En wat moet je doen om zelf met de grootste schepen ter wereld de Vlaamse havens te kunnen binnenvaren?

2017 07 13 kaptDe loodsen van het Vlaams LOODSWEZEN zijn allen kapiteins. ‘Master all ships’, zoals het op hun vaarbevoegdheid staat. Om kapitein te worden, start je na je middelbare studies de opleiding aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen, waar zowel een Franstalige als een Nederlandstalige opleiding ingericht wordt. Na het behalen van je master in de nautische wetenschappen start je je loopbaan als dekofficier op zee. Na enkele jaren de wereld verkend te hebben en opgeklommen te zijn tot de hoogste functies aan boord, kan je op basis van je vaarbevoegdheid – die ondertussen deze van ‘Master all ships’ geworden is – solliciteren bij het Vlaams LOODSWEZEN. Bij ons krijg je een doorgedreven opleiding die je in een jaar klaarstoomt om als loods aan boord te stappen en, na tal van proeven en examens, de functie daadwerkelijk op te nemen.

2017 07 13 madrid maerskDe loodsen die de MADRID MAERSK vanop zee veilig naar Antwerpen brachten, met de CMA CGM JULES VERNE Zeebrugge aanliepen en het schip er veilig afmeerden en de KMAX VISION doorheen de sluis van Terneuzen richting Gent loodsten (met slechts een metertje aan beide zijden over!) behoorden tot de top qua ervaring. Allen hadden ze er meer dan 12 jaar ervaring als loods opzitten en waren naast hun ‘Master all ships’ ook nog ‘Pilot all ships’. Ondanks de duizenden loodsreizen en een nooit stoppende training en interne opleiding die ze elk achter de rug hadden, waren deze ‘big ladies’ opnieuw een bijzondere uitdaging. Het ene schip is het andere niet… Nooit.

2017 07 13 cma cgm jules verneDrie aanvullende weetjes:

  1. Loods is zeker geen uitsluitend ‘mannenberoep’. Er varen al jaren vrouwelijke loodsen bij het Vlaams LOODSWEZEN. Ze vormen nog wel een kleine groep, maar door de zowat jaarlijkse instroom van vrouwelijke kandidaat-loodsen groeit die groep standvastig.
  2. Ook als je je Hogere Zeevaartschoolstudies in het Frans hebt afgelegd kan je, mits het slagen in een apart taalexamen, ook kandidaat-loods worden bij het Vlaams LOODSWEZEN. Ook dit jaar zijn er weer oorspronkelijk Franstalige kandidaten die opstarten.
  3. Sommige loodsen startten hun maritieme opleiding reeds vroeg, door voor hun middelbare studies te kiezen voor een opleiding op technisch secundair niveau (De Scheepvaartschool – Cenflumarin of Maritiem Instituut Mercator). In deze laatste school biedt men trouwens ook een ASO-opleiding Maritieme Wetenschappen (Wetenschappen-Wiskunde) aan. Vanzelfsprekend kozen de loodsen steeds de Master-opleiding aan de Hogere Zeevaartschool, om er helemaal klaar voor te zijn.

2017 07 13 kmax visionVoor meer informatie over het maritiem onderwijs, zie ook www.areyouwaterproof.be.

Nieuw vaartuig HENRY DE VOS op komst

HDV 2

De bouw van het hydrografisch vaartuig voor Antwerpen, HENRY DE VOS, verloopt goed volgens ir. Piet Leeuwerck, directeur scheepsbouw en R&D manager. Dit hydrografisch vaartuig wordt gebouwd door de werf Auxiliair Principal Del Principado S.A. uit Spanje.

De kiellegging vond plaats op 24 april 2017.

Eind juni werden de motoren en tandwielkasten geleverd. In juli wordt het casco gedraaid, op kiel gelegd en wordt de bovenbouw gemonteerd. Op 7 juli 2017 werd de mock-up van de console geleverd in Antwerpen.

Het vaartuig wordt verwacht in België eind dit jaar.

Foto’s van het casco en de mock-up vindt u hier.

WIELINGEN ingezet bij reddingsoperatie Capella

2017 07 01 kaartOp zaterdag 1 juli 2017 werd ook de loodsboot WIELINGEN ingezet bij de zeer uitgebreide reddingsactie en zoektocht naar de opvarenden van het gekapseisde zeiljacht Capella. In opdracht van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC – afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING) en in goede coördinatie met de vele andere reddingsvaartuigen voer de WIELINGEN gerichte “expanding squares” op de plaats waar het zeiljacht gevonden werd.

Wielingen

Gezamenlijk havenneutraal platform in Scheldegebied.

In het kader van de ketenwerking wordt een onderzoekstraject opgezet om met een gezamenlijk havenneutraal platform nautische IT-gegevens uit te wisselen. Om het scheepvaartverkeer (zowel zee- als binnenvaart) nog efficiënter te beheren, is er nood aan een soort van grensoverschrijdende kruispuntbank met nautische info voor het Scheldegebied.

De partners die deelnemen aan dit project zijn: Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Havenbedrijf Antwerpen, Havenbedrijf MBZ, Waterwegen en Zeekanaal NV, NV De Vlaamse Waterweg, het Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat Zee en Delta en het Loodswezen Regio Scheldemonden.

Dieter Boedts werd hiervoor aangesteld als projectleider voor een periode van 18 maanden (tot eind 2018). Hij zal in die functie blijven deel uitmaken van het Havenbedrijf Gent.

Verbeterde ondersteuning voor de havens van Gent en Zeebrugge door de afdeling Scheepvaartbegeleiding.

In het tweede kwartaal van 2017 heeft de afdeling Scheepvaartbegeleiding een aanpassing uitgevoerd aan de radarsystemen van de havens van Gent en Zeebrugge. Door een verdere integratie binnen de beheeromgeving van VTS, kan nu een vergelijkbare ondersteuning geboden worden  waar VTS, GNA, MRCC en MIK al enige tijd van genieten.

De operationele systemen werden overgebracht naar de datacenters in Vlissingen en Zandvliet. In dit netwerk wordt elke enkelvoudige fout (materiaal of netwerk dat faalt) onmiddellijk en automatisch verholpen. Verder is de configuratie bij de eindgebruikers (o.a. de havenkapiteinsdiensten) ook omgezet van een configuratie op basis van lokale PC naar thin clients (dit zijn kleine computers) die enkel gebruikt worden voor visualisatie. Deze thin clients hebben voor de gebruikers verschillende voordelen: ze maken veel minder lawaai, ze nemen veel minder plaats op of onder de desk en ze kunnen heel gemakkelijk vervangen worden als er problemen optreden. Verder werd ook functionaliteit toegevoegd zodat de gebruikers in de havens betere middelen ter beschikking hebben om het scheepvaartverkeer ook binnen de havens vlotter en veiliger te laten verlopen.

 

In team over de Schelde vanaf 1 juli 2017

Persmoment DE SCHELDE (1) Persmoment DE SCHELDE (5)

Een aantal Vlaamse overheidsdiensten, het stadsbestuur en het havenbestuur van Antwerpen nodigden samen de pers uit om op 16 juni 2017 kennis te maken met het veer Sint-Anna in Antwerpen dat vanaf 1 juli 2017 tijdelijk rechter- en linkeroever zal verbinden.  VLOOT zet hiervoor haar vaartuig de SCHELDE in.  Deze veerboot zal vanaf die datum telkens 200 passagiers kunnen overzetten en toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers en begeleide rolstoelgebruikers.

De opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer om te werken aan de voetgangerstunnel Sint-Anna vormde de rechtstreekse aanleiding om deze tijdelijke veerdienst in te richten. De voetgangers- en fietserstunnel zal dan immers slechts beperkt of helemaal niet gebruikt kunnen worden.

De veerdienst zal voor de gebruikers volledig gratis zijn. De Vlaamse overheid betaalt via het agentschap Wegen en Verkeer, het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust en Waterwegen en Zeekanaal (later NV De Vlaamse Waterweg)   het leeuwenaandeel, afgerond 900.000 euro.  De inbreng in geld of prestaties van het havenbedrijf Antwerpen bedraagt ca 330.000 euro.

In zijn speech heeft schepen Marc Van Peel de bijdrage van het havenbestuur toegelicht maar ook het historische kader kwam aan bod via citaten uit een boek van zijn vader.  Schepen Koen Kennis kaderde de rol van deze veerdienst in het bredere verhaal van de Antwerpse mobiliteit – Slim naar Antwerpen.  Johan Onraedt, wnd. algemeen directeur van VLOOT benadrukte namens de Vlaamse overheid in zijn toespraak dat dit unieke samenwerkingsverband bijdraagt om de druk op de verkeersstromen in Antwerpen te verlagen.

Pers en genodigden konden vervolgens zelf de overtocht maken met de SCHELDE en zo een verloren gegane traditie terug invaren .

Enkele sfeerbeelden van deze overtocht met persmoment vindt u hier.

Zie ook de berichtgeving van ATV  en De Redactie over dit persmoment.

Het persbericht kunt u downloaden via deze link.

Via de VLOOTwebsite vindt u meer detail over het vaarschema.

 

 

Bedrijfsintern financieel systeem geoptimaliseerd!

2017 06 20 finlogOp maandag 19 juni 2017 is het bedrijfsintern financieel systeem van het Vlaams LOODSWEZEN in een volgende stap verder geoptimaliseerd. De upgrade en verruiming van de huidige werking heeft tot doel tot een nog beter financieel beheer te komen en zowel de financiële transparantie, monitoring van de uitgavenstromen als analyse op een nog hoger niveau te brengen. Het Vlaams LOODSWEZEN kon daarvoor ook rekenen op Kris Delclef (ICT-manager VLOOT), die vanuit zijn ervaring zijn schouders mee onder het project stak.

(foto vlnr: Ilse Goris – boekhouder, Kris Delclef – ICT-manager (VLOOT) en Astrid Lammens – financieel directeur)

Het ene schip is het andere niet… De MADRID MAERSK voor het eerst naar Antwerpen brengen: een bijzondere uitdaging!

2017 06 12 Madrid Maersk 13

Op vrijdag 9 juni 2017 arriveerde de MADRID MAERSK ter hoogte van de loodsboot WANDELAAR. Dirk Claeys (VLOOT) coördineerde vanop de WANDELAAR de scheepsbewegingen binnen het beloodsingsgebied voor Oostende en zorgde ervoor dat loodsen Dominique Moerman en Dirk Stappaerts via de tenderswath WIELINGEN rond 02.30 uur aan boord werden gezet. Ook Yves Goossens sloot aan. Na een eerder korte klim op de loodsladder namen ze binnen het schip de lift om elf verdiepingen hoger kapitein Larsen te vergezellen op ‘zijn’ brug en de navigatie richting Vlissingen in het holst van de nacht en tussen de zandbanken aan te vatten.

Rond 05.00 uur bracht de redeboot DEURLOO (VLOOT) ter hoogte van Vlissingen de rivierloodsen Jacques Cruyl, Noël Haegeman en Jürgen Van Cauwenberge aan boord. Jacques Cruyl en Noël Haegeman namen het loodsen over van de zeeloodsen die de MADRID MAERSK verlieten, terwijl Jürgen Van Cauwenberge de volledige verdere opvaart zou monitoren. De resultaten van deze monitoring zullen later aan de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart overgemaakt worden. Het loggen van de specifieke gedragskenmerken van het schip alsook de zoektocht naar alle mogelijke additionele aandachtspunten waren echter ook van belang voor de afvaart en latere aanlopen en onder andere de simulatortraining voor de collega-loodsen. Ook de squat (het additioneel verlies van ruimte onder de kiel van een varend schip in ondiep water), de aanzuiging langsheen de zandbanken en de golfvorming (belangrijk voor de veiligheid van de nabije binnenvaartschepen en de oevers) werden door de loodsen nadrukkelijk gemonitord. Al deze nieuwe informatie over dit enorme ‘2de generatie triple-E’-schip zijn echter niet alleen essentieel voor het LOODSWEZEN zelf, maar ook voor de kapitein en de reder. Zo werd een afwijking tussen de beschikbare data qua airdraft gevonden – van belang voor het passeren onder sommige hoogspanningslijnen boven de Schelde – die onmiddellijk met de kapitein werd besproken. Door de bijzonder genomen veiligheidsmarges betekende dit voor de opvaart zelf in elk geval geen enkel probleem. Een dergelijke service van het LOODSWEZEN aan de rederijen gebeurt meestal in de luwte, maar is daarom niet minder essentieel.

Samen met het daglicht kwam ook de regen. Daarnaast werden belangrijke windstoten voorspeld. De opvaart werd vanuit de wal en in opdracht van de afdeling SCHEEPVAARTBEGELEIDING door VBS-loods Geert Claessen opgevolgd. Hij zorgde ervoor dat de voorafgaande veiligheidsinstructies vanuit de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit strikt werden toegepast en dat de veiligheid van de scheepvaart op de Schelde nooit in het gedrang kon komen. Het vaarschema werd zelfs iets versneld om de passage met andere grote schepen op de kronkelende Schelde nog optimaler en veiliger te laten verlopen.

Rond 08.45 uur naderde de MADRID MAERSK het Deurganckdok om een moeilijk én kritisch zwaaimanoeuvre aan te vatten. Het schip moest immers achteruit het dok binnen varen. De onderlinge ervaring, de beschikbare kracht van de sleepboten en het goed teamwork tussen de loodsen en de sleepbootkapiteins zorgde ervoor dat er in tegenstelling tot in de haven van Felixtowe slechts drie in plaats van vier sleepboten nodig waren. Dit zonder ook maar de minste toegeving op veiligheid noch vlotheid. Rond 10.00 uur lag de MADRID MAERSK veilig afgemeerd aan de terminal. Klaar voor het lossen en laden, de vaarten langsheen het schip die het Antwerps havenbedrijf voor geïnteresseerden organiseerde en de media-aandacht die, terecht, nog in crescendo zou volgen.

Foto’s via deze link.