Grote zoekactie op zee naar bootvluchtelingen

Op 26 november kwam op het MRCC in Oostende rond 7u ’s ochtends de melding binnen dat er achttien mensen in nood waren op zee, vermoedelijk bootvluchtelingen.  

Omdat de exacte locatie en het type bootje niet gekend waren, was deze zoekopdracht van bij de start bijzonder moeilijk. De dichte mist zorgde er bovendien voor dat het zoeken werd naar een speld in een hooiberg. Door die mist kon de helikopter ook niet uitvliegen.

de operationele werkvloer van het Maritiem Reddings-en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende

Direct werd een grootschalige ‘Search and Rescue’ opgestart met verschillende vaartuigen (de R6, SPN09, Sirius en Pollux), maar rond de middag werd deze zonder resultaat stopgezet.

Hoe Brihang onze meetpaal veroverde

Het is begin 2020 als Brihang ons team Vlaamse Hydrografie contacteert met een eerder ongewone vraag. Of hij op de meetpaal die voor de kust van Knokke staat, een videoclip mag opnemen. Daar moeten we toch even over nadenken, samen met onze aannemers GEOxyz en Fabricom. De meetpalen zijn niet toegankelijk voor het publiek en een uitgebreide veiligheidsopleiding is normaal nodig om deze te betreden. Een veiligheidsopleiding? Geen enkel probleem voor Brihang. Hij trok met plezier naar het opleidingscentrum van de VDAB en leerde er paalklimmen op zee. Daarna is het enkel nog wachten op de perfecte weersomstandigheden en de mooiste zonsondergang van het jaar. Begin november stond er regulier onderhoud van meetpaal 2 op het programma en ging Brihang met ons mee aan boord. Het resultaat is deze mooie videoclip. Toegegeven, we zijn niet helemaal onpartijdig, maar volgens sommigen de beste videoclip van het jaar ;).

Bovendien is het een leuke manier om iedereen kennis te laten maken met onze unieke meetinstallaties voor onze kust.

Maar wist Brihang wat de functie van de meetpaal was vóór hij bij ons team Vlaamse Hydrografie terecht kwam? Wij zochten het uit.

“Ik zie die meetpaal al mijn hele leven staan voor de kust van Knokke,” zo vertelt hij. “Ik heb me altijd al afgevraagd wat het was of waar het voor diende. Ik dacht wel dat het iets te maken had met metingen voor het weer. In Knokke gaat ook de legende dat redders naar die paal zwemmen en er dan afspringen. Maar ik weet niet of dat klopt. Toen we een locatie zochten voor opnames van de clip voor Ver Weg dacht ik dat het wel tof zou zijn om daarop te staan. Na wat opzoekwerk kwamen we bij jullie terecht.”

Hoe verliepen de opnames van de clip?

Ik volgde vooraf een opleiding bij de VDAB om met alle beschermingsmiddelen te leren klimmen in een paal op zee. Op de dag zelf had ik toch wat schrik, maar iedereen aan boord heeft me goed geholpen. Uiteindelijk was het minder beangstigend dan gedacht. Ik heb gelukkig ook geen last van hoogtevrees. Eens boven, kwam ik in een soort controlekamer. Daar mocht dan het harnas uit. Dan kon ik van boven op de paal gaan staan, die is goed omringd met een balustrade. Nadat de technici het onderhoud hadden gedaan zijn zij terug aan boord van het schip gegaan en is het schip weggevaren. Ik dacht even dat ik daar helemaal alleen was maar er bleek gelukkig toch nog iemand in de controlekamer te zitten. De clip is opgenomen met een drone die vanuit het appartement op de zeedijk bestuurd werd. We filmden in één beweging. We hebben lang moeten wachten op het perfecte weer, maar het resultaat is helemaal hoe ik het in mijn hoofd had.

De meetpaal 2 waarop Brihang zijn clip opnam maakt deel uit van het Meetnet Vlaamse Banken. Wat dat precies is leggen we hieronder graag uit.

Het Meetnet Vlaamse Banken: wat is dat?

Het Meetnet Vlaamse Banken, dat zijn:

  • 6 meetpalen
  • 16 golfmeetboeien
  • 5 getijdestations
  • 3 meteoparken
  • 4 windmeetlocaties aan de kust
  • 3 stroommeetlocaties in de havens

De meetpalen en boeien op zee zijn uitgerust met geavanceerde sensoren en meettoestellen. Die verzamelen belangrijke gegevens zoals windsnelheid en -richting, zichtbaarheid, temperatuur, getij, golfhoogte en golfrichting. De getijstations, meteoparken en meetlocaties langs de kust meten daar de wind, getij en stroming en verschillende andere meteoparameters.

Alle data van het meetnet komen via een computernetwerk in het datacenter in Oostende terecht. Van daaruit wordt het verdeeld naar de verschillende gebruikers. “Het datacenter verwerkt vierentwintig uur per dag en zeven dagen op zeven alle ingewonnen informatie,” licht projectleider Johan Vercruysse toe. “Zeevarenden hebben zo onmiddellijk toegang tot de actuele informatie om hun activiteit veilig te laten verlopen.

Wist je dat? Het Meetnet is genoemd naar de groep onregelmatige zandbanken die zich voor de westelijke helft van de Vlaamse kust bevinden en de scheepvaart in dat gebied sterk bemoeilijken.

Het Meetnet Vlaamse Banken: voor wie?

De gegevens uit het Meetnet Vlaamse Banken zijn nuttig voor iedereen die werken of onderzoek uitvoert op zee of langs de kust. MDK gebruikt de data vooral bij studies voor de infrastructuurprojecten  langs de kust. Maar ook de meteorologen die dagelijks het kustweerbericht  maken, gebruiken input van het Meetnet.

Daarnaast is er ook een uitwisseling van data met internationale meetnetten, onderzoeksinstellingen, universiteiten,…

Het Meetnet Vlaamse Banken: hoe werkt het?

Golfmeetboeien verzamelen, zoals het woord het zegt, gegevens over de golven. We gebruiken in het Meetnet directionele en niet-directionele golfmeetboeien. Een directionele boei meet naast de golfhoogte ook nog de golfrichting. De data van de boeien komt via radiosignalen en ontvangstapparatuur in Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge uiteindelijk in het datacenter in Oostende terecht.  Onze MDK-collega’s van Vloot zorgen voor gespecialiseerde vaartuigen en bemanning om de boeien met de nodige bebakening uit te leggen, te vervangen en terug binnen te halen. Het effectieve onderhoud van de boeien gebeurt aan de wal door RHB Belgium, in opdracht van het team Vlaamse Hydrografie.

Onderhoud van een golfmeetboei

Het onderhoud van de meetpalen gebeurt door een aannemer, Fabricom. Op basis van de vereisten gesteld door de Vlaamse Hydrografie staan zij in voor routine onderhoud en herstellingen van de meettoestellen en het onderhoud van de meetpalen zelf. Belangrijk bij het plannen van onderhoud van de meetpalen is dat de overstap van het vaartuig naar de ladder aan de meetpaal veilig kan gebeuren.

Onderhoud van een meetpaal

Het Meetnet Vlaamse Banken: een korte geschiedenis

De opbouw van het Meetnet Vlaamse Banken startte in 1976, voor de uitbouw van de haven in Zeebrugge. Bij de uitvoering van de waterbouwkundige werken moest men beschikken over de hydrometeotoestand van het ogenblik en over verwachtingen voor de komende dagen. Daarvoor werden dagelijks mariene meteoberichten opgemaakt.

In 1984 bouwde men in zee vijf vaste meetpalen langs de vaargeulen naar Zeebrugge en de Westerschelde. In 1993 is op de Westhinderbank een platform geïnstalleerd, ter vervanging van het bemande lichtschip dat op deze locatie lag. Het meetboeiennet, het meteopark en het netwerk van meetpalen werden op elkaar afgestemd en in het meetsysteem opgenomen. Het systeem kreeg de naam Meetnet Vlaamse Banken.

Meer info: www.meetnetvlaamsebanken.be

Woordvoerder gestart bij MDK

Sinds 3 november is er er een nieuw bemanningslid aan boord bij het agentschap MDK. Anne-Sophie Moerman ging er namelijk aan de slag als woordvoerder. We stelden haar enkele snelle vragen.

Anne-Sophie Moerman
Anne-Sophie Moerman

Wat is jouw achtergrond?
Ik heb altijd achter de schermen gewerkt. Voorheen was dat dus zes jaar bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, als redacteur en uitgever. Ik ben het gewoon van de spil te zijn: om een idee te pitchen, opportuniteiten te zien en de vinger aan de pols te houden. Een diplomatieke houding en grote nieuwsgierigheid naar alle kanten van het verhaal. Ik ben een verhalenverteller en die ervaring zal me hier zeker vooruithelpen.

Waarom ben je overgestapt?
Het kriebelde om de belangen van een organisatie te verdedigen. Het agentschap MDK is ongelofelijk divers qua werking en de nautische wereld spreekt tot ieders verbeelding. Het is werkelijk een uitdaging om mee te draaien in zo’n grote organisatie en vooral om zo’n specifieke kennis te vertalen naar een groot publiek. Bij MDK word je ook geconfronteerd met echte acute zaken, zaken die er voor alle burgers toe doen. Denk maar aan kustveiligheid.

Wat staat op je planning?
Om samen met het netwerk communicatie, het agentschap nog meer in de kijker zetten. MDK heeft een resem aan experten in huis zitten en zoveel boeiende projecten op de planning staan. Daar zijn mooie verhalen te rapen.

Ter land, ter zee of in de lucht?
Ter zee! Als aspirant-surfer trek ik regelmatig naar de kust, zeker ook tijdens deze koude wintermaanden.

Heb je nog een boodschap voor onze lezers?
Ik sta te popelen om op ontdekkingstocht te gaan doorheen het agentschap en alles zelf eens te zien en te ondervinden. Door de huidige omstandigheden is het echter niet mogelijk om de verschillende collega’s, dienstverleningen en partners een bezoekje te brengen. Er gelden – begrijpelijk – strikte en terechte veiligheidsmaatregelen waardoor niet essentiële collega’s en externen niet op de werkvloer mogen komen. Dus een warme oproep: wanneer dit kan, nodig me uit en give me the tour!


Contactgegevens Anne-Sophie Moerman
anne-sophie.moerman@mow.vlaanderen.be
GSM 0474 66 15 78

AREYOUWATERPROOF lanceert virtual reality belevingen voor het grote publiek

Areyouwaterproof, het samenwerkingsverband dat hard werk levert om te sensibiliseren rond maritieme opleidingen en jobs, heeft in samenwerking met Omni-c virtual reality belevingen uitgewerkt.  Via deze belevingen wil areyouwaterproof de verschillende doelgroepen kennis laten maken met de maritieme sectoren, de bemanning en de vaartuigen.

Op evenementen, opendeurdagen, jobbeurzen en schoolbezoeken werden de levensechte beelden met een 360° bril al ingezet om mensen hun zeebenen te laten testen. Door de huidige veiligheidsmaatregelen staan evenementen on hold en zullen de virtual reality brillen even niet gebruikt kunnen worden.  Daarom stellen de partners een alternatief voor.


Areyouwaterproof brengt de belevingen graag digitaal naar jou! Altijd al eens willen varen?
Wel daar kunnen wij voor zorgen!
Kijk je ogen uit in onze virtual reality belevingen.
Wij zorgen ervoor dat je niet nat wordt!


De belevingen zijn te vinden op het YouTube-kanaal van areyouwaterproof.
Door de computermuis of smartphone te bewegen, krijg je een 360° zicht op verschillende maritieme activiteiten.  De beelden geven je een unieke blik op een beloodsing op volle zee, de werkzaamheden aan boord van een kabelinstallatieschip, de activiteiten van de binnenvaart, de werken op de werf van de stormvloedkering, de werkzaamheden om de bodem te peilen aan boord van een hydrografisch vaartuig en je kan de vis bijna ruiken aan boord van een vissersvaartuig. 

Een beleving vanuit je woonkamer is niet hetzelfde om je zeebenen te testen, maar areyouwaterproof belooft van zodra het kan de brillen weer aan te bieden op relevante evenementen, opendeurdagen, jobbeurzen en schoolbezoeken.

BELOODSING
BINNENVAART
KABELINSTALLATIESCHIP – ISAAC NEWTON
STORMVLOEDKERING
VISSERIJ
VLAAMSE HYDROGRAFIE

In gesprek met projectleider, Johan Verstraeten


Tijdens de week van de ingenieur gingen wij op zoek naar enkele ingenieurs binnen ons agentschap. Maak kennis met Johan Verstraeten, industrieel ingenieur van opleiding. Hij is projectleider bij Kust. Wij zochten uit wat dat precies inhoudt.



Sinds wanneer werk je voor MDK?

Ik ben in 1998 gestart bij het toenmalige Administratie Waterwegen en Zeewezen. De keuze voor AWZ kwam er nadat ik slaagde voor de examens van Selor, het toenmalige wervingssecretariaat van de overheid.  Zo kreeg ik de kans om mij kandidaat te stellen voor een vacature bij hydrografie in Oostende, zowel de job inhoud als het idee om dichter bij de zee te wonen, spraken mij wel aan.

Voordien werkte ik bij Defensie, bij de divisie Infrastructuur. Daar werkte ik mee aan projecten voor de inrichting van gebouwen.

Welk ‘soort’ ingenieur ben je: industrieel, handels, bio, burgerlijk?

Ik ben afgestudeerd als Industrieel Ingenieur met specialisaties elektriciteit en automatisering.

Met mijn talent voor wiskunde en wetenschappen, gecombineerd met een stevige interesse in informatica en software ontwikkeling was mijn keuze om Industrieel Ingenieur te studeren snel gemaakt.  Mijn interesses werden zo aangevuld met het analyseren van problemen, oplossingen bedenken en de verdere uitwerking.

Kan je kort je job omschrijven?

Als projectleider bij het team Vlaamse Hydrografie hou ik me bezig met alles wat komt kijken bij peilingen voor de navigatiekaarten. Ik stuur zowel een team van eigen mensen, als de aannemer aan. Ik maak ook de planning op van de te peilen gebieden.

Met de peilingen verzamelen we miljoenen cijfers. Op kantoor gebeurt er een reductie van deze gegevens en krijgen we een ‘gekuiste’ versie van de peilingsdata. Met die gegevens maken we peilplannen en navigatiekaarten. Peilplannen zijn een eerste bron van informatie en zijn vooral van belang voor info over de havengeulen. De collega-loodsen en collega’s van de afdeling Maritieme Toegang gebruiken die bijvoorbeeld.

De peilingen zijn belangrijk voor een veilige scheepvaart. Het team Vlaamse Hydrografie is op die manier ook een belangrijke schakel in de nautische keten.

We voeren daarnaast ook peilingen van de vooroever uit. Die zijn dan in het kader van de strandsuppleties om onze kustbescherming te garanderen. 

Wat vind je leuk aan je job?

De zaken die op het terrein, aan boord, gebeuren vind ik het boeiendst. Voor nieuwe installaties, uittesten van apparatuur of onderhoud ga ik zelf ook nog wel eens mee aan boord. Dat is voor mij overwegend op de Noordzee.  Al zou ik wel graag nog wat meer tijd vinden om mee aan boord te gaan.

Op zee doen we de peilingen zelf, in de havens en de vaargeulen zetten we ook een aannemer in. We willen wel meer peilingen zelf gaan uitvoeren. We hebben immers de nodige expertise in huis om gefundeerde keuzes te maken over de toestellen die we kunnen inzetten. Voor de peilingen die we zelf uitvoeren, kunnen we rekenen op de collega’s van Vloot voor de vaartuigen en bemanning. Een goede samenwerking dus!

Op welk project uit je carrière ben je het meest trots?

Van 2014 tot en met 2019 hebben we meetapparatuur getest om metingen in slib en slijk te kunnen doen. Dat was een samenwerking met de afdeling Maritieme Toegang, het Waterbouwkundig Laboratorium en Vloot. Gedurende die vijf jaar deden we meetcampagnes van 15 à 20 dagen. Met de resultaten hiervan gaan we nu aan de slag voor toekomstige metingen.

In gesprek met projectingenieur, Isabelle D’Hooghe


Tijdens de week van de ingenieur gingen wij op zoek naar enkele ingenieurs binnen ons agentschap. Maak kennis met Isabelle D’Hooghe, burgerlijk ingenieur van opleiding. Zij is projectingenieur bij Kust. Wij zochten uit wat dat precies inhoudt.



Sinds wanneer werk je voor MDK?

Ik ben in 2006 aan de slag gegaan als projectingenieur bij afdeling Kust.
Ik werkte eerst op projecten in de jachthavens: renovatie van glooiingen, het bouwen van een veerinfrastructuur, het inrichten van wegen en gebieden, het voorzien van basisinfrastructuur.  Nu volg ik binnen het Team Infrastructuur Kust projecten op die te maken hebben met kustbescherming en kustbeleving. 

Daarvoor werkte ik bij het technisch controlebureau Seco.

Welk ‘soort’ ingenieur ben je: industrieel, handels, bio, burgerlijk?

Ik ben burgerlijk ingenieur bouwkunde.
De liefde voor de wiskunde heeft me deze richting uitgestuurd.  Ik kom uit een ingenieursfamilie, maar dan in de richting Scheikunde.  Bij mij groeide in de eerste jaren van de opleiding de passie voor de bouwkunde heel sterk.  Deze passie voor de bouwkunde en in het bijzonder de waterbouwkunde, heb ik tot vandaag nog steeds.

Kan je kort je job omschrijven?

Als projectingenieur volg ik een project op van aan de studie tot en met de volledige uitvoering. We schrijven de bestekken, volgen de studies op en sturen de aannemers aan.

In het Team Infrastructuur Kust gaat het vooral over bouwkundige projecten voor de bescherming en de beleving van de kust, enkele voorbeelden zijn kaaimuren, glooiingen, sluizen en de fiets- en wandelpaden.

Ons team bestaat uit zeven projectingenieurs, vier toezichters en drie mensen voor de technische ondersteuning.  Bij de opvolging van de projecten sturen de projectingenieurs de projectteams aan.

We krijgen de kans om gelijkaardige projecten te bezoeken, onze kennis te verruimen zowel tijdens de studie als de uitvoering van een project.  Zo ben ik naar Duitsland (Eemskering) en naar Engeland (Thames Barrier) gegaan om me te verdiepen in het bouwen van een stormvloedkering.

Ik ben lid van het I-Storms netwerk, een netwerk van mensen betrokken bij de bouw of de operatie van stormvloedkeringen. De congressen zijn een verrijking.

Wat vind je leuk aan je job?

Het realiseren van mooie en uitdagende projecten samen met een projectteam.

In het project stormvloedkering wordt er intern intens samengewerkt met de toezichters, de medewerkers van de inspectie, de boekhouding, ….
Maar we werken ook samen met medewerkers van buiten ons agentschap, zoals de afdeling Elektromechanica en Telematica (agentschap Wegen en Verkeer), de afdeling Expertise Beton en Staal (departement Mobiliteit en openbare Werken), geotechniek, studiebureaus, het technisch controlebureau en aannemers.

We delen onze kennis bijvoorbeeld ook met de toekomst, onze schoolgaande jeugd. We hebben een doe-expo samengesteld waar bezoekers iets kunnen leren over het klimaat, maar ook over de verschillende materialen die we gebruiken bij de bouw van de stormvloedkering en hoe die zal werken.
Voor de derde graad lager onderwijs hebben we zelfs een pakket op maat uitgewerkt.

De bewustmaking van het belang van zorg voor ons klimaat vind ik erg belangrijk. Bij ons thuis gebruiken we de auto enkel voor verplaatsingen boven de 10 kilometer.  Alles onder de 10 kilometer wordt sowieso met de fiets of te voet gedaan.

Op welk project uit je carrière ben je het meest trots?

De stormvloedkering in Nieuwpoort is een uniek project, zowel voor mezelf als voor ons agentschap, en voor Vlaanderen.  Het is een mooi project, waarin veel technische aspecten aan bod komen, zowel tijdens de studie als tijdens de uitvoering, en dat bovendien ook een groot maatschappelijk belang kent.  Het is een uitdaging en een mooie kans om hieraan te mogen meewerken. De stormvloedkering is nodig om Nieuwpoort en het achterland te beschermen tegen zware stormvloeden en tegen de stijging van de zeespiegel.

De studie van de stormvloedkering is in 2012 opgestart. De uiteindelijke oplevering is voorzien in 2025. Aan de stormvloedkering werken er meer dan 100 mensen samen om het project te realiseren, namelijk aannemers, studiebureaus, overheidsdiensten, controlebureaus, …


Wil je meer weten over de stormvloedkering, klik dan hier.

In gesprek met Scheepsbouw – R&D Manager, Piet Leeuwerck


Tijdens de week van de ingenieur gingen wij op zoek naar enkele ingenieurs binnen ons agentschap. Maak kennis met Piet Leeuwerck, burgerlijk ingenieur van opleiding. Hij is Scheepsbouw – R&D Manager bij Vloot. Wij zochten uit wat dat precies inhoudt.



Sinds wanneer werk je voor MDK?

In juli 2002 begon ik aan mijn carrière bij de overheid.  Ik reageerde op een advertentie in Jobat. Ze zochten een scheepsbouwkundig ingenieur met minimum 6 jaar relevante ervaring in studiebureaus en op scheepswerven.  Ik was verkocht van zodra ik het Zeewezengebouw in Oostende binnengestapt kwam, het uitzicht op de havengeul van Oostende en de prachtige Raveelschilderingen in het gebouw.

Welk ‘soort’ ingenieur ben je: industrieel, handels, bio, burgerlijk?

Ik ben burgerlijk ingenieur van opleiding. Ik studeerde eerst vijf jaar Burgerlijk Ingenieur Bouwkunde en daarna nog twee jaar Scheepsbouwkunde.

Na mijn studies werkte ik eerst als assistent aan de universiteit van Luik.  Daarna kwam ik op de scheepswerf Béliard Polyship in Oostende terecht.

Mijn vader was ingenieur-architect en was mijn grote voorbeeld.
Het ingenieursfacet van de job vond ik altijd al boeiend. Ik was altijd al aangetrokken door de zee en schepen. De zee staat voor mij symbool voor de natuur in alle facetten: schoonheid, rust, maar ook kracht en geweld.

Ik herinner mij nog goed de beelden van de schipbreuk van de Torrey Canyon, een grote tanker die in twee brak. Als ingenieur kunnen we de grenzen altijd een beetje verleggen door ervoor te zorgen dat vaartuigen beter bestand zijn tegen dat geweld van de zee. Maar uiteindelijk zal de zee altijd het laatste woord hebben en daar moet men zich echt van bewust zijn.

Kan je kort je job omschrijven?

Ik sta in voor het overzien van de bouw van onze vaartuigen van A tot Z.
De A staat dan voor het uitschrijven van een goed bestek, waarbij we bepaalde performanties eisen. Dat gaat van het gedrag van het vaartuig in zeegang, over het geluidsniveau aan boord tot een laag energieverbruik. Een goed bestek vraagt een zware inspanning, maar we verwachten dan ook dat onze leveranciers topkwaliteit leveren. Door mijn ervaring op een scheepswerf, wist ik waar de pijnpunten in bestekken lagen. Toen ik bij Vloot aan de slag ging heb ik werk gemaakt van een nieuwe manier van bestekken opmaken waarbij de focus ligt op performantie.
De Z staat dan voor de definitieve oplevering.

Maar tussen de A en Z zijn er nog vele stappen.
En die weg bewandel ik niet alleen.  Ik laat mij ondersteunen door mijn management assistente, de superintendents, nautisch personeel en het juridisch team.  Een ploeg met toffe en competente collega’s!

Eens de bouw van start gaat, doe ik regelmatig werfbezoeken. Voor de detailinspecties gaan in latere fases ook technische en nautische mensen mee.  Tijdens die werfbezoeken kunnen we snel problemen detecteren en samen met de scheepswerf naar een oplossing zoeken.

Eens de vaartuigen geleverd zijn, vindt de voorlopige oplevering plaats. Dan gebeuren de laatste checks en inspecties, met het afleveren van de nodige certificaten.  De complete bemanning maakt dan voor het eerst kennis met het nieuwe vaartuig en krijgt de nodige opleidingen.  Het duurt dan nog twee jaar vooraleer het vaartuig definitief is opgeleverd.

In mijn volledige carrière bij Vloot volgde ik een veertigtal nieuwbouwprojecten en twee renovatieprojecten van de Mercator op voor MDK.

Wat vind je leuk aan je job?

Elk nieuw project is een nieuwe uitdaging. We zoeken altijd naar betere systemen, bijvoorbeeld op vlak van milieu en duurzaamheid.  Ik ben ook blij dat we als overheid voor nieuwe technologieën mogen kiezen. Ik zit op de eerste rij om de evolutie van deze technologieën op een scheepswerf mee te volgen.

Voor het toekomstige elektrische veer “Raveel Ontmoet Ensor” ligt de uitdaging erin om materiaal aan boord te brengen dat bestand is tegen zeewater.  Je kan niet zomaar iedere elektronica gebruiken in deze omstandigheden. Dat vraagt het nodige onderzoek.

Wat ik ook fijn vind, is dat mijn job absoluut geen one man show is.
Een nieuwbouwproject is het werk van een volledig team. Ik raadpleeg heel wat mensen bij het begin van een nieuw project.  We vertrekken met een sneuvelnota.  Dat zijn de krijtlijnen van wat een vaartuig zeker moet kunnen.  Deze nota bespreken we met de directie, met de operationele directeur, met de technische mensen en eventueel met klanten.  Daarna stel ik een bestek op.  Dat wordt opnieuw besproken met de belanghebbenden vooraleer het op de markt gezet wordt.

Ik geef trouwens gastcolleges voor studenten en geef altijd mee dat de Vlaamse overheid echt wel een boeiende werkgever is.  In het kader van de voorbeeldfunctie van de overheid moeten we durven innoveren en op de kar van nieuwe technologieën springen.  Alternatieve en milieuvriendelijke energiebronnen aan boord van onze schepen toepassen, is daar een voorbeeld van.  De evolutie zien van denkwerk naar fysische werken en verwezenlijkingen die een meerwaarde bieden voor onze maatschappij, dat vind ik super.

Op welk project uit je carrière ben je het meest trots?

Moeilijke vraag!  Ik ben gepassioneerd door mijn werk en ben trots op alle projecten die ik overzag. Maar als ik er eentje moet kiezen, dan is het wel de legendarische dame die we in een nieuw kleedje gestoken hebben, de renovatie van de Mercator.

Dankzij de toepassing van het Handvest van Barcelona konden we bij de renovatie moderne technologieën toepassen, en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het schip er hetzelfde uitzag als vroeger.  Bepaalde materialen kun je nu niet meer gebruiken, zoals henneptouw bijvoorbeeld, gezien het permanente onderhoud die dit vergt.  Dan moet je dus op zoek naar een alternatief dat duurzamer is maar toch dezelfde uitstraling heeft als vroeger.  Voor de schilderwerken van de romp hebben we verf gehanteerd die gebruikt wordt bij ijsbrekers. Heel duurzaam dus.

Week van de ingenieur

Van 16 tot en met 22 november 2020 is het “week van de ingenieur”.
Wij contacteerden in ons agentschap een aantal ingenieurs die met plezier iets vertellen over hun job.  Je kan hun verhalen deze week lezen op onze blog.

Een ingenieur lost technische, rekenkundige en bouwkundige uitdagingen op een concrete manier op. Pragmatisme en stiptheid zijn belangrijk. De nieuwe technologieën van vandaag vereisen van de ingenieur echter dat hij of zij niet alleen rationeel kan werken, maar ook creativiteit aan de dag kan leggen. Een ingenieur werkt zelden alleen aan een project, maar maakt meestal deel uit van een team dat bestaat uit andere ingenieurs en experten die op andere gebieden gekwalificeerd zijn.

Er bestaan verschillende types ingenieurs.
Je hebt burgerlijke, industriële, bio- en handelsingenieurs.
Maar wat is nu precies het verschil?  En welke afkorting gebruik je nu?

Wat alle ingenieurs gemeenschappelijk hebben is dat ze complexe problemen kunnen oplossen door er op een wetenschappelijke manier naar te kijken. Dat kunnen problemen van technische, organisatorische, technologische of natuurwetenschappelijke aard zijn. Elk type probleem vraagt een andere aanpak en een andere expertise. Binnen elke ingenieursopleiding heb je nog verschillende specialisaties.

  • Een burgerlijk ingenieur zet ideeën om in een ontwerp en bestudeert en test hoe deze ontwikkeld kunnen worden.  Hier gebruik je ir. als afkorting.
  • Een bio-ingenieur wordt ook wel de ingenieur van de levende materie genoemd.  De nadruk in de opleiding ligt op bodem, lucht, water, dier en plant. Hier gebruik je ir. als afkorting.
  • Een handelsingenieur is een deskundige op commercieel en bedrijfstechnisch gebied.  Als handelsingenieur kan je een brug slaan tussen de wereld van de economen en die van de andere deelnemers aan het maatschappelijk verkeer.
  • Een industrieel ingenieur slaat de brug tussen theorie en praktijk.  Hij of zij is meestal praktischer ingesteld dan een burgerlijk ingenieur.  Industrieel ingenieurs ontwikkelen nieuwe ideeën tot een werkbare, efficiënte toepassing.  Hier gebruik je ing. als afkorting.

Hoewel het ingenieursberoep nog steeds een mannenwereld is, vinden toch ook meer en meer vrouwen hun weg naar het beroep.
Dat kunnen we enkel toejuichen!


Laat je STEM horen

STEM is een internationaal letterwoord dat staat voor een Science, Technology, Engineering en Mathematics.  Hierdoor denk je misschien meteen aan een ingenieur, maar STEM bevat veel meer dan dat. Denk maar aan moderne apparatuur die elke dag levens redt in onze ziekenhuizen of het computerscherm dat ervoor zorgt dat je deze tekst nu digitaal kan lezen. Het aanbod STEM-opleidingen in de secundaire scholen blijft groeien. Leerlingen leren om een wetenschappelijk, technisch en wiskundig inzicht te gebruiken, zowel in een conceptfase als in de praktijk. De arbeidsmarkt zoekt meer en meer STEM-profielen, zo ook ons agentschap!

En dus zijn we op zoek gegaan naar een STEM-ambassadeur voor het komende jaar, een straffe collega die uitblinkt in zijn job.   Maak kennis met Sven Vercammen, technisch beheerder van het Beheer en Exploitatieteam (BET).

Sinds wanneer werk je voor MDK?
In april 2019 startte ik aan een nieuwe uitdaging, namelijk die van projectingenieur IT bij Scheepvaatbegeleiding.  Daarvoor was ik actief in de telecomsector en als ICT-coördinator van Technische Scholen Mechelen (TSM).  Beide jobs heb ik zeer graag gedaan en heb er veel uit geleerd, maar het was tijd voor iets nieuws, iets met een extra uitdaging. En die uitdaging heb ik echt wel gevonden.

Kan je kort omschrijven wat je job precies inhoudt?
Samen met mijn collega’s volg ik het technische luik van de Schelderadarketen (SRK) mee op. Wij zorgen ervoor dat de digitale applicaties die de verkeersbegeleiders gebruiken up-to-date zijn, dat alle systemen blijven draaien en data vlot doorstroomt.  Elke dag is anders, dat vind ik zo leuk aan de job.  Normaal gezien werken wij vanuit het Schelde Coördinatiecentrum (SCC) in Vlissingen. Door corona werken we uiteraard de meeste tijd van thuis uit.  Enkel voor noodzakelijke werken aan onze apparatuur ga ik nog naar de werkvloer.

Kan je het BET even toelichten?
Het Beheer en Exploitatieteam is onderdeel van het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB). Op nautisch vlak werken Vlaanderen en Nederland samen in het Scheldegebied om veilig en vlot scheepvaartverkeer te organiseren van en naar de Scheldehavens.

Een veilige scheepvaart beschermt de omgeving. Een vlotte scheepvaart draagt bij tot een snelle en onbelemmerde vaart naar de Scheldehavens en de economische bedrijvigheid.

Het operationeel, functioneel en technisch beheer van de systemen van de Schelderadarketen wordt uitgevoerd door het gemeenschappelijk Vlaams-Nederlands Beheer- en Exploitatieteam (BET) in Vlissingen.  De wijze waarop het BET deze taken op vandaag invult is ook enorm geëvolueerd en is een sterk voorbeeld van technisch project- en programmamanagement.
Een goede samenwerking maakt dit alles mogelijk. Het contact met de operationele werkvloer beperken we tijdens de huidige maatregelen wel tot het uiterste minimum, enkel voor noodzakelijke werken aan de apparatuur ga ik nog naar de werkvloer. 

Ons team bestaat uit 11 personen, gaande van technische profielen tot financiële en juridische mensen. Het is een mooie mix van zowel Vlaamse collega’s als Nederlanders. De internationale context waarin we werken, zorgt voor een extra uitdaging. We zijn trouwens op zoek naar een extra kracht om ons team compleet te maken. 

Wat heb je gestudeerd?
Ik heb Industriële Informatica gestudeerd.  Daarna heb ik een graduaat informatica gedaan via avondschool terwijl ik aan het werk was.
In mijn tijd sprak men nog niet over STEM-richtingen, maar gelukkig merk je dat heel veel scholen meer en meer inzetten op techniek.  De richting die ik volgde heet nu Industriële ICT. De focus ligt daarbij op het installeren, draaiende houden en onderhouden van onderhouden van computersystemen.  Je leert programmeren, proces gestuurd denken, maar je krijgt ook achtergrond van de technische aspecten van elektriciteit, elektronica en mechanica mee.

Op welk project uit je carrière ben je het meest trots? 
Ik ben nog niet zo lang bij MDK aan de slag, maar ik kan alvast meegeven dat ik wel een meerwaarde zie van onze uitdagende projecten.  We zijn een belangrijke schakel in de Nautische Keten.  De maatschappelijke relevantie van onze jobs maakt mij trots.

Ik ben ook heel fier op het laptopproject bij mijn vorige werkgever, een technische scholengroep. Op school heb je beperkte budgetten om de boel draaiende te houden.  Het ICT-team van de school heeft er toen voor gezorgd dat elke leerling een laptop kon ontvangen met alle nodige programma’s. Ik ben ervan overtuigd dat dit een gigantische meerwaarde heeft mogen betekenen in deze Corona-tijden.

Welke STEM letter past het beste bij jou?
Science, Technology, Engineering en Mathematics
Technology!  Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technologische dingen.
Kijken hoe we onze organisatie kunnen verbeteren, met een kritisch blik, daar krijg ik energie van.  Eens we voor de vernieuwing gaan, dan spring ik graag mee op de kar.  Maar het is wel belangrijk dat we iedereen mee hebben.  De meerwaarde moet duidelijk zijn voor de gebruikers.


Ben jij de geschikte kandidaat om het team van Sven en zijn collega’s compleet te maken? De vacature verschijnt binnenkort op Werken voor Vlaanderen.