Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde: geen sinecure

Binnenvaartpassagiersschepen zitten in de lift. Elk jaar vinden meer en meer binnenvaartpassagiersschepen hun weg naar de Westerschelde. Het coronavirus zorgde voor een onderbreking van het cruisetoerisme. Maar binnen afzienbare tijd kan het terug op gang komen. De Westerschelde is echter geen eenvoudige rivier om te bevaren. Hieronder lees je waar je op moet letten en welke regels je in acht moet nemen. We zetten alles nog eens op een rijtje in onze gloednieuwe folder!

De Westerschelde strekt zich uit over Nederlands en Belgisch grondgebied. Drie instanties waken over een veilige en vlotte scheepvaart op de Westerschelde: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de verkeerscentrales en de loodsen. Maar binnenvaartpassagiersschepen dragen vooral zelf een grote verantwoordelijkheid om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde veilig te laten verlopen.

Een rivier vol uitdagingen

Eric Adan, diensthoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij Rijkswaterstaat Zee en Delta: “De Westerschelde is een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Elke dag deelt een groot aantal zeeschepen de Westerschelde met binnenvaart en pleziervaart. Mastodonten volgeladen met containers varen naast riviercruises-schepen en plezierjachtjes. Het is opletten geblazen om dat allemaal zonder kleerscheuren te laten verlopen. Het aantal binnenvaartpassagiersschepen stijgt bovendien elk jaar, wat het scheepvaartverkeer nog drukker maakt.”

“Naast de drukte, kan ook de golfslag een reëel gevaar vormen. Binnenvaartpassagiersschepen zijn door hun bouw kwetsbaarder voor hoge golfslag dan andere schepen. Bovendien hebben ze vaak een groot aantal opvarenden (vergeleken met een binnenvaartschip of zeeschip). Als er iets mis gaat, zijn er meteen veel meer mensen in gevaar. Daarom is varen voor binnenvaartpassagiersschepen maar toegestaan tot een maximale golfhoogte van anderhalve meter”, vervolgt Rebecca Andries, Vlaams hoofd Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit bij het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

De Westerschelde is bovendien een open zeearm, die onderhevig is aan het getij. De verschillen in waterstand tussen eb en vloed zijn groot. Bij laagtij komen tal van zandbanken bloot te liggen, waarop schepen kunnen stranden. Er zijn ook verraderlijke stromingen die een gevaar kunnen betekenen. Ook daar moeten binnenvaartpassagiersschepen rekening mee houden.

Regels op het water

Om het vaarverkeer veilig te laten verlopen, moeten binnenvaartpassagiersschepen een aantal regels volgen:

  • Kennis hebben van de marifoonprocedures. Via de marifoon dienen schepen hun binnenkomst in het vaargebied mee te delen. Alle info over de marifoonprocedures is terug te vinden via deze link.
  • Communiceren in het Nederlands of in het Engels.
  • Het aantal personen aan boord van het schip melden bij binnenkomst van het gebied.
  • Varen is toegestaan bij een golfhoogte van maximaal anderhalve meter en een zicht van minimaal 1000 meter
Deze info is terug te vinden in onze gloednieuwe folder ‘Binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde, info & reglementering’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *