SafeSeaNet (SSN)
Wat is SafeSeaNet?
SafeSeaNet (SSN) is een Europees Maritiem Informatienetwerk dat maritieme informatie uitwisselt. SafeSeaNet staat onder beheer van het European Maritime Safety Agency (EMSA).
SSN werd opgericht als gevolg van richtlijnen genomen door de Europese Unie na ongevallen zoals met tanker Erika voor de Franse kust in 1999 en later met de Prestige in 2002.
De Richtlijn 2002/59/EC wil de veiligheid en efficiëntie van het zeeverkeer in de Europese Unie te bevorderen en doeltreffender reactie mogelijk te maken bij incidenten of gevaarlijke situaties op zee.
Download brochure SafeSeaNetEenvoudige melding
SafeSeaNet wil de vereiste meldingen van schepen harmoniseren en vereenvoudigen. Kapiteins, agenten of exploitanten van schepen moeten alle vereiste informatie maar één keer -elektronisch- melden.
In België moet deze informatie aangeleverd worden aan de betrokken havenautoriteit. Vanaf dat moment zijn deze verantwoordelijk om alle gegevens aan te leveren aan het Belgische SafeSeaNet-systeem die de verdere afhandeling doet op Europees niveau.
De afdeling Scheepvaartbegeleiding is de National Competent Authority (NCA) voor SafeSeaNet in België. Deze staat ondermeer in voor:
uitbouw en dagelijks beheer van het nationaal systeem
de communicatie met de havenautoriteiten en andere betrokkenen
het uitwisselen van de gegevens tussen EMSA en de lidstaten
Welke gegevens?
Voor SafeSeaNet moeten volgende gegevens 24 uur vóór aankomst in of vertrek uit een Belgische haven bekend gemaakt worden:
Algemene gegevens
identificatie van het schip (naam, roepnaam, IMO-nummer, MMSI-nummer, scheepsvlag)
haven van bestemming
verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming
verwachte tijd van afvaart
totaal aantal opvarenden
Gegevens over de lading
Correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers
IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC-, IMSBC- en IGC-code
In voorkomend geval de klasse van het schip die voor INF-ladingen als bedoeld in voorschrift VII/14.2 vereist is, de hoeveelheden van dergelijke stoffen
Indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde laadeenheden, behalve tanks, de identificatienummers daarvan.
Maritime Single Window
De richtlijn 2010/65/EU wil dat Europese lidstaten een Maritime Single Window hebben zodat meldingen elektronisch en eenmalig gebeuren.
Deze meldingen gebeuren nog momenteel nog op verschillende manieren (papier, fax) en betekenen dus een grote administratieve last, vooral voor de scheepsagent.
Nuttige documenten
Besluit Vlaamse Regering van 26 oktober 2007 betreffende de begeleiding van de scheepvaart
Elektronisch berichtenverkeer (BS 29/07/2011 zoals gewijzigd)
Monitoring directive (2002)