Nationale staking heeft impact op de scheepvaart

Intern het agentschap MDK nemen enkele collega’s deel aan de acties. Op dit ogenblik heeft dit geen impact op onze dienstverlening.

Gisterenavond, aan de vooravond van de stakingsdag, besliste het Antwerps Havenbedrijf tot een preventief opvaarverbod op de Schelde voor schepen die een bestemming hebben achter de sluizen.
De schepen werden reeds aan de loodsposten (Vlissingen en Oostende) tegengehouden om files voor de sluizen te vermijden.

De stakingsaanzeggingen bij het havenpersoneel heeft vandaag ook een impact op de nautische keten en de aanloop van schepen naar de Haven van Antwerpen.

Bij schepen die niet kunnen opvaren, kan ook geen loods aan boord gaan om  de reis aan te vatten.

Onze diensten (Vessel Traffic Services, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en het Loodswezen) staan in nauw contact met de andere ketenpartners om de opvolging zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Oponthoud betekent dat er vandaag minder trafiek mogelijk is in onze nautische keten. Maar de situatie zal ook impact hebben achteraf op alle ketenactoren om veilig en vlot de achterstand weg te werken.

In North Sea Port Vlaanderen en in Zeebrugge hebben we geen vertraging genoteerd.

Eventuele updates over onze werking, kan u hier terugvinden.

Loodswezen start met innovatief deelfietssysteem

Om een duurzaam, compleet en kostenbesparend fietssysteem te introduceren, is het Loodswezen een samenwerking aangegaan met Cloudbike & ConnectBike. Deze deelfietsen zullen een aanvulling zijn op de gemotoriseerde vervoersmiddelen.

Het Loodswezen heeft besloten om gebruik te maken van fietsen met smartlock. Dit wil zeggen dat deze fietsen kunnen ont- en vergrendeld worden via een app op de smartphone.

Collega’s rivierloodsen kunnen deze deelfiets gebruiken om vanaf de Kallosluis langs de Schelde naar de opstapplaats van de redeboot te fietsen. Hierbij dragen we bij aan groene mobiliteit waarbij we problemen rond file- en parkeerdruk uit de weg gaan. Eveneens wordt onze CO²-uitstoot op deze manier kleiner. Met de inzet van deze fietsen draagt het Loodswezen bij tot de lucht- en leefkwaliteit in stad en regio.

Loodswezen zet in op gemotiveerde en tevreden medewerkers

Binnen een organisatie kan het personeel zich maar 100% inzetten en kwaliteitsvol werk leveren als men zich goed en gewaardeerd voelt. We zijn er dan ook van overtuigd dat een goede samenwerking en dienstverlening tot stand kan komen door gemotiveerde en tevreden collega’s. Daarom wenst het Loodswezen meer in te zetten op de groepsdynamiek van haar personeel.

Zo vond op 2 januari 2020 het jaarlijkse nieuwjaarsontbijt plaats. In tegenstelling tot voorbije jaren waarbij enkel het administratief personeel hier aanwezig was, werd het dit jaar opengetrokken naar de gehele organisatie: administratieve werkkrachten, loodsdienstplanners, rededienstplanners en loodsen. Iedereen was welkom!

Dit initiatief viel bij heel wat collega’s in de smaak .Na een inspirerende toast op het nieuwe jaar door wnd. Algemeen Directeur Herman Van Driessche kon iedereen genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Er werd gegeten, gepraat, gelachen, … kortom een geslaagde start van het nieuwe jaar!

Op donderdag 23 januari 2020 werden de oud-collega’s die de voorbije jaren op pensioen gingen in de bloemetjes gezet op onze pensioenviering. Net zoals vorig jaar ging dit door in de Royal Yacht Club in Antwerpen.

Naar goede gewoonte stak wnd. Algemeen Directeur Herman Van Driessche van wal met een welkomstwoord, dat werd gevolgd door een korte carrièreschets van elke gevierde en een reeks leuke en nostalgische anekdotes. Deze sfeervolle namiddag werd afgesloten met een hapje, een drankje en een babbeltje in het bijzijn van alle oud-collega’s, hun partners en enkele collega’s.

 

Tenslotte plant het Loodswezen jaarlijks een teambuilding te organiseren. Dit initiatief ging eind vorig jaar al van start met een interactieve ‘teambowling’. Het was een gezellige avond met veel ambiance. Niet alleen het spel op zich was leuk, maar tevens hadden de collega’s zo de tijd om elkaar beter te leren kennen. Zeker voor herhaling vatbaar!

Mobiliteit en Openbare werken trekt groene kaart

Leidend ambtenaren ondertekenen engagementsverklaring klimaatcel

Brussel 21 januari 2020 – De Lijn, Lantis, De Werkvennootschap, het agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg nv, het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken bundelen de krachten om de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid tegen 2030 te halen. De doelstellingen zijn ambitieus: minstens 40% minder CO2-uitstoot en 27% minder energieverbruik t.o.v. 2015. Om die samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden vandaag alle leidend ambtenaren, met ondersteuning van bevoegd minister Lydia Peeters, een engagementsverklaring in het Errerahuis in Brussel.

Vlnr: Philip de Hollogne (Kabinet minister Lydia Peeters), Roger Kesteloot (De Lijn), Tom Roelants (agentschap Wegen en Verkeer); Wouter Casteels (De Werkvennootschap), Nathalie Balcaen (agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust), Hans Bruyninckx (Directeur Europees Milieu Agentschap), Filip Boelaert (departement Mobiliteit en Openbare Werken), Chris Danckaerts (De Vlaamse Waterweg nv).

“De uitdagingen zijn groot, zeker voor “het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)”, verduidelijkt de minister. “Daarom willen de verschillende entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken het klimaatdossier concreet, ambitieus en toonaangevend aanpakken, zowel op beleidsniveau als binnen de eigen werking.”

Kennis delen en initiatieven nemen via klimaatcel

De entiteiten van het beleidsdomein hebben op klimaatvlak niet stil gezeten de afgelopen jaren. Nu bundelen ze al hun krachten in een overkoepelende klimaatcel waar kennis gedeeld wordt en allerlei initiatieven samen opgestart. “Zo kunnen we als eigenaar van meer dan 40 overheidsvaartuigen bijvoorbeeld kennis delen over het gebruik van alternatieve brandstoffen aan boord van schepen met de Vlaamse Waterweg”, legt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en tevens initiatiefneemster van de klimaatcel uit.

De klimaatcel gaat voortdurend op zoek naar nieuwe technologieën en studies om ze mogelijk ook in de werking van het beleidsdomein MOW te gebruiken. “VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) is bezig met studies rond vaste CO2, gaat Nathalie Balcaen verder. “Ik had daar nog nooit van gehoord maar we gaan nu onderzoeken of we deze stof bijvoorbeeld kunnen gebruiken als wegbedekking voor het Agentschap Wegen en Verkeer of voor allerlei zeeweringswerken.  Een win-win: minder CO2 in de lucht en meteen een grondstof voor de (wegen)bouw.” Alle aanwezigen op het ondertekeningsmoment kregen zo’n steentje vast CO2 mee naar huis. “Zo dragen wij allemaal letterlijk ons steentje bij”, aldus Balcaen.

De samenwerking binnen het beleidsdomein MOW verloopt via een vernieuwende structuur met 6 kenniscellen en 15 projecten. Die zijn vastgelegd door het managementcomité van het beleidsdomein en maken dat we grote uitdagingen met gebundelde krachten en vanuit één visie samen aanpakken. Zo zullen we beleidsplannen en beleidsmaatregelen samen ontwikkelen, uitvoeren en opvolgen, vanuit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het hele beleidsdomein”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Gedrag veranderen

Ook Dr. Hans Bruyninckx, directeur van het Europees Milieu Agentschap was getuige van dit ambitieuze startmoment van het beleidsdomein “Uiteraard sta ik positief tegenover een ambitieus plan om mobiliteit op een andere manier te gaan invullen,”  verduidelijkt Dr. Hans Bruyninckx. “ Ik woon nu in Kopenhagen waar 83% van de bevolking wandelt, fietst of gebruik maakt van het openbaar vervoer. Hier in Brussel, is dat een heel ander verhaal. Maar als het in Kopenhagen lukt- moet het hier ook lukken. We moeten ons gedrag veranderen, anders komen we écht in grote problemen. Dat is bovendien niet enkel goed voor het klimaat, maar ook voor luchtkwaliteit, geluidspollutie, onze gezondheid, en de leefbaarheid van onze steden.”

Minister Lydia Peeters vindt het logisch dat het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid een voortrekkersrol speelt in het behalen van de klimaatdoelstellingen. “Dat staat ook letterlijk in de engagementsverklaring die de leidend ambtenaren vandaag ondertekenden”, aldus minister Lydia Peeters. “Het beleidsdomein MOW heeft de kracht, de wil en de kennis om minimaal de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid mee te realiseren. Maar we zullen verder gaan in onze ambities zodat we vanuit die rol ook anderen inspireren: andere Vlaamse departementen, organisaties, maar ook het brede publiek Onze verregaande ambities zullen blijken uit de aard en grootte van onze acties, maar eveneens door de innovatieve technologieën die we inzetten. Dit alles om op termijn klimaatneutraal te kunnen werken.”

Philip de Hollogne, woordvoerder van minister Lydia Peeters, verving de minister tijdens de plechtigheid.

Enkele voorbeelden van concrete beleidsmaatregelen (in onderzoek, opgestart of al in uitvoering)

  • Vervangen van maritieme seinen en lichten door ledlampen
  • Toekennen van hogere scores bij aanbestedingen met een duidelijke energiewinst en minder CO2-uitstoot
  • Advies om percentages gerecycleerd materiaal te gebruiken in betonconstructies
  • Sensibilisering bemanningen schepen rond ‘ecovaren’ waardoor minder brandstof wordt verbruikt
  • Ontwikkeling van energieneutrale projecten (vb Zeesluis in Zeebrugge)
  • Campagnes rond ‘mental shift’
  • Samenwerkingen met bv Blue Bike en Cambio
  • Uitbreiding van het netwerk ‘walstroom’ langs onze bevaarbare rivieren (schepen kunnen groenere elektriciteit vanop het land gebruiken in plaats van hun dieselmotoren te laten draaien)
  • Vergroening van binnenvaart, inclusief onderzoek naar alternatieve brandstoffen
  • Geactualiseerd Sigmaplan, Masterplan Kustveiligheid en Rivierverruiming Maas
  • Pompinstallaties en waterkrachtcentrales op het Albertkanaal
  • Actieplan Droogte en Wateroverlast (korte termijn) of het Waterschaarste en Droogterisicobeheerplan (lange termijn)
  • Investering in elektrische bussen bij het openbaar vervoer

Maar ook binnen de eigen werking van het beleidsdomein MOW is er aandacht voor verlaagde CO2uitstoot en energie-efficiëntie. Enkele voorbeelden:

  • het bestaande wagenpark vervangen door groenere alternatieven (elektrische fietsen, abonnement openbaar vervoer) en elektrische wagen
  • installatie thermostatische kranen
  • energiezuinig bouwen/verbouwen
  • waterrecuperatie
  • zelf energie opwekken
  • gebruik van groene stroom
  • sensibilisering eigen personeel

 

Nieuwe veren op komst

Er wordt hard gewerkt aan de bouw van twee nieuwe veerboten. Watergebonden mobiliteit voor personen organiseren is dan ook één van de doelstellingen opgenomen in de missie van ons agentschap.

Deze schepen zullen op termijn de veerdiensten op de Schelde en in de haven van Oostende versterken. Met een kernteam vanuit dab Vloot (Piet Leeuwerck (scheepsbouw en R&D manager), Maarten De Nolf (superintendent) en Steven Vandevyver (superintendent)) worden de werkzaamheden en vorderingen nauw opgevolgd. Zij staan in voor de technische overlegmomenten met de scheepswerf alsook de regelmatige inspecties ter plaatse.

Het veer voor Oostende is een pioniersproject. Dit zal het eerste volledige elektrisch veer zijn die de vloot van de Vlaamse overheid zal vervoegen. Niet enkel de hogere capaciteit, maar ook de belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatdoelstellingen zijn twee kenmerken die dit schip bijzonder maken.

Het veer voor de Schelde zal uitgerust zijn met heel wat moderne technologie. Zo zullen onder meer de zonnepanelen instaan om de elektrische systemen aan boord te voeden.

meer foto’s via: www.welkombijvloot.be 

Nieuwe ISO-certificaten voor afdeling Kust

Afdeling Kust zette het nieuwe jaar in met de vernieuwing van haar ISO-certificaten voor Kwaliteits- en MIlieubeleid. Na een succesvolle externe audit eind 2019 door certificatie-instelling DNV GL werden de certificaten voor ISO9001:2015 Kwaliteitsmanagementsysteemnorm en ISO14001:2015 Milieumanagementsysteemnorm verlengd. Dat afdeling Kust groot belang hecht aan een degelijk Kwaliteits- en Milieubeleid kan je hier lezen.

Sleepdiensten varen mee met rivierloodsen

Een optimale dienstverlening vereist een goede samenwerking tussen de verschillende ketenpartners waaronder sleepbedrijven.

Daarom is een project opgestart waarbij personeelsleden van de sleepbedrijven Boluda Towage en Antwerp Towage N.V. meevaren met de rivierloodsen vanaf Vlissingen Rede tot en met de kade/sluis te Antwerpen. Hierbij kan men onderling expertise delen en de samenwerking versterken. Ook krijgt men hierbij een andere kijk op het sleepbootgebruik.

Dit moet leiden tot het versterken van de ketenwerking.

Een blik achter de schermen…

De scheepvaart staat niet stil. Ook niet tijdens de feestdagen.

Bedankt aan al onze collega’s die ook tijdens deze periode, elke dag, op of naast het water, het beste van zichzelf geven!

 

Ook de veren varen uit om pendelaars of feestgangers op hun bestemmingen te brengen. Sommige werden tijdens deze periode ook in een feestelijk jasje gestoken. 🎆

 

Warme feestdagen gewenst! 🎄

Warm veer voor deelnemers Warmathon!

Al voor de vijfde keer konden sportievelingen zich voor het goede doel uitleven op de Warmathon van de Warmste Week. Deze Warmathons zijn erg populair en lokken jaarlijks tal van deelnemers en supporters. Ook Antwerpen was dit jaar op zaterdag 21 december 2019 opnieuw gaststad. Het parcours situeerde zich op Linkeroever vlakbij het Sint-Annaveer. Vele deelnemers en hun supporters kozen voor de veerboot om de Schelde te kruisen. Zo’n 2.077 enthousiastelingen maakten afgelopen zaterdag de oversteek aan boord van de Sint-Annekesboot.

Bedanking voor veergebruikers na afronding werken Meulestedebrug

Op 19 december 2019 eindigde de eerste fase van de herstellingswerken. Deze werken zijn verlopen zoals gepland. De gebruikers van het veer in Langerbrugge werden getrakteerd op een ontbijtkoek en een kleine attentie. Daarmee willen afdeling Bovenschelde van De Vlaamse Waterweg nv en VLOOT van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust hen bedanken voor het geduld tijdens de werken aan de Meulestedebrug. Tijdens de herstelling van de Meulestedebrug legden beide partners een extra veerboot in. Ruim 50.000 extra automobilisten benutten deze minder-hindermaatregel.

VLOOT zag dat het aanzienlijk drukker was aan het veer. “Wij telden ruim 50.000 extra gebruikers in Langerbrugge. De aanschuifrijen waren langer dan normaal, maar door de inzet van een tweede veerboot, bleef de wachttijd al bij al beperkt”, stelt Yves Goossens, algemeen directeur van VLOOT vast. Ook het aantal veergebruikers in Terdonk steeg in diezelfde periode. De bemanningen van VLOOT die ervoor zorgden dat dit dubbel veer mogelijk was, worden ook heel nadrukkelijk bedankt voor hun flexibiliteit en hun extra inspanningen.

De Vlaamse Waterweg nv, North Sea Port Gent en VLOOT lieten begin december ook een bevraging los op de veergebruikers. Zowat 52% van de bevraagde veergebruikers in Langerbrugge kozen naar aanleiding van de werken voor de veerboot voor hun verplaatsingen. Ook in Terdonk gaf 38% van de veergebruikers aan het veer te nemen door de werken. Verder gaf 62% van de veergebruikers aan het veer quasi dagelijks te nemen en dit hoofdzakelijk voor woon-werkverplaatsingen.

“We hebben ingezet op zoveel mogelijk minder-hinder maatregelen en een actieve communicatie in samenwerking met alle betrokken diensten”, bevestigt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Bovenschelde bij De Vlaamse Waterweg nv. “De Meulestedebrug is een cruciale verkeersas voor de stad en de haven, maar dit herstel konden we niet uitstellen. Er is hinder geweest, maar dankzij de extra veerboot, de fiets- en voetgangersbrug en de alternatieve routes die we samen met stad Gent en VLOOT realiseerden, kon dit beperkt worden. Tijdens de tweede fase zullen we deze uitstekende samenwerking met alle partners verderzetten.”

Klik hier voor enkele sfeerbeelden.