VACATURE adjunct directeur MRCC

Heb jij nautische kennis en een goed inzicht in de IAMSAR?

Wil je samen met je collega’s meehelpen aan de coördinatie en de behandeling van hulpverlening bij incidenten op zee? Dan zijn wij naar jou op zoek!

Als adjunct directeur MRCC ondersteun je de directeur in de aansturing van het team (nautische) verkeersleiders die instaan voor de continue dienstverlening van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC). Je zorgt ervoor dat de medewerkers de nodige procedures en omkadering hebben om hun job goed uit te voeren. Je stelt richtlijnen en kwaliteitsnormen op en communiceert deze op een enthousiaste manier aan je team. Je krijgt mensen gemakkelijk mee in je verhaal en hecht belang aan een positieve groepssfeer. Je zorgt daarnaast voor een uniforme werking binnen de dienst, en evalueert de aanpak van incidenten. Geregeld organiseer je ook SAR-oefeningen om de werking van het team te optimaliseren.

Wil jij graag deel uitmaken van het boeiende Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum? Waag dan vandaag nog je kans!

Lees meer over de functie

Solliciteren kan tot en met 14 juni ’21. Standplaats is Oostende. Het contract is statutair.  

Nieuwe blikvanger op de Schelde

De nieuwe veerboot Marnix Van Sint Aldegonde voer gisteren voor het eerst uit met passagiers ter hoogte van Sint-Anna in Antwerpen. Vloot van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) verwelkomt zo een nieuw duurzaam schip. “De Marnix Van Sint Aldegonde is een milieuvriendelijke veerboot die uitgerust is met de meest moderne en onderhoudsvriendelijke materialen en technieken. Een enorme meerwaarde voor onze Vlaamse vloot. We investeren maar liefst 4,4 miljoen euro in deze nieuwe veerboot,” aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Het nieuwe schip kwam onlangs over van de scheepswerf in Estland naar de locatie van Vloot in Antwerpen. De laatste noodzakelijke proeven werden vervolgens op de Schelde uitgevoerd. Deze proeven dienden om alle systemen te testen en waren belangrijk om over te kunnen gaan naar de voorlopige oplevering. Daarna volgde een periode van opleiding die nu afgerond is. De eerste ervaring van de bemanning is zeer positief, “een innovatief, stil schip met een laag verbruik en een ruim voordek voor fietsen. Een fantastische ervaring!

De nieuwe veerboot kan ingezet worden voor de overtochten ter hoogte van Sint-Anna, Kruibeke-Hoboken of Bazel-Hemiksem. Met 30 meter lengte en 9,5 meter breedte is er plaats voor 200 passagiers en 75 fietsen. Met de geldende coronamaatregelen neemt het veer op dit moment maximum 35 passagiers mee per overtocht. Ook de valbruggen kunnen heel eenvoudig en snel in hoogte ingesteld worden zodat de Marnix Van Sint Aldegonde quasi aan elk ponton kan afmeren.

Op en in het schip zitten heel wat groene maatregelen geïntegreerd. De zonnepanelen leveren op een zonnige dag voldoende energie op om het volledig elektrisch net van het vaartuig te voeden met onder andere de navigatieapparatuur, de elektrische pompen en de airco. Hierdoor is het niet nodig dat de motoren extra energie aanmaken. Ook het brandstofverbruik kent een forse daling in vergelijking met de huidige veerboten. Onder andere de geoptimaliseerde rompvorm draagt hieraan bij. “Ondanks het feit dat dit een klassieke veerboot is, zijn er enorme inspanningen geleverd in het kader van duurzaamheid. Het verbruik van de nieuwe veerboot in vergelijking met de andere veren is zelfs maar een derde. Daarnaast is de mogelijkheid voorzien om in de toekomst snel en eenvoudig over te schakelen naar alternatieve brandstof of elektrische batterijen”, duidt minister Peeters.

Kwaliteitscertificaten voor Vloot en VTS-opleiding van Scheepvaartbegeleiding herbevestigd!

Onlangs kregen Vloot en de VTS-opleiding (Vessel Traffic Services) van de afdeling Scheepvaartbegeleiding een externe audit voor ISO-9001 en ISO-14001. ISO is een internationale norm voor kwaliteitsvol management. Deze audit was bijzonder belangrijk omdat het ging over een volledige hercertificatie van de processen en systemen. Sinds een aantal jaar werken Vloot en afdeling Scheepvaartbegeleiding nauw samen in dit kader. Collega’s Ilse Bailleul (SHEQ-manager/DPA, Vloot), Victor Lambrecht (SHEQ, Vloot) en Stefaan Priem (hoofd VTS-opleidingen, afdeling Scheepvaartbegeleiding) begeleidden het audittraject. Hun rol is om ervoor te zorgen dat het managementsysteem helder toegelicht wordt alsook om de vertaalslag te maken tussen audittaal en de eigen processen en systemen. 

De auditor hield een strak schema aan om alles grondig te controleren en te bevragen in alle lagen van de organisatie, zowel aan boord als aan de wal. Zo kwamen onder andere HR, nautische – en VTS-opleidingen, financiën, logistiek, inkoop, communicatie, gebouwen, vaarwegmarkering, nieuwbouw, crewplanning, operations en de technische dienst aan bod in combinatie met een aantal geplande en onverwachte coronaproof bezoeken ter plaatse. 

Het was een zeer intensief traject,” aldus Ilse Bailleul. Corona zorgde daarnaast voor extra uitdagingen. “Het merendeel van de audits ging online door, maar de collega’s vulden ook vanop afstand hun rol voortreffelijk in. Het voelde precies alsof we weer op de schoolbanken zaten om een examen af te leggen (lacht).” 

Het volledige traject werd afgerond zonder non-conformiteiten. De auditor Luc Haemels (Bureau Veritas) gaf een aantal aandachtspunten mee die belangrijk zijn voor het verdere verbeteringstraject. Vloot bedankt alle collega’s voor hun enthousiaste medewerking. Niet enkel de collega’s betrokken bij deze audit zorgden voor een geslaagd traject, maar alle collega’s die zich elke dag opnieuw inspannen om de procedures en processen te doen slagen. 

De samenwerking tussen Vloot en afdeling Scheepvaartbegeleiding is enorm leerrijk. “Een interessante kruisbestuiving, want Vloot leert bij over de manier waarop afdeling Scheepvaartbegeleiding de VTS-opleiding aanpakt en omgekeerd kunnen wij onze knowhow ook overdragen naar hen,” voegt Ilse Bailleul nog toe. “Kwaliteitsmanagement is geen evidentie maar wel een meerwaarde voor onze VTS-opleidingen. In de samenwerking met Vloot werd ik gestimuleerd om kritisch na te denken en steeds verbetering na te streven. De voldoening om daarna een externe audit succesvol te doorstaan, is dan ook groot,” aldus Stefaan Priem. De komende maanden werkt afdeling Scheepvaartbegeleiding verder aan een autonoom traject voor ISO 9001. Op deze manier zullen zij in de toekomst hun scope uitbreiden.