Nieuws

Scheldeduivel: wie is hij, wat doet hij en waar zit hij?

Gepubliceerd op 08 april 2024 door Daphne Vanhoucke

Onderschat de Schelde niet! Het kan er hevig tekeer gaan. En één van haar beruchtste demonen is de Scheldeduivel: wanneer ter hoogte van de Drempel Hansweert de vloed over de Plaat van Ossenisse komt ontstaat er een “Sterke Dwarsstroom”, zoals aangegeven op de kaarten. Die dwarsstroom eist al eens slachtoffers. Het bekendste voorbeeld is de MV FORWAIRET die in 2005 “weggezet” werd en vastliep op de Plaat.

Het Nederlandse Rijkswaterstaat ontwikkelt een radarsysteem waarbij men de stroming van op het land meet en de rivierloodsen deze data in real-time kunnen raadplegen. De kalibratie van het systeem is niet evident. De Scheldeduivel geeft zijn geheimen niet zomaar prijs… Rijkswaterstaat rekende al een aantal keer op Vlaamse expertise, met name die van het Waterbouwkundig Laboratorium en de Antwerpse hydrografische dienstverlening, om het systeem te optimaliseren.

Op 11, 12 en 13 maart 2024 - rond springtij, wanneer de stroming het sterkst is - voer PIERRE PETIT er op uit. Onder leiding van Yves Plancke en Erwin De Backer van het Waterbouwkundig Laboratorium en schipper Arno Klaes van VLOOT voerde het team twee metingen uit. De PIERRE PETIT zelf voer voortdurend raaien (peilingen in zo recht mogelijke lijnen) om met het ADCP-toestel (Accoustic Doppler Current Profiler: hydro-akoestich meettoestel gelijkaardig aan sonar) de stroomsnelheden op verschillende dieptes te meten. Het vermoeden is dat het radarsysteem niet diep genoeg “kijkt” om een realistisch beeld te geven van het effect van de stroming op schepen. Tegelijkertijd werden vanop de bijboot verschillende vlotters (drijvende onderdelen) met GPS overboord gezet en opgehaald om de stroming beter in beeld te brengen.

We zagen de Scheldeduivel aan het werk… Gele boeien die onder water verdwenen. Groene boeien die tegen de vloed in leunden, terwijl hun rode collega’s aan de overkant netjes in de vloed hingen. Vlotters die een volledige cirkel over het vaarwater maakten. We begrijpen hoe deze plaats aan zijn naam komt.

We hopen dat Rijkswaterstaat met deze nieuwe data het radarsysteem op punt kan stellen en dat de Vlaamse expertise door Hydrografie zo heeft bijgedragen aan een veiligere vaart op de Schelde. Tot dan: kijk uit voor de Scheldeduivel!

Met dank aan Toon Claes en Arno Klaes voor het artikel!

Gerelateerd nieuws

Scheepvaartbegeleiding
Loodswezen
Vloot

Werken bij MDK

Vloot
Vloot
Vloot
Vloot
Scheepvaartbegeleiding
Vloot

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan in op een van onze nieuwsbrieven: Zee van Nieuws, Stormvloedkering of de update van afdeling Kust. Je kan als professioneel zeevarende ook inschrijven voor de Berichten aan Zeevarenden.

Registreer je hier