Nieuws
Nieuw radarsysteem maakt Westerschelde veiliger
Gepubliceerd op 26 oktober 2022 door
Op 12 oktober 2022 leverden we een nieuw meetsysteem langs de Westerschelde op. Hiermee wordt een wervel of draaikolk ter hoogte van het Zuidergat nauwkeuriger in kaart gebracht. Het risico voor de scheepvaart is hiermee verkleind. De komende maanden zal het systeem uitgebreid worden getest.
Bekijk hier het filmpje van het event. Er zijn ook drie inhoudelijke presentaties over
- de aanleiding
- de oplossing
- het systeem
De Westerschelde is een drukke scheepvaartroute tussen de Noordzee en de Haven van Antwerpen. Ongeveer halverwege het traject, ten oosten van de Platen van Ossenisse in het Zuidergat kunnen bij giertij sterke dwarsstromingen optreden, met snelheden tot 2,5 knopen. Die dwarsstromingen zijn het gevolg van een verraderlijke draaikolk.

Een gewoon springtij komt elke twee weken voor. Een paar keer per jaar ontwikkelt zich echter een ‘giertij’: een veel sterker springtij, aangestuurd door de onderlinge positie van de aarde, de zon en de maan. Zo’n giertij kan bij hoogwater sterke dwarsstromingen opwekken, die een grote draaikolk vormen. Dat kan gevaarlijk zijn voor de scheepvaart, omdat de richting en de kracht van de stroming over een afstand van 1,5 kilometer sterk kunnen wisselen. Een betrouwbaar en nauwkeurig informatiesysteem waarschuwt de scheepvaart tijdig voor deze gevaarlijke stroming waardoor het risico veel kleiner wordt.
HF-radar optimaliseert de monitoring
Tot nu toe wordt de scheepvaart geïnformeerd aan de hand van astronomische verwachtingen en stroommetingen die worden uitgevoerd met een meetschip van RWS. Het meten met een schip heeft echter beperkingen: het meetschip vaart enkel overdag en alleen als het niet té hard waait.
De nieuwe meetmethode bestaat uit een systeem met een hoogfrequente radar of HF-radar. Die kan in real-time ruimtelijke stromingsinformatie leveren aan de scheepvaart. De informatie uit het HF-meetsysteem gaat rechtstreeks naar de loodsen die zich aan boord van een zeeschip bevinden en naar de verkeersleiders op de VTS-verkeerscentrale Hansweert. Daarnaast wordt de informatie ook aan de overige scheepvaart beschikbaar gesteld.

Het HF-radarsysteem is verdeeld over drie meetlocaties. Elke locatie beschikt over enkele zendantennes en twaalf ontvangstantennes. De meetlocaties bevinden zich aan de westkant van Waarde, aan de oostkant van Waarde (nabij de bestaande radarpost Waarde) en aan de overkant van de Westerschelde bij Walsoorden.

Gerelateerd nieuws

Loodswezen verwelkomt nieuwe loodsen
In september 2022 startten 15 nieuwe collega’s als leerling-loods. Zij kregen een intensief opleidingsjaar voor de boeg geschoven. Ervaren loodsen hebben hen klaargestoomd voor...
Kop staketsel rechteroever in Nieuwpoort tijdelijk afgesloten
Aan de kop van het staketsel op rechteroever in Nieuwpoort moeten enkele constructiebalken vervangen worden. De kop zal tijdens de werken tijdelijk afgesloten zijn voor wandelaars.