LNG bunkeren op de Westerschelde

Primeur

Bunkeren betekent brandstof leveren aan vaartuigen. Dit gebeurt doorgaans in de zeehavens. In de scheepvaart is een overgang bezig naar schonere brandstoffen. Tot een paar jaar geleden werd er alleen met fossiele brandstoffen gevaren. Sinds een aantal jaren is Liquefied Natural Gas (LNG) ook beschikbaar voor zeeschepen.

In het gebied van het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) loopt nu een proefproject om LNG te bunkeren op ankerplaatsen op de Westerschelde. Dus op de rivier in plaats van in de haven, en dat is een primeur.

Omdat er geen ervaring is met LNG-bunkeren op stroom levert de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) een vergunning voor één jaar af. Na evaluatie van deze proef kan al dan niet doorgegaan worden met LNG bunkeren op de rivier.

Titan LNG heeft de aanvraag gedaan en de GNA heeft samen met de Veiligheidsregio Zeeland een advies opgesteld. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart heeft dit advies goedgekeurd. Ook de gemeente Borssele is op de hoogte gebracht.

“We zijn klaar voor het LNG bunkeren op de rivier. Dit heeft voor het eerst succesvol plaatsgevonden op 30 december,” zegt Eric Adan van de GNA, “Het gebruik van LNG zorgt ervoor dat er geen uitstoot van zwaveloxiden (SOx ) is. Ook is er een grote vermindering van andere schadelijke stoffen, zoals stikstofoxiden (NOx). De vraag naar LNG-bunkering kwam van de markt. Tot nog toe ging het daar enkel om bunkeren van  fossiele brandstoffen vooraleer schepen hun reis vervolgen.”

bunkeren van LNG op de Westerschelde op 30/12/2020

Bijzondere voorwaarden

Bunkeren kan enkel op de ankerplaatsen ‘Charlie’ en ‘Delta’ van de Everingen onder de volgende voorwaarden:

  • Windkracht: max 6 bft;
  • Golfhoogte: max 1,2 m;
  • Het bunkerschip moet afgemeerd zijn met voldoende trossen en springen;
  • Veiligheidszone van 75 m rondom het bunkerschip en zeeschip waarbinnen geen ander scheepvaartverkeer plaatsvindt;
  • Zone van 150 m rondom het bunkerschip en zeeschip waarin alle verkeer voorzichtig moet passeren.

Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer is een verdragsrechtelijke samenwerking tussen de Vlaamse en de Nederlandse overheid en staat in voor veilig en vlot scheepvaartverkeer in het Scheldegebied.
Meer info: www.vts-scheldt.net

Onderzoeksdijk op het strand van Raversijde

Wie in de komende weken op het strand van Raversijde gaat wandelen, zal misschien wat raar opkijken. In januari start het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) er met de bouw van een kunstmatige dijk. De dijk van 20 op 20 meter komt op het strand tussen laag- en hoogwater. Zeven jaar lang zullen verschillende partijen onderzoek voeren naar de golfslag en -kracht op de dijk. Het uiteindelijke doel: meer inzicht krijgen in de impact van stormen op onze infrastructuren om onze kustbescherming nog efficiënter te maken.

Op het strand ter hoogte van Domein Raversijde, tussen laag- en hoogwater zal dit voorjaar een kunstmatige dijk verrijzen. Het gaat om innovatief onderzoek dat voortvloeit uit het Crest-project (Climate Resilient Coast).  Om meer inzicht te krijgen op de impact van stormen op onze infrastructuren zoals dijken, is de voorspelling van golfslag tijdens stormen een noodzaak. De inzichten moeten leiden tot een nog efficiëntere kustbescherming in de toekomst.

Dijk op het strand

Het lijkt vreemd om een dijk op het strand te plaatsen. Toch is de locatie voor de onderzoeksdijk niet zomaar gekozen. Enkel bij extreem zwaar stormweer slaan de golven over de bestaande zeedijk. Om op korte termijn de impact van de golven op de zeedijk te kennen, bouwen we de testdijk op het strand. De zone vóór Domein Raversijde heeft bijna geen droog strand. De Universiteit Gent en het Waterbouwkundig Laboratorium zullen zeven jaar lang de golfslag en -kracht monitoren.  We verwachten dat er tijdens  het onderzoek zo’n veertig relevante stormen op de testdijk zullen inbeuken. Het dijklichaam zal ongeveer 20 meter op 20 meter zijn. We bouwen de dijk uit gewapend beton op in een bouwkuip van damplanken en buispalen. Dat is nodig om in het droge te kunnen werken. In het dijklichaam zullen we een aantal typerende dwarsdoorsnedes simuleren.  Sensoren in de dijk zullen de golfoverslag en -kracht opmeten. Daarnaast zal een golfmeetboei in dieper water de opkomende golfcondities opmeten. Drie meetpalen in het intergetijdengebied, de zone die boven water blijft bij laagwater en onder water komt bij hoogwater, zullen tot slot de golftransformaties tot aan de testdijk opmeten. Alle data komt binnen in een labokeet op de zeedijk.

Samenwerken werkt

Dit innovatieve onderzoeksproject is een samenwerking tussen verschillende partijen. MDK staat in voor de bouw van de dijk en de meetapparatuur. De Universiteit Gent en het Waterbouwkundig Laboratorium zullen aan de slag gaan met de verzamelde gegevens.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters benadrukt hoe belangrijk dergelijk innovatief onderzoek is voor onze kustbescherming: “Gelet op de zeespiegelstijging en de grote gevolgen voor onze kustlijn is dit een meer dan noodzakelijk onderzoek. Door meer inzicht te krijgen op de processen van golfoverslag en golfkracht, zal het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust in de toekomst de kustveiligheid met nog grotere efficiëntie kunnen opzetten.”

3D constructie van de dijk
Opstart van de werken op 05/01/2021

Beste wensen

Onze beste wensen voor het nieuwe jaar! We wensen jou een mooi, succesvol en bovenal gezond 2021.
De werking van de nautische keten garanderen, instaan voor jouw kustveiligheid, personenmobiliteit over water in Vlaanderen verzorgen? Ook dit jaar staan we, samen, voor jou klaar!

Bedankt collega’s!

De scheepvaart staat niet stil, ook niet tijdens deze feestdagen. Bedankt aan al onze collega’s die ook tijdens deze periode, iedere dag (en nacht), op of naast het water, het beste van zichzelf geven!

Een kleine blik achter de schermen:

Beste wensen vanwege alle MDK-collega’s! ✨

Het Single Window for Inland Navigation vanaf 4 januari 2021 live

Afgelopen zomer hebben we het luid en breed aangekondigd: het Single Window for Inland Navigation komt eraan! Intussen is dit nieuwe platform door verschillende softwareleveranciers en binnenvaartondernemers uitvoerig getest en maken we ons op voor een officiële productiegang op 4 januari 2021.

Als je als binnenvaartondernemer al digitaal meldt, vraagt de overgang naar het Single Window for Inland Navigation weinig moeite. Het enige wat je moet doen is je gegevens correct invullen en steeds minstens twee routepunten ingeven. Zo zullen alle havens en vaarwegautoriteiten op je route meteen ingelicht worden van je komst en kunnen zij hun interne werking afstemmen. Meld je nog niet digitaal? Dan is het aangeraden om meldsoftware aan boord te halen.

Minder administratie Minder administratie dankzij het Single Window for Inland Navigation

Minder administratie dankzij het Single Window for Inland Navigation

Vanaf 4 januari 2021 hoef je als binnenvaartondernemer je reis-, lading- en scheepsgegevens niet meer via VHF of aan een loket te melden. Vanaf dan meld je de gegevens één keer, digitaal (via meldsoftware). Dit zorgt voor een efficiëntere afhandeling van je administratie en een vlotte en juiste facturatie.

Meer weten over SWINg? Surf naar www.swing-platform.be

Ra…ra…radar

De locatie waar een schip zich bevindt, is geen giswerk. Deze wordt nauwkeurig bepaald door onder andere radartechnologie.  De scheepvaart op zee strekt zich uit over een groter gebied dan we met het blote oog kunnen waarnemen.  Daarom wordt gebruik gemaakt van verschillende vernuftige technologie, zoals: radar, Automatisch Identificatie Systeem (AIS) en Informatie Verwerkend Systeem (IVS) om de locatie, verplaatsing en snelheid van schepen in kaart te brengen.  

Vijf bemande verkeerscentrales en een vijftigtal onbemande radarposten van de Schelderadarketen (SRK) brengen de scheepvaart in het Scheldegebied in beeld. Op elke verkeerscentrale ontvangen en bewerken de verkeersleiders radargegevens, zodat ze een verkeersbeeld kunnen opbouwen.  

Hoe werkt een radar in de scheepvaart? 

Er zijn radars aan wal en scheepsradars. Een scheepsradar is veel kleiner dan een radarinstallatie aan wal. Maar beiden functioneren op dezelfde manier. 

De radar zendt via een ronddraaiende radarantenne hoogfrequente energie in verschillende zendimpulsen uit naar een schip. De radar ontvangt dan de echosignalen van de uitgezonden frequentie in de tijd tussen de zendimpulsen.  

Er wordt dus korte tijd een signaal uitgezonden (schakelaar in zend-stand) en vervolgens het echosignaal ontvangen (schakelaar in ontvang-stand), zo gaat dit proces onverminderd door. 

De hoogfrequente energie wordt opgewekt door een krachtige zender en weer ontvangen door een zeer gevoelige ontvanger. Dit is nodig omdat de uitgezonden energie weerstand ondervindt door de atmosfeer (demping) in functie van de afstand die het moet afleggen tot het te detecteren object. 

Logisch dus dat de echo van een schip dichter bij de radar, ook een sterkere intensiteit zal kennen dan de echo van een schip verder van de radar.  

Een zeer gevoelige ontvanger zet de hoogfrequente echosignalen om in een videosignaal en scheidt de gewenste echosignalen van ongewenste ruis (of interferentiesignalen) die onderweg wordt opgepikt.  

Het radarscherm geeft de video-impulsen weer die door de ontvangen echosignalen worden gegenereerd. 

verkeerscentrale Zandvliet

Maakt een loods er ook gebruik van aan boord?  

Loodsen gaan aan boord van een schip met eigen draagbaar scherm waarop hij of zij de actuele radarinformatie kan zien. Zij maken hiervoor gebruik van “Qastor”. Het gaat dus om een “mobiel radarscherm” dat gevoed wordt door zeer nauwkeurige gegevens uit de Schelderadarketen.  

Aanloop Boudewijnsluis op de radar

 Wat is het grote voordeel van radar ten opzichte van beelden met het blote oog of een camera? 

Een radar zal ongeacht de weersomstandigheden, dag of nacht, schepen blijven detecteren. 

Camera’s zullen bij slecht weer zoals (veel) regen of mist gezichtsvermogen verliezen. Ook de kwaliteit van camerabeelden kan beïnvloed worden naarmate er minder licht is. 

Zeegerichte radars detecteren schepen tot op zo’n 60 tot 70 km afstand van de kust. Vanzelfsprekend dragen radarbeelden op deze manier sterk bij tot een veilige en vlotte scheepvaart.

Radartoren in Oostende

DeWaterbus: dienstverlening verzekerd voor alle pendelaars

De Vlaamse Regering besliste vandaag over de overdracht van DeWaterbus. Op 1 januari 2021 zal Port of Antwerp de uitbating officieel overdragen aan het Vlaams agentschap MDK.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld): “Voor de gebruikers van DeWaterbus verandert er niets. DeWaterbus toont aan dat personenmobiliteit over water in stijgende lijn zit. Met de grote werken in en om Antwerpen in de komende jaren, moet DeWaterbus mee de modal shift ondersteunen en past zij perfect binnen het plaatje van de minder-hinder-maatregelen.”

Continuïteit van de dienstverlening en het gemak voor de gebruikers is prioriteit

Op 1 januari 2021 zal DeWaterbus in Antwerpen bij MDK ondergebracht worden. De dienstregeling, de dienstverlening door Aqualiner B.V. en communicatiekanalen blijven ongewijzigd.
“Samen met Port of Antwerp en de onderaannemer Aqualiner B.V. wordt achter de schermen alles in het werk gesteld om de overdracht vlot te laten verlopen. Voor de gebruikers verandert er niets aan hun geliefde Waterbus”, bevestigt Anne-Sophie Moerman, woordvoerder van het agentschap.

Antwerps schepen voor haven Annick De Ridder zegt hierover: “In het woon-werkverkeer heeft DeWaterbus echt zijn plaats gevonden, we zijn blij dat dit succesverhaal nu wordt verder gezet bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Zo blijft de toekomst ervan voor de vele gebruikers verzekerd.”

Uitvoering regeerakkoord

Eerder besliste de Vlaamse Regering al dat alle personenmobiliteit over water in Vlaanderen onder de bevoegdheid van het agentschap MDK zou vallen.  Met de overdracht van DeWaterbus naar het agentschap wordt uitvoering gegeven aan dit besluit.  Ook de veerdiensten in Vlaanderen komen op termijn allemaal onder de vleugels van MDK.  Alleen de veerdiensten op de Maas blijven in handen van De Vlaamse Waterweg , wegens een eerder gesloten overeenkomst met Nederland.

Meer info over de dienstregeling: https://www.dewaterbus.be/nl/schelde

Hoe Brihang onze meetpaal veroverde

Het is begin 2020 als Brihang ons team Vlaamse Hydrografie contacteert met een eerder ongewone vraag. Of hij op de meetpaal die voor de kust van Knokke staat, een videoclip mag opnemen. Daar moeten we toch even over nadenken, samen met onze aannemers GEOxyz en Fabricom. De meetpalen zijn niet toegankelijk voor het publiek en een uitgebreide veiligheidsopleiding is normaal nodig om deze te betreden. Een veiligheidsopleiding? Geen enkel probleem voor Brihang. Hij trok met plezier naar het opleidingscentrum van de VDAB en leerde er paalklimmen op zee. Daarna is het enkel nog wachten op de perfecte weersomstandigheden en de mooiste zonsondergang van het jaar. Begin november stond er regulier onderhoud van meetpaal 2 op het programma en ging Brihang met ons mee aan boord. Het resultaat is deze mooie videoclip. Toegegeven, we zijn niet helemaal onpartijdig, maar volgens sommigen de beste videoclip van het jaar ;).

Bovendien is het een leuke manier om iedereen kennis te laten maken met onze unieke meetinstallaties voor onze kust.

Maar wist Brihang wat de functie van de meetpaal was vóór hij bij ons team Vlaamse Hydrografie terecht kwam? Wij zochten het uit.

“Ik zie die meetpaal al mijn hele leven staan voor de kust van Knokke,” zo vertelt hij. “Ik heb me altijd al afgevraagd wat het was of waar het voor diende. Ik dacht wel dat het iets te maken had met metingen voor het weer. In Knokke gaat ook de legende dat redders naar die paal zwemmen en er dan afspringen. Maar ik weet niet of dat klopt. Toen we een locatie zochten voor opnames van de clip voor Ver Weg dacht ik dat het wel tof zou zijn om daarop te staan. Na wat opzoekwerk kwamen we bij jullie terecht.”

Hoe verliepen de opnames van de clip?

Ik volgde vooraf een opleiding bij de VDAB om met alle beschermingsmiddelen te leren klimmen in een paal op zee. Op de dag zelf had ik toch wat schrik, maar iedereen aan boord heeft me goed geholpen. Uiteindelijk was het minder beangstigend dan gedacht. Ik heb gelukkig ook geen last van hoogtevrees. Eens boven, kwam ik in een soort controlekamer. Daar mocht dan het harnas uit. Dan kon ik van boven op de paal gaan staan, die is goed omringd met een balustrade. Nadat de technici het onderhoud hadden gedaan zijn zij terug aan boord van het schip gegaan en is het schip weggevaren. Ik dacht even dat ik daar helemaal alleen was maar er bleek gelukkig toch nog iemand in de controlekamer te zitten. De clip is opgenomen met een drone die vanuit het appartement op de zeedijk bestuurd werd. We filmden in één beweging. We hebben lang moeten wachten op het perfecte weer, maar het resultaat is helemaal hoe ik het in mijn hoofd had.

De meetpaal 2 waarop Brihang zijn clip opnam maakt deel uit van het Meetnet Vlaamse Banken. Wat dat precies is leggen we hieronder graag uit.

Het Meetnet Vlaamse Banken: wat is dat?

Het Meetnet Vlaamse Banken, dat zijn:

  • 6 meetpalen
  • 16 golfmeetboeien
  • 5 getijdestations
  • 3 meteoparken
  • 4 windmeetlocaties aan de kust
  • 3 stroommeetlocaties in de havens

De meetpalen en boeien op zee zijn uitgerust met geavanceerde sensoren en meettoestellen. Die verzamelen belangrijke gegevens zoals windsnelheid en -richting, zichtbaarheid, temperatuur, getij, golfhoogte en golfrichting. De getijstations, meteoparken en meetlocaties langs de kust meten daar de wind, getij en stroming en verschillende andere meteoparameters.

Alle data van het meetnet komen via een computernetwerk in het datacenter in Oostende terecht. Van daaruit wordt het verdeeld naar de verschillende gebruikers. “Het datacenter verwerkt vierentwintig uur per dag en zeven dagen op zeven alle ingewonnen informatie,” licht projectleider Johan Vercruysse toe. “Zeevarenden hebben zo onmiddellijk toegang tot de actuele informatie om hun activiteit veilig te laten verlopen.

Wist je dat? Het Meetnet is genoemd naar de groep onregelmatige zandbanken die zich voor de westelijke helft van de Vlaamse kust bevinden en de scheepvaart in dat gebied sterk bemoeilijken.

Het Meetnet Vlaamse Banken: voor wie?

De gegevens uit het Meetnet Vlaamse Banken zijn nuttig voor iedereen die werken of onderzoek uitvoert op zee of langs de kust. MDK gebruikt de data vooral bij studies voor de infrastructuurprojecten  langs de kust. Maar ook de meteorologen die dagelijks het kustweerbericht  maken, gebruiken input van het Meetnet.

Daarnaast is er ook een uitwisseling van data met internationale meetnetten, onderzoeksinstellingen, universiteiten,…

Het Meetnet Vlaamse Banken: hoe werkt het?

Golfmeetboeien verzamelen, zoals het woord het zegt, gegevens over de golven. We gebruiken in het Meetnet directionele en niet-directionele golfmeetboeien. Een directionele boei meet naast de golfhoogte ook nog de golfrichting. De data van de boeien komt via radiosignalen en ontvangstapparatuur in Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge uiteindelijk in het datacenter in Oostende terecht.  Onze MDK-collega’s van Vloot zorgen voor gespecialiseerde vaartuigen en bemanning om de boeien met de nodige bebakening uit te leggen, te vervangen en terug binnen te halen. Het effectieve onderhoud van de boeien gebeurt aan de wal door RHB Belgium, in opdracht van het team Vlaamse Hydrografie.

Onderhoud van een golfmeetboei

Het onderhoud van de meetpalen gebeurt door een aannemer, Fabricom. Op basis van de vereisten gesteld door de Vlaamse Hydrografie staan zij in voor routine onderhoud en herstellingen van de meettoestellen en het onderhoud van de meetpalen zelf. Belangrijk bij het plannen van onderhoud van de meetpalen is dat de overstap van het vaartuig naar de ladder aan de meetpaal veilig kan gebeuren.

Onderhoud van een meetpaal

Het Meetnet Vlaamse Banken: een korte geschiedenis

De opbouw van het Meetnet Vlaamse Banken startte in 1976, voor de uitbouw van de haven in Zeebrugge. Bij de uitvoering van de waterbouwkundige werken moest men beschikken over de hydrometeotoestand van het ogenblik en over verwachtingen voor de komende dagen. Daarvoor werden dagelijks mariene meteoberichten opgemaakt.

In 1984 bouwde men in zee vijf vaste meetpalen langs de vaargeulen naar Zeebrugge en de Westerschelde. In 1993 is op de Westhinderbank een platform geïnstalleerd, ter vervanging van het bemande lichtschip dat op deze locatie lag. Het meetboeiennet, het meteopark en het netwerk van meetpalen werden op elkaar afgestemd en in het meetsysteem opgenomen. Het systeem kreeg de naam Meetnet Vlaamse Banken.

Meer info: www.meetnetvlaamsebanken.be

Ontwerp nieuwe zeedijk Westende bekroond

Het project van de metamorfose van de Westendse zeedijk, #Mk Promenade, sleepte deze week twee ‘Blue Innovation Awards’ in de wacht. Deze erkenning van De Blauwe Cluster vzw beloont de grote impact van dit opmerkelijke openbare project op de zogenaamde ‘blauwe economie’ waarbij duurzaamheid en innovatie absolute prioriteit krijgen. Dankzij #mkpromenade ontpopt de zeedijk van Westende zich tot een groene, duurzame en prachtige wandelpromenade met ruimte voor recreatie en betere kustbescherming. De eigenlijke werken gaan hopelijk nog in het voorjaar 2021 van start. 

Het project voor de nieuwe zeedijk in Westende is een samenwerking tussen verschillende stakeholders: gemeente Middelkerke, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en ontwerppartner MOP Urban Design. De jury van de Blue Captain Award was dan ook lovend over deze intense samenwerking.  

Het project is een mooi voorbeeld van hoe functionaliteit en beleving hand in hand kunnen gaan én dat op een duurzame manier. 

“Voor ons agentschap is de bescherming tegen stormvloeden prioritair,” vertelt projectingenieur Niels Vanmassenhove. “Net als op andere plaatsen langs de kust werken we hier samen met de gemeente om er ook een esthetisch mooi geheel van te maken. De zeedijk krijgt meer zon, meer groen en meer beleving en Westende zal optimaal beschermd zijn tegen stormvloeden. Het innovatieve karakter zit in de aanleg van de grasdijk als duin-voor-dijk, die net zoals een stormmuur de kustzone beschermt tegen overstromingen maar een duidelijke esthetische meerwaarde biedt.”

Naast de Blue Captain Award won het project ook de Inspirational Blue Wave-award of publieksprijs. Dat betekent dat dit project vooruitstrevend is door zijn innovatieve karakter en beantwoordt aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Dat is ook een beloning voor het communicatietraject dat het gemeentebestuur samen met de verschillende partners de afgelopen twee jaar doorliep. 

De omgevingsvergunning voor het project wordt nog dit jaar verwacht. De aanbestedingen zijn bijna afgerond. De werken zullen wellicht in het voorjaar van 2021 kunnen starten. 

MDK zorgt voor extra veer tijdens gesloten Meulestedebrug

Zaterdag 24 oktober 2020 werd De Vlaamse Waterweg geconfronteerd met ernstige schade aan de Meulestedebrug door een aanvaring van een binnenschip. De Meulestedebrug zal voor langere tijd afgesloten zijn voor het wegverkeer. Deze brug is een belangrijke schakel tussen de oostelijke en westelijke zijde van het kanaal Gent-Terneuzen en speelt daardoor een cruciale rol in de mobiliteit in en rond North Sea Port, regio Gent. In tussentijd neemt De Vlaamse Waterweg in nauw overleg met stad Gent, North Sea Port, Voka en ons agentschap enkele minder-hinder maatregelen om de impact op het wegverkeer zo beperkt mogelijk te houden.

De veerdiensten in Langerbrugge en Terdonk zijn beiden een alternatief voor alle wegverkeer.

We voorzien vanaf 30 oktober een verhoging van de capaciteit van het veer in Langerbrugge. Deze veerdienst wordt op weekdagen verdubbeld tussen 7 en 19 uur om de wachttijden te beperken. De veerdienst in Terdonk, enkele kilometer verder als alternatief voor Langerbrugge, vaart volgens de normale dienstregeling.

Wanneer?
Vanaf 30 oktober 2020.

Dienstregeling?

De Vlaamse Waterweg installeert een tijdelijke voetgangersbrug

De tijdelijke vaste voetgangersbrug, die recent nog gebruikt werd tijdens de herstellingswerken in april, wordt opnieuw geïnstalleerd en zal vanaf vrijdag 30 oktober in gebruik genomen worden. Deze tijdelijke brug ligt vlak naast de Meulestedebrug en biedt fietsers en voetgangers de mogelijkheid om via trappentorens met fietsgoten het kanaal over te steken.

De “Taskforce Nautische Keten” kwam opnieuw samen om met gezamenlijke acties de Nautische Keten te ondersteunen.

Minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters gaf het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) in maart de opdracht om een Taskforce Nautische Keten bij elkaar te roepen om te waken over de werking van de volledige nautische keten tijdens deze bijzonder uitdagende periode. Naar aanleiding van de alarmerende cijfers en aangepaste teststrategie in België, kwam de taskforce op 28 oktober opnieuw samen. In de taskforce zitten alle vertegenwoordigers van de ketenpartners rond de digitale tafel om gezamenlijk en gelijkvormig de aanpak van de uitdagingen binnen de nautische keten en het havenlandschap vorm te geven.  De continuïteit van de dienstverlening, veiligheid op de werkvloer en een gezamenlijke aanpak voor testing werden besproken.

De nautische keten blijft op vandaag 100% operationeel

De operationele beschikbaarheid en vooruitzichten tonen dat de nautische keten op vandaag 100% operationeel blijft. Het overleg beoogde ook gezamenlijke standpunten en acties te bepalen om zo goed en lang mogelijk operationeel te kunnen blijven. Alert blijven is een must om snel te kunnen blijven schakelen.

Er werd benadrukt dan een goede samenwerking met Nederland van groot belang is om essentiële beroepen over de landsgrenzen heen aan de slag te kunnen houden.

De algemene veiligheid van collega’s op de werkvloer en de continuïteit van de dienstverlening werden besproken.

“Samen zetten we alles in het werk om het scheepvaartverkeer van en naar alle havens in Vlaanderen tijden van het Corona-virus vlot en veilig te kunnen laten verlopen.  De impact van COVID-19 is overal voelbaar ook op de werkvloeren van de ketenpartners. De keten vraagt meer dan ooit om een gezamenlijke aanpak en set van ondersteunende maatregelen om deze kritische sector operationeel te houden” , verduidelijkt bevoegd minister Lydia Peeters.

Een gemeenschappelijke teststrategie in opmaak

De taskforce benadrukt dat de sector een essentiële dienstverlening is. De taskforce wenst de komende periode in te zetten op een gedegen sneltestbeleid voor de kritische functies in de keten. Het aantal strikt essentiële functies wil men opgelijst zien zodat een verdeling van de beschikbare testen billijk kan gebeuren met de andere kritische sectoren zoals de zorgsector.

Met een degelijk testbeleid mét correcte melding van het gebruik van sneltesten, wil de sector ook de centrale contacttracing ondersteunen.

Verder blijven de deelnemers hameren op strikte toepassing van de basismaatregelen: afstand houden, handhygiëne en, in situaties die dit vereisen, een mondmasker dragen

Samenstelling Taskforce

De grens- en sectoroverschrijdende taskforce is aangestuurd door Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, en bundelt de verschillende ketenpartners die nodig zijn om een schip van op volle zee veilig tot aan de kade in een haven te krijgen.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) werkt hiervoor samen met De Vlaamse Waterweg, afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Rijkswaterstaat (NL). Ook Port of Antwerp, North Sea Port, Port of Zeebrugge en Port of Oostende, maar ook Port of Brussels, het Nederlands Loodswezen, de verenigingen van havenloodsen en sleepbedrijven zitten mee rond de tafel. Ook voorzitter van het Interfederaal Comité Testing and Tracing, Karine Moykens sloot aan bij de vergadering.


En nu

De leden van de taskforce installeren een early alert-systeem om elkaar snel te kunnen informeren bij uitdagingen of eventuele impact op de continuïteit. Zo kan er snel geschakeld worden en, indien nodig, een nieuw overleg samengeroepen worden. De taskforce blijft ad hoc samenkomen om de uitdagingen binnen de nautische keten samen aan te pakken.