Zeevarenden in tijden van COVID-19

Op 25 juni vindt de 10e editie van de Dag van de Zeevaarder plaats. Zeevarenden spelen een onmisbare rol in de industrie en economie. Zij zijn echter bijzonder hard getroffen door de COVID-19 pandemie: ver van huis, moeilijke bereikbaarheid voor de familie, geen idee wanneer zij terug naar huis kunnen keren, …. Daarom maken de stoere zeemansverhalen dit jaar plaats voor een oproep om zeevarenden te erkennen als “key workers”, een blijk van appreciatie dat ook zij blijven doorwerken.

Iedere dag van het jaar wordt besteed aan een bepaald onderwerp: is het niet de dag van de chocolade, dan is het de dag van de armoede of dag van de verpleegkundige. Maar ook een dag van de zeevaarder bestaat, wat dit jaar op 25 juni voor de 10e keer op rij wordt gevierd.

Om het beroep van zeevaarder extra in de kijker te zetten, zouden we enkele stoere zeemansverhalen kunnen vertellen. Zij kunnen immers als geen ander meespreken over zeer zware stormen, strandingen, moderne piraterij en noem maar op. Het is een uitdagende job waarbij je verschillende mensen ontmoet en diverse uithoeken van de wereld ontdekt. Denk maar aan al die verre oorden, blauwe zeeën en soms palmbomen. Ze zien het allemaal.

Dit jaar is echter geen jaar zoals een ander. Ook de scheepvaart wordt bijzonder hard getroffen door de COVID-19 pandemie. Achter de maritieme schermen op schepen kampen zeemannen- en vrouwen wereldwijd met verschillende ongeziene uitdagingen. Met hun schip bezoeken zij vele havens overal ter wereld, waaronder geïndustrialiseerde landen die drastisch optreden tegen het virus, maar ook minder welstellende landen waar de bestrijding van COVID-19 anders verloopt. Alle zeevarenden worden geconfronteerd met onzekerheid en lopen dagelijks risico’s om hun job te blijven uitvoeren.

Vele landen hebben hun grenzen gesloten en luchtvaartmaatschappijen lagen lange tijd stil. Hierdoor waren vele mannen en vrouwen op zee als het ware verplicht om aan boord te blijven. “Als zeevaarder ben je vaak lange tijd weg van huis. Maar nu, tijdens deze pandemie,  zelfs met de moderne communicatiemiddelen beschikbaar, blijf je erg lang en ver weg met soms moeilijke bereikbaarheid voor je familie”, zegt kapitein Eric Poirier, vroeger kapitein ter lange omvaart (1985 – 1999), nu nautisch diensthoofd te Loodswezen Antwerpen voor het agentschap MDK.

Daarom staat dag van de Zeevaarder dit jaar in het teken van de zeevaarder in de frontlinie tegen COVID-19. De Internationale Maritieme Organisatie te London, doet op 25 juni dan ook een speciale oproep en maakt het thema van deze editie Day of the Seafarer tot “Seafarers are Key Workers: Essential to Shipping, Essential to the World”.

Of het nu gaat om een kiwi bij je ontbijt of een nieuw tuinmeubel, vaak komen deze tot bij ons via de duizenden zeelieden die wereldwijd voedingsmiddelen en levensnoodzakelijke producten of grondstoffen over de verschillende oceanen vervoeren.

Daarom mogen we hen niet vergeten, en zeker niet op een dag als vandaag. We denken aan hen en wensen hen dankbaar een goede gezondheid en spoedige hereniging met hun geliefden.

#SeafarersAreKeyWorkers
http://www.imo.org/en/About/Events/dayoftheseafarer/Pages/Day-of-the-Seafarer-2020.aspx

Windmolenpark SEAMADE gaat van start

Vanuit de haven van Oostende vond donderdagochtend 18 juni het eerste transport plaats met windmolenonderdelen voor het nieuwe windmolenpark Seamade.Onder deskundige begeleiding van twee kustloodsen voer het offshore support vessel APOLLO uit.

Het Seamade windmolenpark is het achtste project in de Belgische Noordzee en is een fusie van de voormalige Seastar en Mermaid projecten en zal bijgevolg uit twee zones bestaan: Seastar zone en Mermaid zone. In totaal zullen er 58 turbines komen.

Zulke projecten vergen voorafgaandelijk intens en veelvuldig overleg tussen alle betrokken partijen. Bijzondere voorwaarden voor dit transport worden opgelegd door Scheepvaartbegeleiding (MRCC) in nauwe samenspraak met het Loodswezen, beide onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. 

Deze voorwaarden hebben betrekking op verschillende componenten zoals laadoperaties, nautisch-technische aspecten (weer, wind, aantal loodsen, tijvenster, stroomvester, …), verkeersregulerende maateregelen, ….

Tevens hebben de loodsen extra technische ondersteuning nodig zoals de fullSNMS. De full SNMS ADX-XR is een draadloos draagbaar positioneringssysteem dat communiceert via standaard draadloze technologie met het draagbare ECS (Electronic Chart System) van de loods. 

Om tegemoet te komen aan de hoge eisen van het navigeren, manoeuvreren en het dokken van zeer grote schepen levert het toestel zeer precieze gegevens over de snelheid, de koers en de draaibewegingen van het schip. Het systeem bestaat uit drie kleine, lichte en geharde POD (Portable Open Database) eenheden, ideaal voor het transport en het gebruik van het toestel in verscheidenen omstandigheden aan boord van schepen. Dank zij het gebruik van twee modems waarlangs de correctiesignalen via twee verschillende UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) providers aangeleverd worden is een hoge bedrijfszekerheid verzekerd in grensgebieden zoals die op de Schelde voorkomen. 

Op 5 juni werd een kustloods naar Duinkerke gestuurd om de Full SNMS te gaan inmeten. Hierbij wordt het schip en locatie opgemeten om een onafhankelijke RTK positiesysteem te plaatsen, dit volledig los van het systeem aan boord. Dit systeem is tot op 1cm nauwkeurig en geeft de loods de nauwkeurigheid om deze transporten mogelijk te maken.

Zondag 14 juni hebben twee kustloodsen het support vessel APOLLO naar Oostende geloodst. hier heeft men dan de eerste onderdelen geladen om vervolgens 18 juni voor de eerste maal uit te varen naar het windmolenpark. 

In totaal zullen vanuit Oostende 29 reizen naar het windmolenpark en terug plaatsvinden. In geval van slecht weer of onvoorziene omstandigheden kan het aantal reizen verhoogd worden bv. als het vaartuig moet binnenlopen met nog windmolencomponenten aan boord.

Meer info over dit project kan je terugvinden op de website van Belgian Offshore Platform

Rivierloodsen nemen Instagram over

Om de burger en eigen collega’s een kijkje achter de schermen te gunnen, heeft de Vlaamse overheid het Instagram profiel @DeVlaamseAmbtenaar gecreëerd. Elke week wordt dit profiel beheerd door een andere medewerker uit één van de vele departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid. Die week laat een ambtenaar zien wat zijn of haar job nu net inhoudt. Op die manier wil de Vlaamse overheid transparantie bieden en de burger laten kennismaken met al de vele facetten die de overheid te bieden heeft.

In de week van maandag 9 maart tot en met vrijdag 13 maart is het de beurt aan Kris De Decker en Bart Gonnissen, twee rivierloodsen bij het Loodswezen, een entiteit van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Zij beloodsen het traject tussen de Scheldemonding ter hoogte van Vlissingen tot aan de kade in de haven van Antwerpen.

Deze week zullen zij vertellen wat een loods nu eigenlijk allemaal doet. We krijgen de kans om mee aan boord te gaan, de Schelde op- en af te varen en uiteraard ook meer te weten te komen over het reilen en zeilen op het water.

Ben jij ook benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Neem dan deze week zéker een kijkje op het Instagram profiel @DeVlaamseAmbtenaar en kom alles te weten over het beroep van loods!

Veiligheid staat centraal

Als organisatie zetten wij maximaal in op veiligheid.

Steeds meer en meer duiken er onveilige situaties op tijdens het aan en van boord gaan bij gebruik van loodsladders en/of combinatie gangway*-loodsladder. Daarom hebben enkele collega’s van het Loodswezen en het Nederlands Loodswezen de handen in elkaar geslagen en een sticker ontworpen die de bemanning moet wijzen op het correct gebruik van loodsladders en combinatie gangway-loodsladder.

Als uitgangspunt zijn de richtlijnen van IMO (International Maritime Organization) gebruikt. Deze zijn aangevuld met bijkomende vereisten en verduidelijkingen die de veiligheid verder helpen te optimaliseren.

Buiten het sensibiliseren van onze klanten, nemen we ook zelf initiatief om schepen hieromtrent blijvend te informeren. Deze stickers zullen door de Kust- en Scheldemondenloodsen overhandigd worden aan het schip.

Verder blijven wij dagelijks inzetten op veiligheid. Onze loodsen worden gevraagd om onveilige situaties te blijven melden zodanig dat we exploitanten van schepen kunnen sensibiliseren en aanzetten tot het in acht nemen van de vigerende veiligheidsreglementeringen.

Zo hopen we de veiligheid voor ons personeel en de bemanning te verhogen!

*Een gangway-ladder is een vaste constructie van een trap aan een schip vaak voorzien van leuningen (zoals afgebeeld links bovenaan op de afbeelding).

Loodswezen start met innovatief deelfietssysteem

Om een duurzaam, compleet en kostenbesparend fietssysteem te introduceren, is het Loodswezen een samenwerking aangegaan met Cloudbike & ConnectBike. Deze deelfietsen zullen een aanvulling zijn op de gemotoriseerde vervoersmiddelen.

Het Loodswezen heeft besloten om gebruik te maken van fietsen met smartlock. Dit wil zeggen dat deze fietsen kunnen ont- en vergrendeld worden via een app op de smartphone.

Collega’s rivierloodsen kunnen deze deelfiets gebruiken om vanaf de Kallosluis langs de Schelde naar de opstapplaats van de redeboot te fietsen. Hierbij dragen we bij aan groene mobiliteit waarbij we problemen rond file- en parkeerdruk uit de weg gaan. Eveneens wordt onze CO²-uitstoot op deze manier kleiner. Met de inzet van deze fietsen draagt het Loodswezen bij tot de lucht- en leefkwaliteit in stad en regio.

Loodswezen zet in op gemotiveerde en tevreden medewerkers

Binnen een organisatie kan het personeel zich maar 100% inzetten en kwaliteitsvol werk leveren als men zich goed en gewaardeerd voelt. We zijn er dan ook van overtuigd dat een goede samenwerking en dienstverlening tot stand kan komen door gemotiveerde en tevreden collega’s. Daarom wenst het Loodswezen meer in te zetten op de groepsdynamiek van haar personeel.

Zo vond op 2 januari 2020 het jaarlijkse nieuwjaarsontbijt plaats. In tegenstelling tot voorbije jaren waarbij enkel het administratief personeel hier aanwezig was, werd het dit jaar opengetrokken naar de gehele organisatie: administratieve werkkrachten, loodsdienstplanners, rededienstplanners en loodsen. Iedereen was welkom!

Dit initiatief viel bij heel wat collega’s in de smaak .Na een inspirerende toast op het nieuwe jaar door wnd. Algemeen Directeur Herman Van Driessche kon iedereen genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Er werd gegeten, gepraat, gelachen, … kortom een geslaagde start van het nieuwe jaar!

Op donderdag 23 januari 2020 werden de oud-collega’s die de voorbije jaren op pensioen gingen in de bloemetjes gezet op onze pensioenviering. Net zoals vorig jaar ging dit door in de Royal Yacht Club in Antwerpen.

Naar goede gewoonte stak wnd. Algemeen Directeur Herman Van Driessche van wal met een welkomstwoord, dat werd gevolgd door een korte carrièreschets van elke gevierde en een reeks leuke en nostalgische anekdotes. Deze sfeervolle namiddag werd afgesloten met een hapje, een drankje en een babbeltje in het bijzijn van alle oud-collega’s, hun partners en enkele collega’s.

 

Tenslotte plant het Loodswezen jaarlijks een teambuilding te organiseren. Dit initiatief ging eind vorig jaar al van start met een interactieve ‘teambowling’. Het was een gezellige avond met veel ambiance. Niet alleen het spel op zich was leuk, maar tevens hadden de collega’s zo de tijd om elkaar beter te leren kennen. Zeker voor herhaling vatbaar!

Sleepdiensten varen mee met rivierloodsen

Een optimale dienstverlening vereist een goede samenwerking tussen de verschillende ketenpartners waaronder sleepbedrijven.

Daarom is een project opgestart waarbij personeelsleden van de sleepbedrijven Boluda Towage en Antwerp Towage N.V. meevaren met de rivierloodsen vanaf Vlissingen Rede tot en met de kade/sluis te Antwerpen. Hierbij kan men onderling expertise delen en de samenwerking versterken. Ook krijgt men hierbij een andere kijk op het sleepbootgebruik.

Dit moet leiden tot het versterken van de ketenwerking.

Aanloop en afmeren van Portovyy verloopt vlekkeloos

Gisteren hebben twee kustloodsen de Portovyy naar de haven van Zeebrugge mogen loodsen.

Het schip is de voormalige LNG-Excel van Exmar en is verkocht aan een Russische rederij.

Portovyy werd recent uitgerust met speciale voorzieningen om het schip toe te laten zijn toekomstige opdracht te vervullen in koude temperaturen. Het meest opvallend is de constructie aan bakboord, een stalen buffer die de romp van het schip beschermt tegen ijs maar tevens haar vaareigenschappen beïnvloedt.

Het vakmanschap van gezagvoerder en loodsen hebben ertoe bijgedragen dat de aanloop en het afmeren vlekkeloos zijn verlopen.

Het bezoek van Portovyy aan Zeebrugge roept bijzonder goede herinneringen op bij de kersverse veiligheidsverantwoordelijke Rony Lanssiers van het Loodswezen. Niet alleen heeft hij een deel van zijn varende carrière doorgebracht op het schip toen ze nog onder haar vroegere naam en Belgische vlag voer, maar was hij eerder dit jaar in zijn vorige functie ook betrokken bij het vertrek van het schip uit de scheepswerf waar de modificaties werden uitgevoerd.

Een mooie combinatie van foto’s uit “de oude doos” en het bezoek gisteren aan Zeebrugge.

Loodswezen werft veiligheidsverantwoordelijke aan

Het Loodswezen wenst bijkomend te investeren in veiligheid en heeft hiertoe op 1 oktober Rony Lanssiers in dienst genomen. Rony zal als veiligheidsverantwoordelijke het QHSSE versterken. Zijn hoofdtaak bestaat erin om de veiligheid, onder meer van de loodsen tijdens hun werkzaamheden, te vrijwaren.

Rony zal in eerste instantie alvast de huidige procedures met betrekking tot de registratie van arbeidsongevallen herbekijken en optimaliseren waar nodig. Ook de veiligheid op de werkplaats valt onze Rony zijn verantwoordelijkheid. Meer concreet zal hij toezien op vlak van arbeidsveiligheid, brandveiligheid en op vlak van ergonomie.

Naast de bovengenoemde zaken, behoort het analyseren van risico’s en behoeften op vlak van veiligheid, preventie en logistiek ook tot de taak van onze veiligheidsverantwoordelijke. Bovendien zal hij eveneens alle personeelsleden sensibiliseren en aanzetten tot het volgen van procedures en kennisgevingen.

Rony heeft zelf een achtergrond aan boord van koopvaardijschepen en aan de wal met betrekking tot veiligheid die hem alvast een mooie basis geven. In zijn werk zal hij ondersteund worden door Kathleen Bernaert, QHSSE binnen het Loodswezen.

De veiligheid van onze loodsen, en onze werknemers in het algemeen is en blijft één van de grootste prioriteiten.

Eedaflegging als bekroning voor intensief jaar!

Maandag 30 september sloten 6 zeekanaalloodsen hun opleiding af met een feestelijke eedaflegging.

Ruben Claeys, Jon De Wulf, Roel Schippers, Xavier Sleeckx, Ollivier Vandermeersch en Cleo Vyvey startten 12 maanden geleden hun opleiding tot multivalente loods op het zee- en kanaaltraject. Na een jaar hard werken en studeren konden zij als kers op de taart hun eed afleggen ten aanzien van de administrateur-generaal en hun loodsenpenning in ontvangst nemen.

Herman Van Driessche benadrukte in zijn speech dat de collega’s reeds een mooi traject hebben afgelegd en nu klaar zijn voor de volgende fase in hun loopbaan. Dag na dag, schip na schip, zullen zij als loods verder groeien in het loodsenberoep. Om hen in dit groeiproces bij te staan zal het Loodswezen de nodige begeleiding, opleiding en ondersteuning bieden.

Nathalie Balcaen concludeerde dat de opleiding van de multivalente collega’s een mooi voorbeeld is van samenwerking tussen de verschillende loodsenkorpsen. Ook binnen MDK wenst zij verder in te zetten op samenwerking zowel binnen als tussen de verschillende afdelingen.

De heugelijke gebeurtenis werd afgesloten met een hapje, een drankje en een fijn netwerkmoment.

Samen met de eerste lichting van 4 collega’s zullen zij aan de slag gaan als multivalent zeekanaalloods.