Nieuws
Nieuwe wrakkendatabank
Gepubliceerd op 28 oktober 2021 door Charlotte Devriendt

Nieuwe wrakkendatabank
In het Belgische deel van de Noordzee liggen meer dan 300 wrakken en obstakels die de scheepvaart kunnen hinderen. Het team Vlaamse Hydrografie brengt deze in kaart en houdt alle gegevens bij in de gloednieuwe wrakkendatabank.
De databank geeft een overzicht van alle gevonden obstakels. Het gaat voornamelijk om scheepswrakken maar er zijn ook enkele vliegtuigwrakken en verder heel wat onbekende objecten. Het grote verschil met de vorige wrakkendatabank is het verbeterde gebruiksgemak. Er zijn veel meer mogelijkheden met zoekfuncties en filters, je vindt meer beelden, foto’s en een aantal wrakken kan je in 3D bekijken. Alles werd bovendien grondig nagekeken op juistheid van namen, posities,…
Als je bijvoorbeeld zoekt op Sperrbrecher 142, dan zie je dat het gaat om een Duitse mijnenveger die op 14 september 1942 zonk na een aanvaring met een mijn. Je vindt de coördinaten van het wrak of wat het ondiepste punt is, wat belangrijk is voor andere scheepvaart. Bij Beelden en documenten vind je historische afbeeldingen van het schip en beelden van de peilingen, onder 3D-visualisatie kan je zelf de peiling van het wrak in 3D bekijken.
Weet je de juiste naam van het wrak niet, maar wel wanneer het schip gezonken is? Dan kan je aan de hand van filters gaan zoeken naar het juiste wrak. Je kan filteren op periode, type schip, of het al dan niet tijdens oorlogsdienst is gezonken,… Daarnaast kan je ook verschillende kaartlagen aan of uit zetten zoals ankergebieden, boeien of dieptegegevens om de ligging beter te kunnen oriënteren.
Het is het team Vlaamse Hydrografie die van alle wrakken en obstakels de exacte locatie en diepte bepaalt. Met akoestische apparatuur brengen ze de wrakken tot in het kleinste detail in beeld en bepalen ze het ondiepste punt. Dat laatste is van groot belang voor de scheepvaart en vind je dan ook terug op alle zeekaarten, ECS- en ENC-kaarten. Op dit moment vind je in de wrakkendatabank enkel objecten terug uit het Belgische deel van de Noordzee (het Belgisch Continentaal Plat). In de toekomst zullen ook de wrakken die op de Scheldebodem liggen worden opgenomen.
Gerelateerd nieuws

Hoe werkt goed zeemanschap op de Schelde?
Op woensdagavond 19 april organiseerde de Royal Yacht Club België (RYCB) een gratis infoavond over de Scheldetour. Ook het Loodswezen was van de partij. Rivierloods Pieter Dick...
VTS werkt aan digitalisering
Van 13 tot en met 15 maart ontving MDK verschillende werkgroepen van het VTS-comité van IALA. Ze werkten intensief samen aan de ontwikkeling van S100-standaarden en richtlijnen...