Nieuwe blikvanger op de Schelde

De nieuwe veerboot Marnix Van Sint Aldegonde voer gisteren voor het eerst uit met passagiers ter hoogte van Sint-Anna in Antwerpen. Vloot van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) verwelkomt zo een nieuw duurzaam schip. “De Marnix Van Sint Aldegonde is een milieuvriendelijke veerboot die uitgerust is met de meest moderne en onderhoudsvriendelijke materialen en technieken. Een enorme meerwaarde voor onze Vlaamse vloot. We investeren maar liefst 4,4 miljoen euro in deze nieuwe veerboot,” aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Het nieuwe schip kwam onlangs over van de scheepswerf in Estland naar de locatie van Vloot in Antwerpen. De laatste noodzakelijke proeven werden vervolgens op de Schelde uitgevoerd. Deze proeven dienden om alle systemen te testen en waren belangrijk om over te kunnen gaan naar de voorlopige oplevering. Daarna volgde een periode van opleiding die nu afgerond is. De eerste ervaring van de bemanning is zeer positief, “een innovatief, stil schip met een laag verbruik en een ruim voordek voor fietsen. Een fantastische ervaring!

De nieuwe veerboot kan ingezet worden voor de overtochten ter hoogte van Sint-Anna, Kruibeke-Hoboken of Bazel-Hemiksem. Met 30 meter lengte en 9,5 meter breedte is er plaats voor 200 passagiers en 75 fietsen. Met de geldende coronamaatregelen neemt het veer op dit moment maximum 35 passagiers mee per overtocht. Ook de valbruggen kunnen heel eenvoudig en snel in hoogte ingesteld worden zodat de Marnix Van Sint Aldegonde quasi aan elk ponton kan afmeren.

Op en in het schip zitten heel wat groene maatregelen geïntegreerd. De zonnepanelen leveren op een zonnige dag voldoende energie op om het volledig elektrisch net van het vaartuig te voeden met onder andere de navigatieapparatuur, de elektrische pompen en de airco. Hierdoor is het niet nodig dat de motoren extra energie aanmaken. Ook het brandstofverbruik kent een forse daling in vergelijking met de huidige veerboten. Onder andere de geoptimaliseerde rompvorm draagt hieraan bij. “Ondanks het feit dat dit een klassieke veerboot is, zijn er enorme inspanningen geleverd in het kader van duurzaamheid. Het verbruik van de nieuwe veerboot in vergelijking met de andere veren is zelfs maar een derde. Daarnaast is de mogelijkheid voorzien om in de toekomst snel en eenvoudig over te schakelen naar alternatieve brandstof of elektrische batterijen”, duidt minister Peeters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *