Bouw stormvloedkering bereikt nieuwe mijlpaal dit najaar.

In de havengeul van Nieuwpoort krijgt de stormvloedkering meer en meer vorm. In het najaar start een nieuwe fase. Vanaf september voert de aannemer de voorbereidende werken uit voor het neerlaten van de drempel tussen beide landhoofden. Deze werken zullen op bepaalde momenten voor hinder voor het scheepvaartverkeer zorgen. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zal de vaarweggebruikers correct en tijdig op de hoogte brengen via wekelijkse updates. 

Om Nieuwpoort en het hinterland te beschermen tegen zware stormvloeden, startte ons agentschap in 2018 met de bouw van de stormvloedkering in de monding van de IJzer. Het landhoofd op linkeroever is ondertussen afgewerkt. In de bouwkuip op rechteroever is het landhoofd volop in aanbouw.  

In september starten de voorbereidende werken voor het neerlaten van de betonnen drempel tussen de twee landhoofden. In die drempel komt uiteindelijk het keerlichaam te liggen. Vooraleer dat kan gebeuren is er nog heel wat voorbereiding nodig: baggeren en plaatsen van bodembescherming, damwanden en berlinerwanden. Het effectief plaatsen van de drempel gebeurt pas in  2022. Daarna wordt de drempel nog gefixeerd en wordt de aansluiting met de landhoofden gerealiseerd. Gedurende de voorbereidende werken dit najaar, zal er regelmatig beperkte doorgang zijn in de vaargeul voor de vaarweggebruikers. Deze hinder zal van fase tot fase verschillen. 

In bepaalde fases zal de beperkte doorgang enkel tijdens de werkuren (van 7u tot 17u op weekdagen) gelden, in andere fases zal er ook ’s avonds en in het weekend beperkte doorgang zijn. De werken aan de stormvloedkering zijn sterk afhankelijk van het weer waardoor de planning soms onverwacht kan wijzigen. Sommige fases zijn afhankelijk van het getij, waardoor de normale werkuren wat kunnen opschuiven.  

Vaarinfo stormvloedkering  Nieuwpoort

We vinden het belangrijk om de vaarweggebruikers  correct en tijdig op de hoogte te brengen van de beperkte doorgang in de vaargeul. Vanaf 10 september zullen we wekelijks een ‘Vaarinfo stormvloedkering’ uitsturen. Daarin zal de situatie voor de daaropvolgende week toegelicht worden. Inschrijven voor deze wekelijkse update kan via deze link:  of op www.stormvloedkeringnieuwpoort.be. De update zal telkens in het Nederlands en in het Engels opgemaakt worden. 

Naast inschrijven op de wekelijkse update via e-mail raden we de vaarweggebruikers ook aan om de app ‘Stormvloedkering Nieuwpoort’ te downloaden. Je kan de app zo instellen dat je bij elke wijziging aan de doorvaartbreedte een pushbericht ontvangt. Op die manier ben je op elk moment op de hoogte van voorziene maar ook van onvoorziene wijzigingen in de situatie. Op de app vind je naast info over hinder of stremming ook gegevens over het getij, de wind en de golfhoogte.  

Wat doen bij noodgevallen? 

Geraak je in nood op zee of in de vaargeul in Nieuwpoort? Contacteer dan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum.  

Eerste elektrische veerboot in gebruik genomen door minister Lydia Peeters!

Een absolute primeur,” zo klinkt het bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) dat met trots de elektrische veerboot voorstelt. Een primeur voor MDK, maar ook voor de stad Oostende, want op 12 juli 2021 vaart de eerste elektrische veerboot RAVEEL ONTMOET ENSOR uit met passagiers. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat dit moment niet onopgemerkt voorbij gaan. De minister zakt hiervoor af naar Oostende en neemt vandaag deze hypermoderne veerboot in gebruik. “Een duurzaam, innovatief en zeer stil vaartuig wat bijkomend een enorm voordeel is voor de specifieke locatie in de stadkern,” stelt minister Peeters.

Met een investering van afgerond € 2.979.000 voeg ik een uiterst duurzame veerboot toe aan onze vloot. Een belangrijke investering voor MDK, en ook voor Oostende, want deze veerdienst is bijzonder belangrijk voor recreatieve verplaatsingen in de regio. Zowat 940.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst in 2019, een absoluut topjaar. In 2020 waren dat er een stuk minder, zowat 444.000 passagiers, te wijten aan de pandemie,” vertelt minister Peeters. “Mooi is ook dat er met dit project opnieuw een verhaal gebracht wordt. Het is niet zomaar een boot, maar een vierde Raveelicoon aan de kust. Opnieuw een mooie ode aan de meester die binnenkort honderd zou geworden zijn.” Er werd voor gekozen om de nieuwe elektrische veerboot te huldigen in hetzelfde kleedje als de huidige veerboten. Deze schetstekening ontworpen door Roger Raveel is ondertussen een gekend beeld in de haven van Oostende. Nieuw is dat op de spiegel van het vaartuig een extra werk werd aangebracht. “Een echte levensgebeurtenis van Roger Raveel waarbij hij kort na de Tweede Wereldoorlog James Ensor ontmoette.” Dit werk schilderde Raveel op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar Vloot, onderdeel van MDK, normaal gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.

De opmerkzame voorbijganger zag dit nieuwste exemplaar ongetwijfeld al varen. De bemanning kreeg de afgelopen weken een intensieve opleiding om het elektrisch veer volledig onder de knie te krijgen. “Niet evident want de veerboot is veel groter, maar ook de technologie is helemaal nieuw,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. “Het schip meet 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan tot honderd passagiers overzetten wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit.” De RAVEEL ONTMOET ENSOR maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator.

De laadtoren bevindt zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever en dient om de RAVEEL ONTMOET ENSOR overdag bij te laden. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem. De RAVEEL ONTMOET ENSOR heeft een autonomie van ongeveer drie uren varen aan cruisesnelheid. Dat betekent dat de boot gedurende drie uren enkel op batterijen kan varen. “Dat is natuurlijk niet voldoende om een volledige dag te overbruggen. Daarom zal de veerboot per drie tot vier vaarten tijdens het in- en uitstappen van de passagiers bijladen aan Oosteroever. ‘s Nachts zal de veerboot telkens volledig opladen via walstroom,” vult Nathalie Balcaen verder aan.

Oosteroever is in volle ontwikkeling. De stadswijk is uniek, modern en ademt een bijzonder sfeer uit. Bovendien is de natuur er een echte troef. Een echte ‘place to be’. De elektrische veerboot maakt de verbinding met het bruisende stadscentrum, het kloppend hart van onze stad, makkelijker. De nieuwe veerboot is niet alleen een stuk groter maar is bovenal milieuvriendelijk. Niet enkel voor wagens maar ook voor boten moeten we de omslag maken”, aldus een tevreden burgemeester Bart Tommelein.

Op dit moment geldt nog steeds een beperking van het aantal passagiers door COVID-19, waardoor er vandaag maximum 60 passagiers mee kunnen per overtocht.

Oostende nog mooier en nog beter beveiligd tegen stormvloeden

De werken aan de Albert I-promenade en de Montgomerykaai in Oostende werden deze morgen officieel afgerond. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, burgemeester Bart Tommelein en schepen van Openbare Werken Björn Anseeuw aanschouwden het resultaat. Na tien maanden werken is de zone tussen het Zeeheldenplein en de Visserskaai nog beter beveiligd tegen zware stormvloeden en is de omgeving verfraaid.

In september vorig jaar sloegen het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en stad Oostende de handen in elkaar om de stad verder te beschermen tegen overstromingen vanuit zee en de omgeving te verfraaien. De zone tussen het Zeeheldenplein en de Visserskaai vormde nog een zwakke schakel in de beschermingsgordel van Oostende. De stad maakte van de gelegenheid gebruik om de Albert I-promenade tussen de Van Iseghemlaan en de Cirkelstraat en de Montgomerykaai opnieuw aan te leggen. Ook de watermaatschappij investeerde mee in de werken.

Extra bescherming

Tussen de bestaande stormmuren op het Zeeheldenplein en de Visserskaai bouwde MDK een nieuw stukje vaste stormmuur. Daarnaast is ook alles voorzien om een mobiele stormmuur op te kunnen stellen in geval van storm. In normale omstandigheden is deze mobiele stormmuur amper te zien. Het gaat om hetzelfde type mobiele kering als verder op de zeedijk ter hoogte van de Albert I-promenade.

De bouw van dit stukje stormmuur en mobiele kering vormen onderdeel van het Masterplan Kustveiligheid. Daarin zijn een reeks maatregelen uitgewerkt om onze 67 kilometer lange kust te beschermen tegen zeer zware stormvloed, één van de belangrijkste natuurlijke dreigingen in de Noordzeeregio.

De kust beschermen tegen zware stormvloeden blijft een topprioriteit”, zegt minister Lydia Peeters. “We mogen daarbij echter niet voorbijgaan aan de belangrijke economische en toeristisch-recreatieve waarde van onze kustregio. We streven daarom een goede samenwerking na met de kuststeden en -gemeenten. Door de zeewering te integreren in de omgeving en werken op elkaar af te stemmen bereiken we een mooi eindresultaat.

Om Oostende te beschermen werden eerder al een aantal werken uitgevoerd:

  • Strandsuppleties in Mariakerke ,Raversijde, Oostende-Centrum en op Oosteroever;
  • Bouw van de mobiele kering langs de Albert I-promenade;
  • Renovatie van het Zeeheldenplein met een verlaagd gedeelte dat bij zware storm de golven opvangt; 
  • Stormmuren langs de Wandelaarkaai en Slijkense Steenweg;
  • Stormmuur in Mariakerke;
  • Duin voor dijk in Raversijde

Voor de maatregelen die nodig zijn vanaf het Montgomerydok tot in de achterhaven zijn de studies volop lopende.

Verfraaiingswerken

Stad Oostende maakte van de gelegenheid gebruik om de Albert I Promenade tussen de Van Iseghemlaan en de Cirkelstraat, en de Montgomerykaai opnieuw aan te leggen en zo de omgeving te verfraaien.

De totale kostprijs van de verfraaiing en de stormmuren is 3,9 miljoen euro. Daarvan neemt de Vlaamse overheid een kleine 1 miljoen euro voor haar rekening. Stad Oostende investeert 1,7 miljoen euro en Farys 1,1 miljoen euro.

Om onze kust te beschermen tegen de stijging van de zeespiegel en om in te spelen op de klimaatveranderingen wordt fors geïnvesteerd in de veiligheid van onze stad. Stormen zoals Odette en Chiara bewijzen de noodzaak hiervan. De werken aan de Albert I-promenade en de Montgomerykaai maken onze stad dus klaar voor morgen. De impact op de omgeving was groot, gedurende 10 maanden werd een belangrijke verkeersader afgesloten. Het resultaat mag er zijn. Het wordt gezellig kuieren langs de promenade. Dankzij de vlotte samenwerking tussen de Vlaamse Overheid, TMVW en de stad Oostende realiseren we een totaalproject voor de toekomst”, aldus burgemeester Bart Tommelein.