Nieuws
VTS werkt aan digitalisering
Gepubliceerd op 30 maart 2023 door

Van 13 tot en met 15 maart ontving MDK verschillende werkgroepen van het VTS-comité van IALA. Ze werkten intensief samen aan de ontwikkeling van S100-standaarden en richtlijnen voor digitale communicatie tussen de verkeerscentrale en het vaartuig in VTS-gebieden.
De werkgroep Vessel Traffic Services (VTS) organiseerde van 13 tot en met 15 maart een intersessional waarvoor 21 geïnteresseerden intekenden. In subwerkgroepen rond digitale communicatie werkten Rijkswaterstaat en de Vlaamse zijde van het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) samen met vertegenwoordigers uit onder andere Japan, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.
De groepen focusten zich op technology en operations of gingen aan de slag in samenwerking met de werkgroep e-Navigation Information Services and Communications (ENAV). Ze zetten in op het definiëren van richtlijnen over welke info moet worden uitgewisseld en over de technische services die nodig zijn om de operationele diensten te ondersteunen. Daarnaast gingen de leden na welke dataelementen noodzakelijk zijn voor de VTS en hoe trackinformatie optimaal uitgewisseld kan worden tussen VTS-centra. Een belangrijk werkpunt hierbij was het omzetten van het Inter-VTS Exchange Format (IVEF)-protocol naar de S100-standaard.
Die S100-standaard is een kader dat toelaat om dataelementen zodanig te definiëren dat elke online uitwisseling volgens eenzelfde structuur verloopt. De standaard is erop gericht om deze data op een Electronic Chart Display Information System (ECDIS)-kaart weer te geven. Dat computersysteem maakt het mogelijk om zeekaarten elektronisch te bekijken en om op termijn misschien zelfs papieren zeekaarten te vervangen.
De International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) zet als non-profit in op internationale, technische samenwerking voor de scheepvaart. Als doel heeft ze onder andere om ervoor te zorgen dat aankomende schepen wereldwijd op dezelfde manier worden ondersteund. Ook de uitvoering van scheepvaartdiensten wil ze wereldwijd zo gelijkmatig mogelijk uitvoeren. Zo weten alle schepen overal wat er van hen verwacht wordt en wat ze zelf kunnen verwachten.
Vessel Traffic Services (VTS) en e-Navigation Information Services and Communications (ENAV) zijn slechts twee van de werkgroepen waarmee de IALA aan die internationale samenwerking bouwt: ook Aids to Navigation Requirements and Management (ARM) en Engineering and Sustainability (ENG) zijn betrokken partij. Elke werkgroep komt in principe twee keer per jaar samen met alle subwerkgroepen, maar dit jaar viel de voorjaarsbijeenkomst weg. Eind mei vindt namelijk de vierjaarlijkse IALA-conferentie plaats, waar de vooruitgang en doelen van elke werkgroep in de verf worden gezet.


Gerelateerd nieuws

Hoe werkt goed zeemanschap op de Schelde?
Op woensdagavond 19 april organiseerde de Royal Yacht Club België (RYCB) een gratis infoavond over de Scheldetour. Ook het Loodswezen was van de partij. Rivierloods Pieter Dick...
Herziene versies opleidingen Vessel Traffic Services
De VTS-opleidingen van de afdeling Scheepvaartbegeleiding volgen de internationaal bepaalde standaarden van IALA. In december vorig jaar werden deze normen aangepast. Afdeling...