een dag met enkel administratieve taken kan in één telefoontje veranderen in een hectische situatie waarbij we alles op alles moeten zetten om de dienstverlening te kunnen garanderen. Alles goed oplossen geeft mij aan het einde van de dag een voldaan gevoel.

Wat weten wij nog niet over uw functie?
Als crewplanner moet je 24/7 bereikbaar zijn. Dat hoort erbij!

Waarom sta je met plezier op?
Ik vind het nog elke dag ontzettend leuk dat ik kan bijdragen aan een goede dienstverlening aan de scheepvaart op de Westerschelde. Daarnaast werk ik in een leuk team. De sfeer zit gewoon goed!

Wat moeten je collega’s echt weten over je job/team/entiteit?
Dat de Westerschelde een heel druk vaargebied is!
Met onze nieuwe geavanceerde redeboten zorgt de bemanning voor een vlotte beloodsing aan de scheepvaart van en naar de grote havens in Vlaanderen.

Hoe anders zijn je werkdagen nu vs. pre-corona?
In principe is er weinig veranderd: ik werk dezelfde hoeveelheid uren en de werkzaamheden zijn ook hetzelfde. Enkel mijn locatie kan wisselen en dat is dan ook het enige verschil met het pre-corona tijdperk.

Waar werk je meestal? Thuis of op de werkvloer?
Momenteel werk ik twee dagen op kantoor en drie dagen thuis. De kantoordagen zijn voor mij erg belangrijk om zo contact te houden met de werkvloer. Personeelszaken kunnen nu eenmaal niet allemaal op afstand worden uitgevoerd. Persoonlijk contact is immers een belangrijke factor van een goede werksfeer. Op kantoor is mijn werkplek zodanig ingericht dat met alle COVID-19 maatregelen rekening gehouden werd.

Heb je nog contact met je collega’s?
Ja. Met mijn administratieve collega’s spreek ik dagelijks via de applicatie Teams en/of telefonisch. Mijn varende collega’s zie ik op kantoor met gepaste afstand en we bellen ook regelmatig.

Wat geeft je moed om te blijven doorgaan nu?
Operationeel gezien is er voor mij niets veranderd. De planning gaat door, de schepen moeten blijven varen, dat heeft de COVID-19 crisis niet veranderd. Mijn werkomgeving is zodanig ingericht dat ik overal en op ieder tijdstip kan inloggen in de systemen om mijn taken uit te voeren en onvoorziene problemen kan oplossen.

Heb je iets geleerd uit deze periode?
Een goede samenwerking is essentieel! Naast een duidelijke taakverdeling is het ook heel prettig dat collega’s elkaar kunnen opvangen door de kennis van elkaars werk. Daardoor kan “een post” ook op afstand moeiteloos blijven functioneren.

Wil je nog iets kwijt aan je collega’s?
Ik ben alle collega’s in Vlissingen heel dankbaar voor hun tomeloze inzet. Vooral tijdens de beginperiode van de COVID-19-crisis was werkelijk alles onzeker, maar toch hebben zij de dienst 100% operationeel gehouden. Daar ben ik erg trots op!

In gesprek met een loodsdienstcoördinator

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Wim Mannaert, loodsdienstcoördinator in Gent.

“Het is zo’n beetje zoals puzzelen, maar dan in het heel groot. We leggen deze puzzel zorgvuldig want ieder stukje heeft impact op de nautische keten”

Sinds wanneer werk je voor MDK?
Ik ben begonnen bij de Vlaamse overheid op 6 mei 1993 als loodsdienstcoördinator of in het kort lodico. MDK bestond toen nog niet, maar de functie wel.

Kan je kort je job omschrijven?
Als loodsdienstcoördinator sta je in voor de dispatching van het Loodswezen. Je zorgt ervoor dat alle schepen op het juiste moment de juiste loods aan boord krijgen en dat de loods tijdig ter plaatse geraakt. In Gent zijn wij ook het coördinatiecentrum voor alle aanmeldingen voor de loodspost Wandelaar.

Wij werken in continudienst en draaien daarbij diensten van 12 uur.
De dagdienst start om 06:45 tot 19:00 en de nachtdienst start om 18:45 tot 07:00. Op het einde van elke shift is er een kwartiertje voorzien voor de overdracht aan de lodico van de volgende shift

Wij hebben 4 stations, namelijk in Antwerpen, Gent, Vlissingen en Zeebrugge. In Gent en Zeebrugge zijn er 7 lodico’s. In Antwerpen en Vlissingen zijn er 14 lodico’s.

Elk station heeft een teamplanner, ik ben de planner voor Gent.
Het vraagt wel enige flexibiliteit, maar ik kan rekenen op de teamplanner van Antwerpen die mijn taken overneemt als ik met verlof ben en uiteraard ook omgekeerd. In Vlissingen en Zeebrugge is er ook een wisselwerking.

Hoe ben je bij MDK terechtgekomen?
In 1993 ben ik begonnen als vervanging van iemand in loopbaanonderbreking, dat contract is na verloop van tijd een contract van onbepaalde duur geworden. Vervolgens heb ik enkele examens meegedaan en op die manier ben ik statutair ambtenaar geworden.

Wat vind je leuk aan je job?
Vooral de afwisseling. Eigenlijk is het altijd wel ongeveer hetzelfde werk, maar elke dag is toch anders. Je komt steeds in andere situaties terecht. Het is vooral attent blijven en vooruit kijken. Het is zo’n beetje zoals puzzelen, maar dan in het heel groot.We leggen deze puzzel zorgvuldig want ieder stukje heeft impact op de nautische keten.

Heeft corona een impact op je job gehad?
Niet zo heel veel. We zien onze collega lodico’s bij de shiftoverdracht.
Op dat gebied is er niet zo veel veranderd. Wat wel een verschil is, zijn onze administratieve collega’s die van thuis werken. Onze nautisch dienstchef stond altijd paraat voor ons. Hij kwam zo’n 2 dagen per week naar kantoor. Het poetspersoneel is ook blijven komen, maar bij de shiftoverdracht zorgen wij zelf voor het ontsmetten van de werkplek en het apparatuur.

Heb je tijdens corona nog contact gehad met je collega’s?
Het contact met de administratieve collega’s liep vooral telefonisch.
Maar sinds begin september komen er ook terug meer collega’s naar de werkvloer..

Hoe zie jij je toekomst bij MDK?
Ik ben al 27 jaar loodsdienstcoördinator en ik hoop dat nog lang te blijven.
Al moet ik toegeven dat de shiften in continudienst wel iets zwaarder beginnen te wegen dan vroeger.

Voor mij is het de job op mijn lijf geschreven, ook al kan je er niet voor studeren!

Terug naar school: maritiem onderwijs

Al enkele jaren promoot MDK samen met enkele partners via Areyouwaterproof de maritieme opleidingen in Vlaanderen. Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar hadden we een gesprek met een leerkracht en enkele leerlingen van het Maritiem Instituut Mercator in Oostende.

LEERKRACHT KIM

Ik geef al 18 jaar les, waarvan 8 jaar in het Maritiem Instituut Mercator. Sinds dit schooljaar doe ik ook de PR van de school. Ik geef halftijds les aan het 1ste, 2de, 3de, 4de en 7de jaar. Daarnaast werk ik ook halftijds op het secretariaat, waarbij ik me vooral focus op de promotie van de school. Ik heb mijn leerlingen heel hard gemist! Niemand was op deze situatie voorbereid. Er bestonden geen procedures om plots online les te geven en terwijl ook je eigen kinderen op te vangen en te begeleiden in hun leerproces.

De school heeft zelf voor een tiental laptops gezorgd voor de leerlingen die er geen hadden. Wij zijn die persoonlijk naar de leerlingen gaan brengen. Om de leerlingen beter op te kunnen volgen heb ik verschillende taken gemaakt via Google Forms. Leerlingen konden deze dan ook invullen met een smartphone en ze kregen onmiddellijk feedback van hun resultaten.

We weten dat corona nog niet weg is en we hanteren strikte veiligheidsvoorschriften, zeker nu we allemaal terug aanwezig zijn op school. Overal staat er ontsmettingsgel. Al het werkmateriaal wordt na het gebruik ontsmet. De middagpauzes zijn opgesplitst.

De stages zijn pas voorzien in januari/februari 2021, maar ook hier zullen we de coronarichtlijnen nauwgezet opvolgen. De leerlingen van het Deeltijds Zeevisserijonderwijs gaan wel door aan boord, maar we garanderen je, de bemanning doet er alles aan om de veiligheidsvoorschriften aan boord op te volgen.

We gaan nu sensibiliseren bij de leerlingen om digitaal aan de slag te blijven met de online agenda, die verder geïntegreerd wordt, maar ook meldingen die de leerling alert maakt voor taken en toetsen. We willen hier zeker ook de ouders bij betrekken.

De leerlingen worden de komende weken getest, zodat we snel kunnen ingrijpen als er achterstand opgelopen is voor bepaalde vakken. Wij zullen dan nog (bij)lessen op maat aanbieden.

Onze leerkrachten zijn een heel hecht team. Wij zijn steeds contact blijven houden via Smartschool Live, maar er werden ook regelmatig berichten tijdens de vakantie gestuurd. Het doet echt deugd om hier terug fysiek te kunnen staan!

LEERLINGEN ROAN EN EMILE

Hoe heb je kennis gemaakt met het maritiem onderwijs?
ROAN: Ik heb het Maritiem Instituut Mercator leren kennen via een flyer van de school. Mijn broer had die eens mee naar huis gekregen. De school trok mij onmiddellijk aan en ik ben dan eens langsgegaan op een opendeurdag. Ondertussen zit ik al drie jaar in het MIM. Achteraf bleek dat er ook een familielink was. Mijn opa zat bij de marine en mijn bompa, die helaas overleden is, werkte voor de Scheepvaartpolitie op de Schelde.

EMILE: Ik heb de school ook leren kennen via een flyer. Ik ben vorig jaar in het 2de middelbaar naar het Maritiem Instituut Mercator gekomen. Mijn stiefpapa werkt aan boord van het vissersvaartuig Z.548 Flamingo. Daardoor kende ik de sector al een beetje.

Waarom koos je voor deze richting?
EMILE: Ik wil later echt aan de slag in de visserij. Ik ga nu al vaak mee aan boord van de Z.548 Flamingo. Ik doe dan klusjes aan de wal, zoals schilderen en heel af en toe mag ik mee op zee. Het is echt mijn ding!

ROAN: Ik zie mezelf op een containerschip of een tanker. Het is toch chique om later te kunnen zeggen “Ik kan een schip besturen van meer dan 200 meter lang”. In mijn vrije tijd zie ik me ook wel werken op een superyacht in Monaco.

Is er iets veranderd aan de manier van les krijgen in tijden van corona?
ROAN: Er is echt wel wat veranderd. Van maart tot juni hebben we vooral online les gehad. We kregen ook demo filmpjes van de praktijkleerkrachten om bepaalde handelingen onder de knie te krijgen. De lessen worden nu wel ingehaald.

Heb je deze zomer wat leerstof herhaald?
EMILE: Ik was de hele zomer te vinden aan boord van de Z.548.
Als ik eens mee mocht gaan vissen, dan vertrok ik met de bemanning op zee om 6:30.

ROAN: Ik heb mijn eigen lessen niet herhaald, maar ik heb mijn papa wel ondervraagd! Mijn papa heeft al jaren een vaarbewijs en volgde deze zomer een bijscholing. Ik heb zijn cursus bekeken en geholpen met kaartlezen. Tijdens het avondmaal heb ik hem getest of hij zijn leerstof wel kende.