Nieuws

We varen uit met de RV Belgica

Gepubliceerd op 27 april 2022 door

De RV Belgica vaart jaarlijks naar Antwerpen om na te gaan hoe de Westerschelde en Schelde op het vlak van waterkwaliteit evolueren. Rivierloods Roelof begeleidde het schip onlangs.

Oceanografisch onderzoeksschip

De RV Belgica is een dienstverlenend oceanografisch onderzoeksschip oftewel drijvend laboratorium van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. Dit jaar mochten we de splinternieuwe RV Belgica verwelkomen. Zij vervangt haar voorgangster, de RV A962 Belgica, die tussen 1984 en september 2021 actief was. Dit schip heeft ondertussen een tweede leven gekregen als Oekraïens onderzoeksschip.

De nieuwe RV Belgica verzekert nu op haar beurt de ondersteuning van de mariene wetenschappen in België. Dit onderzoeksschip focust onder andere op waterkwaliteit, marien leven en de milieu-impact van menselijke activiteiten, zoals bijvoorbeeld windmolenparken en zandwinning. Haar vaargebied is groter dan de Noordzee. De moderne RV Belgica zal ook de noordoostelijke Atlantische Oceaan, Middellandse Zee en Zwarte Zee bevaren. Zij kan zelfs zomeroperaties uitvoeren in arctische gebieden.

Rivierloods Roelof was alvast onder de indruk van dit onderzoeksschip: “Ik had het geluk om de splinternieuwe versie van de RV Belgica te mogen beloodsen. Dit is een staaltje van hoogtechnologisch vernuft waarmee je bij wijze van spreken je naam kan kalligraferen op de zeebodem”.

Wie werkt er in het drijvend labo?

Ieder jaar vaart de RV Belgica de Schelde op om de waterkwaliteit in kaart te brengen. Dit is een hele onderneming waarbij niet alleen de bemanning van de RV Belgica betrokken wordt, maar ook een dertigtal wetenschappers, studenten en een rivierloods.

De rivierloods verzorgt de communicatie met de verkeerscentrales en andere scheepvaart. De bemanning staat zelf in voor de navigatie, maar wordt indien nodig af en toe bijgestuurd door de loods. De wetenschappers en studenten nemen op regelmatige tijdstippen bodem- en waterstalen, daardoor ligt dit onderzoeksschip frequent even stil.

Kies jij voor de zodiac of het DP-systeem?

Rond de RV Belgica zie je geregeld een zodiac varen. Dit vaartuig wordt niet alleen gebruikt om waterstalen te nemen, maar ook om boeien te betrekken in het onderzoek. Op die boeien wordt een gelachtige substantie in bolvorm bevestigd. Tijdens de afvaart, een dag later, worden die boeien terug opgevist. In een labo onderzoekt men nadien of vervuilende elementen zich gehecht hebben aan de gel. Denk bijvoorbeeld aan zware metalen.

De RV Belgica is trouwens uitgerust met een hoogtechnologisch ‘Dynamic Positioning’-systeem. Dit is uitermate handig voor het nemen van bodemstalen. Eens het onderzoeksschip op de correcte locatie ligt, schakelt het over op een volautomatische positionering. Dit betekent dat de schottels, boeg- en hekschroeven van het schip de invloeden van stroming en wind continu tegenwerken. Zo blijft de RV Belgica perfect op dezelfde positie liggen. Hierdoor kan men veiliger een korf tot op de bodem van de Schelde laten neerdalen voor staalname.

Volg de avonturen van de RV Belgica

Wil je graag op de hoogte blijven van de avonturen van dit onderzoeksschip? Op de website van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen kan je de RV Belgica volgen op Google maps, sfeerbeelden bekijken via haar webcam of haar jaarplanning raadplegen.

Gerelateerd nieuws

Scheepvaartbegeleiding
Agentschap MDK
Vloot

Werken bij MDK

Vloot
Vloot

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier