Windmolenpark SEAMADE gaat van start

Vanuit de haven van Oostende vond donderdagochtend 18 juni het eerste transport plaats met windmolenonderdelen voor het nieuwe windmolenpark Seamade.Onder deskundige begeleiding van twee kustloodsen voer het offshore support vessel APOLLO uit.

Het Seamade windmolenpark is het achtste project in de Belgische Noordzee en is een fusie van de voormalige Seastar en Mermaid projecten en zal bijgevolg uit twee zones bestaan: Seastar zone en Mermaid zone. In totaal zullen er 58 turbines komen.

Zulke projecten vergen voorafgaandelijk intens en veelvuldig overleg tussen alle betrokken partijen. Bijzondere voorwaarden voor dit transport worden opgelegd door Scheepvaartbegeleiding (MRCC) in nauwe samenspraak met het Loodswezen, beide onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. 

Deze voorwaarden hebben betrekking op verschillende componenten zoals laadoperaties, nautisch-technische aspecten (weer, wind, aantal loodsen, tijvenster, stroomvester, …), verkeersregulerende maateregelen, ….

Tevens hebben de loodsen extra technische ondersteuning nodig zoals de fullSNMS. De full SNMS ADX-XR is een draadloos draagbaar positioneringssysteem dat communiceert via standaard draadloze technologie met het draagbare ECS (Electronic Chart System) van de loods. 

Om tegemoet te komen aan de hoge eisen van het navigeren, manoeuvreren en het dokken van zeer grote schepen levert het toestel zeer precieze gegevens over de snelheid, de koers en de draaibewegingen van het schip. Het systeem bestaat uit drie kleine, lichte en geharde POD (Portable Open Database) eenheden, ideaal voor het transport en het gebruik van het toestel in verscheidenen omstandigheden aan boord van schepen. Dank zij het gebruik van twee modems waarlangs de correctiesignalen via twee verschillende UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) providers aangeleverd worden is een hoge bedrijfszekerheid verzekerd in grensgebieden zoals die op de Schelde voorkomen. 

Op 5 juni werd een kustloods naar Duinkerke gestuurd om de Full SNMS te gaan inmeten. Hierbij wordt het schip en locatie opgemeten om een onafhankelijke RTK positiesysteem te plaatsen, dit volledig los van het systeem aan boord. Dit systeem is tot op 1cm nauwkeurig en geeft de loods de nauwkeurigheid om deze transporten mogelijk te maken.

Zondag 14 juni hebben twee kustloodsen het support vessel APOLLO naar Oostende geloodst. hier heeft men dan de eerste onderdelen geladen om vervolgens 18 juni voor de eerste maal uit te varen naar het windmolenpark. 

In totaal zullen vanuit Oostende 29 reizen naar het windmolenpark en terug plaatsvinden. In geval van slecht weer of onvoorziene omstandigheden kan het aantal reizen verhoogd worden bv. als het vaartuig moet binnenlopen met nog windmolencomponenten aan boord.

Meer info over dit project kan je terugvinden op de website van Belgian Offshore Platform

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *