Opstart proefvaarten voor schepen met 16 meter diepgang naar Antwerpen- Loodsen versterken competitiviteit van de haven

Westerschelde: geen makkelijke rivier
Antwerpen ligt ver in het hinterland en heeft goede verbindingen met de rest van Europa.  Om een schip van volle zee tot aan de kade in de haven te laten varen, komt heel wat kijken. De Westerschelde is een getijderivier die twee keer per dag eb en vloed kent. Bovendien is het bodemprofiel grillig. Reken daarbij dat het scheepvaartverkeer in onze regio erg druk is waardoor een goede planning en opvolging essentieel zijn om de nautische keten veilig en vlot te laten draaien. Dit gebeurt zowel op de brug van een schip als in de verkeerscentrales aan de wal. De toelatingsvoorwaarden voor schepen met een uitzonderlijke diepgang of afmetingen staan in de zogenaamde ‘Op- en Afvaartregeling’. Hierin legt de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) de voorwaarden vast, samen met de havens en het Vlaams en Nederlands Loodswezen.

Van 15,56m naar 16m diepgang
Op dit moment varen schepen met een maximum diepgang van 15,56 meter naar Antwerpen op. Om de concurrentiepositie van de haven te versterken is het belangrijk om de eerste aanloophaven of  ‘first port of call’ te kunnen zijn. Een schip met meer lading dat dus dieper in het water ligt, kan zo ook de haven van Antwerpen aandoen. Dit verhoogt de economische bijdrage en welvaart in Vlaanderen.

Optimalisatie van de diepgang
De opvaart voor deze diepliggende schepen wordt bepaald door het getij. Op 24uur is er twee keer eb en twee keer vloed. Een tijvenster is het moment waar er voldoende waterstand is om diepere schepen op de rivier te laten varen.  Zowel de berekening van de tijvensters als simulaties toonden aan dat scheepvaart met een diepgang tot 16 meter op de Westerschelde effectief mogelijk is.

Door de verhoging van de toegestane diepgang met 5 dm (160 -155 dm) wordt de laadcapaciteit van het schip aanzienlijk verhoogd. Deze lading hoeft dus niet meer via alternatieve  transportmodi naar Antwerpen te komen.  Dit is een economische en ecologische stap vooruit.
De verruiming geldt voorlopig enkel voor containerschepen die naar de terminals in het Deurganckdok varen. 

Sleutelrol voor de loodsen
Het continu zoeken naar de optimalisatie van nautische toegankelijkheid en de toegelaten diepgang zijn cruciaal voor de competitiviteit van de havens en hierin vervullen de loodsen van het Vlaamse en Nederlandse korps een sleutelrol. Zij bevaren de vaarwateren en leveren adviezen aan de gezagvoerder van een commercieel schip.

Sedert januari 2019 heeft een werkgroep van loodsen de mogelijkheid onderzocht om naar Antwerpen te varen met een diepgang van 16 meter.

“Ik ben zeer enthousiast dat we na meer dan een jaar grondig voorbereidend werk nu testen in de praktijk zullen kunnen uitvoeren om schepen met een grotere diepgang veilig en vlot naar onder andere Port of Antwerp te brengen, en om zo het concurrentiële voordeel van de havens in Vlaanderen  te vergroten.” stelt bevoegd Minister Lydia Peeters.

Knap reken- en onderzoekswerk
Hoe zijn de loodsen tot deze stap kunnen komen?  Een opsomming van enkele  samenhangende parameters tonen dit aan:

  • Door de opgebouwde ervaring met de Ultra Large Container Schepen (350m tot 400m lang) in op- en afvaart naar Antwerpen Deurganckdok in verschillende weersomstandigheden en tij situaties worden deze schepen als veilig beschouwd.
  • De ervaring is gebouwd op toenemende ervaring en simulatie in het Waterbouwkundig Laboratorium.
  • De ondersteuning door essentiële,  up-to-date en digitale info aan boord biedt de loodsen aan boord en aan de wal (VBS-loods) de onontbeerlijke tools om de opvaart veilig en vlot te verzekeren. 

De expertise van de loodsen is op elk ogenblik cruciaal en omvat zowel de planning, de samenwerking, de monitoring als  de beloodsing zelf.

Loodsen worden ondersteund door de verkeersleiders die het scheepvaartverkeer overzien aan de hand van radarbeelden, telecommunicatie, informatieverwerkend systeem (IVS) en het automatisch identificatie systeem (AIS). Tevens zal op de wal bijkomende ondersteuning worden voorzien om optimale veiligheid te kunnen waarborgen: vanop de verkeerscentrale van Zeebrugge zal een Western Approaches Pilot actief zijn die specifiek voor deze schepen speciale aandacht besteedt aan het tijvenster. Deze kan tevens proactief op zaken reageren met het oog op het totale verkeersbeeld.

Nu al deze voorbereidingen en gesprekken met alle betrokken partijen zijn afgerond, kunnen proefvaarten met schepen met 16m diepgang effectief van start gaan. Hierbij wordt de concurrentiepositie van de haven in Antwerpen opnieuw versterkt.

2 gedachten over “Opstart proefvaarten voor schepen met 16 meter diepgang naar Antwerpen- Loodsen versterken competitiviteit van de haven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *