Wereldprimeur: grootste schip door een sluis

MSC New York aan de MSC Home terminal in AntwerpenOp dinsdag 9 december met het hoogwater van 5 u meerde de MSC New York (capaciteit 16.000 TEU) veilig af in de Antwerpse Berendrechtsluis. Met een lengte van 399 m en een breedte van 54 m is dit een wereldprimeur.

De MSC New York vaart in een dienst vanuit het Verre Oosten en zal lossen en laden aan de MSC hometerminal in de haven. In Antwerpen worden 3.300 units gelost en 5.000 geladen. Voor de Vlaamse havens is het meteen een dubbelslag want de vorige aanloophaven was Zeebrugge waar op maandag 8 december circa 2.500 containers werden behandeld. Deze aanloop is ook het sluitstuk van een lange reeks voorbereidingen vanwege het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en haar ketenpartners in hun dienstverlening aan de scheepvaart.

Een overzicht: Op 20 augustus ontving de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) te Vlissingen de formele vraag voor de vaart naar Antwerpen van het nieuwe containerschip. Voordien waren er al tal van informele contacten. Meteen werd een uitgebreid onderzoek opgestart door de GNA en het Agentschap MDK. Op basis van de specificaties van de rederij werd een simulatiemodel ontwikkeld door het Waterbouwkundig Laboratorium te Borgerhout. Hiermee gingen de Vlaamse en Nederlandse loodsen aan de slag. Talrijke simulatievaarten onderzochten de nautische voorwaarden om met een bijna 400 meter lang schip onder diverse omstandigheden veilig in en uit de sluis te manoeuvreren. Een dergelijke situatie had zich immers nog niet voorgedaan. Deze simulatorruns omvatten het varen in variabele situaties zowel naar stroomsterkte als naar windkracht en windrichting bij aanloop en vertrek.

Op basis van de nautisch-technische adviezen van beide loodsdiensten stelde de GNA dan de voorwaarden op voor het sluismanoeuvre.  Deze nautische beheersmaatregelen stellen het tijdstip van aankomst aan de Berendrechtsluis vast (‘stil van hoogwater’), en bepalen tevens de randvoorwaarden (o.a. maximale windkracht, het aantal sleepboten, enz.). De planning voorziet tevens een alternatief scenario indien aan één van deze basisvoorwaarden niet voldaan wordt.

Aan boord van het ‘Ultra Large Container Ship’ zijn twee loodsen: de ‘bedienende loods’ die de nautische adviezen geeft en zijn collega die de ‘portable pilot unit’ bedient. De portable pilot unit is, een uiterst gesofisticeerd plaatsbepalingssysteem dat onafhankelijk van de apparatuur aan boord, gegevens zoals koers, positie, voorligging enz. verstrekt bij de vaart op de Schelde gebruiken de loodsen de weersvoorspellingen van het OMS (oceanografisch meteorologisch station). Ze worden verder bijgestaan door collega’s in het ACC (Antwerps Coördinatiecentrum), de VTS en de verkeersleiders van Scheepvaartbegeleiding die het overige drukke scheepvaartverkeer op de Schelde in goede banen houden. Het is onder meer hun taak ervoor te zorgen dat bij de komst van dergelijke gigantische schepen het overige scheepvaartverkeer zonder hinder kan blijven doorgaan.

Een gedachte over “Wereldprimeur: grootste schip door een sluis

  1. Wouw, geweldig zoon groot schip. Helaas is dit van een tijdje geleden. Dit had ik wel graag willen zien. Ik ben een echte haven-fan. Ik hou van havenkranen en vrachtschepen. En hou dan ook heel erg van mijn werk in de haven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *