Scheepsbouw

In ons streven naar innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid lopen heel wat projecten rond scheepsbouw. Vloot volgt van begin tot einde de bouw van nieuwe vaartuigen en de ombouw van bestaande vaartuigen op. Deze projecten verlopen volgens de hoogste kwaliteitsstandaarden en binnen een milieubewust kader.

In mijn job zag ik al een zeer sterke evolutie. Van robuuste werkpaarden tot hypermoderne vaartuigen met hoogtechnologische snufjes. Innovatieve ontwerpen die een meerwaarde betekenen voor mens en klimaat winnen steeds meer aan belang. Efficiënt rompdesign, minder brandstofverbruik of alternatieve technologieën, duurzamere materiaalkeuzes, betere ergonomie voor de bemanning, samen met mijn collega’s leg ik ze allemaal samen om met de ingenieurs van de scheepswerf tot het beste ontwerp te komen. En dat is een heel boeiende uitdaging! Scheepsbouw is geen one man show, het is het werk van een volledig team!

- Piet Leeuwerck - scheepsbouwkundig ingenieur

OP STROOM

Er wordt een volledig elektrisch veer gebouwd dat kan ingezet worden voor alle veerdiensten in Antwerpen. Dit project past in de vergroeningsaanpak van Vloot van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

R7-ORINOCO

De R7-ORINOCO is een SAR-vaartuig dat ontworpen is om reddings- en transportoperaties uit te voeren op zee. Er kunnen twintig drenkelingen aan boord genomen worden en vijf brancards. Het vaartuig is zodanig ingericht zodat de redders reeds aan boord de eerste medische assistentie kunnen bieden.

De optimale rompvorm - wave piercing met interceptors - draagt bij aan het comfort voor de bemanning aan boord, maar zorgt er ook voor dat het schip minder brandstof verbruikt.

SPN-01

De SPN-01 is ontworpen en uitgerust om patrouilleopdrachten op de Noordzee en het Scheldegebied uit te voeren voor de Scheepvaartpolitie. De optimale rompvorm - wave piercing met interceptors - draagt bij aan het comfort voor de bemanning aan boord, maar zorgt er ook voor dat het schip minder brandstof verbruikt.

RAVEEL ONTMOET ENSOR

De RAVEEL ONTMOET ENSOR heeft Oostende als thuishaven. De veerboot is erg innovatief gebouwd en maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem. Verder is het een zeer stil vaartuig wat bijkomend een enorm voordeel is voor de specifieke locatie in de stadskern.

De laadtoren bevindt zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever en dient om de RAVEEL ONTMOET ENSOR overdag bij te laden. De veerboot heeft een autonomie van ongeveer drie uren varen aan cruisesnelheid.

Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan tot 100 passagiers vervoeren, waarvan 40 fietsen.

MARNIX VAN SINT ALDEGONDE

De MARNIX VAN SINT ALDEGONDE heeft Antwerpen als thuishaven. Deze veerboot beschikt over twee onafhankelijke voortstuwingseenheden. Dit maakt het mogelijk om in geval van nood met slechts één motor naar de kant te varen. Op het dak zijn er zonnepanelen geïnstalleerd die met een zonneladercontroller aangesloten zijn op het systeem voor een optimaal rendement.

Het schip is 30 meter lang en 9,5 meter breed en kan tot 200 passagiers vervoeren, waarvan 75 fietsen.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier