Nieuws

2 miljoenste passagier geteld op DeWaterbus

Gepubliceerd op 27 november 2021 door Daphne Vanhoucke

Vandaag scheepte de twee miljoenste passagier in op DeWaterbus. Een belangrijke mijlpaal voor deze dienstverlening die midden 2017 opstartte. “Dit moment laten we niet onopgemerkt voorbij gaan,” aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “We willen mensen verleiden om de wagen aan de kant te laten staan en zich op een duurzame manier te verplaatsen. DeWaterbus is dan ook een cruciale schakel binnen de Antwerpse mobiliteit. 

DeWaterbus is ondertussen niet meer weg te denken op de Schelde. Dagelijks varen de verschillende vaartuigen de Schelde op en af tussen het zuiden met haltes Hemiksem en Kruibeke en het noorden in de haven van Antwerpen met haltes Lillo en Liefkenshoek. Daartussen doet DeWaterbus nog vier verschillende haltes aan om pendelaars vlot op hun bestemming te krijgen. “Je kan DeWaterbus makkelijk combineren met tram, bus of fiets. Op verschillende locaties zijn ook parkings voorzien zodat je handig kan schakelen tussen verschillende transportmodi,” vult minister Peeters verder aan. “Ik ben dan ook trots dat we vandaag al de twee miljoenste passagier in de bloemetjes kunnen zetten. Een duidelijk signaal dat deze dienstverlening voor velen een kwalitatief alternatief is.” 

Het aantal reizigers is doorheen de jaren sterk toegenomen, met uitzondering van 2020 door COVID-19. In 2021 kozen tot nu al meer dan 574.000 passagiers voor DeWaterbus. De verwachting is dat 2021 het beste jaar zal worden sinds de opstart van deze dienstverlening. Opvallend is dat reizigers vooral in het kader van hun woon-werkverkeer kiezen voor DeWaterbus. Zo is dit aantal in 2021 zelfs met 57% gestegen ten opzichte van 2019. “Eerder dit jaar startten de nieuwe werken voor de Oosterweelverbinding waardoor goede alternatieven nog belangrijker werden om fileleed te kunnen vermijden. Ik ben verheugd dat pendelaars steeds vaker kiezen voor watertransport,” beklemtoont minister Peeters. 

Begin dit jaar droeg Port of Antwerp DeWaterbus over aan het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). Voor de gebruiker veranderde niets, maar DeWaterbus kwam terecht onder de vleugels van een nautisch expertisecentrum met heel wat kennis over personenmobiliteit via het water. MDK heeft immers ook verschillende veerdiensten in zijn beheer. “Transport via het water is tegenwoordig een belangrijk alternatief voor de wagen op strategische verkeersaders, zowel voor recreatieve verplaatsingen als voor woon-werkverkeer. Ook rond Antwerpen merken we dat meer pendelaars de wagen aan de kant laten staan en kiezen voor DeWaterbus of de veerdiensten,” vertelt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap. “Het gevarieerde aanbod aan transportmodi met deelfietsen, tram, bus én verbindingen via het water, op verschillende strategische plaatsen, maakt deel uit van een duurzaam mobiliteitsbeleid op maat van de eindgebruiker,” vult minister Peeters aan. 

Ook Blue Amigo, uitbater van DeWaterbus, Gerbrand Schutten (CEO) en Thierry Van Steenbergen (Operationeel Directeur) zijn tevreden om de mijlpaal van twee miljoen gebruikers te bereiken. “Er zijn meerdere redenen om trots te zijn op deze ongelofelijke mijlpaal. En als eerste denk ik dan aan al onze reizigers, die sinds de start in 2017 gebruik maken van DeWaterbus. Wat is het toch geweldig om te zien dat zoveel mensen over water naar hun bestemming reizen. En daarmee niet alleen een positieve bijdrage leveren aan alle problemen ten gevolge van de automobiliteit. Maar ook aan de economische ontwikkeling van stad en haven. En niet te vergeten de milieudoelstellingen. 

Heel graag wil ik ook alle bemanningen, de technische dienst en kantoororganisatie van DeWaterbus een groot compliment maken. Ik weet heel goed wat het betekent om van ‘s ochtends vroeg tot laat in de avond alle schepen op de Schelde te laten varen. Stipt, schoon, gastvrij en bovenal veilig. Precies wat de passagiers van ons mogen verwachten, maar echt niet eenvoudig om elke dag weer te doen. 

Tenslotte wil ik dan nog graag de opdrachtgevers bedanken die het openbaar personenvervoer over water mogelijk maken. Een hele belangrijke stap om naast de bus, trein en tram, ook waterbussen te kunnen aanbieden als vervoersalternatief. Getuigt van visie maar ook lef en doorzettingsvermogen. 

En laat me dan afsluiten met de belofte dat als het qua corona kan; we de grens van 1 miljoen reizigers per jaar spoedig gaan passeren en we over een paar jaar het glas heffen op 5 miljoen passagiers,” aldus Gerbrand Schutten. 

Consulteer de dienstregeling van DeWaterbus of van de veerdiensten

Gerelateerd nieuws

Vloot
Vloot
Vloot

Werken bij MDK

Vloot
Kust
Vloot
Vloot
Vloot
Vloot

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier