Proefperiode structureel watertransport en nieuw vervoersplan!

2017 11 16 watertransport

Een drietal maanden geleden startte het Vlaams LOODSWEZEN in samenwerking met VLOOT met het structureel inzetten van watertransport voor haar loodsen. Naast het taxitransport werd, zoals reeds gemeld in een eerder bericht, een nieuwe dienstverlening gestart vanuit Lillo. Het einddoel van het watertransport is drieledig:
– de betrouwbaarheid van de dienstverlening verhogen door het vermijden van files en onvoorspelbare vertragingen die zich op de weg voordoen;
– het sneller opnieuw beschikbaar krijgen van de loodsen door de kortere doorlooptijd tussen “loods van boord” en zijn of haar afmelding en;
– het ruimer gebruik van de rivier als waterweg dat aansluit bij de betreffende ambities van de Vlaams minister van MOW om de waterwegen multifunctioneler te gaan gebruiken.

De opstart van dit watertransport ter hoogte van Lillo loopt parallel met een nieuw wegvervoersplan voor de rivierloodsen. Dit vervoersplan heeft als voornaamste kenmerk het decentraliseren van de oppikplaatsen. In plaats van, zoals het vele jaren geregeld was, de loodsen eerst naar de stadskern te laten komen en hen van daaruit terug naar buiten de stadskern van Antwerpen te dispatchen, werden de oppikplaatsen verschoven naar buiten de stadskern, waardoor de betreffende ritten buiten het drukke centrum worden gehouden en op zich ook een meer betrouwbare en voorspelbare timing met betrekking tot “loods aan boord” moet gerealiseerd worden.

Het jaarlijks aantal kilometers wegvervoer bedraagt voor de dienstverlening aan de Antwerpse haven afgerond: 1.100.000 km.

Tijdens de lopende proefperiode wordt het watertransport als alternatieve transportmodus tijdens de weekdagen enkel overdag ingericht, om de wegen overdag en tijdens de spits zo veel mogelijk te ontlasten. Er wordt voor deze proeffase voorlopig een reserve-eenheid van VLOOT gebruikt.

Het watertransport verbindt op dit ogenblik Lillo met het Deurganckdok Noord en Zuid, de Europa Container Terminal, de Noordzeeterminal, Phenol Chemie en uitzonderlijk ook de Kieldrechtsluis.

Ondertussen werden tijdens de proeffase al een kleine 500 schepen bediend via het watertransport.

Zie ook het eerder bericht via deze link.

‘Azipod’-trainingen van start!

2017 10 31 azipod training 01De ambities van de haven van Zeebrugge omvatten ook de toekomstige aanloop van LNG-tankers met azipod-voortstuwing. Om voorbereid te zijn op deze schepen startte het Vlaams LOODSWEZEN een opleidings- en opfrissingscyclus voor haar kustloodsen. Op donderdag 19 oktober 2017 vertrokken kapt. Wouter Mazijn en kapt. Serge Duquet naar het Ilawa Ship Handling Training Centre in Polen, om als eerste een driedaagse gerichte training te volgen. Op 26 oktober 2017 volgden kapt. Patrick Mahieu en kapt. Kris De Lepeleire en op 2 november 2017 startten nog kapt. Serge Jannis en kapt. Hans Defurne (allen kustloodsen van de hoogste categorie).

Tijdens de eerste dag werd de theorie over het model alsook de achterliggende wiskundige parameters gecombineerd met een eerste praktijkgewenning met het scheepsmodel en de basismanoeuvres. Dag twee werd gefocust op manoeuvres met invloed van stroming, zuigeffecten bij kaaimuren, nachtcondities, … Dag drie werd verder geoefend op manoeuvres en condities in omstandigheden binnen een omgeving die gelijkloopt met de haven van Zeebrugge.

Deze eerste trainingen leidden tot zowel praktische aanbevelingen intern het Vlaamse LOODSWEZEN, als een aantal tips voor de collega’s die de volgende trainingssessies zullen volgen.

Zie ook enkele andere berichten:
Fluxys: Vijfde opslagtank in aanbouw op de LNG-terminal in Zeebrugge
De Tijd: Eerste Russische ijsbrekertanker in haven Zeebrugge aangekomen
YouTube: Korea builds world’s first ever ice-breaking LNG
Loodswezen: Afvaart heavy load schip PUGNAX uit de haven van Zeebrugge

Foto’s van de trainingen via LOODSWEZEN.be.

Aangepaste dienstregeling ‘Zuiderveren’ op zaterdag 11 november 2017!

foto jan van eyck front

DeWaterbus vaart sinds 1 juli 2017 op de Schelde in opdracht van het havenbedrijf Antwerpen.  Op 11 november 2017 verdubbelt DeWaterbus haar frequentie met de ingebruikname van een tweede vaartuig.  Doordat DeWaterbus in Hemiksem en Kruibeke aanmeert aan het ponton van de VLOOTveren, was het noodzakelijk de dienstregelingen op elkaar af te stemmen.  In overleg met de betrokken lokale besturen, bedrijven en schooldirecties werd gestreefd naar een optimale en veilige verbinding tussen DeWaterbus en de Zuiderveren binnen de globale visie rond de watermobiliteit van en naar Antwerpen.  De verwachtingen van de werknemers, scholieren en recreanten die sinds jaar en dag deze veren gebruiken, mochten hierbij niet uit het oog verloren worden.  Dit was best een moeilijke oefening.  Nu ligt er een dienstregeling klaar die een traject mogelijk maakt waarbij men op zes plaatsen van zowel van linker- als van rechteroever, over de Schelde ‘Slim naar Antwerpen’ kan.

De folder met de nieuwe dienstregeling vindt u hier.

Samenwerking tussen VLOOT, douane, politie en marine gedemonstreerd!

 

frontOp dinsdag 24 oktober 2017 vierde het MIK in Zeebrugge (Maritiem Informatie Kuispunt) haar tiende verjaardag.  In het kader hiervan werd ook een demonstratie gegeven met patrouilleschepen van de Marine (Pollux en Castor) en een aantal VLOOTvaartuigen (ZEELEEUW en SPN09) die respectievelijk ingezet worden in partnerschap met de DOUANE en de SCHEEPVAARTPOLITIE.  De nieuwste aanwinst van VLOOT, de SIRIUS, fungeerde hierbij als ‘targetschip’.  Opnieuw een mooi voorbeeld van goede samenwerking tussen de Vlaamse en de Federale overheidsdiensten met bevoegdheid op zee.

Enkele sfeerbeelden (met dank aan MarinecomponentMalek Azoug – PhL) vindt u hier.

Gedetailleerd verslag met uitgebreide reportage vindt u op de facebookpagina van de marine.

Vlaamse know how voor China!

Het is stilaan een traditie dat het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust meewerkt aan het programma voor de ontvangst van een internationaal gezelschap dat via APEC een vorming volgt.

APEC is het maritiem trainingsinstituut van Antwerpen en Vlaanderen dat kortlopende seminaries aanbiedt voor professionals van over heel de wereld.  Ook voor de ontvangst van een 15-tal loodsen uit Shenzen (China) werd een ‘tailor made’ programma uitgewerkt waaraan alle entiteiten van het agentschap MDK meewerkten.

De 15 loodsen uit China konden op 23 en 24 oktober 2017 kennis maken met het Vlaams beloodsingsproces in de praktijk aan boord van de tenderswath en de Wandelaar. Aan de wal werden ze ondergedompeld in de rederijactiviteiten van Vloot door waarnemend algemeen directeur Johan Onraedt voor wat de managementmateries betreft. Bijzondere interesse van de loodsen ging ook naar de bouw en financieringsaspecten van de SWATHvaartuigen, de onderhoudsystematieken en de operationele processen om het transport van de loodsen te kunnen organiseren dankzij nauwe samenwerking tussen Vloot en het Loodswezen.

Ook bij afdeling Scheepvaartbegeleiding werden de Chinese collega’s warm onthaald op de afdelingszetel in Oostende waar kapt. Réjane Gyssens een toelichting gaf over het MRCC, gevolgd door een bezoek aan de operationele werkvloer. Op 27 oktober 2017 werd de groep dan weer ontvangen op het Schelde Coördinatiecentrum te Vlissingen.

Afdeling Kust en het secretariaat Kustwacht leenden hun experts om het gezelschap toe te spreken over een zee van onderwerpen.

North Sea AIS meeting in Brussel

De landen van de Noordzee regio delen actief de AIS-informatie van het scheepvaartverkeer om zo een overzicht te krijgen op de scheepsbewegingen in  dit gebied.  Technisch wordt dit gerealiseerd door het delen van deze AIS-informatie via de NorthSeaAIS-server, die gehost wordt door de Noorse Maritieme Administratie. Op 11 september 2017 heeft afdeling Scheepvaartbegeleiding alle vertegenwoordigers van de verschillende Noordzee landen verwelkomd in Brussel om verbetervoorstellen te bespreken op het vlak van het delen van AIS-informatie.

NorthSeaAIS meeting 20170911 attendees

 

Nu ook planning van de binnenvaart in Sluis Terneuzen

 

Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich vanaf nu vooraf melden om door de sluis te varen. Zo kunnen binnenvaartschepen eerder worden ingepland voor een schutting. Van 2018 tot en met 2022 wordt gebouwd aan de Nieuwe Sluis Terneuzen en kunnen wachttijden voor de scheepvaart oplopen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken is de planningstool Terneuzen, eerst alleen voor zeeschepen, nu ook ingericht voor de binnenvaart.

planningstool binnenvaart

Aanmelden via BICS, telefoon of website

Binnenvaartschippers kunnen zich nu maximaal 24 uur van te voren aanmelden via BICS (een elektronisch meldsysteem voor de binnenvaart), via de telefoon of via de website www.sluisplanning.nl Op deze website kunnen schippers die zich al hebben aangemeld, zien hoe laat en in welke kolk ze zijn ingedeeld. Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen. Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn.

 

Geen verplichting, wel een aanrader!

Binnenvaartschippers zijn niet verplicht de planningstool te gebruiken. Schepen kunnen zich in het zicht van de sluis blijven aanmelden via de marifoon en worden dan ingedeeld op basis van de eerst mogelijke vrije positie. Het kan dus zijn dat schepen die later aankomen, eerder aan de beurt zijn omdat ze zich al eerder hebben aangemeld via de planningstool. Voor het aanmelden van de aankomsttijd bij de sluis of het eventueel wijzigen van de aankomsttijd als de reis anders verloopt, zijn spelregels opgesteld. Tijdens de startfase die tot het eind van dit jaar duurt, gelden de bestaande regels voor het indelen van de schuttingen. Vanaf 1 januari 2018 hanteren we de werkafspraken die eerder dit jaar door de partners het Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, de Koninklijke BLN-Schuttevaer, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat zijn bekrachtigd.

 

Ervaring met planning van zeeschepen

De sluispassage van zeeschepen wordt al vanaf 2012 vooraf gepland. Zo kan het schutten vlot verlopen en worden wachttijden zoveel mogelijk vermeden of ingeperkt. De passage van de binnenvaart werd tot nu toe nog niet vooraf gepland en dit is ook nog niet eerder op deze schaal in Vlaanderen of Nederland toegepast. Voor zowel bedrijven als schippers is dit een belangrijk hulpmiddel voor een zo optimaal mogelijke planning.

 

MDK neemt deel aan de Vlaamse Havendag op zondag 17 september.

Affiche Vlaamse HavendagOp zondag 17 september zetten de havens van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge opnieuw hun deuren open.
In samenwerking met alle entiteiten van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid wordt de vijfde editie van de Vlaamse Havendag georganiseerd. Tijdens deze dag kunnen jong en oud een unieke blik werpen achter de schermen van de Vlaamse havens.

Waar toont MDK het beste van zichzelf?

Haven van Antwerpen: VLOOT, LOODSWEZEN en AFDELING KUST leiden je graag rond op het schip Sirius.

Haven van Oostende: AFDELING SCHEEPVAARTBEGELEIDING organiseert een rondleiding in de vuurtoren De Lange Nelle. Hiervoor dient u op voorhand in te schrijven via eva.descamps@mow.vlaanderen.be.
VLOOT en het VLIZ leiden je ook graag rond op het onderzoeksschip Simon Stevin.

Haven van Gent: VLOOT vaart met het multifunctioneel vaartuig de Zeeschelde richting Gent waar de bezoekers een rondleiding kunnen krijgen en uitleg kunnen vragen aan de aanwezige bemanning en specialisten.

Haven van Zeebrugge: de bemanning van VLOOT zal vanaf 10u30 reddingdemonstraties geven met het vaartuig de Orka.  Zij zijn ook aanwezig met een stand in het maritiem opleidingscentrum van de VDAB waar de bezoekers alle informatie kunnen bekomen over de lopende en toekomstige vacatures bij VLOOT.

Ook AREYOUWATERPROOF is aanwezig in de haven van Antwerpen, Zeebrugge en Oostende om iedereen kennis te laten maken met maritieme opleidingen ,beroepen en al onze partners.

Alle info vind je terug via www.vlaamsehavendag.be

Mogen we ook jou verwelkomen?

Eedaflegging als afsluiter van een intensief jaar!

2017 08 31 eedaflegging loodsen front

Vlaams minister Ben Weyts was getuige van de eedaflegging van de laatste lichting monovalente loodsen. Als zij vandaag als ‘loods’ van de eerste categorie aan boord zullen stappen, start de nieuwe lichting stagiaires. Onder hen zal bijna de helft opgeleid worden tot multivalente loods. Een historische stap voor Vlaanderen!

Op donderdag 31 augustus 2017 legden 17 loodsen in aanwezigheid van minister Ben Weyts (Vlaams minister voor mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn) de eed af in handen van kapt. Jacques D’Havé (administrateur-generaal van MDK), waarna zij van de minister als aandenken aan dit moment een loodspenning met hun persoonlijk nummer overhandigd kregen. Onder hen zaten ook vier loodsen die ondertussen al twee jaar ervaring opgebouwd hebben, maar die nog niet de kans kregen hun eed af te leggen.

Na een jaar van intensieve opleiding en talrijke proeven en examens werden kapiteins Sofie De Buysscher, Bart Wilssens, Tim Heiremans, Bart Peeters, Peter Ichau, Steven Govaerts, Manuel Baeté, Tom Hardies, Olivier Francois, Frederic Ivens, Dennis Pauwels, Thomas Goethals en Koenraad Rubben hiermee formeel loods.

Havenkapitein-commandant Rik Verhaegen nam namens Daan Schalck (CEO Havenbedrijf Gent) de verwelkoming voor zijn rekening. Hij schetste een stuk geschiedenis en lichtte toe hoe belangrijk de loodsen voor de havengemeenschap zijn.

Minister Weyts benadrukte in zijn speech het belang van vakmanschap voor de Vlaamse economie. Het laatste jaar is heel wat bewogen binnen de organisatie. Deze historische stappen die gezet zijn, zijn stappen om fier op te zijn. Ook de trajectoverlappen zijn binnen de moderne havenmaatschappij van bijzonder groot belang en hebben tot doel een efficiëntere werking van de keten te waarborgen. Vandaag legde de laatste lichting monovalente loodsen hun eed af. Morgen starten de nieuwe leerlingen hun opleidingsjaar, waaronder zes tot multivalente loods. Minister Weyts wenste zowel de nieuwe loodsen als de nieuwe leerlingen veel succes.

Kapt. Jacques D’Havé benadrukte in zijn speech het belang van de eed die de loodsen bij hem aflegden en feliciteerde hen ook met de nieuwe, bijzonder belangrijke stap in hun loopbaan.

Na de eedaflegging vond een kleine receptie plaats, waar nagepraat werd met de loodslesgevers kapiteins Tom Van Holsbeke (reglementen), Peter Goossens (vaarwaters), Ronny Tratsaert (simulator), Manuel Walgraeve (vaarwaters, manoeuvreren, hydrografie), Geert Devriese (reglementen) en Karel Vlieghe (snms lite). Ook kapt. Erika De Saedeleer (coördinator opleidingen) en andere leden van het LOODSWEZEN-managementteam waren vanzelfsprekend aanwezig. Kapt. Fred Kuipers (voorzitter van het Nederlands loodswezen regio Scheldemonden) belichaamde de Nederlandse delegatie en bracht een kleine attentie mee voor alle nieuwe loodsen.

Ook de aanwezigheid van de partners van de beëdigde loodsen droeg bij tot een los en sfeervol afsluitend moment in het havenontvangstcentrum.

Klik hier om de foto’s te bekijken.