Een blik achter de schermen…

De scheepvaart staat niet stil. Ook niet tijdens de feestdagen.

Bedankt aan al onze collega’s die ook tijdens deze periode, elke dag, op of naast het water, het beste van zichzelf geven!

 

Ook de veren varen uit om pendelaars of feestgangers op hun bestemmingen te brengen. Sommige werden tijdens deze periode ook in een feestelijk jasje gestoken. 🎆

 

Warme feestdagen gewenst! 🎄

Warm veer voor deelnemers Warmathon!

Al voor de vijfde keer konden sportievelingen zich voor het goede doel uitleven op de Warmathon van de Warmste Week. Deze Warmathons zijn erg populair en lokken jaarlijks tal van deelnemers en supporters. Ook Antwerpen was dit jaar op zaterdag 21 december 2019 opnieuw gaststad. Het parcours situeerde zich op Linkeroever vlakbij het Sint-Annaveer. Vele deelnemers en hun supporters kozen voor de veerboot om de Schelde te kruisen. Zo’n 2.077 enthousiastelingen maakten afgelopen zaterdag de oversteek aan boord van de Sint-Annekesboot.

Bedanking voor veergebruikers na afronding werken Meulestedebrug

Op 19 december 2019 eindigde de eerste fase van de herstellingswerken. Deze werken zijn verlopen zoals gepland. De gebruikers van het veer in Langerbrugge werden getrakteerd op een ontbijtkoek en een kleine attentie. Daarmee willen afdeling Bovenschelde van De Vlaamse Waterweg nv en VLOOT van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust hen bedanken voor het geduld tijdens de werken aan de Meulestedebrug. Tijdens de herstelling van de Meulestedebrug legden beide partners een extra veerboot in. Ruim 50.000 extra automobilisten benutten deze minder-hindermaatregel.

VLOOT zag dat het aanzienlijk drukker was aan het veer. “Wij telden ruim 50.000 extra gebruikers in Langerbrugge. De aanschuifrijen waren langer dan normaal, maar door de inzet van een tweede veerboot, bleef de wachttijd al bij al beperkt”, stelt Yves Goossens, algemeen directeur van VLOOT vast. Ook het aantal veergebruikers in Terdonk steeg in diezelfde periode. De bemanningen van VLOOT die ervoor zorgden dat dit dubbel veer mogelijk was, worden ook heel nadrukkelijk bedankt voor hun flexibiliteit en hun extra inspanningen.

De Vlaamse Waterweg nv, North Sea Port Gent en VLOOT lieten begin december ook een bevraging los op de veergebruikers. Zowat 52% van de bevraagde veergebruikers in Langerbrugge kozen naar aanleiding van de werken voor de veerboot voor hun verplaatsingen. Ook in Terdonk gaf 38% van de veergebruikers aan het veer te nemen door de werken. Verder gaf 62% van de veergebruikers aan het veer quasi dagelijks te nemen en dit hoofdzakelijk voor woon-werkverplaatsingen.

“We hebben ingezet op zoveel mogelijk minder-hinder maatregelen en een actieve communicatie in samenwerking met alle betrokken diensten”, bevestigt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Bovenschelde bij De Vlaamse Waterweg nv. “De Meulestedebrug is een cruciale verkeersas voor de stad en de haven, maar dit herstel konden we niet uitstellen. Er is hinder geweest, maar dankzij de extra veerboot, de fiets- en voetgangersbrug en de alternatieve routes die we samen met stad Gent en VLOOT realiseerden, kon dit beperkt worden. Tijdens de tweede fase zullen we deze uitstekende samenwerking met alle partners verderzetten.”

Klik hier voor enkele sfeerbeelden.

Aanloop en afmeren van Portovyy verloopt vlekkeloos

Gisteren hebben twee kustloodsen de Portovyy naar de haven van Zeebrugge mogen loodsen.

Het schip is de voormalige LNG-Excel van Exmar en is verkocht aan een Russische rederij.

Portovyy werd recent uitgerust met speciale voorzieningen om het schip toe te laten zijn toekomstige opdracht te vervullen in koude temperaturen. Het meest opvallend is de constructie aan bakboord, een stalen buffer die de romp van het schip beschermt tegen ijs maar tevens haar vaareigenschappen beïnvloedt.

Het vakmanschap van gezagvoerder en loodsen hebben ertoe bijgedragen dat de aanloop en het afmeren vlekkeloos zijn verlopen.

Het bezoek van Portovyy aan Zeebrugge roept bijzonder goede herinneringen op bij de kersverse veiligheidsverantwoordelijke Rony Lanssiers van het Loodswezen. Niet alleen heeft hij een deel van zijn varende carrière doorgebracht op het schip toen ze nog onder haar vroegere naam en Belgische vlag voer, maar was hij eerder dit jaar in zijn vorige functie ook betrokken bij het vertrek van het schip uit de scheepswerf waar de modificaties werden uitgevoerd.

Een mooie combinatie van foto’s uit “de oude doos” en het bezoek gisteren aan Zeebrugge.

Losgeslagen schip – snelle actie van ons agentschap

Toen het schip APL Mexico City vanmiddag los sloeg van de kade aan het Deurganckdok in de Antwerpse haven, werd dat onmiddellijk opgemerkt door de “Vessel Trafic Services” van ons agentschap. Via radarbeelden waakt dit systeem over de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. “We zagen het schip een vreemde en plotselinge beweging maken”, klinkt het bij de verkeersbegeleiders in de toren van Zandvliet. “We hebben niet geaarzeld en onmiddellijk sleepboten en een loodsboot naar het schip gestuurd.”  

De 5 opgeroepen sleepboten hebben zich aan het schip vast gemaakt om het opnieuw te kunnen laten aanmeren, onder begeleiding van een loods die aanwijzingen geeft vanop de loodsboot die het schip ook begeleidt

Het schip heeft toen het loskwam een havenkraan geraakt. Die is omgevallen. Op dit ogenblik is een deel van het Deurganckdok niet meer bevaarbaar omdat de kraan in de weg ligt. 

Het schip lag aangemeerd en was hierdoor niet onder actieve VTS-begeleiding.
Het Deurganckdok ligt wel in GNB gebied. Dit wil zeggen dat de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit alles in het werk stelt om het schip veilig terug naar de kade te begeleiden samen met het Loodswezen, sleepdiensten, een loodsboot en betrokken partners.

Onderzoek zal moeten uitwijzen hoe het schip loskwam van de aanmeerplaats.

Updates:

De loods ging intussen ook aan boord van het schip.

Een tweede schip, de MSC Anchorage dreigde ook los te komen. Uit voorzorg ligt er een sleepboot tegenaan om het schip op zijn plaats te houden.

Het schip is intussen veilig afgemeerd. Er is wel schade aan het schip dat hersteld moet worden voor het schip weer kan afvaren.

VLIZ bestaat 20 jaar!

Het VLIZ vierde onlangs haar 20ste verjaardag! De organisatie werd opgericht op 1 oktober 1999 en begon als kleinschalig aanspreekpunt voor zeewetenschappelijk onderzoek. Ondertussen groeide het VLIZ uit tot een waar onderzoeksinstituut. In 2000, kort na de oprichting van het VLIZ, werd de eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het VLIZ en VLOOT die als rederij instaat voor het bemannen en bedrijfsklaar inzetten van een zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig.

Het eerste zeewetenschappelijk schip binnen de Vlaamse vloot was de ZEELEEUW. De voormalige loodsboot werd in 2000 omgebouwd tot multifunctioneel vaartuig en uitgerust met de nodige wetenschappelijke bemonsteringsapparatuur. Na een tiental jaar rees de nood aan een modern en goed uitgerust vaartuig om te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen voor wetenschappelijk onderzoek.

In 2010 besliste de Vlaamse regering om het licht op groen te zetten voor de gunning van de bouw van een nieuw hoogtechnologisch onderzoeksvaartuig, de SIMON STEVIN. Dit nieuwe schip werd eind 2012 in gebruik genomen en bedient een breed spectrum aan zeewetenschappelijk onderzoek. Het schip is uitgerust met staalnameapparatuur, akoestische stroommeter, single- en multibeam, thermosalinograaf, hek en zij A-frame, telescopische arm, nat en droog laboratorium en accommodatie voor wetenschappers.

In 2013 schonk Vlaams minister Crevits de ZEELEEUW aan de Keniaanse overheid om ingezet te worden voor zeewetenschappelijk onderzoek ter hoogte van Oost-Afrika. De MTAFITI (ex-ZEELEEUW) kent er een enorm groot succes en kreeg ondertussen ook al heel wat nieuwe apparatuur aan boord.

De SIMON STEVIN wordt multidisciplinair ingezet. Het fungeert als platform voor training van studenten van verschillende universiteiten en de Hogere Zeevaartschool, diverse onderzoeksgroepen of andere wetenschappelijke instellingen, allen met een mariene, kustgebonden of estuariene focus. Gemiddeld heeft de SIMON STEVIN 171 vaardagen per jaar op de teller staan. VLOOT is dan ook bijzonder trots om als partner van het VLIZ bij te kunnen dragen aan de kennis en inzichten in het mariene milieu en daarnaast mee aan de basis te liggen van belangrijke ontdekkingen in de Noordzee.

Nieuwsgierig naar enkele foto’s? Klik hier.

Milieuvriendelijke baggerwerken in kustjachthavens

Om voldoende diepgang te hebben in de vier Vlaamse kustjachthavens laat afdeling Kust elk jaar baggerwerken uitvoeren in de jachthavens van Nieuwpoort, Oostende en Blankenberge. Voor Zeebrugge gebeurt dat om de drie jaar. Bij de nieuwe aanbestedingsprocedure eind 2018,  voor de onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthavens gaf agentschap MDK de markt maximaal de kans om in te zetten op CO2 – reductie. Hiermee willen we als agentschap vanuit Vlaanderen de reductiedoelstellingen voor ons land (15% minder CO2-uitstoot tegen 2020 ten opzichte van 2005) ten volle ondersteunen. Ondertussen zij in de jachthaven van Nieuwpoort en Blankenberge de baggerwerken opgestart. Meer info vind je hier.

Sleephopperzuiger Pinta

Sleephopperzuiger Pinta wordt ingezet in de havengeul van Nieuwpoort

Scheepswrakken verwijderd uit Tijdok Zeebrugge

In Zeebrugge haalt afdeling Kust momenteel vier scheepswrakken uit het Tijdok. Het gaat om vier vaartuigen die er al jaren onaangeroerd liggen: Poseidon, Virginia, Thierry en Speedy. Ze liggen aangemeerd op een plaats waar ze normaal gezien enkel kort mogen aanmeren voor herstellingswerken. Voor de buurtbewoners is het geen fraai zicht. Er zijn dan ook al vaak vragen gekomen om ze daar te verwijderen. Daarnaast is er ook een risico op olie- en mazoutvervuiling.

In 2013 heeft afdeling Kust de eigenaars van de vaartuigen opgespoord en gevraagd om de vaartuigen zelf te verplaatsen naar een vergunde ligplaats of scheepswerf. Omdat daar geen gehoor werd aan gegeven binnen de afgesproken termijn is een juridische procedure opgestart. Uiteindelijk was beslist dat afdeling Kust de vaartuigen mocht verkopen. Omdat er geen kopers werden gevonden is nu gestart met het weghalen van de vaartuigen uit het dok om ze uiteindelijk te slopen.

Voor het weghalen van de wrakken uit het dok is men afhankelijk van hoog water. De schepen worden naar een andere kaai gesleept om ze daar op een ponton te laden. Dat ponton vaart daarna richting Antwerpen om daar de vaartuigen te slopen. Twee van de vier wrakken liggen al op het ponton. Momenteel is het nog niet duidelijk wanneer de twee grootste vaartuigen uit het dok weggesleept kunnen worden.

 

Wrak in het Tijdok in Zeebrugge

Een van de wrakken die in het Tijdok in Zeebrugge ligt

Nieuwe directeur voor Vlaamse Hydrografie

Begin oktober verwelkomde afdeling Kust Koen Vanstaen als nieuwe directeur voor het team Vlaamse Hydrografie. “Ik kijk er naar uit om samen met mijn team onze kwaliteitsvolle dienstverlening voort te zetten, de uitdagingen van de toekomst zoals digitalisering, autonomie en andere innovaties aan te gaan en samen te werken met onze maritieme partners”, vertelt Koen.

De voorbije 15 jaar werkte Koen bij de Engelse overheid waar hij projecten leidde die de zeebodem in kaart brachten rond Engeland en de Engelse overzeese gebieden. Hij stond mee aan de wieg bij het ontwikkelen van samenwerkingen tussen verschillende Britse diensten onder het motto “collect once, use many times”. In nauwe samenwerking met de Hydrografische Dienst van Engeland (UKHO) werden nieuwe zeekaarten uitgegeven voor gebieden die in de 19de eeuw voor het laatst in kaart werden gebracht. De laatste jaren was hij verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuw team projectontwikkeling en tal van internationale samenwerkingsakkoorden.

Koen Vanstaen is de nieuwe directeur van het team Vlaamse Hydrografie