In gesprek met een superintendent

Naar aanleiding van de week van het werkgeluk, zetten we elke dag een ander personeelslid van MDK in de kijker. Vandaag is het de beurt aan Steven Vandevyver, superintendent in Oostende. Schepen moeten varen. En om te varen moeten ze onderhouden worden. Steven is ingenieur en volgt als superintendent in samenwerking met de technische collega’s aan boord en aan de wal verschillende vaartuigen op bij Vloot. Zo kan de bemanning telkens met een gerust hart het water op.

Elke dag leer ik nieuwe zaken bij en daarbovenop kan ik werken met zicht op zee!”

Steven, hoe ben je bij MDK terecht gekomen?
Tijdens een opleiding kwam ik iemand van de technische dienst van Vloot tegen. Zo’n job als superintendent leek me meteen interessant. Mijn echtgenote werkt al verschillende jaren bij Vloot, dus ik had ondertussen ook al een idee hoe de organisatie functioneert.

Wat houdt je functie als superintendent in?
Ik ben verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de schepen. Ik zorg er dus voor dat ze optimaal ingezet kunnen worden, steeds beschikbaar zijn en dat ook blijven voor de klanten van Vloot. Dat houdt in dat ik het preventief onderhoudssysteem beheer, maar ook de keuringen en certificaten vallen onder mijn bevoegdheid. Elk schip moet trouwens af en toe in een droogdok. Het schip wordt uit het water gehaald voor onderhoudswerken of om aanpassingen uit te voeren. Ik sta in voor het tijdig plannen, organiseren en opvolgen van deze droogdokbeurten. Verder volg ik ook scheepsbouwprojecten op.

Waarom zou je een job als superintendent bij Vloot aanraden?
De job is zeer afwisselend. Ik sta niet alleen in voor verschillende types van vaartuigen met elk hun eigen kenmerken. Soms moet je ook onverwachte problemen snel kunnen oplossen terwijl je aan de andere kant zaken aan de schepen kan verbeteren die dan weer een invloed hebben op langere termijn.

Wat denk je dat de mensen nog niet weten over de functie als superintendent?
Als superintendent draait het niet enkel om technische zaken. Ik word ook regelmatig ’s nacht gebeld, maar dat hoort nu eenmaal bij de job.
De budgettering, mijn administratie op punt zetten tot ondersteuning bij het aanwerven van nieuwe collega’s horen er ook bij.

Waarom sta je ’s morgens met plezier op?
Elke dag leer ik nieuwe zaken bij en daarbovenop kan ik werken met zicht op zee. Wie kan dat zeggen?

Wat moeten de collega’s echt weten over je team?
De superintendents proberen steeds elkaars back-up te zijn. Wanneer we nieuwe zaken oppikken, geven we dit door aan elkaar zodat we blijven leren van elkaar. Ieder heeft ook zijn eigen specialiteit en expertise.

Hoe anders zijn je werkdagen nu vs. pre-corona?
Het grootste verschil is het thuiswerken. Van elke dag op kantoor naar twee keer per week op kantoor is een groot verschil. Ik probeer tijdens de twee dagen dat ik in Oostende ben, zoveel mogelijk aan boord te gaan van de schepen.

Heb je nog contact met je collega’s?
We bellen elkaar regelmatig en op maandag en vrijdag zien we elkaar ook meestal op kantoor.

Wat geeft je moed om te blijven doorgaan nu?
Ondanks Corona blijven de schepen varen en blijft de dienstverlening gewaarborgd. Dat voelt goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *