Kust bereidt zich voor op eerste storm van 2020

Het wordt een stormachtig weekend. Zondagmiddag verwachten we een hoogwaterstand van 4,30m TAW en golven van ongeveer 2 meter. Op dat moment zullen enkel de havendammen van Oostende afgesloten zijn. De piek van de storm is pas voor zondagavond. De wind verandert dan naar westelijke richting en bereikt pieken van 100 tot 120km/u. De golven zullen dan rond de 3 meter zijn. In de nacht van zondag op maandag, om 1u30, is een waterstand van 5,05m TAW verwacht en golven van 2,75 meter.

Maandagmiddag rond 14u wordt in Oostende een hoogwater van 5,75m TAW verwacht door de combinatie van springtij en het stormweer. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) stuurt daarom vandaag een bericht “stormtij kust” uit aan de kustburgemeesters, hulpdiensten en andere organisatie die acties moeten ondernemen. Afdeling Kust van MDK sluit maandag de staketsels van Nieuwpoort en Blankenberge af. Ook in Wenduine gaan de mobiele keringen maandag dicht.

Wellicht zal de storm opnieuw kliffen veroorzaken op de stranden. Onze diensten meten de schade na de storm op. Waar nodig en van zodra we kunnen zullen de kliffen voor de veiligheid van wandelaars gebroken worden.

Impact op de scheepvaart

Ook de andere diensten van het agentschap MDK (Vloot, Loodswezen en Scheepvaartbegeleiding) volgen de situatie op de voet om een vlotte en veilige scheepvaart te kunnen blijven garanderen.

Wanneer afdeling Kust het bericht “stormtij kust” uitstuurt, evalueert de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA, de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer) wat de impact is op het scheepvaartverkeer. Zij gaan ook na wat de maatregelen zijn die de havens nemen (bv: stilleggen van sluizen). Op basis van alle beschikbare gegevens kunnen zij beslissen om bepaalde scheepvaart stil te leggen. Daarvoor wordt, in samenspraak met het Loodswezen, ook gekeken naar het type schip. Zo zal een containerschip met groter windvlak sneller stilgelegd worden.

Beloodsingen voor kleinere zeevaart vinden niet meer plaats vanaf een gemiddelde golfhoogte van 2m50, grotere schepen blijven bediend tot een significante golfhoogte van 3m50. Voor kleine zeevaart kan Loodsen op afstand (LOA) ingezet worden. De LOA-loodsen gaan vanaf een gemiddelde golfhoogte van 2m naar de verkeerscentrale in Zeebrugge alles in voorbereiding te brengen voor eventuele LOA-beloodsing.
Zij zorgen dan vanuit de radarcentrale via radarbeelden en VHF-communicatie voor de beloodsing van de schepen. De schepen die hiervoor in aanmerking komen moeten aan bepaalde veiligheidscriteria voldoen.

Schepen die de haven verlaten kunnen een loods meenemen tot aan de volgende bestemming als ze dat willen. Dit gebeurt in overleg met de haven, de agent van het vaartuig en het loodswezen.

De veerdiensten in Oostende en Nieuwpoort kunnen hinder ondervinden door het stormweer.

Vessel Traffic Systems monitort en begeleidt de scheepvaart vanuit de verkeerscentrales. De verkeersbegeleiders houden altijd, maar nog meer in geval van storm, de schepen in de gaten die voor anker liggen. Zo kunnen zij tijdig zien wanneer ankers eventueel loslaten en beginnen krabben (over de bodem slepen).
Het MRCC houdt, zoals steeds, goed in de gaten wat er op zee gebeurt en onderneemt actie bij incidenten.

OMS

De weersomstandigheden worden door de mensen in het Oceanografisch Meteorologisch Station (OMS) in Oostende nauwgezet opgevolgd. De voorspellers beschikken over real-time gegevens van het hele Meetnet Vlaamse Banken en de daaraan gekoppelde meetnetten van de Nederlandse Rijkswaterstaat. De meteorologen van het OMS maken zeer accurate en plaatsgebonden hydrometeoverwachtingen op. Zij hebben zicht op golfhoogten, getij, windrichting, windkracht en het zicht op zee. De berichten worden vier keer per dag verspreid aan professionele gebruikers van Vloot, Loodswezen, Scheepvaartbegeleiding, de havenbesturen en de beroepszeevaart. Het grote publiek kan de berichten raadplegen via www.kustweerbericht.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *