Losgeslagen schip – snelle actie van ons agentschap

Toen het schip APL Mexico City vanmiddag los sloeg van de kade aan het Deurganckdok in de Antwerpse haven, werd dat onmiddellijk opgemerkt door de “Vessel Trafic Services” van ons agentschap. Via radarbeelden waakt dit systeem over de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. “We zagen het schip een vreemde en plotselinge beweging maken”, klinkt het bij de verkeersbegeleiders in de toren van Zandvliet. “We hebben niet geaarzeld en onmiddellijk sleepboten en een loodsboot naar het schip gestuurd.”  

De 5 opgeroepen sleepboten hebben zich aan het schip vast gemaakt om het opnieuw te kunnen laten aanmeren, onder begeleiding van een loods die aanwijzingen geeft vanop de loodsboot die het schip ook begeleidt

Het schip heeft toen het loskwam een havenkraan geraakt. Die is omgevallen. Op dit ogenblik is een deel van het Deurganckdok niet meer bevaarbaar omdat de kraan in de weg ligt. 

Het schip lag aangemeerd en was hierdoor niet onder actieve VTS-begeleiding.
Het Deurganckdok ligt wel in GNB gebied. Dit wil zeggen dat de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit alles in het werk stelt om het schip veilig terug naar de kade te begeleiden samen met het Loodswezen, sleepdiensten, een loodsboot en betrokken partners.

Onderzoek zal moeten uitwijzen hoe het schip loskwam van de aanmeerplaats.

Updates:

De loods ging intussen ook aan boord van het schip.

Een tweede schip, de MSC Anchorage dreigde ook los te komen. Uit voorzorg ligt er een sleepboot tegenaan om het schip op zijn plaats te houden.

Het schip is intussen veilig afgemeerd. Er is wel schade aan het schip dat hersteld moet worden voor het schip weer kan afvaren.

VLIZ bestaat 20 jaar!

Het VLIZ vierde onlangs haar 20ste verjaardag! De organisatie werd opgericht op 1 oktober 1999 en begon als kleinschalig aanspreekpunt voor zeewetenschappelijk onderzoek. Ondertussen groeide het VLIZ uit tot een waar onderzoeksinstituut. In 2000, kort na de oprichting van het VLIZ, werd de eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het VLIZ en VLOOT die als rederij instaat voor het bemannen en bedrijfsklaar inzetten van een zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig.

Het eerste zeewetenschappelijk schip binnen de Vlaamse vloot was de ZEELEEUW. De voormalige loodsboot werd in 2000 omgebouwd tot multifunctioneel vaartuig en uitgerust met de nodige wetenschappelijke bemonsteringsapparatuur. Na een tiental jaar rees de nood aan een modern en goed uitgerust vaartuig om te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen voor wetenschappelijk onderzoek.

In 2010 besliste de Vlaamse regering om het licht op groen te zetten voor de gunning van de bouw van een nieuw hoogtechnologisch onderzoeksvaartuig, de SIMON STEVIN. Dit nieuwe schip werd eind 2012 in gebruik genomen en bedient een breed spectrum aan zeewetenschappelijk onderzoek. Het schip is uitgerust met staalnameapparatuur, akoestische stroommeter, single- en multibeam, thermosalinograaf, hek en zij A-frame, telescopische arm, nat en droog laboratorium en accommodatie voor wetenschappers.

In 2013 schonk Vlaams minister Crevits de ZEELEEUW aan de Keniaanse overheid om ingezet te worden voor zeewetenschappelijk onderzoek ter hoogte van Oost-Afrika. De MTAFITI (ex-ZEELEEUW) kent er een enorm groot succes en kreeg ondertussen ook al heel wat nieuwe apparatuur aan boord.

De SIMON STEVIN wordt multidisciplinair ingezet. Het fungeert als platform voor training van studenten van verschillende universiteiten en de Hogere Zeevaartschool, diverse onderzoeksgroepen of andere wetenschappelijke instellingen, allen met een mariene, kustgebonden of estuariene focus. Gemiddeld heeft de SIMON STEVIN 171 vaardagen per jaar op de teller staan. VLOOT is dan ook bijzonder trots om als partner van het VLIZ bij te kunnen dragen aan de kennis en inzichten in het mariene milieu en daarnaast mee aan de basis te liggen van belangrijke ontdekkingen in de Noordzee.

Nieuwsgierig naar enkele foto’s? Klik hier.

Milieuvriendelijke baggerwerken in kustjachthavens

Om voldoende diepgang te hebben in de vier Vlaamse kustjachthavens laat afdeling Kust elk jaar baggerwerken uitvoeren in de jachthavens van Nieuwpoort, Oostende en Blankenberge. Voor Zeebrugge gebeurt dat om de drie jaar. Bij de nieuwe aanbestedingsprocedure eind 2018,  voor de onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthavens gaf agentschap MDK de markt maximaal de kans om in te zetten op CO2 – reductie. Hiermee willen we als agentschap vanuit Vlaanderen de reductiedoelstellingen voor ons land (15% minder CO2-uitstoot tegen 2020 ten opzichte van 2005) ten volle ondersteunen. Ondertussen zij in de jachthaven van Nieuwpoort en Blankenberge de baggerwerken opgestart. Meer info vind je hier.

Sleephopperzuiger Pinta

Sleephopperzuiger Pinta wordt ingezet in de havengeul van Nieuwpoort

Scheepswrakken verwijderd uit Tijdok Zeebrugge

In Zeebrugge haalt afdeling Kust momenteel vier scheepswrakken uit het Tijdok. Het gaat om vier vaartuigen die er al jaren onaangeroerd liggen: Poseidon, Virginia, Thierry en Speedy. Ze liggen aangemeerd op een plaats waar ze normaal gezien enkel kort mogen aanmeren voor herstellingswerken. Voor de buurtbewoners is het geen fraai zicht. Er zijn dan ook al vaak vragen gekomen om ze daar te verwijderen. Daarnaast is er ook een risico op olie- en mazoutvervuiling.

In 2013 heeft afdeling Kust de eigenaars van de vaartuigen opgespoord en gevraagd om de vaartuigen zelf te verplaatsen naar een vergunde ligplaats of scheepswerf. Omdat daar geen gehoor werd aan gegeven binnen de afgesproken termijn is een juridische procedure opgestart. Uiteindelijk was beslist dat afdeling Kust de vaartuigen mocht verkopen. Omdat er geen kopers werden gevonden is nu gestart met het weghalen van de vaartuigen uit het dok om ze uiteindelijk te slopen.

Voor het weghalen van de wrakken uit het dok is men afhankelijk van hoog water. De schepen worden naar een andere kaai gesleept om ze daar op een ponton te laden. Dat ponton vaart daarna richting Antwerpen om daar de vaartuigen te slopen. Twee van de vier wrakken liggen al op het ponton. Momenteel is het nog niet duidelijk wanneer de twee grootste vaartuigen uit het dok weggesleept kunnen worden.

 

Wrak in het Tijdok in Zeebrugge

Een van de wrakken die in het Tijdok in Zeebrugge ligt

Nieuwe directeur voor Vlaamse Hydrografie

Begin oktober verwelkomde afdeling Kust Koen Vanstaen als nieuwe directeur voor het team Vlaamse Hydrografie. “Ik kijk er naar uit om samen met mijn team onze kwaliteitsvolle dienstverlening voort te zetten, de uitdagingen van de toekomst zoals digitalisering, autonomie en andere innovaties aan te gaan en samen te werken met onze maritieme partners”, vertelt Koen.

De voorbije 15 jaar werkte Koen bij de Engelse overheid waar hij projecten leidde die de zeebodem in kaart brachten rond Engeland en de Engelse overzeese gebieden. Hij stond mee aan de wieg bij het ontwikkelen van samenwerkingen tussen verschillende Britse diensten onder het motto “collect once, use many times”. In nauwe samenwerking met de Hydrografische Dienst van Engeland (UKHO) werden nieuwe zeekaarten uitgegeven voor gebieden die in de 19de eeuw voor het laatst in kaart werden gebracht. De laatste jaren was hij verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuw team projectontwikkeling en tal van internationale samenwerkingsakkoorden.

Koen Vanstaen is de nieuwe directeur van het team Vlaamse Hydrografie

Forse stijging aantal veergebruikers in Gent

In samenwerking met De Vlaamse Waterweg legt Vloot in Langerbrugge tijdens de spits een extra veerboot in naar aanleiding van de werken aan de Meulestedebrug.  Zo willen we samen met De Vlaamse Waterweg de hinder tijdens de werkzaamheden beperken.

Na de eerste week werd vastgesteld dat in totaal 25.854 gebruikers kozen voor de veerdienst in Langerbrugge. Dit is een quasi verdubbeling van het aantal veergebruikers. Ook de veerdienst in Terdonk zette heel wat meer passagiers over met een totaal van 8.671. Dit is een stijging van 40%.

Om de wachttijden te beperken, wordt het veer in Langerbrugge nog tot en met 20 december 2019 verdubbeld tussen 7 en 19 uur. Een vijftal kilometer verderop vind je als alternatief de veerdienst van Terdonk.

Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van een tijdelijke brug.

Vuurtorenlichten op LED tegen 2021

Vuurtorens behoren tot ons maritiem erfgoed. Vandaag zijn er veel moderne navigatiemiddelen zoals radar en AIS (Automatisch Identificatie Systeem), maar de vuurtorens blijven een rol spelen.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust formuleerde een strategisch project: ‘seinen en lichten vervangen door LED-verlichting.’ Het is de bedoeling om alle vaste en visuele maritieme navigatiemiddelen in het beheer van het agentschap MDK tegen eind 2020 te migreren naar LED. De vuurtorenlichten moeten tegen midden 2021 overgeschakeld zijn.

Deze vuurtorenlichten zijn echter niet zomaar aan te passen. Bovendien is deze materie wereldwijd vrij uniek. Daarom is Nick Goethals over de grenzen gaan kijken voor oplossingen en om er de juiste kennis en expertise terug te vinden.

Naar aanleiding van de IALA-conferentie in Zuid-Korea hebben we vastgesteld dat de Deense Maritieme Autoriteit (DMA) al heel wat soortgelijke en complexe migraties heeft uitgevoerd.

Om het migratieproject binnen ons agentschap goed voor te bereiden, werd van 12 tot 14 november een studiereis georganiseerd in samenwerking met de DMA. De doelstelling van deze zending was om de migratie van hun vuurtorenlampen en de optimalisatie van deze complexe (en beschermde) mechanische aandrijvingen te bekijken en de toepasbaarheid daarvan voor onze locaties te bestuderen.

Deze zending was alvast een zeer leerrijke ervaring en een mooi voorbeeld hoe innovatieve technieken kunnen toegepast worden binnen ons maritiem erfgoed.

European Coast Guard Functions Forum: focus op samenwerking en opleiding

Van 12 tot en met 15 november 2019 vond de algemene vergadering van het European Coast Guard Functions Forum (EUCGFF) plaats in Venetië.

Dit forum is opgestart in 2009 en wordt ondersteund door de Europese Commissie, die hiermee de banden wil aanhalen tussen de kustwachtautoriteiten van verschillende lidstaten. De focus ligt op multilaterale samenwerking en het ontwikkelen van een opleidingsnetwerk.

In Venetië werd de tool for cooperation voorgesteld, een leidraad die de verschillende kustwachtfuncties in kaart brengt mét de opleidingsbehoefte die hiermee gepaard gaat. Op die manier zouden de kustwachtfuncties in de Europese Unie kunnen geharmoniseerd worden.

Verschillende kustwachtfuncties

Onze kustwachtpartners vaardigden drie vertegenwoordigers af naar Italië:Leen Depuydt, voorzitter van het beleidsorgaan Kustwacht en directeur noodplanning van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken,  Pascal Depoorter, secretaris Kustwacht en Nadia Bos, afdelingshoofd van Scheepvaartbegeleiding. Om de belangen van onze kustwachtpartners te verdedigen, hebben ze de noodtoestand door extreme overstromingen mogen trotseren. Het zogenoemde ‘acqua alta’ bereikte een hoogte van 187 centimeter boven het gemiddelde zeeniveau met elektriciteitsstoringen en zware materiële schade tot gevolg.

Meer lezen over de trainingstool? https://ecgff-trainingportal.efca.europa.eu/

Bijzonder transport met beaching

De “Topaz Installer” van P&O Maritime Logistics, een firma gevestigd in Dubai, zal voor de eerste maal beachen op het strand ten oosten van strandpost 6.

Bij hoog water zal de Topaz Installer – een 93 m lang en 24 m breed schip – het strand ten oosten van strandpost 6 zo dicht mogelijk naderen om vervolgens bij eb volledig op het zand te blijven liggen.
Hiervoor worden ankers en kabels geplaatst (op het strand en in de zee) die met het schip zullen worden verbonden en worden 2 sleepboten ingezet ter assistentie.
Het doel van de beaching trial is het aantonen van de “Engineered Grounding”-capaciteit alsook het demonstreren van de koelcapaciteit van de motoren, de firefighting capaciteit en van crew evacuatie op het strand.

Het schip zal worden ingezet voor de installatie van kabels van windmolenparken naar land.

De dienstverlening, knowhow en expertise binnen MDK is bij deze transporten van essentieel belang.

Afdeling Kust heeft hierbij mee de locatie bepaald en de hydrografische producten en peilkaarten aangeleverd voor de klant.
De locatie werd gekozen aan de hand van de volgende parameters: afwezigheid van grote golfbrekers, vlakke aanloop en toegangsweg naar het strand.
Afdeling Scheepvaartbegeleiding (MRCC) staat in voor de coördinatie en opstellen van de voorwaarden waaronder het transport veilig kan doorgaan.

Het loodswezen heeft hierbij expertise en deskundigheid geleverd doorheen de volledige opmaak. Gedurende de uitvoering zullen de kustloodsen de Topaz Installer bijstaan met nautisch advies.

Dit uniek manoeuvre trekt heel wat kijklustigen en pers aan.

Samenwerking én digitalisering zet zich door binnen de nautische wereld

Sinds 2017 werken verschillende leden van de nautische keten van de Westerschelde al samen binnen het zogenaamde ‘HavenNeutraal Platform’ (HNP). Het ging toen om een initiatief dat opgezet werd door de partners in de nautische keten. Die keten is het geheel van activiteiten binnen de scheepvaart om een schip op een veilige manier op zijn bestemming te brengen. We spreken van een ‘keten’ omdat de meeste activiteiten op elkaar volgen en in samenwerking met verschillende partijen die soms een ‘overdracht’ doen (voorbeeld zeeloods -> rivierloods -> sleepboot -> sluis).

Door het proces concreet als een gelinkte keten te benaderen in plaats van aparte onderdelen met een afgebakende taak en eigen kennis, creëren we meer efficiëntie, meer transparantie en een hogere betrouwbaarheid van de dienstverlening.

Missie: efficiëntie

De nautische keten is in theorie een vrij eenvoudig principe, maar in de praktijk vinden we een complex geheel van interacties terug tussen alle spelers in de keten. Daarom richtten al deze spelers het HavenNeutraal Platform op met als missie:

“Het optimaliseren van de efficiëntie van de nautische keten op vlak van data-uitwisseling, voor de zeevaart en de binnenvaart in het gebied op en rond de Westerschelde.”

Neutraal overlegplatform door en voor de nautische keten

Het HavenNeutraal Platform is een overlegplatform, onafhankelijk van een specifieke haven en moet ervoor zorgen dat gegevens sneller, veiliger en makkelijker tussen haar verschillende partners kunnen uitgewisseld worden. Met als doel om de zeevaart en de binnenvaart op en rond de Westerschelde zo optimaal en efficiënt te laten verlopen. Daarover is een formele samenwerkingsovereenkomst ondertekend, waarbij de partners beloven om nog meer in te zetten op beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data en nóg meer te gaan samenwerken.

De partners zijn: het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, Rijkswaterstaat, De Vlaamse Waterweg, de Nederlandse Loodsencorporatie Regio Scheldemonden, Port of Antwerp, North Sea Port en Port of Zeebrugge en Port of Oostende.

Via verschillende projectgroepen binnen het HNP gaan partners aan de slag om bijvoorbeeld te onderzoeken hoe nieuwe applicaties of systemen op elkaar afgestemd kunnen worden. Belangrijk is daarbij dat alle betrokken partners correcte en betrouwbare gegevens aanleveren. Dat kan allemaal binnen het HavenNeutraal Platform. Ook onderzoek naar de uniformiteit van de terminologie binnen de nautische keten behoort tot de taken van het HNP.

Van proefproject naar formele samenwerking

Alle partners erkennen en onderschrijven het belang van verbreding en verdieping van data-uitwisseling en ondertekenden daarom een formele samenwerkingsovereenkomst. Daarbij komt ook dat het sleepbedrijf Antwerp Towage / Multraship de primeur krijgt om als derde partij gebruik te maken van de zogenaamde Third Party Interface.

Deze interface voor derden is een nieuwe ontwikkeling die het mogelijk maakt om data uit te wisselen met andere partijen dan de originele partners binnen de nautische keten. En dat op een veilige en gecontroleerde manier. De ambitie is natuurlijk om op termijn andere mogelijk nautische organisaties en bedrijven aan te sluiten op de Third Party Interface. “Het komt de uniformiteit en dus ook de efficiëntie alleen maar ten goede. De koppeling met Antwerp Towage/Multraship geeft het begin aan van een uitbreiding van de data-uitwisseling. We nodigen alle relevante partijen binnen de nautische keten uit voor een gesprek. We zijn er allen van overtuigd dat we op deze manier de werking van de keten kunnen verbeteren.”, besluit Nathalie Balcaen, huidig voorzitter van HNP.

Meer informatie: http://www.agentschapmdk.be/HNP

Contact: Nathalie Balcaen (nathalie.balcaen@mow.vlaanderen.be) en Nadia Bos (nadia.bos@mow.vlaanderen.be)