Nieuws

Elektrische veerboot en reddingsboot krijgen champagnedoop

Gepubliceerd op 15 september 2022 door Daphne Vanhoucke

RAVEEL ONTMOET ENSOR

Iconisch aan de kust, zowel in Nieuwpoort als in Oostende, vormen de “Raveelbootjes” al vele jaren een vertrouwd beeld. Met het nieuwste vaartuig krijgen ze er een grote zus bij met heel wat extra capaciteit. Niet vijftig maar honderd passagiers kunnen inschepen op dit duurzame elektrische vaartuig. Een bijkomend voordeel is dat het schip quasi onhoorbaar is, een extra troef voor de passage tussen de stadskern en Oosteroever.

Met een investering van bijna € 2.979.000 voeg ik een uiterst duurzame veerboot toe aan onze Vlaamse vloot. Een belangrijke investering voor MDK, maar ook voor Oostende, want deze veerdienst is bijzonder belangrijk voor recreatieve verplaatsingen in de regio. Zowat 940.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst in 2019, een absoluut topjaar. In 2020 waren dat er een stuk minder, zowat 444.000 passagiers, te wijten aan de coronapandemie, maar ondertussen vinden opnieuw meer en meer mensen de weg naar het veer en konden we in 2021 net geen 741.000 passagiers verwelkomen aan boord,” vertelt minister Peeters.

Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed. De Raveel ontmoet Ensor maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, kan het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator.

Roger Raveel zou in 2021 honderd geworden zijn en volgend jaar zal het al tien jaar geleden zijn dat we afscheid van hem namen. “Met dit elektrisch exemplaar wilden we absoluut een ode brengen aan de meester. Het schip steekt daarom in hetzelfde kleedje als de kleinere veerboten,” voegt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK, toe. Ook op de spiegel van het vaartuig werd een extra werk aangebracht. “Een echte gebeurtenis uit het leven van Roger Raveel waarbij hij kort na de Tweede Wereldoorlog James Ensor ontmoette.” Dit werk schilderde Raveel op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar Vloot, onderdeel van MDK, gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont ook de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.

Ruth Vandeboel, adjunct-kabinetschef bij het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters, is de doopmeter van het nieuw vaartuig.

R-7 ORINOCO

Met een typische rompvorm en een opvallend felle kleur, zo “presenteert” de R7-Orinoco zich als nieuwste reddingsboot van Vloot. Een SAR-vaartuig dat speciaal ontworpen is om reddings-, zoek- en transportoperaties uit te voeren op de Noordzee. Een krachtig werkpaard dat tot twintig drenkelingen aan boord kan nemen en vijf brancards. Het schip is voorzien om reeds aan boord de eerste medische assistentie te kunnen bieden. “Een opdracht die Vloot niet alleen kan. Reddingen op zee kunnen enkel vlot verlopen door de zeer nauwe samenwerking met het Maritiem Reddings- en Coördinatie Centrum (MRCC) in Oostende die reddingsacties van A tot Z coördineert. De redders zijn de ogen van het MRCC. Goede onderlinge communicatie is essentieel om acties met succes af te ronden.,” vertelt Nathalie Balcaen.

Waarom SAR zo belangrijk is op de Noordzee?
Dit geografisch relatief klein gebied, behoort tot de drukst bevaren regio ter wereld. Alle schepen die de grootste Europese havens aanlopen, passeren er. Het agentschap MDK staat in voor de realisatie van een veilig en vlot scheepvaartverkeer op de Noordzee. Eén van de maatregelen is het voorzien van reddingsvaartuigen en middelen op het water om onmiddellijk na een noodoproep in te zetten. Een dienstverlening op de Noordzee die trouwens al sinds 1838 ingericht wordt.

De investering van € 2.469.000 in de R7-Orinoco draagt dan ook onmiddellijk bij aan de algemene veiligheid op het water. De R7-Orinoco is een modern en onderhoudsvriendelijk schip met heel wat groene maatregelen. De geoptimaliseerde rompvorm draagt onder andere bij aan een lager brandstofverbruik,” voegt minister Peeters toe.

Marieke Blomme, de vrouw die als eerste de gehele lengte van de Belgische kustlijn heeft afgezwommen, is de doopmeter van het nieuw vaartuig.

Gerelateerd nieuws

Vloot
Vloot
Vloot

Werken bij MDK

Vloot
Vloot
Vloot
Scheepvaartbegeleiding
Vloot
Loodswezen

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier