Nieuws
Nieuwe maritieme opleidingen
Gepubliceerd op 28 april 2021 door Kathy Cypers
In het schooljaar 2021-2022 zullen er drie nieuwe maritieme opleidingen aangeboden worden. De toekomstmogelijkheden van de afgestudeerden vergroten. Er is wereldwijd vraag naar maritieme geschoold personeel. De maritieme werkgevers, zoals het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, De Vlaamse Waterweg, Defensie, de baggerbedrijven DEME en Jan de Nul, de Koninklijke Belgische Redersvereniging en het Zeevissersfonds bieden een waaier aan mogelijkheden aan. We zijn er ons wel van bewust dat heel wat bedrijven vooral op zoek zijn naar technische profielen.
Binnenvaarttechnieken – De Scheepvaartschool
Binnenvaartopleiding, nu ook in een technische richting
De Scheepvaartschool in Antwerpen lanceert de opleiding Binnenvaarttechnieken in het technisch onderwijs. De opleiding wordt opgestart in het derde jaar secundair onderwijs en zal jaarlijks verder uitgerold worden in de andere jaren. De leerlingen leren alle aspecten van de binnenvaart, zowel in de klas als aan boord van de opleidingsschepen.
Science – Technology – Engineering – Mathematics
De leerlingen leren om een wetenschappelijk, technisch en wiskundig inzicht te gebruiken, zowel in een conceptfase als in de praktijk. De opleiding bestaat uit een combinatie van theorie en praktijk met aandacht voor traditie, STEM en innovatie.
7de jaar Stuurman Binnenvaart in Duaal Leren
Het Duaal Leren wordt uitgebreid met een 7de jaar. De richting draait voornamelijk rond praktijk waarbij de leerlingen zich kunnen specialiseren in de technieken en vaardigheden om te varen op de Europese binnenwateren en kanalen. Specialisatie in de passagiersvaart of estuaire vaart is ook mogelijk.
Master Scheepswerktuigkunde – Hogere Zeevaartschool
Academische master
De Hogere Zeevaartschool in Antwerpen biedt vanaf september Scheepswerktuigkunde aan als een vierjarige academische opleiding (3 jaar voor de Bachelor en 1 jaar voor de Master). Het curriculum voor de maritieme engineers zal op die manier een beter antwoord bieden op de noden binnen de maritieme industrie. Voor de studenten die de opleiding Scheepswerktuigkunde reeds aangevat hebben, zal er een schakeltraject voorzien worden. De eerste Masterdiploma’s zullen in juni 2025 uitgereikt worden.
Machinekamer en technische installaties
Er is nood aan technisch geschoolde profielen, zowel aan wal als op het water. Een scheepswerktuigkundige staat in voor het functioneren van de machinekamer en overziet alle technische installaties aan boord. Je kan aan de slag op allerlei zeeschepen, zowel nationaal als internationaal, maar ook bij bedrijven aan de wal is de vraag naar maritieme engineers erg groot.
Zeevaart – Maritiem Instituut Mercator
Beroepsopleiding in de tweede en derde graad
Het Maritiem Instituut Mercator in Oostende lanceert de beroepsrichting Zeevaart. De leerlingen zullen proeven van de facetten dek en motoren, zowel in de visserij als in de koopvaardij. Er zal vooral gefocust worden op een degelijke praktijkopleiding. Na het succesvol beëindigen van het zesde jaar bekomen de leerlingen na het invullen van een stageboek en het behalen van de vereiste vaartijd een STCW certificaat.
7de specialisatiejaar
In het schooljaar 2023-2024 introduceert het Maritiem Instituut Mercator ook de Se-n-Se opleiding Zeevaart. Na het succesvol afronden van de opleiding, behalen de leerlingen een extra STCW certificaat.
De scheepvaart is een wereld die 24/7 doorgaat. Om te mogen werken in de maritieme sector dien je in het bezit te zijn van de nodige certificaten.
Voor de zeevaart moet je in het bezit zijn van een STCW certificaat.
STCW staat voor Standards of Training, Certification and Watchkeeping, een internationaal verdrag over de minimale eisen waaraan zeevarenden op professionele en commerciële schepen moeten voldoen qua training, certificatie en wachtlopen.
Voor de binnenvaart heb je een vaarbewijs nodig. De binnenvaartsector groeit jaar na jaar. Binnenvaart is zelfs de vervoersmodaliteit van de toekomst, een evidente conclusie bij het kijken naar de troeven van de waterweg. Ook het personenvervoer gebeurt steeds meer over het water, kijk maar naar de succesvolle veerdiensten en DeWaterbus.
We hebben vier zeehavens in Vlaanderen die een belangrijke logistieke rol volbrengen. De haven van Antwerpen is zelfs de tweede grootste haven in Europa. Al onze partners spelen een belangrijke rol in de nautische keten.