Storm Ciara: alle hens aan dek

Het was vrijdagmiddag, 7 februari, als afdeling Kust de procedure stormtij kust voor maandag 10 februari activeerde. Die maandag werd immers een waterstand van 5,60 meter TAW of meer verwacht door de combinatie van het stormweer en springtij (periode waarin het verschil tussen laagwater en hoogwater het grootst is. Het hoogwater is dan hoger dan gemiddeld, het laagwater lager dan gemiddeld).  Alle kustgemeenten, hulpdiensten en instanties die acties moeten ondernemen, ontvingen het bericht van stormtij kust. De havendammen in Oostende werden op zondagvoormiddag al afgesloten voor het publiek. In Nieuwpoort en Blankenberge werden de staketsels afgesloten en in Wenduine gingen de mobiele keringen dicht op maandagvoormiddag.

Impact op de scheepvaart

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA, de nautische samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer) besliste schepen van 290 meter en meer en schepen die veel wind vangen, zoals roll-on-roll-off, voorlopig niet meer door te laten. Die schepen moesten voor anker blijven liggen op zee of mochten de havens niet uitvaren. Voor de beloodsing van kleinere schepen werd de situatie op de voet gevolgd. Op zondag en ook de dagen erna werden de loodsposten af en toe gestaakt. Op dat moment werden wel Loodsen op Afstand (LOA) ingezet. Bij LOA zorgen loodsen vanuit de verkeerscentrale in Zeebrugge dat de schepen veilig binnen kunnen varen. Ook zijn verschillende loodsen meegevaren naar de volgende haven.

De veerdiensten van VLOOT aan de kust en in Antwerpen ondervonden hinder door de storm en de hoge waterstanden.

Vessel Traffic Systems (VTS) monitort en begeleidt de scheepvaart vanuit de verkeerscentrales. De verkeersleiders houden altijd, maar nog meer in geval van storm, de schepen in de gaten die voor anker liggen. Het Maritiem Reddings- en Coördinatie Centrum (MRCC) hield, zoals steeds, goed in de gaten wat er op zee gebeurde. Er werden geen noemenswaardige incidenten gemeld. Wel zijn er enkele schepen door hun anker gegaan, maar ook dat leidde niet tot hinder: die schepen driften dan gecontroleerd rond op zee.

Oceanografisch Meteorologisch Station (OMS)

De weersomstandigheden werden nauwgezet opgevolgd door de meteorologen van het Oceanografisch Meteorologisch Station (OMS) in Oostende. Je kan stellen dat zij het goede weer maken, al moeten ze dus soms ook stormweer aankondigen. Ze beschikken over real-time gegevens van het hele Meetnet Vlaamse Banken (een netwerk van meetpalen en boeien op zee, meteoparken aan wal en een computernetwerk in Oostende) en de daaraan gekoppelde meetnetten van de Nederlandse Rijkswaterstaat. Ze monitoren de golfhoogte, getij, windrichting, windkracht en de zichtbaarheid op zee. Vier keer per dag verspreiden zij berichten aan de professionele gebruikers van Vloot, Loodswezen, Scheepvaartbegeleiding, de havenbesturen en de beroepszeevaart.

Na de storm

Ciara liet, zoals verwacht, haar sporen na aan de kust. Op heel wat plaatsen zijn er opnieuw kliffen ontstaan door het hoog water en de kracht van de golven. De opgehoogde stranden hebben tijdens de storm de golfkracht goed opgevangen en vermeden dat er schade of wateroverlast ontstond ter hoogte van de zeedijk. Vanaf deze week zal afdeling Kust de kliffen breken om de veiligheid voor wandelaars op het strand te verzekeren.

Na de stormperiode zal de volledige kustlijn vanuit een vliegtuig opgemeten worden om een beeld te krijgen op de gevolgen van de storm op vlak van kustveiligheid. Waar mogelijk zal gerekend worden op het natuurlijk herstel van het strand door het terugbrengen van het zand vanuit diepere zones via de getijdenwerking. Op andere plaatsen zal een herstelsuppletie uitgevoerd worden.

Kliffen in Wenduine na storm CiaraIn Blankenberge zorgde Ciara dan weer voor verzanding van de havengeul. Bij laag water komt een deel van het zand boven het wateroppervlak te liggen. Voor scheepvaart die de haven binnen of buiten wil varen is het opletten geblazen. Bij hoog tij is er met de nodige voorzichtigheid doorgang mogelijk, bij laag tij is de haven ontoegankelijk. Van zodra het weer het toe laat zal de havengeul gebaggerd worden. Het wegwerken van het zand zal zo’n drie à vier weken duren. We werken zo snel mogelijk aan een veilige doorgang voor de scheepvaart. Het gebaggerde zand zal opgespoten en verspreid worden op het strand vóór centrum Blankenberge om daar de nodige bescherming te bieden tegen overstromingen vanuit zee.

Het MRCC verzorgt de officiële berichtgeving aan de scheepvaartsector. Een LED-bord op de kop van het staketsel maakt de ondiepte kenbaar aan de binnenkomende vaartuigen.

MDK werkt ondertussen ook aan een structurele oplossing voor het terugkerend probleem van de verzanding van de havengeul. Er komt een nieuwe strekdam ten westen van de havengeul. Die dam zal het zandtransport langs de kust beter tegenhouden en zo de verzanding van de haven sterk verminderen.

ZEE VAN NIEUWS: de digitale nieuwsbrief van MDK

Vanaf volgende week start MDK met een digitale maandelijkse nieuwsbrief. In ‘ZEE VAN NIEUWS’ brengen we u het laatste nieuws van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. Iedereen kan zich op deze nieuwsbrief inschrijven.

De maandelijkse nieuwsbrief vervangt de automatische dagelijkse mailing van onze blogberichten. Wie hiervoor ingeschreven is, ontvangt dus binnenkort ZEE VAN NIEUWS in plaats van de dagelijkse berichten.

Voorstelling: missie en visie

Een maand geleden maakte het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust haar vernieuwde missie en visie bekend.

Om onze geuite ambities kracht bij te zetten en zichtbaar te maken werden ook twee filmpjes opgenomen, waarin verschillende collega’s figureren.

Onze missie:

Als agentschap verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen,

  • garanderen we de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten
  • dragen we bij tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen
  • organiseren we de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.

Hoe we dat gaan waarmaken, staat in onze visie:

Door onze betrouwbare dienstverlening, innovatie, expertise en samenwerking worden we DE maritieme overheidspartner.

 

Nieuwe missie en visie MDK

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust kreeg 8 maanden geleden een nieuwe administrateur-generaal aan het roer. Bij haar aantreden zette ze heel wat in beweging voor het agentschap en haar personeelsleden.

Er komen immers heel wat uitdagingen op ons agentschap af: zo verandert de technologie razendsnel, willen we ons dienstverleningsaanbod verruimen en doet de klimaatopwarming ons nadenken over een nog performantere zeewering.

Opdat het voor iedereen duidelijk zou zijn waarvoor we staan, hebben we een nieuwe missie geformuleerd:

Als agentschap verantwoordelijk voor het kustgebied en de toegang tot de havens in Vlaanderen,

  • garanderen we de structurele en functionele veiligheid van het maritiem gebied en de optimale werking van de nautische keten
  • dragen we bij tot de economische ontwikkeling van het kustgebied en de havens in Vlaanderen
  • organiseren we de watergebonden mobiliteit van personen in Vlaanderen.

Hoe we dat gaan waarmaken, staat in onze visie:

Door onze betrouwbare dienstverlening, innovatie, expertise en samenwerking worden we DE maritieme overheidspartner.

Elk woord in deze missie en visie werd gewikt, gewogen en zorgvuldig gekozen. Ze komen uit de buik van onze organisatie.  Ze tonen ons streven naar kennis en expertise, naar optimalisatie van onze dienstverlening en naar ambitie in onze maatschappelijke impact.

Wij, het agentschap MDK met de administrateur-generaal en het directieteam voorop, samen met alle 1250 collega’s, delen vandaag deze toekomstvisie graag met u.

Uw maritieme overheidspartner.

MDK neemt deel aan de Vlaamse Havendag op zondag 17 september.

Affiche Vlaamse HavendagOp zondag 17 september zetten de havens van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge opnieuw hun deuren open.
In samenwerking met alle entiteiten van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid wordt de vijfde editie van de Vlaamse Havendag georganiseerd. Tijdens deze dag kunnen jong en oud een unieke blik werpen achter de schermen van de Vlaamse havens.

Waar toont MDK het beste van zichzelf?

Haven van Antwerpen: VLOOT, LOODSWEZEN en AFDELING KUST leiden je graag rond op het schip Sirius.

Haven van Oostende: AFDELING SCHEEPVAARTBEGELEIDING organiseert een rondleiding in de vuurtoren De Lange Nelle. Hiervoor dient u op voorhand in te schrijven via eva.descamps@mow.vlaanderen.be.
VLOOT en het VLIZ leiden je ook graag rond op het onderzoeksschip Simon Stevin.

Haven van Gent: VLOOT vaart met het multifunctioneel vaartuig de Zeeschelde richting Gent waar de bezoekers een rondleiding kunnen krijgen en uitleg kunnen vragen aan de aanwezige bemanning en specialisten.

Haven van Zeebrugge: de bemanning van VLOOT zal vanaf 10u30 reddingdemonstraties geven met het vaartuig de Orka.  Zij zijn ook aanwezig met een stand in het maritiem opleidingscentrum van de VDAB waar de bezoekers alle informatie kunnen bekomen over de lopende en toekomstige vacatures bij VLOOT.

Ook AREYOUWATERPROOF is aanwezig in de haven van Antwerpen, Zeebrugge en Oostende om iedereen kennis te laten maken met maritieme opleidingen ,beroepen en al onze partners.

Alle info vind je terug via www.vlaamsehavendag.be

Mogen we ook jou verwelkomen?

45.500 uitgaande facturen digitaal

Zohra El Baroudi (facturatie) en Sandra De Canck (directeur klanten)

Zohra El Baroudi (facturatie) en Sandra De Canck (directeur klanten)

Sinds 1 januari 2017 worden de jaarlijks 59.000 loodsbriefjes volledig digitaal verwerkt via de nieuwe LIS-app. De interne verwerking van deze gegevens gebeurt automatisch waardoor het facturatieproces sneller verloopt.

Een logisch vervolg was om de facturen ook digitaal te versturen naar de klanten. In maart 2017 zette het Vlaams LOODSWEZEN dan ook de stap naar een volledig digitale afhandeling van de facturen.

Dit betekent enerzijds een efficiëntiewinst maar anderzijds een belangrijke papier- en kostenbesparing . We danken alle klanten om deze stap voor ons mogelijk te maken.

Leiding van LOODSWEZEN dab en VLOOT dab

Vanaf 1 april 2016 wordt Yves Goossens aangesteld als algemeen directeur van LOODSWEZEN dab.

Etienne Van Aerschot, die de leiding het voorbije jaar ad interim waarnam, zal als nautisch dienstchef de verantwoordelijkheid opnemen voor de kust- en kanaalloodsen (Gent – Zeebrugge).

Eric Poirier blijft als overkoepelend operations manager de volledige operationele werking aansturen.

Herman Van Driessche zal als directeur nautische zaken worden toegevoegd aan LOODSWEZEN dab.

Yves Goossens en Herman Van Driessche worden bij de VLOOT dab vervangen door respectievelijk de heren Johan Onraedt en Frank Aerssens.

Samen voor Syrië: varen met de ORKA op zaterdag 21/11, 5/12 en 19/12?

reddingsvaartuig ORKA

reddingsvaartuig ORKA

Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust organiseert samen met andere Vlaamse collega’s een actie om geld in te zamelen voor het Rode Kruis ten voordele van de vele duizenden oorlogsslachtoffers (Syrië).

Je kan meevaren met het reddingsvaartuig ORKA en met een gids de kunstwerken van Roger Raveel bekijken. De ORKA is het nieuwste reddingsvaartuig van VLOOT. De boot ligt aangemeerd ter hoogte van het geklasseerde gebouw waarin de muurschilderingen van Roger Raveel een bijzondere plaats gevonden hebben.

Alle praktische info vind je terug via de website van dertien.