Bijzonder transport met beaching

De “Topaz Installer” van P&O Maritime Logistics, een firma gevestigd in Dubai, zal voor de eerste maal beachen op het strand ten oosten van strandpost 6.

Bij hoog water zal de Topaz Installer – een 93 m lang en 24 m breed schip – het strand ten oosten van strandpost 6 zo dicht mogelijk naderen om vervolgens bij eb volledig op het zand te blijven liggen.
Hiervoor worden ankers en kabels geplaatst (op het strand en in de zee) die met het schip zullen worden verbonden en worden 2 sleepboten ingezet ter assistentie.
Het doel van de beaching trial is het aantonen van de “Engineered Grounding”-capaciteit alsook het demonstreren van de koelcapaciteit van de motoren, de firefighting capaciteit en van crew evacuatie op het strand.

Het schip zal worden ingezet voor de installatie van kabels van windmolenparken naar land.

De dienstverlening, knowhow en expertise binnen MDK is bij deze transporten van essentieel belang.

Afdeling Kust heeft hierbij mee de locatie bepaald en de hydrografische producten en peilkaarten aangeleverd voor de klant.
De locatie werd gekozen aan de hand van de volgende parameters: afwezigheid van grote golfbrekers, vlakke aanloop en toegangsweg naar het strand.
Afdeling Scheepvaartbegeleiding (MRCC) staat in voor de coördinatie en opstellen van de voorwaarden waaronder het transport veilig kan doorgaan.

Het loodswezen heeft hierbij expertise en deskundigheid geleverd doorheen de volledige opmaak. Gedurende de uitvoering zullen de kustloodsen de Topaz Installer bijstaan met nautisch advies.

Dit uniek manoeuvre trekt heel wat kijklustigen en pers aan.

Samenwerking én digitalisering zet zich door binnen de nautische wereld

Sinds 2017 werken verschillende leden van de nautische keten van de Westerschelde al samen binnen het zogenaamde ‘HavenNeutraal Platform’ (HNP). Het ging toen om een initiatief dat opgezet werd door de partners in de nautische keten. Die keten is het geheel van activiteiten binnen de scheepvaart om een schip op een veilige manier op zijn bestemming te brengen. We spreken van een ‘keten’ omdat de meeste activiteiten op elkaar volgen en in samenwerking met verschillende partijen die soms een ‘overdracht’ doen (voorbeeld zeeloods -> rivierloods -> sleepboot -> sluis).

Door het proces concreet als een gelinkte keten te benaderen in plaats van aparte onderdelen met een afgebakende taak en eigen kennis, creëren we meer efficiëntie, meer transparantie en een hogere betrouwbaarheid van de dienstverlening.

Missie: efficiëntie

De nautische keten is in theorie een vrij eenvoudig principe, maar in de praktijk vinden we een complex geheel van interacties terug tussen alle spelers in de keten. Daarom richtten al deze spelers het HavenNeutraal Platform op met als missie:

“Het optimaliseren van de efficiëntie van de nautische keten op vlak van data-uitwisseling, voor de zeevaart en de binnenvaart in het gebied op en rond de Westerschelde.”

Neutraal overlegplatform door en voor de nautische keten

Het HavenNeutraal Platform is een overlegplatform, onafhankelijk van een specifieke haven en moet ervoor zorgen dat gegevens sneller, veiliger en makkelijker tussen haar verschillende partners kunnen uitgewisseld worden. Met als doel om de zeevaart en de binnenvaart op en rond de Westerschelde zo optimaal en efficiënt te laten verlopen. Daarover is een formele samenwerkingsovereenkomst ondertekend, waarbij de partners beloven om nog meer in te zetten op beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data en nóg meer te gaan samenwerken.

De partners zijn: het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, Rijkswaterstaat, De Vlaamse Waterweg, de Nederlandse Loodsencorporatie Regio Scheldemonden, Port of Antwerp, North Sea Port en Port of Zeebrugge en Port of Oostende.

Via verschillende projectgroepen binnen het HNP gaan partners aan de slag om bijvoorbeeld te onderzoeken hoe nieuwe applicaties of systemen op elkaar afgestemd kunnen worden. Belangrijk is daarbij dat alle betrokken partners correcte en betrouwbare gegevens aanleveren. Dat kan allemaal binnen het HavenNeutraal Platform. Ook onderzoek naar de uniformiteit van de terminologie binnen de nautische keten behoort tot de taken van het HNP.

Van proefproject naar formele samenwerking

Alle partners erkennen en onderschrijven het belang van verbreding en verdieping van data-uitwisseling en ondertekenden daarom een formele samenwerkingsovereenkomst. Daarbij komt ook dat het sleepbedrijf Antwerp Towage / Multraship de primeur krijgt om als derde partij gebruik te maken van de zogenaamde Third Party Interface.

Deze interface voor derden is een nieuwe ontwikkeling die het mogelijk maakt om data uit te wisselen met andere partijen dan de originele partners binnen de nautische keten. En dat op een veilige en gecontroleerde manier. De ambitie is natuurlijk om op termijn andere mogelijk nautische organisaties en bedrijven aan te sluiten op de Third Party Interface. “Het komt de uniformiteit en dus ook de efficiëntie alleen maar ten goede. De koppeling met Antwerp Towage/Multraship geeft het begin aan van een uitbreiding van de data-uitwisseling. We nodigen alle relevante partijen binnen de nautische keten uit voor een gesprek. We zijn er allen van overtuigd dat we op deze manier de werking van de keten kunnen verbeteren.”, besluit Nathalie Balcaen, huidig voorzitter van HNP.

Meer informatie: http://www.agentschapmdk.be/HNP

Contact: Nathalie Balcaen (nathalie.balcaen@mow.vlaanderen.be) en Nadia Bos (nadia.bos@mow.vlaanderen.be)



 

                                        

  

Eedafleggingen bij MDK

Collega’s van Vloot, het Loodswezen, afdeling Scheepvaartbegeleiding, afdeling Kust en de Staf legden samen de eed af, voor hun administrateur-generaal, Nathalie Balcaen.

Deze eerder goedgekeurde statutariseringen werden op twee dagen georganiseerd in Gent en Antwerpen omdat vele collega’s van het agentschap op verschillende locaties tewerkgesteld zijn in 24/7 dienstverlening. Samen vormen zij onmisbare schakels in de nautische keten.

Samen dragen alle medewerkers, elk in hun vakgebied, bij tot de economische ontwikkeling van Vlaanderen, tot de veiligheid van de kustregio en de veiligheid op zee en op de wateren in aanloop van onze havens..

Felicitaties

De administrateur-generaal sprak alle collega’s warm toe met de hoop dat zij trots kunnen zijn op het werk zij verrichten  en op het werk dat we samen als agentschap verrichten. Als agentschap streven wij naar een betrouwbare dienstverlening als dé maritieme overheidspartner. Dit is een uitdaging waar wij, samen, elke dag weer volop voor gaan.

Maar bovenal wenst ze dat ieder zijn of haar job met veel plezier zal uitoefenen of verderzetten.

Wist je dat…

De eed afleggen klinkt misschien wat ouderwets, maar blijft erg belangrijk. De eedaflegging is gebaseerd op een decreet van 20 juli 1831. Volgens artikel 2 van dit decreet moeten al de ambtenaren van de administratieve orde en al de burgers met een openbaar ambt of in openbare dienst, voor ze in dienst treden, de eed afleggen.

Terwijl een contractueel personeelslid zijn of haar engagement ten aanzien van de werkgever en de burger onderschrijft door de ondertekening van een arbeidscontract, wordt een statutair personeelslid eenzijdig  door de overheid aangesteld. Die benoeming wordt door de ambtenaar bekrachtigd door de eedaflegging. De eedaflegging is dus een noodzakelijke vereiste voor een benoeming.

Maar meer dan een noodzakelijkheid is dit ook het uitspreken van een engagement. Een engagement naar de samenleving en de Vlaamse Gemeenschap, die we als Vlaams ambtenaren met z’n allen dienen.

De Vlaamse Waterweg en MDK werken samen aan veilig en vlot scheepvaartverkeer

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en de Vlaamse Waterweg breiden hun samenwerking nog verder uit. Hydrografische peilingen van de zeebodem en een deel van de Schelde behoren tot de taken van afdeling Kust en Vloot, beide afdelingen van MDK.  Sinds 2009 is er ook een samenwerking met de Vlaamse Waterweg voor peilingen van de Boven-Zeeschelde, Rupel, Beneden-Dijle, Beneden-Nete en Durme. Beide partijen zullen in de toekomst nog intensiever samenwerken.

Op vraag van De Vlaamse Waterweg zal MDK bijkomende zones kunnen peilen. De resultaten van nieuwe en historische peilingen, maar ook LIDAR-metingen (Laser Imaging Detection And Ranging-metingen) van het gebied van De Vlaamse Waterweg zullen daarnaast opgenomen worden in de bathymetrische database van MDK. In deze database zijn hydrografische peilingen en LIDAR-metingen terug te vinden maar bijvoorbeeld ook wanneer een peiling of meting is uitgevoerd en met welk toestel. Zowel De Vlaamse Waterweg als de Vlaamse Hydrografie van MDK hebben toegang tot deze database. Tot slot is er ook afgesproken dat MDK de peilingen en de nautische gegevens van het gebied van De Vlaamse Waterweg mag gebruiken om te verwerken in de ECS (Electronic Chart System)-kaarten. Dit zijn kaarten die zowel door Vlaamse als Nederlandse loodsen gebruikt worden.

Dit is een Multibeam peiling van een stuk van de Boven Zeeschelde ter hoogte van Temse. Uitgevoerd eind januari 2019 door MDK in opdracht van DVW.

MAiDEN – monitoring visit

Op vrijdag 28 juni 2019 tekenden de MAiDEN projectpartners present voor een zogeheten ‘monitoring visit’. MAiDEN staat voor MAritime Information Data Exchange Network. Dit project wordt gesubsidieerd door het agentschap voor kleine en middelgrote ondernemingen (EASME) van de Europese Unie (EU) en moet een vlottere uitwisseling van informatie tussen de deelnemende partners mogelijk maken. Vijf kustwachtpartners werken hiervoor samen: het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), Defensie, Douane, Scheepvaartpolitie en het Directoraat-Generaal (DG) Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit. De diensten van de gouverneur van West-Vlaanderen en het secretariaat Kustwacht zorgen voor de nodige ondersteuning.

Het project ging van start op 1 maart 2018 en kent een looptijd van twee jaar. Ondertussen zitten we al meer dan halfweg, het perfecte moment om een tussentijdse stand van zaken op te maken. Daarom kwam de subsidiërende Europese instantie EASME polshoogte nemen in Brussel. Vertegenwoordigers van alle projectpartners zorgden voor de nodige tekst en uitleg bij de werkzaamheden van de verschillende werkgroepen. Naast enkele vragen over de financiële regeling, zijn de specialisten ter zake wat dieper ingegaan op een aantal technische kwesties rond geautomatiseerde informatie-uitwisseling. Er werd ook al vooruit gekeken en van gedachten gewisseld over de organisatie van het ‘final event’ ter afsluiting van het project. Globaal gezien toonde EASME zich tevreden met de geboekte resultaten tot op heden. Een goed rapport dus voor onze projectpartners die ondertussen hard doorwerken om de deadline van maart 2020 te halen!

Loodswezen werft veiligheidsverantwoordelijke aan

Het Loodswezen wenst bijkomend te investeren in veiligheid en heeft hiertoe op 1 oktober Rony Lanssiers in dienst genomen. Rony zal als veiligheidsverantwoordelijke het QHSSE versterken. Zijn hoofdtaak bestaat erin om de veiligheid, onder meer van de loodsen tijdens hun werkzaamheden, te vrijwaren.

Rony zal in eerste instantie alvast de huidige procedures met betrekking tot de registratie van arbeidsongevallen herbekijken en optimaliseren waar nodig. Ook de veiligheid op de werkplaats valt onze Rony zijn verantwoordelijkheid. Meer concreet zal hij toezien op vlak van arbeidsveiligheid, brandveiligheid en op vlak van ergonomie.

Naast de bovengenoemde zaken, behoort het analyseren van risico’s en behoeften op vlak van veiligheid, preventie en logistiek ook tot de taak van onze veiligheidsverantwoordelijke. Bovendien zal hij eveneens alle personeelsleden sensibiliseren en aanzetten tot het volgen van procedures en kennisgevingen.

Rony heeft zelf een achtergrond aan boord van koopvaardijschepen en aan de wal met betrekking tot veiligheid die hem alvast een mooie basis geven. In zijn werk zal hij ondersteund worden door Kathleen Bernaert, QHSSE binnen het Loodswezen.

De veiligheid van onze loodsen, en onze werknemers in het algemeen is en blijft één van de grootste prioriteiten.

Infomarkt nieuwe westelijke dam Blankenberge

Op vrijdag 25 oktober organiseert afdeling Kust een infomarkt over de nieuwe strekdam in Blankenberge. Tussen 17u en 20u is iedereen welkom in de Cabo (Wenduinse Steenweg 1 in Blankenberge).

Aan de hand van posters zullen een aantal thema’s belicht worden: de achterliggende problematiek, de keuze van een hellende dam als beste oplossing, de huidige stand van zaken in het project en het vervolgtraject. Onze experten staan paraat om jouw vragen te beantwoorden.

Tussen 17u en 20u kan iedereen vrij binnen en buiten lopen op de infomarkt.

De exacte planning en details van de effectieve werken zijn nog niet bekend. Na de keuze van het voorkeursalternatief werden vanop een hefplatform sonderingen uitgevoerd. Op basis van die resultaten werken we momenteel aan een technisch ontwerp. Van zodra dat klaar is, worden de nodige vergunningen aangevraagd en de aanbesteding opgemaakt. Daarna kan de uitvoering op het terrein ingepland worden.

Infomarkt – praktische informatie:

  • Datum: vrijdag 25 oktober
  • Uur: tussen 17u en 20u
  • Waar: Cabo, Wenduinse Steenweg 1 in Blankenberge

Meer info over het project van de nieuwe dam vind je hier.

MSC Isabella vaart succesvol naar de haven van Antwerpen

Begin oktober is een nieuw recordschip, de MSC Isabella naar de haven van Antwerpen gevaren.

De MSC Isabella kan 23.656 containers vervoeren. De lengte, 400meter, is dezelfde als van vorige recordschepen. Het verschil is de breedte: in totaal is het schip 61meter breed. Dat betekent dat er bovendeks geen 23 maar 24 rijen containers naast elkaar kunnen worden gestapeld.

MSC Isabella op 10/10 onderweg naar de haven van Antwerpen.

De komst van deze scheepstypes (MSC Isabella en MSC Gulsun) is al ruim zes weken geleden aangevraagd bij de Gezamenlijke Nautische Autoriteit (GNA) conform Gezamenlijke Bekendmaking 03-2017 ‘Op- en afvaart regeling naar/van Antwerpen’.

Volgens deze op- en afvaartregeling heeft MSC de scheepsdossiers aan de GNA overhandigd. De GNA overlegt dan samen met beide Loodswezens (Vlaams en Nederlands) en  het Waterbouwkundig Laboratorium of bijkomende simulaties of vereisten nodig zijn.

Na grondige analyse bleek dat de schepen qua karakteristieken overeenkomen met de al in het Scheldegebied varende grote containerschepen.

De GNA heeft  op basis van de vergelijking besloten dit type schepen toe te laten zonder eerst proefvaarten te doen.

De MSC Isabella werd zoals andere grote zeeschepen opgevolgd door de Vessel Traffic Services. Aan boord waren twee zeeloodsen aanwezig voor het zeetraject en twee rivierloodsen voor het riviertraject.

In de loop van oktober en begin november komen er twee schepen van het type MSC Gulsun naar Antwerpen.

MSC Isabella

ZEEHOND, we wensen je een behouden vaart!

Na 29 jaar trouwe dienst bij VLOOT, sluit de ZEEHOND een hoofdstuk af. Het schip kreeg recent een nieuwe eigenaar. Op donderdag 10 oktober 2019 bracht gezagvoerder Patrick Casier en zijn bemanning de ZEEHOND van haar vaste ligplaats in de haven van Oostende naar het Visserijdok bij Scheepswerf IDP. De ZEEHOND, gebouwd bij Scheepswerf Rupelmonde, kwam in 1990 in dienst. Doorheen de jaren is het schip bijna niet veranderd. ‘Een oerdegelijk schip, een echt werkpaard,’ volgens de bemanning.

De ZEEHOND nam in samenwerking met de collega’s van de federale overheidsdienst Leefmilieu deel aan tal van internationale oefeningen in het kader van pollutiebestrijding op zee. Ook het departement Landbouw en Visserij, dat instaat voor de controle van de zeevisserij, was een vaste klant aan boord van de ZEEHOND. Daarnaast vervulde het schip een belangrijke rol als guard vessel, voor hulpverlening op zee en klein boeienwerk, om er maar een aantal te noemen. De ZEEHOND speelde eind 2015 en begin 2016 bijvoorbeeld een cruciale rol na het incident met de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge doorheen de verschillende fasen van de reddings- en hulpverleningsactie en als guard vessel achteraf tot na de berging van het gezonken vaartuig. De ZEEHOND was ook lang een vaste waarde op grote maritieme evenementen zoals de Navy Days, waar het brede publiek een bezoek aan boord kon brengen.

Begin 2017, vervoegde de SIRIUS de Vlaamse vloot. Dit multifunctionele vaartuig had als doel om de ZEEHOND op termijn te vervangen. Het schip neemt naast de opdrachten van de ZEEHOND ook heel wat extra opdrachten op zich zoals de ondersteuning van het maritiem onderwijs als opleidingsschip en het uitvoeren van hydrografische en hydrologische metingen in opdracht van de Vlaamse Hydrografie (afdeling Kust). De SIRIUS heeft alles aan boord om uit te groeien tot een helder baken op de Noordzee om haar voorganger de ZEEHOND te vervangen.

Klik hier om enkele foto’s te bekijken.
Klik hier om het filmpje te bekijken.