Persberichten MDK

Op deze pagina kan je de recente persberichten vinden die uitgegeven zijn door MDK.

Voor aanvullende vragen of algemene vragen, kan je steeds contact opnemen met het communicatieteam van het agentschap.

Persbericht 27 november 2021: 2 miljoenste passagier geteld op DeWaterbus!

Vandaag scheepte de twee miljoenste passagier in op DeWaterbus. Een belangrijke mijlpaal voor deze dienstverlening die midden 2017 opstartte. “Dit moment laten we niet onopgemerkt voorbij gaan,” aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “We willen mensen verleiden om de wagen aan de kant te laten staan en zich op een duurzame manier te verplaatsen. DeWaterbus is dan ook een cruciale schakel binnen de Antwerpse mobiliteit. 

DeWaterbus is ondertussen niet meer weg te denken op de Schelde. Dagelijks varen de verschillende vaartuigen de Schelde op en af tussen het zuiden met haltes Hemiksem en Kruibeke en het noorden in de haven van Antwerpen met haltes Lillo en Liefkenshoek. Daartussen doet DeWaterbus nog vier verschillende haltes aan om pendelaars vlot op hun bestemming te krijgen. “Je kan DeWaterbus makkelijk combineren met tram, bus of fiets. Op verschillende locaties zijn ook parkings voorzien zodat je handig kan schakelen tussen verschillende transportmodi,” vult minister Peeters verder aan. “Ik ben dan ook trots dat we vandaag al de twee miljoenste passagier in de bloemetjes kunnen zetten. Een duidelijk signaal dat deze dienstverlening voor velen een kwalitatief alternatief is.” 

Het aantal reizigers is doorheen de jaren sterk toegenomen, met uitzondering van 2020 door COVID-19. In 2021 kozen tot nu al meer dan 574.000 passagiers voor DeWaterbus. De verwachting is dat 2021 het beste jaar zal worden sinds de opstart van deze dienstverlening. Opvallend is dat reizigers vooral in het kader van hun woon-werkverkeer kiezen voor DeWaterbus. Zo is dit aantal in 2021 zelfs met 57% gestegen ten opzichte van 2019. “Eerder dit jaar startten de nieuwe werken voor de Oosterweelverbinding waardoor goede alternatieven nog belangrijker werden om fileleed te kunnen vermijden. Ik ben verheugd dat pendelaars steeds vaker kiezen voor watertransport,” beklemtoont minister Peeters. 

Begin dit jaar droeg Port of Antwerp DeWaterbus over aan het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). Voor de gebruiker veranderde niets, maar DeWaterbus kwam terecht onder de vleugels van een nautisch expertisecentrum met heel wat kennis over personenmobiliteit via het water. MDK heeft immers ook verschillende veerdiensten in zijn beheer. “Transport via het water is tegenwoordig een belangrijk alternatief voor de wagen op strategische verkeersaders, zowel voor recreatieve verplaatsingen als voor woon-werkverkeer. Ook rond Antwerpen merken we dat meer pendelaars de wagen aan de kant laten staan en kiezen voor DeWaterbus of de veerdiensten,” vertelt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap. “Het gevarieerde aanbod aan transportmodi met deelfietsen, tram, bus én verbindingen via het water, op verschillende strategische plaatsen, maakt deel uit van een duurzaam mobiliteitsbeleid op maat van de eindgebruiker,” vult minister Peeters aan. 

Ook Blue Amigo, uitbater van DeWaterbus, Gerbrand Schutten (CEO) en Thierry Van Steenbergen (Operationeel Directeur) zijn tevreden om de mijlpaal van twee miljoen gebruikers te bereiken. “Er zijn meerdere redenen om trots te zijn op deze ongelofelijke mijlpaal. En als eerste denk ik dan aan al onze reizigers, die sinds de start in 2017 gebruik maken van DeWaterbus. Wat is het toch geweldig om te zien dat zoveel mensen over water naar hun bestemming reizen. En daarmee niet alleen een positieve bijdrage leveren aan alle problemen ten gevolge van de automobiliteit. Maar ook aan de economische ontwikkeling van stad en haven. En niet te vergeten de milieudoelstellingen. 

Heel graag wil ik ook alle bemanningen, de technische dienst en kantoororganisatie van DeWaterbus een groot compliment maken. Ik weet heel goed wat het betekent om van ‘s ochtends vroeg tot laat in de avond alle schepen op de Schelde te laten varen. Stipt, schoon, gastvrij en bovenal veilig. Precies wat de passagiers van ons mogen verwachten, maar echt niet eenvoudig om elke dag weer te doen. 

Tenslotte wil ik dan nog graag de opdrachtgevers bedanken die het openbaar personenvervoer over water mogelijk maken. Een hele belangrijke stap om naast de bus, trein en tram, ook waterbussen te kunnen aanbieden als vervoersalternatief. Getuigt van visie maar ook lef en doorzettingsvermogen. 

En laat me dan afsluiten met de belofte dat als het qua corona kan; we de grens van 1 miljoen reizigers per jaar spoedig gaan passeren en we over een paar jaar het glas heffen op 5 miljoen passagiers,” aldus Gerbrand Schutten. 

Consulteer de dienstregeling van DeWaterbus of van de veerdiensten.

Persbericht 9 november 2021: MINISTER LYDIA PEETERS GEEFT PLECHTIG STARTSCHOT VOOR VEERBOOT MARNIX VAN SINT ALDEGONDE

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters nam vandaag in Antwerpen de veerboot MARNIX VAN SINT ALDEGONDE plechtig in gebruik: “Investeringen die bijdragen aan duurzame mobiliteit zijn essentieel om mensen een gevarieerd aanbod aan verschillende transportmodi te bieden. Zeker in en rond Antwerpen zijn verplaatsingen met de fiets of te voet efficiënter dan met de wagen. De nieuwe veerboot zal hoofdzakelijk te zien zijn ter hoogte van Sint-Anna in de stadskern van Antwerpen om een vlotte verbinding over de Schelde te realiseren.

Om het duurzame mobiliteitsbeleid vorm te geven, zijn investeringen in verschillende transportmodi cruciaal. Niet enkel het aanbod, maar ook de middelen moeten duurzaam zijn. “Ook mobiliteit via het water is een van de mogelijkheden binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid. Met de nieuwe veerboot MARNIX VAN SINT ALDEGONDE kregen de veerdiensten op de Schelde versterking, goed voor een investering van 4,3 miljoen euro. In 2021 zette de veerdienst ter hoogte van Sint-Anna reeds 340.000 passagiers over. Dit aantal ligt nu al een stuk hoger dan in 2020,” aldus Vlaams minister Lydia Peeters. “Maar daar blijft het niet bij. Het agentschap MDK werkt momenteel volop aan een volledig elektrische veerboot voor de veerdiensten op de Schelde. Deze boot zal eind 2022 geleverd worden.” 

"Vergroening van de vaartuigen is voor ons agentschap enorm belangrijk. Deze nieuwe veerboot is uitgerust met de modernste technologie en onderhoudsvriendelijke materialen," vult Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK verder aan. "Er zijn heel wat groene maatregelen geïntegreerd. Zo leveren de zonnepanelen op een zonnige dag voldoende energie om het volledig elektrisch net van het vaartuig te voeden. Hierdoor is het niet nodig dat de motoren extra energie aanmaken. Ook het brandstofverbruik ligt veel lager in vergelijking met de huidige veerboten." Daarnaast is de mogelijkheid voorzien om in de toekomst snel en eenvoudig over te schakelen naar alternatieve brandstof. Het agentschap MDK is opgetogen dat dit feestelijke moment, maar bovenal belangrijk moment voor de bemanning van het schip, kon doorgaan. Meter Erica Caluwaerts doopte het schip en wenste de MARNIX VAN SINT ALDEGONDE en haar bemanning een behouden vaart. 

Net zoals de andere vaartuigen van het agentschap MDK vaart het veer op zwavelarme brandstof en wordt het scheepsmanagement geborgd door een geïntegreerd kwaliteitssysteem. De rompvorm van de veerboot is geoptimaliseerd en is daarom veel duurzamer. De MARNIX VAN SINT ALDEGONDE biedt plaats aan 200 passagiers waarvan 75 fietsen mee aan boord kunnen. Met een lengte van 30 meter en een breedte van 9,5 meter is ook dit recentste vaartuig volledig uitwisselbaar met de andere veerdiensten van het agentschap op de Schelde. 

MDK koos voor een naam van een historisch figuur gelinkt aan de regio waar de veerboot dienstdoet. Philips de Marnix, Heer van Sint Aldegonde, geboren in 1540, was schrijver, diplomaat en vertrouweling van Willem van Oranje. Philips de Marnix werd in deze zestiende eeuw ook kortstondig benoemd tot burgemeester van Antwerpen. Na zijn periode als burgemeester van de stad, trok Marnix zich terug en schreef hij opnieuw boeken. De familie de Marnix bezit vandaag nog steeds het kasteel van Bornem. De huidige graaf, John II de Marnix, is de veertiende graaf van Bornem en de 54ste kasteelheer. Hij beheert ondertussen al meer dan 50 jaar het domein en het kasteel langs de Oude Schelde, een zijarm van de Schelde.

Persbericht 15 oktober 2021: Vergelijkbaar aantal oproepen als vorig jaar deze zomer in het MRCC

Nu de herfst lonkt, blikken we terug op de zomercijfers van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende, onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).

Vergelijkbaar aantal oproepen


Het MRCC kreeg de afgelopen maanden een vergelijkbaar aantal oproepen binnen  als vorige zomer. Toen waren de zomermaanden rustiger dan andere jaren door de coronamaatregelen, nu is dat in alle waarschijnlijkheid te wijten aan de povere zomer én aan de goede werking van de strandredders, “zij vormen in de zomermaanden namelijk de eerste buffer bij incidenten op het strand en in de branding”, zegt Dries Boodts, hoofd van het MRCC.

In juli en augustus werden er op het MRCC respectievelijk 40 en 49 incidenten geregistreerd, dat is vergelijkbaar met vorig jaar: 39 incidenten in juli en 42 incidenten in augustus. Voor de pleziervaart, brandingssport en recreatie was er wel een zeer duidelijke stijging merkbaar. Het jaar 2020 werd afgesloten met zo’n 143 incidenten in deze categorie. Eind september 2021 zit het MRCC reeds aan 163 gevallen. Het leeuwendeel is te verklaren door de herstelde pleziervaart met zeiljachten. Zij konden dit jaar opnieuw naar goede gewoonte het water op,  nadat er in het voorjaar van 2020 een tijdelijk verbod was door de coronamaatregelen.  

Goede samenwerking

De ‘afsprakenregeling reddingen Belgische kust’ - een procedure waarbij alle hulpdiensten, aan land én op zee, nauw samenwerken voor de hulp aan personen in nood of die vermist zijn nabij de waterlijn – werd deze zomer 21 keer geactiveerd, tegenover 16 keer tijdens vorige zomer. “Vanaf juli staan de strandredders op het strand, en deze goede bufferwerking vertaalt zich ook in de cijfers. Mocht deze buffer er niet zijn, had het aantal oproepen bij het MRCC hoger gelegen. We zijn heel blij met deze vlotte samenwerking,” zegt Dries Boodts. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Wanneer er incidenten op zee gebeuren, komen deze meldingen binnen bij het MRCC in Oostende waarna de nodige hulpdiensten worden ingeschakeld om de mensen in nood te redden. Deze medewerkers zijn altijd voorbereid op het onverwachte, niet enkel tijdens de zomermaanden, maar het hele jaar door. Dankzij de goede samenwerking, expertise en professionaliteit van alle kustwachtpartners zijn het totaal incidenten beperkt gebleven.”

Persbericht 5 oktober 2021: Minister Lydia Peeters neemt veerboot CYRIEL BUYSSE plechtig in gebruik

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters nam vandaag in Gent de veerboot CYRIEL BUYSSE plechtig in gebruik: “Personenmobiliteit via het water is een belangrijk alternatief op strategische verkeersaders, zowel voor recreatieve verplaatsingen als voor woon-werkverkeer. De veerboot CYRIEL BUYSSE staat mee in om een vlotte verbinding over het kanaal Gent-Terneuzen te verzekeren.”

Mobiliteit via het water wint steeds meer aan belang in Vlaanderen. “Het is essentieel om op strategische locaties in te zetten op personenmobiliteit via het water om een vlotte verbinding te realiseren. De veerdiensten van Langerbrugge en Terdonk kregen er een nieuwe veerboot bij, goed voor een investering van 3,95 miljoen euro en absoluut noodzakelijk om een vlot transport te garanderen in deze Gentse regio van North Sea Port. Door investeringen in deze vorm van mobiliteit en nieuwe vaartuigen te bouwen, dragen we bij aan het uitgebreid aanbod van duurzame transportmodi. In 2020 zetten de veerdiensten van Langerbrugge en Terdonk samen 1.016.626 passagiers over. Dit aantal ligt ondanks COVID in dezelfde lijn als pre-COVID,” aldus Vlaams minister Lydia Peeters.

"We streven continu naar verbetering, groot en klein, zichtbaar en achter de schermen. Via innovatieve toepassingen, efficiëntiewinsten en duurzame samenwerking slagen we erin om samen mooie projecten te verwezenlijken," vult Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK verder aan. Een van de speerpunten van het agentschap is om een vergroeningstrend te realiseren. Ook het welzijn van de medewerkers staat hoog op de agenda. "Want het zijn onze collega’s die zich elke dag inspannen," zegt Nathalie Balcaen, "daarom zetten we in op kwalitatief en ergonomisch materiaal om goede werkomstandigheden te creëren." Het agentschap MDK is opgetogen dat dit feestelijke moment, maar bovenal belangrijk moment voor de bemanning van het schip, kon doorgaan. Meter Kathleen Verhelst doopte het schip en wenste de CYRIEL BUYSSE en haar bemanning een behouden vaart.

De veerboot is gebouwd door scheepswerf Damen (Nederland). Net zoals de andere vaartuigen van het agentschap MDK vaart het veer op zwavelarme brandstof en wordt het scheepsmanagement geborgd door een geïntegreerd kwaliteitssysteem. De veerboot kenmerkt zich door de typische rompvorm die nodig is om personenwagens en vrachtverkeer aan boord te nemen. Met een lengte van 32,99 meter, een breedte van 9,13 meter en een diepgang van 2,05 meter is ook dit recentste vaartuig volledig uitwisselbaar met de andere schepen die varen in Langerbrugge en Terdonk. Het vaartuig haalt een snelheid van 14 km per uur.

MDK koos opnieuw voor een naam van een schrijver gelinkt aan de regio waar de veerboot dienst doet. Cyriel Buysse, geboren in 1859 in Nevele, bracht heel wat proza- en toneelstukken uit en werkte daarnaast ook mee aan verslagen voor kranten. Hoewel Cyriel Buysse een stuk van zijn leven in Den Haag (Nederland) woonde, keerde hij met zijn gezin telkens terug naar Afsnee bij Gent tijdens de lente- en zomermaanden, waar hij ook overleed in 1932. Op de veerboot staat een citaat uit een verhaal over een van zijn roeitochten op de Leie: “Het water kabbelde en spatte, de kleine boot ging met de korte golfjes op en neer gelijk een zeeschuitje en af en toe raasde het mooie vlaggetje hartstochtelijk in de wind.”

Persbericht 4 oktober 2021: Nieuwe strandhoofden voor strand Wenduine

Begin oktober start het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) op het strand van Wenduine de werken voor de bouw van vier nieuwe strandhoofden (in de volksmond golfbrekers genoemd). Deze moeten zorgen voor minder erosie van het strand waardoor minder onderhoud nodig is om de kustveiligheid op peil te houden. 

Wenduine ligt op een knikpunt langs de Vlaamse kustlijn. Daardoor is de regio minder veilig bij stormvloeden en is het strand gevoeliger aan erosie of afkalving dan op andere plaatsen. Die erosie zorgt bovendien voor een verhoogd zandtransport richting Blankenberge, met verzanding van de jachthaven tot gevolg. Om Wenduine te beschermen tegen zware stormvloeden bestond de oplossing er tot nu toe in om regelmatig een onderhoudssuppletie uit te voeren. Het strand blijft echter onvoldoende stabiel.  

 Structurele en kostenefficiënte oplossing

“Het nieuwe strandhoofdenveld moet het zand beter vasthouden op het strand”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Zowel het onderhoud van het strand in Wenduine als de baggerwerken in de jachthaven van Blankenberge bij verzanding vormen een hoge onderhoudskost. Een structurele en kostenefficiënte oplossing was hier dus noodzakelijk. De bouw van de vier nieuwe strandhoofden is goed voor een investering van 8.151.536,29 EUR. Bij de afbraak van de drie bestaande strandhoofden wordt er op een duurzame manier omgegaan met de materialen. Zo gebruiken we een deel van het kernmateriaal bij de bouw van twee nieuwe strandhoofden.

Hinder beperken

Om de hinder voor strandgebruikers te beperken, spreidt MDK de werken over twee jaar, telkens van oktober tot en met april. De werken zijn getij- en weersafhankelijk. Daarom zal weekend- of nachtwerk soms noodzakelijk zijn.

De eerste fase start op 4 oktober 2021 met de aanvoer van al het materiaal. Op 12 oktober starten dan de effectieve werken. In deze eerste fase worden de drie bestaande oostelijke strandhoofden (nr. 4, 5 en 6) afgebroken. Ter hoogte van de Manitobahelling en ten westen van de Van Gansberghehelling komen twee nieuwe, langere en hogere strandhoofden. In deze eerste fase zal de westkant van het strand vrij toegankelijk zijn, behalve een afgebakende werfweg van stalen rijplaten op het strand. Alle werfverkeer zal verlopen via strandtoegang De Cabane.

De tweede fase van de werken start in oktober 2022. Strandhoofden 2 en 3 worden dan verhoogd en verlengd. Tijdens deze tweede fase zal het oostelijke deel van het strand volledig vrij zijn. 

Impact op de strandgebruikers 

Na de aanleg van de nieuwe strandhoofden blijven alle huidige functies van het strand behouden.  

In overleg met de reddingsdiensten zullen de zwemzones verbeterd worden. De drie zwemzones zullen elk zo’n 210 meter breed zijn. Zo is er in elke zone voldoende plaats om uit te wijken en weg te blijven van de strandhoofden. 

Ook de zones waar bijvoorbeeld surfers, waterscooters of andere brandingsporten het water in mogen zullen lichtjes wijzigen. 

Kardinale boeien ten noorden van de nieuwe strandhoofden zullen het einde ervan markeren

Zeg geen golfbreker tegen een strandhoofd 

De stenen constructies dwars op het strand noemen we in de volksmond meestal golfbrekers. In het dialect is het dan weer een ‘brislam’, ‘boarebreker’ of ‘katteie’. Maar eigenlijk zijn het strandhoofden. Wat is nu het verschil tussen een golfbreker en een strandhoofd? 

Een strandhoofd is een beschermingsconstructie, vroeger in hout, nu in steen, die dwars over het strand, loodrecht op de kustlijn is aangelegd. Het moet verhinderen dat zand wegspoelt van het strand. Strandhoofden breken de golven niet. Ze kunnen kusterosie tegengaan door de brandingsstroom te blokkeren of te verminderen. Langs onze kust zijn ze ook effectief om de getijstroom van de kust af te houden en te voorkomen dat deze stroom diepe geulen vlak voor het strand laat ontstaan. Strandhoofden werken alleen als de golven het strand onder een hoek benaderen en hebben geen effect op het dwarstransport. Ze brengen geen zand naar het strand maar zorgen voor een andere verdeling van het aanwezige zand. Het is van 1985 geleden dat er langs onze kust nog nieuwe strandhoofden zijn gebouwd, toen werden er in Koksijde twee lange strandhoofden gebouwd. 

Een golfbreker is een constructie die parallel met of schuin ten opzichte van de kustlijn staat om de golven te 'breken'. 

 

Persbericht 26 juli 2021: Bouw stormvloedkering bereikt nieuwe mijlpaal dit najaar

In de havengeul van Nieuwpoort krijgt de stormvloedkering meer en meer vorm. In het najaar start een nieuwe fase. Vanaf september voert de aannemer de voorbereidende werken uit voor het neerlaten van de drempel tussen beide landhoofden. Deze werken zullen op bepaalde momenten voor hinder voor het scheepvaartverkeer zorgen. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zal de vaarweggebruikers correct en tijdig op de hoogte brengen via wekelijkse updates. 

Om Nieuwpoort en het hinterland te beschermen tegen zware stormvloeden, startte ons agentschap in 2018 met de bouw van de stormvloedkering in de monding van de IJzer. Het landhoofd op linkeroever is ondertussen afgewerkt. In de bouwkuip op rechteroever is het landhoofd volop in aanbouw.  

In september starten de voorbereidende werken voor het neerlaten van de betonnen drempel tussen de twee landhoofden. In die drempel komt uiteindelijk het keerlichaam te liggen. Vooraleer dat kan gebeuren is er nog heel wat voorbereiding nodig: baggeren en plaatsen van bodembescherming, damwanden en berlinerwanden. Het effectief plaatsen van de drempel gebeurt pas in  2022. Daarna wordt de drempel nog gefixeerd en wordt de aansluiting met de landhoofden gerealiseerd. Gedurende de voorbereidende werken dit najaar, zal er regelmatig beperkte doorgang zijn in de vaargeul voor de vaarweggebruikers. Deze hinder zal van fase tot fase verschillen. 

In bepaalde fases zal de beperkte doorgang enkel tijdens de werkuren (van 7u tot 17u op weekdagen) gelden, in andere fases zal er ook ’s avonds en in het weekend beperkte doorgang zijn. De werken aan de stormvloedkering zijn sterk afhankelijk van het weer waardoor de planning soms onverwacht kan wijzigen. Sommige fases zijn afhankelijk van het getij, waardoor de normale werkuren wat kunnen opschuiven.  

Download hier de globale planning

Vaarinfo stormvloedkering  Nieuwpoort

We vinden het belangrijk om de vaarweggebruikers  correct en tijdig op de hoogte te brengen van de beperkte doorgang in de vaargeul. Vanaf 10 september zullen we wekelijks een ‘Vaarinfo stormvloedkering’ uitsturen. Daarin zal de situatie voor de daaropvolgende week toegelicht worden. Inschrijven voor deze wekelijkse update kan via deze link: of op www.stormvloedkeringnieuwpoort.be. De update zal telkens in het Nederlands en in het Engels opgemaakt worden. 

Naast inschrijven op de wekelijkse update via e-mail raden we de vaarweggebruikers ook aan om de app ‘Stormvloedkering Nieuwpoort’ te downloaden. Je kan de app zo instellen dat je bij elke wijziging aan de doorvaartbreedte een pushbericht ontvangt. Op die manier ben je op elk moment op de hoogte van voorziene maar ook van onvoorziene wijzigingen in de situatie. Op de app vind je naast info over hinder of stremming ook gegevens over het getij, de wind en de golfhoogte.  

Wat doen bij noodgevallen? 

Geraak je in nood op zee of in de vaargeul in Nieuwpoort? Contacteer dan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum.  

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier