Boei op drift

Aangespoelde boei RaversijdeZaterdag spoelde een boei aan op het strand van Raversijde. Bij stormweer, zoals afgelopen weekend, kunnen boeien zich wel eens verplaatsen.

De boei wordt bij laag water met een kraan getakeld om na een check-up later deze week terug op zee te plaatsen.

Vloot zorgt samen met afdeling Scheepvaartbegeleiding voor de bebakening van de vaarwegen op de Noordzee en in het Scheldegebied. Zo bepaalt afdeling Scheepvaartbegeleiding de positie van de boeien en legt Vloot de boeien uit op deze posities. Daarnaast is Vloot ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de boeien. Vloot doet dit met boeienleggers ZEETIJGER en ZEESCHELDE die zijn uitgerust met een stevige kraan om op efficiënte wijze de boeien op te pikken of uit te leggen. De ZEETIJGER werkt hoofdzakelijk op de Noordzee en de ZEESCHELDE in het Scheldegebied, maar beide schepen zijn perfect onderling uitwisselbaar.

De Verkeerscentrale Zeebrugge controleert regelmatig of alle boeien nog op hun plaats liggen.

Als er een boei weg is op zee maakt het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum Oostende een bericht op. Radio Maritieme Diensten zendt dit dan uit aan de zeevaart.

Op zee staan er geen verkeerslichten, zijn er geen witte lijnen of verkeersborden zoals we die kennen in het autoverkeer. Toch kent ook het water wegmarkeringen, waarschuwingssignalen en wegwijzers.

De boei die afgelopen weekend aanspoelde, is een oostkardinale boei. Kardinale boeien duiden gevaren aan zoals ondieptes of obstakels zoals wrakken, bochten, kruispunten of splitsingen in vaargeulen. Deze boeien zijn geel en zwart gekleurd.

Lees meer over de vaarwegmarkering: https://www.agentschapmdk.be/boeien.htm en test je kennis over de boeien: https://www.agentschapmdk.be/boeien_quiz.htm.

Nederlands en Vlaams Loodswezen slaan de handen in elkaar en gaan uniform te werk in de bestrijding van corona over de grenzen heen.

Veilig scheepvaartverkeer in het Scheldegebied primeert om onze samenleving te blijven bevoorraden, ook tijdens deze bijzondere tijden van crisis. Daar waakt de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) over.

Samenwerking over de landsgrenzen heen intensifiëren:

In de ‘Taskforce Nautische Keten’ die woensdag 25 maart voor het eerst samen zat onder leiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust werden verschillende aandachtspunten gedefinieerd.

Eén van deze werkpunten waren de verschillen in het beleid van België en Nederland over  de aanpak van de coronacrisis die resulteerden in verschillende maatregelen.

Zoals tijdens de taskforce bepaald, werd vandaag een bijkomend overleg georganiseerd op niveau van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (Rijkswaterstaat en MDK) en de vertegenwoordigers van het Nederlands en Vlaams Loodswezen om samen  werkbare, veilige en gedragen maatregelen te formuleren.

De sterke intentie van alle betrokken partijen om elkaar te ondersteunen en te helpen én de verantwoordelijkheidszin van beide overheden maakte dat dit een zeer constructief gesprek was. Alle partijen zijn overtuigd van de maatschappelijke meerwaarde die we samen nastreven”, aldus Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK.

In goede en in kwade tijden:

Het feit dat de politieke standpunten in Vlaanderen en Nederland qua bestrijding van het coronavirus  sterk gelijkgesteld werden, maakt dat de gelijkvormige maatregelen en transparante afspraken het uitgangspunt zijn. Bij een rigoureuze uitvoering kan eenzelfde bescherming gegarandeerd worden aan de personeelsleden van alle betrokken diensten.

Zo worden de regels van social distancing maximaal toegepast aan boord van zowel alle Vlaamse als Nederlandse vaartuigen.

Vandaag werd opnieuw bekrachtigd dat de partners ten volle inzetten op het samenwerkingsverband waarbinnen zij hun rol en verantwoordelijkheden binnen de nautische keten opnemen. Zo kunnen mensen en middelen zo efficiënt en veilig mogelijk ingezet worden en eventuele capaciteitsproblemen solidair opgelost worden. Gelet op de corona-pandemie en de minder goede weeromstandigheden die voorspeld worden, kan dankzij het samenwerkingsverband de intense scheepvaarttrafiek die er vandaag nog altijd is, opgevangen worden. Alle partners willen dit zo lang mogelijk en zo goed mogelijk blijven doen zodat scheepvaart met levensmiddelen, voedsel en medisch materiaal aan boord via de havens ons land en een deel van Europa kunnen blijven bevoorraden.

Afspraken:

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) geeft in een gezamenlijke bekendmaking (27/03/2020) bijkomende maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) en valideert hierbij gemaakte werkafspraken tussen de loodsdiensten van beide landen.

De Vlaamse en Nederlandse loodsdienst zullen maximale inspanning blijven leveren om aan boord van alle loodsvaartuigen om ten allen tijde een social distancing van 1,5m te hanteren.

Dit vertaalt zich in de capaciteitsbeperking op de verschillende vaartuigen:

  • Vlaamse en Nederlandse redeboten: max. 3 loodsen (+ 3 bemanningsleden);
  • Nederlandse en Vlaamse tenderswaths: max. 6 loodsen;
  • Vlaamse loodsboot-tender: max. 8 loodsen;
  • Nederlandse redeboot-tender: max. 4 loodsen ( + 2 bemanning);
  • Vlaamse en Nederlandse jol: max. 2 bemanning + max. 1 loods ( uitzondering marginale vaart/ passagier/ weersomstandigheden/ veiligheid).
  • Nederlandse en Vlaamse kotter:
    •   Zoveel mogelijke scheiding tussen bemanning en loodsen
    •    2 grote aparte rustruimtes voor de loodsen
    •    geen selfservice meer – voeding wordt verkregen op eenvoudige vraag

 

De Vlaamse en Nederlandse loodsdienst op de Westpost en op de Noordpost en de bemanningen zullen tijdens deze periode zoveel als mogelijk onderling contact vermijden. Er zal worden voorzien in verschillende ruimtes zodat loodsen zich kunnen afzonderen.

Bovenstaande maatregelen treden in werking vanaf 28/03/2020 om 0.00 u.

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) is verantwoordelijk voor de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer in de Scheldegebied. De PC is opgericht in uitvoering van artikel 9 van het Scheidingsverdrag van 19 april 1839 dat de scheiding tussen Nederland en België regelde. Dit artikel bepaalt dat voor de Scheldevaart het loodswezen en de betonning worden onderworpen aan een gemeenschappelijk toezicht, uitgeoefend door wederzijdse commissarissen. De Permanente Commissie vergadert elk kwartaal, afwisselend in Vlissingen en Antwerpen.

Sinds 1839 is de Permanente Commissie bijna ononderbroken blijven functioneren en heeft zich door verdere afspraken en verdragen getransformeerd tot hoofdverantwoordelijke voor het scheepvaartverkeer van en naar de Scheldehavens. Deze ambtelijke samenwerking kan teruggrijpen op een lange traditie.

Maatregelen om operationeel te blijven

De uitdaging bij het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is net zoals bij vele andere organisaties enorm. We blijven de situatie op de voet volgen en nemen gepaste maatregelen.

Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en plicht om onze missie waar te maken, blijft ook gelden in tijden van crisis. De scheepvaart gaat gewoon door, we blijven 24/7 paraat voor reddingen, niet-recreatieve veerdiensten zijn operationeel en we blijven instaan voor de kustbescherming. We zetten maximaal in op het garanderen van kritische en essentiële dienstverlening, ook al moet dat soms met minder mensen.

Deze COVID-19-crisis (Corona) is helaas nog niet voorbij. Hierdoor zijn we genoodzaakt om uitzonderlijke maatregelen toe te passen om de samenleving, onze klanten, de veergebruikers en onze eigen medewerkers goed te beschermen.

De nautische keten:

Op dit moment kan de nautische keten nog altijd veilig en vlot blijven draaien. De genomen maatregelen proberen een maximale dienstverlening aan de scheepvaart niet te hinderen. We merken daarenboven dat de intensiteit van de scheepvaart niet is afgenomen. Er is voldoende beschikbaarheid aan loodsen, die zich blijven inzetten voor het beloodsen van schepen. Ook de Vlaamse Hydrografie blijft de noodzakelijke peilingen waarborgen. Alle collega’s aan boord van de schepen, op de verkeerscentrales of bij de ondersteunende diensten doen er alles aan om de dienstverlening te blijven garanderen.

Reddingen:

Reddingen op zee kunnen blijven doorgaan. Onze reddings- en coördinatiediensten en alle hulpverleners staan nog altijd klaar om op elk moment van de dag uit te rukken. Momenteel is alle recreatiesport op zee én brandingssporten verboden. Dagjestoeristen zijn voorlopig niet langer welkom aan de kust.

Kustbescherming:

We blijven erover waken dat er zich geen gevaarlijke situaties voordoen. Bij onvoorziene omstandigheden zijn we nog steeds onmiddellijk beschikbaar om noodzakelijke beschermingsmaatregelen te nemen. Zo hebben we recent nog een bom uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt op het strand van Wenduine, die door DOVO onschadelijk is gemaakt.

Het wandel- en fietspad op de nieuw Internationale Zwindijk werd voor onbepaalde tijd afgesloten.

Veerdiensten:

De veerdiensten in Langerbrugge (Gent), Terdonk (Gent) en tussen Kruibeke en Hoboken zijn operationeel. De bemanningen waken erover dat de social distancing aan boord gerespecteerd wordt. Om de veiligheid voor iedereen te garanderen, namen we extra maatregelen:

  • Veer Langerbrugge: bij een vol veer maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.
  • Veer Terdonk: bij een vol veer maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.
  • Veer Kruibeke-Hoboken: maximaal 15 passagiers per overvaart. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.

Alle collega’s op en rond het water worden bijgestaan door hun collega’s achter de schermen die zo veel mogelijk van thuis uit verder werken.

Aan iedereen die zich niet moet verplaatsen, vragen we vriendelijk; “blijf in uw kot”.
Wees solidair en dankbaar voor de vele inspanningen die onder andere onze collega’s dagelijks leveren in zéér moeilijke omstandigheden.

Bescherm jezelf en bescherm anderen:

  • Was je handen regelmatig met water en zeep.
  • Vermijd handen geven.
  • Hoest of nies in een papieren zakdoekje en gooi dit onmiddellijk in een gesloten vuilnisbak.
  • Heb je geen zakdoek, hoest of nies dan in de binnenkant van je elleboog.
  • Houd je aan de social distancing van 1,5 meter.
  • Raak je gezicht niet aan met je handen.

Nog meer weten? https://www.info-coronavirus.be/nl/

Taskforce Nautische Keten: Onze nautische keten naar de vier zeehavens is 100% operationeel

Woensdag zat de ‘Taskforce Nautische Keten’ onder leiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) voor het eerst virtueel rond de tafel in opdracht van Minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters. De vier grote Vlaamse havens gaan meer met elkaar in overleg en blijven 100 procent operationeel, zodat de bevoorrading van ons land via havens gegarandeerd blijft.

Hiervoor zat het kabinet Mobiliteit en Openbare Werken van minister Lydia Peeters samen met het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), De Vlaamse Waterweg, afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Rijkswaterstaat (NL) en het Nederlands Loodswezen, alsook Port of Antwerp, North Sea Port, Port of Zeebrugge , Port of Oostende, de havenloodsen (Brabo, Breydel), bootlieden (Bootsmannen, Brabo, Eendracht) en de sleepbedrijven (Multraship, Boluda en Antwerp Towage).

Zo bundelt de grens- en sectoroverschrijdende taskforce de verschillende ketenpartners die nodig zijn om een schip van op volle zee veilig tot aan de kade in elk van de havens in Vlaanderen te krijgen en de goederen verder te transporteren via de binnenvaart naar het achterland.

“Onze vier grote Vlaamse havens (Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende), en alle partners in de nautische keten overleggen sinds deze week elke woensdag om de logistieke uitdagingen aan te gaan in deze tijden van het coronavirus. Dat is natuurlijk goed nieuws. Onze economie staat onder druk. Alle medewerkers en partners in de nautische en logistieke keten vervullen dan ook een cruciale rol. Zij dragen hun steentje bij om voeding, medisch materiaal en essentiële en producten naar onze leveranciers en bevolking te krijgen Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor hun werk. Zij zijn een essentiële schakel in onze economie”, aldus minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.


De logistieke keten over water blijft gegarandeerd:

Bijna alle ketenpartners en havens geven aan op dit ogenblik nog 100% operationeel te zijn dankzij de inspanningen van alle betrokkenen.

De overkoepelende samenwerking laat toe om knelpunten, noden en opportuniteiten tijdig te detecteren en deze als sector aan te kunnen kaarten bij beleidsmakers.

De Taskforce zal zich ook verder organiseren als lerend netwerk in deze uitdagende tijden.

Verschillende doelgerichte crisisteams en andere ‘taskforces’ hebben zich ontplooid binnen de verschillende havens en ketenpartners. Er wordt een belangrijke rol in het aligneren van doelstellingen en afspraken weggelegd voor deze Taskforce Nautische Keten.

Economische impact

Momenteel is weinig impact op de goederenstromen naar de havens. RORO (roll-on-roll-off) trafiek is de eerste stroom die in sommige havens reeds impact ondervindt. Vooral in Zeebrugge en Oostende is de opschorting van cruisevaart merkbaar.

De verschillende havens geven aan dat goederentrafiek eerder is gestegen dan afgenomen, buiten RORO.

Hierbij wordt het belang benadrukt van het open houden van de grenzen in Europa voor alle vormen van goederentransport. Een werkgeversvignet zorgt dat al onze medewerkers in grensgebieden (Nederland-België) aan de slag kunnen blijven.

Samenwerking over de landsgrenzen heen intensifiëren:

Momenteel blijft de nautische keten operationeel en zijn er geen onoverkomelijke problemen.

De taskforce heeft enkele aandachtspunten gedefinieerd, die zullen worden gemonitord:

  • Verschillend beleid van België en Nederland inzake de aanpak van de coronacrisis resulteerde in door MDK verscherpte maatregelen die een impact hebben op de beschikbaarheid van het Nederlands Loodswezen.
    Er wordt een bijkomend overleg georganiseerd op niveau van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (Rijkswaterstaat en MDK) en de vertegenwoordigers van het Nederlands en Vlaams Loodswezen om gezamenlijk werkbare, veilige en gedragen maatregelen te formuleren.
  • De beschikbaarheid en inzet van de medewerkers is essentieel voor het goed functioneren van alle diensten. Er zal gekeken worden of de planning van inkomende en uitgaande schepen evenwichtiger gespreid kan worden om de huidige piekmomenten af te vlakken.
  • Het gebruik van persoonlijke beschermingsmaatregelen bij ketenpartners en in de havens zal verder op elkaar afgestemd worden naar doeltreffendheid , beschikbaarheid en naar algemene principes van gebruik.
  • De zeehavens gaan intern overleg organiseren om de logistieke uitdagingen van elkaar te kennen en op te lossen in voorbereiding op de taskforce Nautische Keten.
  • Aan de Vlaamse Regering wordt gevraagd om te onderzoeken hoe de huidige opgelegde maatregelen inzake personentransport kunnen aangepast worden aan de noden van de kritische dienstverlening binnen de nautische keten.
  • De taskforce zal een gezamenlijke tekst bekrachtigen over de na te leven voorschriften bij interactie tussen scheepsbemanning en bezoekers en deze verspreiden aan alle betrokkenen.
  • Indien een schip met zieke bemanning aan boord onze nautische keten aanloopt, zal de bevoegde nautische autoriteit een specifiek toelatingsbeleid bepalen.
  • De taskforce wenst uitdrukkelijk iedereen die zich iedere dag inzet te bedanken voor hun engagement.

De Taskforce Nautische Keten zal wekelijks samenkomen en rapporteren aan de Vlaamse Regering en het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid.
De frequentie kan opgevoerd worden op initiatief van de voorzitter of op de vraag daartoe van één van de partners wanneer kritieke wijzigingen zouden optreden.

De Vlaamse Overheid en ons agentschap nemen maatregelen tegen verspreiding virus Covid-19 (Corona)

MDK blijft operationeel

De veiligheid van onze medewerkers combineren met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is een belangrijke uitdaging voor het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. We zetten zoveel mogelijk in op thuiswerk maar voor heel wat van onze functies is dit onmogelijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onze loodsen of de mensen die de verkeerscentrales (Schelderadarketen) bemannen of werken aan boord van onze vaartuigen.

We zetten vooral in op onze veiligheidsdiensten en de dienstverlening aan de havens in Vlaanderen. Op die manier garanderen we met het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de bevoorrading van levensmiddelen, medisch materiaal en voedsel en garanderen ze de veiligheid op zee”, aldus minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.MDK neemt voorzorgsmaatregelen. Vermijd fysiek contact met andere collega’s en teams. Stel je vragen of organiseer je werking bij voorkeur telefonisch of via mail.

“We zijn dankbaar dat de medewerkers van MDK verder werken in zeer moeilijke omstandigheden. Daarmee vervullen ze een belangrijke maatschappelijke functie Dit proberen al onze mensen in zo goed mogelijke omstandigheden uit te voeren. We nemen samen met de havens zo onze verantwoordelijkheid om het besmettingsrisico in te perken en de zorgsector te ontlasten”, beklemtoont Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Vloot

Mensen die voor Vloot werken, oefenen vaak een varend beroep uit. Het gaat dan bv. om kapiteins, matrozen, technisch personeel etc. Voor hen voorzien we volgende richtlijnen:

  • Niet essentiële dienstverlening op schepen wordt zo veel mogelijk preventief geschrapt
  • Er werden afspraken gemaakt met het MRCC en de partners zeereddingsdiensten in het kader van Search and Rescue om te zorgen dat deze essentiële dienstverlening zo lang mogelijk gegarandeerd kan blijven. Sowieso is er al minder risico vermits alle pleziervaart en sportbeoefening op het water verboden zijn tot en met 3 april
  • Aantal passagiers aan boord wordt beperkt tot een strikt minimum

Afdeling Scheepvaartbegeleiding

Hieronder vallen de verkeerscentrales (VTS) die het scheepvaartverkeer begeleiden, het Vlaams stuk van de GNA (Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit; die samen met Nederland alles in goede banen leidt op de Schelde over de landsgrenzen heen) en het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum) die de noodcentrale en coördinator is bij calamiteiten op zee.

  • Vanaf de dagwacht morgen zal op de verkeerscentrales (Vessel Trafic Services) Zandvliet en Zeebrugge met een minimum bezetting gewerkt worden. We vragen ook aan onze collega’s om zover mogelijk uit elkaar te gaan zitten.
  • Wij zijn ook in overleg met het Nederlandse Rijkswaterstaat om onze maatregelen op mekaar af te stemmen.

Loodswezen

Loodsen worden door schepen van Vloot aan boord gebracht van de grote zeeschepen om ze naar de havens in Vlaanderen te begeleiden. Loodsen blijven overnachten en rusten in ‘loodsstations’ en ze worden via taxi’s vervoerd naar kades en sluizen om aan boord te gaan van schepen. Op zee brengen vaartuigen van Vloot deze loodsen naar de zeeschepen.

  • De gemeenschappelijke ruimtes (o.a. de TV-zaal) sluiten we voorlopig om collega’s zo weinig mogelijk in contact te laten komen met elkaar. We vragen aan loodsen in rust om zoveel mogelijk op de kamer te blijven en enkel individueel de benen te strekken.
  • We zullen extra taxi’s inzetten. Ook het aantal loodsen per taxi wordt strikt beperkt.
  • Er is overleg met het Nederlands Loodswezen om maatregelen op elkaar af te stemmen.

Afdeling Kust

Deze afdeling voert alle werken uit aan de kust om ons te beschermen tegen de stijgende zeespiegel en brengt de zee- en Scheldebodem in kaart voor scheepvaartverkeer.

Op maandag 23 maart werd beslist om het fiets- en wandelpad op de Nieuwe Internationale Zwindijk voor onbepaalde tijd af te sluiten. Dit gebeurt in navolging van de beslissing om de landsgrenzen af te sluiten voor niet-essentiële verplaatsingen. Aan de grensovergang ter hoogte van de Retranchementstraat werden eerder al maatregelen genomen. Op het strand aan de zwingeul zet de politie extra patrouilles te paard in.

Op werfniveau bekijken we welke werven kunnen verdergezet worden mits de nodige maatregelen en welke werven stilvallen omwille van de onmogelijkheid tot social distancing of een tekort aan personeel of materialen. MDK waakt erover dat hierbij de nodige bewarende maatregelen genomen worden zodat geen gevaarlijke situatie op de werf ontstaat.
In functie van de latere heropstart van de werven zal een evaluatie van de impact gemaakt worden en de eventuele gewijzigde planning gecommuniceerd aan de stakeholders.

  • De thuiswerkers (vb projectingenieurs) hebben een pool gevormd met mensen die beschikbaar zijn om op terrein te gaan in het geval van onvoorziene omstandigheden.
  • Voor de werken die lopen blijft het toezicht wel gegarandeerd.
  • Schepen ingezet voor de Vlaamse Hydrografie voor het uitvoeren van dieptemetingen worden tot een strikt minimum beperkt.

Minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters en het  Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zetten alles in het werk om het scheepvaartverkeer van en naar de havens in tijden van het Corona-virus vlot en veilig te laten verlopen. Morgen zitten alle partners van de nautische keten samen in een taskforce om te bekijken of er in het kader van de nieuwe maatregelen van de veiligheidsraad ook bijkomende inspanningen moeten komen bij alle nautische partners, waaronder het agentschap MDK.

Corona maatregelen: impact op MDK

UPDATES

18/03: We geven de hoogste aandacht aan hygiëne en social distancing, zodat er op een veilige manier kan gewerkt worden. Zo gelden vanaf vandaag een aantal beperkingen op de veerdiensten:
– veer Kruibeke-Hoboken: maximaal 15 passagiers per overvaart;
– veer in Langerbrugge: maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer;
– veer in Terdonk: maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart, geen beperking op wagens of vrachtverkeer.

17/03 : Met onmiddellijke ingang wordt met goedkeuring van bevoegd minister Lydia Peeters overgegaan tot het stilleggen van het Sint-Annaveer in Antwerpen en de veerdienst Bazel-Hemiksem.

Dit betekent dat volgende veerdiensten tot en met 3 april 2020 niet varen:
– veer in Nieuwpoort;
– veer in Oostende;
– Sint-Annaveer in Antwerpen;
– veer Bazel-Hemiksem.

Als agentschap beseffen we ook dat de veerdiensten voor heel wat gebruikers een essentiële schakel zijn in hun mobiliteit voor woon-werkverkeer. Daarom blijven we maximaal inzetten op het operationeel houden van volgende veerdiensten:
– veer in Langerbrugge;
– veer in Terdonk;
– veer Kruibeke-Hoboken.

16/03 : Vanaf morgen zal de veerdienst van Oostende ook tijdens de week niet meer varen (eerder schrapten we die van Nieuwpoort al) – beiden hebben een eerder recreatief karakter.

Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen.

Ons agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust staat voor een gigantische uitdaging naar aanleiding van de afgekondigde regeringsmaatregelen. Namelijk: het welzijn en de gezondheid van al onze medewerkers en hun families voorop stellen én veilig en vlot scheepvaartverkeer blijven garanderen.

Door onze dienstverlening en de werking van de nautische keten kunnen zeeschepen immers de samenleving blijven bevoorraden met voedsel en levensreddende middelen die via de havens in Vlaanderen ons land bereiken.

Daarom proberen we alle cruciale rollen en teams maximaal aan de slag te houden op een veilige manier, back-ups te optimaliseren en mensen die thuis kunnen werken dit maximaal toe te laten.

We volgen de richtlijnen van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Maximale dienstverlening zal verzoend worden met minimaal contact voor een zo efficiënt mogelijke werking mét zo’n effectief mogelijke preventie.

De Vlaamse overheidsdiensten blijven operationeel maar worden gevraagd om maximaal flexibel te werken. De kernprocessen en kritische functies blijven op heden maximaal gegarandeerd.

De veerdienst in Nieuwpoort, die buiten de vakantieperiodes enkel in het weekend vaart, en de veerdienst in Oostende werden voorlopig opgeschort tijdens het weekend tot en met 3 april door het recreatieve karakter van de kustveren.

Tijdens de week vaart het veer van Oostende wel voor woon-werkverkeer.
De andere veren blijven op heden zoals het openbaar vervoer maximaal operationeel. Meer info over de veren HIER.

De impact van preventiemaatregelen op onze dienstverlening zal iedere dag opgevolgd worden en partners zullen maximaal geïnformeerd worden.

wijzijnmariteam #covid19 #corona #FlattenTheCurve #StayHealthy

MRCC coördineert zoekactie naar verloren gelopen kindje in Oostende

Op 14 maart kwam rond 20u op het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum de melding dat er in Oostende een vierjarig kind verloren was gelopen.

Er werd direct een zoekactie opgestart met de helikopter NH90. Ook de reddingsboten Orka en Zeetijger van Vloot hielpen mee zoeken. Bovendien werd de afsprakenregeling drenkelingen geactiveerd, dit is een samenwerking tussen de hulpverleners aan land (vb. politie en brandweer) en de zeereddingsdiensten.

Helikopter NH90 en reddingsboot 6 (Orka)

Gelukkig werd het kind om 22:52 veilig en wel teruggevonden, waarop alle zoekacties stopgezet konden worden.

Op zich behoort een dergelijke zoekactie tot de dagelijkse activiteiten van een MRCC. Ondanks de impact van het corona-virus op onze samenleving, blijft de zeereddingsdienst gegarandeerd door de hulpverleners ter plaatse.

Het Loodswezen krijgt herbevestiging van de consistente kwaliteit van haar dienstverlening

Het Loodswezen hecht veel belang aan kwaliteit van haar dienstverlening voor alle klanten.

Om een consequente, betrouwbare en efficiënte dienstverlening te garanderen en te blijven verbeteren, besliste het Loodswezen in 2018 tot het invoeren van het kwaliteitsmanagementsysteem ISO 9001:2015.

Na een uitgebreide inspectie van onze processen, procedures, systemen en verantwoordelijkheden, kreeg het Loodswezen op 29 januari 2019 het ISO-9001 certificaat uitgereikt door het extern auditbureau Lloyds Register. De drie kerntaken van het Loodswezen worden gevat door de certificeren:

  • Loodsen
  • Loodsen op afstand
  • Leveren van nautische adviezen

Op 2 maart 2020 werd de kwaliteit van ons managementsysteem herbevestigd. De externe auditing volgens de ISO 9001-norm werd met succes afgerond.

Ook in 2020 blijft het Loodswezen verder ijveren tot het blijvend kwalitatief ontwikkelen van een efficiënte dienstverlening.

ZEESCHELDE oefenplatform voor SAR-helikopter

De ZEESCHELDE, boeienlegger met thuishaven Antwerpen, was op 15 februari alsook op 29 februari 2020 onverwacht het oefenplatform voor een Search And Rescue oefening (SAR) toen het schip onderweg was naar en van haar droogdokbeurt. De bemanning van een reddingshelikopter van de luchtmachtbasis in Koksijde koos de ZEESCHELDE om twee van hun SAR-teamleden aan boord te winchen en vervolgens opnieuw op te pikken.

Bekijk hier een filmpje van de eerste oefening.

Rivierloodsen nemen Instagram over

Om de burger en eigen collega’s een kijkje achter de schermen te gunnen, heeft de Vlaamse overheid het Instagram profiel @DeVlaamseAmbtenaar gecreëerd. Elke week wordt dit profiel beheerd door een andere medewerker uit één van de vele departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid. Die week laat een ambtenaar zien wat zijn of haar job nu net inhoudt. Op die manier wil de Vlaamse overheid transparantie bieden en de burger laten kennismaken met al de vele facetten die de overheid te bieden heeft.

In de week van maandag 9 maart tot en met vrijdag 13 maart is het de beurt aan Kris De Decker en Bart Gonnissen, twee rivierloodsen bij het Loodswezen, een entiteit van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Zij beloodsen het traject tussen de Scheldemonding ter hoogte van Vlissingen tot aan de kade in de haven van Antwerpen.

Deze week zullen zij vertellen wat een loods nu eigenlijk allemaal doet. We krijgen de kans om mee aan boord te gaan, de Schelde op- en af te varen en uiteraard ook meer te weten te komen over het reilen en zeilen op het water.

Ben jij ook benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat? Neem dan deze week zéker een kijkje op het Instagram profiel @DeVlaamseAmbtenaar en kom alles te weten over het beroep van loods!