Minister Peeters bezoekt suppletiewerken in Bredene

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bracht vandaag een bezoek aan de suppletiewerken in Bredene. Die lopen stilaan op hun einde en het strand zal op 15 juli volledig toegankelijk zijn voor strandgangers. De werken zijn noodzakelijk om Bredene te beschermen tegen overstromingen vanuit zee. In totaal zal zo’n 313.000m³ zand op het strand van Bredene aangevoerd zijn.

Op het strand van Bredene verschijnen na elke zware winterstorm wel kliffen. Ook dit jaar, na onder andere storm Ciara, was dat het geval. De duinvoet was sterk aangetast. Er was geen acuut gevaar voor overstroming maar een verzwakte duinvoet is wel nadelig voor het behoud van een gezond kustfundament. Samen met de gemeente besliste het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) daarom om nog voor de zomervakantie extra zand aan te brengen aan de duinvoet. De herstelstelsuppletie, die op zijn einde loopt, moet zorgen voor het behoud van een gezond kustfundament en de zeewerende functie van de duinen blijven garanderen.

“Via de nodige investeringen blijven we inzetten op een aangename strandomgeving, economische activiteiten en kustveiligheid,” zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Op korte termijn zetten we in op het Masterplan Kustveiligheid waarmee we de  basisbescherming van onze kustlijn verzekeren. Op lange termijn houden we rekening met grotere zeespiegelstijgingen en het garanderen van kustbescherming na 2050. Om hierop een antwoord te bieden loopt het Complex Project Kustvisie. Dit project zal ons, na uitgebreid onderzoek en ruime inspraak van de burger, leiden naar de beste toekomstige kustlijn.”

Masterplan Kustveiligheid:

Het agentschap MDK voert met het Masterplan Kustveiligheid al bijna tien jaar maatregelen uit om onze kustlijn te beschermen tegen een 1000-jarige stormvloed. Bij de uitvoering van de maatregelen gaat MDK uit van het principe “zacht waar het kan, hard waar het moet”. Dat betekent dat we waar het aangewezen is, extra zand aanbrengen op het strand (strandsuppletie) om een hoger en breder strand te creëren. Stormgolven verliezen hierop hun kracht en energie vóór ze schade kunnen toebrengen aan de dijken of de bebouwing. Hoewel er na elke winterstorm hier en daar kliffen ontstaan op het strand toonde onderzoek ook aan dat na een storm het strand deels spontaan herstelt in de daaropvolgende maanden.

De focus van het agentschap MDK ligt steeds op kustbescherming. Toch zoekt MDK steeds naar een evenwicht tussen alle verschillende functies van onze kust: natuur, recreatie, economie. Het is de kunst om die allemaal op mekaar af te stemmen. Het is een constante evenwichtsoefening waar het agentschap niet licht over gaat. Over het belang van het Masterplan Kustveiligheid lanceerde het agentschap eerder deze week dit animatiefilmpje.

De liefde voor de zee: van vader op zoon

Vader Bart en zoon Tim Deckmyn werken allebei bij Vloot. Bart is al vier jaar matroos op de Zeeleeuw, de douaneboot in Oostende. Tim is sinds anderhalf jaar aan de slag als losse matroos en komt zo op veel verschillende vaartuigen terecht. Naar aanleiding van Vaderdag hadden we een kort gesprek met hen.

Vinden jullie het fijn om voor hetzelfde bedrijf te werken?

Tim: Meestal heel leuk. Het gebeurt wel eens dat collega’s denken dat ze mij kennen omdat ze mijn papa al kennen, maar we zijn natuurlijk twee verschillende personen. We lijken wel sterk op elkaar, alleen in een ander formaat (lacht). Als we met de collega’s onder elkaar zijn, ook met mijn papa, dan is dat plezant.

Bart: Het is leuk dat hij dezelfde aantrekkingskracht voelt voor de zee. We komen uit een vissersfamilie. Ik heb destijds ook visserijschool gevolgd en het is fijn dat mijn oudste dezelfde richting uitgaat. Hij is nog jong, dus er kan veel veranderen, maar hij ziet er toch gelukkig uit.

Zien jullie elkaar soms op het werk?

Bart: Zelden. Tim heeft mij wel al eens vervangen aan boord van de Zeeleeuw als ik met vakantie was.

Bart, denk je dat jij Tim geïnspireerd hebt om deze job te doen?

Bart: Dat weet ik eigenlijk niet, dat zou je aan hem moeten vragen. Ik denk wel dat hij opkijkt naar mij, maar dat is omgekeerd ook zo.

Tim: Misschien wel. De Marine, de visserij, het zit in mijn bloed. Mijn achtergrond zal er dus zeker iets mee te maken hebben.

Jullie werken nu allebei als matroos. Wat deden jullie hiervoor?

Tim: Hiervoor heb ik eerst vier jaar bij de Marine gewerkt en twee jaar bij het VLIZ als technisch medewerker.

Bart: Ik ben altijd bedrijfsleider geweest. Ik was manager van Kinepolis Oostende en daarvoor van Gamma en Brico Centers.

Vanwaar die ommezwaai in jouw carrière, Bart?

Bart: Ik hou van de zee. Ik ben een fervent wind- en kitesurfer. In het verleden heb ik ook nog bij de toenmalige Regie voor Maritiem Transport, of beter gekend als de RMT, gewerkt. Ik ben daarna de commerciële weg ingeslagen, maar ik miste de zee. Mijn vorige jobs waren enorm stresserend en emotioneel zeer belastend. Ik verlangde naar de rust die ze zee en het water me geven. Vorig jaar ben ik mijn mama verloren en dat heeft bij mij definitief de knop omgedraaid. Nu ik terug aan boord ben, voel ik me thuis.


Werken in een omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn

Op zondag 17 mei is het de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Een hele week lang hijsen we aan verschillende werkplekken van de Vlaamse overheid een regenboogvlag. Zo is zichtbaar dat we verdraagzaamheid en een inclusieve werkcultuur hoog in het vaandel dragen.

Ook ons agentschap hangt op verschillende locaties, net als in vele steden en gemeenten, regenboogvlaggen uit als steun voor deze actie. Dit jaar zijn er wat minder mensen aanwezig op de administratieve werkvloeren, maar wappert de vlag nog steeds op verschillende werkposten. Ook de actieve veerboten zijn varen uit met een regenboogvlag.

Veerdienst Bazel-Hemiksem
Oostende
Oostende
Schelde Coördinatiecentrum (SCC) – Vlissingen
Veerdienst Terdonk

Veilig onderweg: mondmaskers verplicht op de veerdiensten

De Nationale Veiligheidsraad voorziet een graduele overgang met versoepelde en aangepaste maatregelen om het coronavirus de baas te blijven. Vanaf 4 mei worden mondmaskers aangeraden tot zelfs verplicht op plaatsen waar veel mensen samenkomen en op plekken waar de social distancing moeilijk gegarandeerd kan worden.

Op het openbaar vervoer is het dragen van neus- en mondbedekking verplicht voor alle passagiers vanaf 12 jaar.

Onze veerdiensten volgen de verplichtingen die gelden op het openbaar vervoer. Passagiers zijn verplicht hun neus en mond te bedekken met eigen middelen vóór zij zich in de wachtrij aan het veer begeven. Onze collega’s dragen ook een mondmasker voor jouw veiligheid. Zo beschermen we elkaar.

Naast het dragen van een mondmasker, gelden nog een aantal andere beperkingen om de veiligheid voor de passagiers en de bemanning te garanderen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximum 5 voetgangers/fietsers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Bazel-Hemiksem: maximum 25 passagiers per overvaart.
  • Veer Sint-Anna: maximum 50 passagiers per overvaart, waarvan maximum 10 fietsen.
  • Veer Oostende: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen.
  • Veer Nieuwpoort: maximum 11 passagiers per overvaart, waarvan maximum 4 fietsen. Vaart enkel in het weekend, op feestdagen en tijdens schoolvakanties.

Op dit moment zijn strikt toeristische activiteiten nog altijd verboden. De veren mogen enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen zoals gedefinieerd door de Nationale Veiligheidsraad. De burger wordt gevraagd om het openbaar vervoer te vermijden indien men een alternatief heeft. Houd hier rekening mee als je jouw verplaatsing plant. Zorg er ook voor dat je een mondmasker bij de hand hebt, want het dragen ervan is verplicht op en rond de veerboot!

Minister Lydia Peeters keurt een tijdelijke verlenging van betalingstermijn van de loodsgelden goed

De coronacrisis heeft ook een impact op de nautische en logistieke keten. Hoewel tijdens de eerste weken onze havens een korte stijging van goederentoevoer voelden, kent nu de trafiek over zee een lichte daling. Voor verschillende spelers (rederijen, havens, sleepdiensten, loodsen,… ) zijn de  eerste financiële gevolgen dan ook voelbaar.  Daarom heeft minister van Openbare Werken en Mobiliteit, Lydia Peeters beslist dat er een flexibele betalingstermijn komt van 45 dagen tijdens deze moeilijke periode.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) stelt na de beslissing van de bevoegde minister Lydia Peeters een verlenging voor van de betalingstermijn met 15 dagen aan de klanten van het Loodswezen. De termijn zal daarmee van 30 naar 45 kalenderdagen verlengd worden. Dat biedt de betrokken partners en klanten zo extra flexibiliteit wat de betalingstermijnen betreft. Deze maatregel gaat in vanaf 15 mei.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters : “Verschillende spelers in de nautische keten voelen vandaag de financiële gevolgen van de COVID19 crisis. De Vlaamse regering zet alles in het werk om de Vlaamse economie op snelheid te houden. Door het verlengen van de betalingstermijnen voor het betalen van loodsgelden geven we in deze moeilijke tijden ook extra zuurstof aan de nautische keten.”

Nederlandse en Vlaamse loodsen:

Op het Scheldegebied werken de Vlaamse Loodsen nauw samen met de Nederlandse loodsen. Er werden afspraken gemaakt waardoor de flexibiliteit aan alle klanten gelijkvormig kan aangeboden worden.

Alle ketenpartners uiten hun dank

Alle organisaties van de nautische keten willen uitdrukkelijk alle collega’s van alle betrokken organisaties die de scheepvaart, de nautische keten en de werking van de zeehavens blijven garanderen, bedanken.

Dat doen we allemaal samen met dit filmpje waaraan de nautische partners hebben samengewerkt.

Een kort maar indrukwekkend filmpje om onze collega’s een gezicht te geven, te vieren en te bedanken voor de dienstverlening die wij allemaal samen garanderen, ook tijdens deze onzekere tijden.

Bedankt!

Maatregelen om operationeel te blijven

De uitdaging bij het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is net zoals bij vele andere organisaties enorm. We blijven de situatie op de voet volgen en nemen gepaste maatregelen.

Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en plicht om onze missie waar te maken, blijft ook gelden in tijden van crisis. De scheepvaart gaat gewoon door, we blijven 24/7 paraat voor reddingen, niet-recreatieve veerdiensten zijn operationeel en we blijven instaan voor de kustbescherming. We zetten maximaal in op het garanderen van kritische en essentiële dienstverlening, ook al moet dat soms met minder mensen.

Deze COVID-19-crisis (Corona) is helaas nog niet voorbij. Hierdoor zijn we genoodzaakt om uitzonderlijke maatregelen toe te passen om de samenleving, onze klanten, de veergebruikers en onze eigen medewerkers goed te beschermen.

De nautische keten:

Op dit moment kan de nautische keten nog altijd veilig en vlot blijven draaien. De genomen maatregelen proberen een maximale dienstverlening aan de scheepvaart niet te hinderen. We merken daarenboven dat de intensiteit van de scheepvaart niet is afgenomen. Er is voldoende beschikbaarheid aan loodsen, die zich blijven inzetten voor het beloodsen van schepen. Ook de Vlaamse Hydrografie blijft de noodzakelijke peilingen waarborgen. Alle collega’s aan boord van de schepen, op de verkeerscentrales of bij de ondersteunende diensten doen er alles aan om de dienstverlening te blijven garanderen.

Reddingen:

Reddingen op zee kunnen blijven doorgaan. Onze reddings- en coördinatiediensten en alle hulpverleners staan nog altijd klaar om op elk moment van de dag uit te rukken. Momenteel is alle recreatiesport op zee én brandingssporten verboden. Dagjestoeristen zijn voorlopig niet langer welkom aan de kust.

Kustbescherming:

We blijven erover waken dat er zich geen gevaarlijke situaties voordoen. Bij onvoorziene omstandigheden zijn we nog steeds onmiddellijk beschikbaar om noodzakelijke beschermingsmaatregelen te nemen. Zo hebben we recent nog een bom uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt op het strand van Wenduine, die door DOVO onschadelijk is gemaakt.

Het wandel- en fietspad op de nieuw Internationale Zwindijk werd voor onbepaalde tijd afgesloten.

Veerdiensten:

De veerdiensten in Langerbrugge (Gent), Terdonk (Gent) en tussen Kruibeke en Hoboken zijn operationeel. De bemanningen waken erover dat de social distancing aan boord gerespecteerd wordt. Om de veiligheid voor iedereen te garanderen, namen we extra maatregelen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximaal 15 passagiers per overvaart. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.

Alle collega’s op en rond het water worden bijgestaan door hun collega’s achter de schermen die zo veel mogelijk van thuis uit verder werken.

Aan iedereen die zich niet moet verplaatsen, vragen we vriendelijk; “blijf in uw kot”.
Wees solidair en dankbaar voor de vele inspanningen die onder andere onze collega’s dagelijks leveren in zéér moeilijke omstandigheden.

Bescherm jezelf en bescherm anderen:

  • Was je handen regelmatig met water en zeep.
  • Vermijd handen geven.
  • Hoest of nies in een papieren zakdoekje en gooi dit onmiddellijk in een gesloten vuilnisbak.
  • Heb je geen zakdoek, hoest of nies dan in de binnenkant van je elleboog.
  • Houd je aan de social distancing van 1,5 meter.
  • Raak je gezicht niet aan met je handen.

Nog meer weten? https://www.info-coronavirus.be/nl/

Taskforce Nautische Keten: Onze nautische keten naar de vier zeehavens is 100% operationeel

Woensdag zat de ‘Taskforce Nautische Keten’ onder leiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) voor het eerst virtueel rond de tafel in opdracht van Minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters. De vier grote Vlaamse havens gaan meer met elkaar in overleg en blijven 100 procent operationeel, zodat de bevoorrading van ons land via havens gegarandeerd blijft.

Hiervoor zat het kabinet Mobiliteit en Openbare Werken van minister Lydia Peeters samen met het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), De Vlaamse Waterweg, afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Rijkswaterstaat (NL) en het Nederlands Loodswezen, alsook Port of Antwerp, North Sea Port, Port of Zeebrugge , Port of Oostende, de havenloodsen (Brabo, Breydel), bootlieden (Bootsmannen, Brabo, Eendracht) en de sleepbedrijven (Multraship, Boluda en Antwerp Towage).

Zo bundelt de grens- en sectoroverschrijdende taskforce de verschillende ketenpartners die nodig zijn om een schip van op volle zee veilig tot aan de kade in elk van de havens in Vlaanderen te krijgen en de goederen verder te transporteren via de binnenvaart naar het achterland.

“Onze vier grote Vlaamse havens (Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende), en alle partners in de nautische keten overleggen sinds deze week elke woensdag om de logistieke uitdagingen aan te gaan in deze tijden van het coronavirus. Dat is natuurlijk goed nieuws. Onze economie staat onder druk. Alle medewerkers en partners in de nautische en logistieke keten vervullen dan ook een cruciale rol. Zij dragen hun steentje bij om voeding, medisch materiaal en essentiële en producten naar onze leveranciers en bevolking te krijgen Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor hun werk. Zij zijn een essentiële schakel in onze economie”, aldus minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.


De logistieke keten over water blijft gegarandeerd:

Bijna alle ketenpartners en havens geven aan op dit ogenblik nog 100% operationeel te zijn dankzij de inspanningen van alle betrokkenen.

De overkoepelende samenwerking laat toe om knelpunten, noden en opportuniteiten tijdig te detecteren en deze als sector aan te kunnen kaarten bij beleidsmakers.

De Taskforce zal zich ook verder organiseren als lerend netwerk in deze uitdagende tijden.

Verschillende doelgerichte crisisteams en andere ‘taskforces’ hebben zich ontplooid binnen de verschillende havens en ketenpartners. Er wordt een belangrijke rol in het aligneren van doelstellingen en afspraken weggelegd voor deze Taskforce Nautische Keten.

Economische impact

Momenteel is weinig impact op de goederenstromen naar de havens. RORO (roll-on-roll-off) trafiek is de eerste stroom die in sommige havens reeds impact ondervindt. Vooral in Zeebrugge en Oostende is de opschorting van cruisevaart merkbaar.

De verschillende havens geven aan dat goederentrafiek eerder is gestegen dan afgenomen, buiten RORO.

Hierbij wordt het belang benadrukt van het open houden van de grenzen in Europa voor alle vormen van goederentransport. Een werkgeversvignet zorgt dat al onze medewerkers in grensgebieden (Nederland-België) aan de slag kunnen blijven.

Samenwerking over de landsgrenzen heen intensifiëren:

Momenteel blijft de nautische keten operationeel en zijn er geen onoverkomelijke problemen.

De taskforce heeft enkele aandachtspunten gedefinieerd, die zullen worden gemonitord:

  • Verschillend beleid van België en Nederland inzake de aanpak van de coronacrisis resulteerde in door MDK verscherpte maatregelen die een impact hebben op de beschikbaarheid van het Nederlands Loodswezen.
    Er wordt een bijkomend overleg georganiseerd op niveau van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (Rijkswaterstaat en MDK) en de vertegenwoordigers van het Nederlands en Vlaams Loodswezen om gezamenlijk werkbare, veilige en gedragen maatregelen te formuleren.
  • De beschikbaarheid en inzet van de medewerkers is essentieel voor het goed functioneren van alle diensten. Er zal gekeken worden of de planning van inkomende en uitgaande schepen evenwichtiger gespreid kan worden om de huidige piekmomenten af te vlakken.
  • Het gebruik van persoonlijke beschermingsmaatregelen bij ketenpartners en in de havens zal verder op elkaar afgestemd worden naar doeltreffendheid , beschikbaarheid en naar algemene principes van gebruik.
  • De zeehavens gaan intern overleg organiseren om de logistieke uitdagingen van elkaar te kennen en op te lossen in voorbereiding op de taskforce Nautische Keten.
  • Aan de Vlaamse Regering wordt gevraagd om te onderzoeken hoe de huidige opgelegde maatregelen inzake personentransport kunnen aangepast worden aan de noden van de kritische dienstverlening binnen de nautische keten.
  • De taskforce zal een gezamenlijke tekst bekrachtigen over de na te leven voorschriften bij interactie tussen scheepsbemanning en bezoekers en deze verspreiden aan alle betrokkenen.
  • Indien een schip met zieke bemanning aan boord onze nautische keten aanloopt, zal de bevoegde nautische autoriteit een specifiek toelatingsbeleid bepalen.
  • De taskforce wenst uitdrukkelijk iedereen die zich iedere dag inzet te bedanken voor hun engagement.

De Taskforce Nautische Keten zal wekelijks samenkomen en rapporteren aan de Vlaamse Regering en het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid.
De frequentie kan opgevoerd worden op initiatief van de voorzitter of op de vraag daartoe van één van de partners wanneer kritieke wijzigingen zouden optreden.

De Vlaamse Overheid en ons agentschap nemen maatregelen tegen verspreiding virus Covid-19 (Corona)

MDK blijft operationeel

De veiligheid van onze medewerkers combineren met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is een belangrijke uitdaging voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. We zetten zoveel mogelijk in op thuiswerk maar voor heel wat van onze functies is dit onmogelijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onze loodsen of de mensen die de verkeerscentrales (Schelderadarketen) bemannen of werken aan boord van onze vaartuigen.

We zetten vooral in op onze veiligheidsdiensten en de dienstverlening aan de havens in Vlaanderen. Op die manier garanderen we met het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de bevoorrading van levensmiddelen, medisch materiaal en voedsel en garanderen ze de veiligheid op zee”, aldus minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.MDK neemt voorzorgsmaatregelen. Vermijd fysiek contact met andere collega’s en teams. Stel je vragen of organiseer je werking bij voorkeur telefonisch of via mail.

“We zijn dankbaar dat de medewerkers van MDK verder werken in zeer moeilijke omstandigheden. Daarmee vervullen ze een belangrijke maatschappelijke functie Dit proberen al onze mensen in zo goed mogelijke omstandigheden uit te voeren. We nemen samen met de havens zo onze verantwoordelijkheid om het besmettingsrisico in te perken en de zorgsector te ontlasten”, beklemtoont Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Vloot

Mensen die voor Vloot werken, oefenen vaak een varend beroep uit. Het gaat dan bv. om kapiteins, matrozen, technisch personeel etc. Voor hen voorzien we volgende richtlijnen:

  • Niet essentiële dienstverlening op schepen wordt zo veel mogelijk preventief geschrapt
  • Er werden afspraken gemaakt met het MRCC en de partners zeereddingsdiensten in het kader van Search and Rescue om te zorgen dat deze essentiële dienstverlening zo lang mogelijk gegarandeerd kan blijven. Sowieso is er al minder risico vermits alle pleziervaart en sportbeoefening op het water verboden zijn tot en met 3 april
  • Aantal passagiers aan boord wordt beperkt tot een strikt minimum

Afdeling Scheepvaartbegeleiding

Hieronder vallen de verkeerscentrales (VTS) die het scheepvaartverkeer begeleiden, het Vlaams stuk van de GNA (Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit; die samen met Nederland alles in goede banen leidt op de Schelde over de landsgrenzen heen) en het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) die de noodcentrale en coördinator is bij calamiteiten op zee.

  • Vanaf de dagwacht morgen zal op de verkeerscentrales (Vessel Trafic Services) Zandvliet en Zeebrugge met een minimum bezetting gewerkt worden. We vragen ook aan onze collega’s om zover mogelijk uit elkaar te gaan zitten.
  • Wij zijn ook in overleg met het Nederlandse Rijkswaterstaat om onze maatregelen op mekaar af te stemmen.

Loodswezen

Loodsen worden door schepen van Vloot aan boord gebracht van de grote zeeschepen om ze naar de havens in Vlaanderen te begeleiden. Loodsen blijven overnachten en rusten in ‘loodsstations’ en ze worden via taxi’s vervoerd naar kades en sluizen om aan boord te gaan van schepen. Op zee brengen vaartuigen van Vloot deze loodsen naar de zeeschepen.

  • De gemeenschappelijke ruimtes (o.a. de TV-zaal) sluiten we voorlopig om collega’s zo weinig mogelijk in contact te laten komen met elkaar. We vragen aan loodsen in rust om zoveel mogelijk op de kamer te blijven en enkel individueel de benen te strekken.
  • We zullen extra taxi’s inzetten. Ook het aantal loodsen per taxi wordt strikt beperkt.
  • Er is overleg met het Nederlands Loodswezen om maatregelen op elkaar af te stemmen.

Afdeling Kust

Deze afdeling voert alle werken uit aan de kust om ons te beschermen tegen de stijgende zeespiegel en brengt de zee- en Scheldebodem in kaart voor scheepvaartverkeer.

Op maandag 23 maart werd beslist om het fiets- en wandelpad op de Nieuwe Internationale Zwindijk voor onbepaalde tijd af te sluiten. Dit gebeurt in navolging van de beslissing om de landsgrenzen af te sluiten voor niet-essentiële verplaatsingen. Aan de grensovergang ter hoogte van de Retranchementstraat werden eerder al maatregelen genomen. Op het strand aan de zwingeul zet de politie extra patrouilles te paard in.

Op werfniveau bekijken we welke werven kunnen verdergezet worden mits de nodige maatregelen en welke werven stilvallen omwille van de onmogelijkheid tot social distancing of een tekort aan personeel of materialen. MDK waakt erover dat hierbij de nodige bewarende maatregelen genomen worden zodat geen gevaarlijke situatie op de werf ontstaat.
In functie van de latere heropstart van de werven zal een evaluatie van de impact gemaakt worden en de eventuele gewijzigde planning gecommuniceerd aan de stakeholders.

  • De thuiswerkers (vb projectingenieurs) hebben een pool gevormd met mensen die beschikbaar zijn om op terrein te gaan in het geval van onvoorziene omstandigheden.
  • Voor de werken die lopen blijft het toezicht wel gegarandeerd.
  • Schepen ingezet voor de Vlaamse Hydrografie voor het uitvoeren van dieptemetingen worden tot een strikt minimum beperkt.

Minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters en het  Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zetten alles in het werk om het scheepvaartverkeer van en naar de havens in tijden van het Corona-virus vlot en veilig te laten verlopen. Morgen zitten alle partners van de nautische keten samen in een taskforce om te bekijken of er in het kader van de nieuwe maatregelen van de veiligheidsraad ook bijkomende inspanningen moeten komen bij alle nautische partners, waaronder het agentschap MDK.

Corona maatregelen: impact op MDK

UPDATES

18/03: We geven de hoogste aandacht aan hygiëne en social distancing, zodat er op een veilige manier kan gewerkt worden. Zo gelden vanaf vandaag een aantal beperkingen op de veerdiensten:
– veer Kruibeke-Hoboken: maximaal 15 passagiers per overvaart;
– veer in Langerbrugge: maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer;
– veer in Terdonk: maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.

17/03 : Met onmiddellijke ingang wordt met goedkeuring van bevoegd minister Lydia Peeters overgegaan tot het stilleggen van het Sint-Annaveer in Antwerpen en de veerdienst Bazel-Hemiksem.

Dit betekent dat volgende veerdiensten tot en met 3 april 2020 niet varen:
– veer in Nieuwpoort;
– veer in Oostende;
– Sint-Annaveer in Antwerpen;
– veer Bazel-Hemiksem.

Als agentschap beseffen we ook dat de veerdiensten voor heel wat gebruikers een essentiële schakel zijn in hun mobiliteit voor woon-werkverkeer. Daarom blijven we maximaal inzetten op het operationeel houden van volgende veerdiensten:
– veer in Langerbrugge;
– veer in Terdonk;
– veer Kruibeke-Hoboken.

16/03 : Vanaf morgen zal de veerdienst van Oostende ook tijdens de week niet meer varen (eerder schrapten we die van Nieuwpoort al) – beiden hebben een eerder recreatief karakter.

Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen.

Ons agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust staat voor een gigantische uitdaging naar aanleiding van de afgekondigde regeringsmaatregelen. Namelijk: het welzijn en de gezondheid van al onze medewerkers en hun families voorop stellen én veilig en vlot scheepvaartverkeer blijven garanderen.

Door onze dienstverlening en de werking van de nautische keten kunnen zeeschepen immers de samenleving blijven bevoorraden met voedsel en levensreddende middelen die via de havens in Vlaanderen ons land bereiken.

Daarom proberen we alle cruciale rollen en teams maximaal aan de slag te houden op een veilige manier, back-ups te optimaliseren en mensen die thuis kunnen werken dit maximaal toe te laten.

We volgen de richtlijnen van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Maximale dienstverlening zal verzoend worden met minimaal contact voor een zo efficiënt mogelijke werking mét zo’n effectief mogelijke preventie.

De Vlaamse overheidsdiensten blijven operationeel maar worden gevraagd om maximaal flexibel te werken. De kernprocessen en kritische functies blijven op heden maximaal gegarandeerd.

De veerdienst in Nieuwpoort, die buiten de vakantieperiodes enkel in het weekend vaart, en de veerdienst in Oostende werden voorlopig opgeschort tijdens het weekend tot en met 3 april door het recreatieve karakter van de kustveren.

Tijdens de week vaart het veer van Oostende wel voor woon-werkverkeer.
De andere veren blijven op heden zoals het openbaar vervoer maximaal operationeel. Meer info over de veren HIER.

De impact van preventiemaatregelen op onze dienstverlening zal iedere dag opgevolgd worden en partners zullen maximaal geïnformeerd worden.

wijzijnmariteam #covid19 #corona #FlattenTheCurve #StayHealthy