Nieuws

Bouw gestart van fundering nieuwe havendam Blankenberge

Gepubliceerd op 20 maart 2024 door Dominique Jauquet

Na de afbraak van het betonnen Westerstaketsel is de aannemer nu gestart met de bouw van de nieuwe havendam, meer bepaald met de eerste zinkstukken voor de fundering van de dam.

In de komende maanden moeten zo’n 60 zinkstukken gemaakt worden. Deze ‘matten’ variëren qua afmetingen tot wel 15 bij 45 meter en hebben elk een dikte van 50 centimeter. Deze zinkstukken moeten de bodem onder water beschermen tegen stromingen en erosie.

Op de zogenaamde ‘zate’, de plaats die gebruikt wordt voor de constructie van een zinkstuk, wordt eerst een geotextiel  geplaatst.  Dat is een doorlaatbaar textiel dat gebruikt wordt in combinatie met andere materialen bij onder andere waterbouwkundige werken. Daarop komt een rooster van wiepen (langs en dwars) en lagen rijshout. (*)

Eenmaal klaar worden de zinkstukken vastgemaakt aan een zinkbalk en over het strand gesleept tot aan de laagwaterlijn. De zinkstukken worden daarna gepositioneerd tot net boven de gebaggerde zone en daarna afgezonken met zinkstenen tot op de gewenste positie. Dat gebeurde eerst nog droog met kranen, maar sinds 19 maart ook voor het eerst met behulp van een ponton (zie foto). We bouwen immers verder richting zee en zijn nu erg afhankelijk van het getij, de golfcondities en van de te baggeren hoeveelheid om tot op het aanzetpeil te geraken.

De zinkstukken vormen de fundering van de toekomstige havendam. Aansluitend op het afzinken volgt een nabestorting, wordt de teen van de havendam geplaatst (ook in zwaardere stortsteen) en worden de flanken beschermd met de nog zwaardere betonnen HARO-blokken. Ook die productie van de HARO-blokken in de haven van Zeebrugge loopt volop en is bijna halfweg. Vandaag zijn al 550 blokken van de in totaal 1150 geproduceerd.

Timing

Halverwege de maand maart zijn al ruim twintig zinkstukken succesvol geplaatst. De collega’s van Vlaamse Hydrografie plaatsten een golfmeetboei vlakbij zodat we deze cruciale werken efficiënt kunnen inplannen en opvolgen. Bij stormcondities moeten we de dam ook tijdelijk beschermen, want de eindlaag is nog niet voltooid en de dam is kwetsbaar in aanbouw.

Zonder onvoorziene omstandigheden zijn alle zinkstukken tegen de zomer geplaatst. Het is de bedoeling om tegen dan de dam op te bouwen tot het tussenniveau van 2,25m TAW. Na de zomer bouwen we verder tot het uiteindelijke kruinniveau.

Alle werken inclusief de realisatie van het vernieuwde knooppunt (strandtoegang) en de plaatsing van de lichtmast moeten voltooid zijn tegen uiterlijk januari 2026.

(*) Een wiep is een samengebonden, bundel rijshout, waarmee zinkstukken gevormd worden.

Gerelateerd nieuws

Kust
Kust
Kust

Werken bij MDK

Vloot
Vloot
Vloot
Vloot
Scheepvaartbegeleiding
Vloot

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier