App Stormvloedkering informeert scheepvaart

Vanaf vandaag is de app Stormvloedkering beschikbaar in de



 

De app geeft de gebruikers van de vaargeul in Nieuwpoort de meest actuele informatie over de stremming van de vaargeul tijdens de bouw van de stormvloedkering. Na afloop van de bouw zal je via de app te weten komen wanneer de kering gesloten zal worden.

Naast de informatie over stremming van de vaargeul of sluiting van de kering, vind je er ook metingen en verwachtingen over getij, golfhoogte en wind. Het inschakelen van pushberichten, dat betekent dat je als gebruiker actief verwittigd wordt bij een wijziging van de gegevens, is momenteel nog in ontwikkeling.

Ontdek in hier hoe de app werkt.

Met de app wil afdeling KUST de scheepvaart zo goed en vooral zo snel mogelijk informeren over mogelijke stremmingen van de vaargeul of sluiting van de kering. De stremmingen worden ruim op tijd met de sector afgestemd. Gegevens over een mogelijke sluiting van de kering bij storm zijn vaak pas een aantal dagen op voorhand beschikbaar. De informatie snel bij de gebruikers krijgen, is van groot belang. Met de extra gegevens over getij, golfhoogte en wind kunnen plezier- en beroepsvaart hun trip zo goed mogelijk plannen.

Icoon app stormvloedkering

Alle informatie over de bouw van de stormvloedkering vind je op de website van afdeling KUST.

Geslaagde zelfrichtingsproef SCHONEVELD

In het najaar 2018 bezochten ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager, en Tom Van Laken, superintendent, op regelmatige basis de werf Baltic Workboats in Estland om de vooruitgang van de bouw van de redeboten te inspecteren. Deze werf bouwt voor VLOOT twee redeboten voor het loodsentransport.

Het eerste vaartuig, SCHONEVELD, werd te water gelaten voor het uitvoeren van de zelfrichtingsproef op 29 november 2018. Doel van deze test is het verifiëren of het schip zelfrichtend is en onbeschadigd uit deze test komt. Een filmopname van deze test vind je hier.
Op 12 en 13 december 2018 wordt de hellingproef uitgevoerd in aanwezigheid van de klassificatiemaatschappij en de federale dienst Scheepvaartcontrole, om de stabiliteit van het vaartuig te bepalen en te keuren.

Het zustervaartuig WULPEN bevindt zich ook op de werf voor verdere afbouw.

De werken worden zeer nauw opgevolgd zodat de vaartuigen in het voorjaar 2019 in Oostende kunnen geleverd worden.

Foto’s van het vaartuig SCHONEVELD vind je hier.
Foto’s van het vaartuig WULPEN vind je hier.

 

VLOOT dab behoort tot het agentschap MDK.

Grenspalen Zwin krijgen nieuwe plaats

In het Zwin kregen drie grenspalen op vrijdag 30 november een nieuwe plaats toegewezen. Onder een stralend herfstzonnetje onthulden Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen en Han Polman, commissaris van de Koning van de Provincie Zeeland, de plaats van de nieuwe grenspalen.

Door de uitbreiding van het Zwin met 120 ha, kwamen drie van de 19de-eeuwse grenspalen in het uitbreidingsgebied te staan. Deze moesten noodgedwongen verplaatst worden. Geografisch gezien blijven de landsgrenzen uiteraard ongewijzigd.

Han Polman drukte het heel mooi uit dat noch Nederland, noch België hierdoor groter was geworden, maar dat vooral de samenwerking over de landsgrens heen bij dit project groots was.

Het terugplaatsen van de grenspalen is ook het symbolische moment dat de laatste fase van de uitbreidingswerking inluidt. De Zwingeul is inmiddels vergroot en verdiept, de nieuwe dijk die ons zal beschermen tegen overstroming van uit zee is aangelegd. Momenteel worden op de nieuwe dijk de fiets- en wandelpaden afgewerkt en krijgen de uitkijkpunten nog zitbanken, fietsenstallingen en infopanelen. Tot slot wordt ook volop gewerkt aan het pompgemaal in Vlaanderen. Dit pompgemaal verhindert dat er zout grondwater uitstroomt naar de polder en optimaliseert tegelijk de waterhuishouding in de Oostkustpolder.

In het voorjaar van 2019  is de laatste belangrijke stap gepland: de doorbraak van de oude dijk. Vanaf dan zal het zeewater het nieuwe gedeelte van het Zwin in- en uitstromen. Na de laatste inrichtingswerken kunnen we daarna met zijn allen genieten van een Zwin dat groter, veiliger en waardevoller is.

Volg de uitbreiding van het Zwin op www.zwininverandering.eu

Han Polman, Commissaris van de Koning van de Provincie Zeeland en Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen onthullen de nieuwe grenspaal

Vlaamse Hydrografie brengt wrak in kaart met HONDIUS

Op 5 november 2018 heeft het hydrografisch vaartuig HONDIUS (VLOOT) het wrak ALCA in de Schelde ter hoogte van de Schaar van de Noord opgemeten. De hydrografen van de Vlaamse Hydrografie (afdeling KUST) voerden nauwkeurige dieptemetingen uit met de meetapparatuur aan boord van het vaartuig. Op de gedetailleerde 3D-beelden is het gezonken schip goed te zien.

Deze data dient onder andere om de kaarten en bijhorende informatie die gebruikt worden door de scheepvaart up-to-date te houden. De Vlaamse Hydrografie bepaalt de juiste locatie en diepte op de bodem. Wrakken vormen obstakels die hinderlijk kunnen zijn voor de scheepvaart. Anderzijds wordt deze data ook opgenomen in de wrakkendatabank.

De ALCA dateert van 1938 en is gebouwd door een Deense scheepswerf. Na een aanvaring met een Zweeds schip in 1963, strandde het vaartuig. Dit gebeurde tijdens een zware sneeuwstorm met extreem beperkt zicht.

De Schaar van de Noord is een nevenvaarwater tussen de bocht van Bath en het verdronken land van Saeftinghe. Het wrak staat op de rivierkaarten aangegeven met het wraksymbool van een ‘droogvallend wrak’ en is gedekt door een kardinale boei. Bij zeer lage waterstanden komt een klein stuk van het wrak (ongeveer een 20 à 30-tal cm) droog te liggen. Dit gebeurt slechts enkele malen per jaar. Rond het wrak is door de vloedstroom een grote put uitgeschuurd. Het diepste punt van deze put ligt op 20 meter. Het hele wrak is ondertussen verzakt en verbogen. Vermoedelijk gebeurde dit vrij snel na het ongeluk.

Ook vandaag is dit nog steeds een riskante plaats. Door de nieuwe technologieën aan boord van de schepen en een goede coördinatie van de scheepvaart, zijn de risico’s beter beheersbaar.

De beelden van het wrak vind je hier.

Nieuwe dienstregeling Sint-Annaveer vanaf 12 november 2018!

Sinds 1 juli 2017 kende het historisch veer Sint-Anna dat linker- en rechteroever in Antwerpen verbindt een nieuwe opstart naar aanleiding van de ingrijpende werkzaamheden aan de voetgangerstunnel. Een ruim jaar later, heeft het veer al 598.270 passagiers overgezet. Velen onder hen hebben heel wat mooie herinneringen aan deze overzet.

In het kader van een optimale connectiviteit ter hoogte van het Steenplein, maar ook om een veilige situatie te garanderen voor de verschillende vaartuigen die er aanmeren, zal vanaf maandag 12 november 2018 de dienstregeling van het Sint-Anna veer licht aangepast worden. Deze nieuwe dienstregeling kan hier geraadpleegd worden.

Meer informatie over het Sint-Annaveer vind je hier.

Oefeningen op zee

Elke dinsdag traint het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) samen met VLOOT op reddingsoefeningen. Ook Defensie neemt regelmatig deel aan deze oefeningen.

De bedoeling is om de Search and Rescue Mission Coordinator op het MRCC te trainen, zoekboxen te bepalen en varende en vliegende eenheden aan te sturen.

De bemanningen van VLOOT en Defensie zetten vooral in op het oefenen van de taak als On Scene Coordinator, communicatie, het varen volgens zoekpatronen en slachtofferbehandeling.

Scenario van 30 oktober

Twee getrainde personen (dummies) hebben zich aan elkaar verbonden en zijn in het water gegaan. De laatst gekende positie om 08u03 was 51°15.072N 002°54.499E, dit is een paar kilometer voor de haveningang van Oostende. Om 09u10 werd het MRCC op de hoogte gebracht.

Op het MRCC stond een nautisch verkeersleider vandaag voor zijn vuurdoop bij deze oefening. Hij werd bijgestaan door een ervaren collega. Een andere nautisch verkeersleider in opleiding volgde de oefening mee aan boord van de TUIMELAAR van VLOOT om ervaring op te doen vanuit het oogpunt van de reddingswerkers op zee.

De oefening vanop de werkvloer in het MRCC.

De oefening vanop zee aan boord van de Tuimelaar.

Schoolschip Themis II krijgt grondige opknapbeurt

Onlangs werd een overeenkomst getekend tussen de Scholengroep GO! Antwerpen en VLOOT in het kader van de onderhoudswerkzaamheden aan het opleidingsschip Themis II. De Scheepvaartschool – Cenflumarin maakt sinds 2001 gebruik van het schip om de leerlingen voor te bereiden op een carrière op het water. De samenwerking met De Scheepvaartschool – Cenflumarin is uiterst belangrijk voor de toekomst van de leerlingen en rijkt verder dan enkel de Themis II die vooral gericht is op de binnenvaart. Ook de SIRIUS en de ZEESCHELDE krijgen doorheen het schooljaar regelmatig leerlingen aan boord.

De werkzaamheden bestaan uit twee delen waarvan het eerste deel onlangs werd opgestart. Het schip ligt momenteel in droogdok bij de Scheepswerf Kooiman Hoebee BV in Dordrecht (Nederland). Deze scheepswerf zal zich hoofdzakelijk focussen op de onderhouds- en herstellingswerken zoals bijvoorbeeld het reinigen, herstellen en schilderen van de romp. De tweede opdracht specifiek voor het vervangen van de vloer in het schip werd gegund aan Kranendonk BV (Rotterdam). Volgens de huidige planning zal deze opdrachtnemer opstarten in de week van 5 november 2018. De bedoeling is om het schip tegen het einde van het jaar terug operationeel te hebben.

Vinvis op drift

In de ochtend van 24 oktober werd een tiental kilometer voor de kust van De Haan en Oostende het drijvende kadaver van een vinvis gespot, dit werd gemeld aan het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende. De verwittigingsmatrix ‘beschermde zeedieren en vogels’ werd opgesteld en verschillende kustwachtpartner kwamen in actie.

Door de werking van het getij en door de stroming was het dode dier op drift, het lag even in de vaargeul het Scheur, hierdoor kon het een gevaar vormen voor de scheepvaart en werd er een perimeter rond het kadaver bewaakt door De Tuimelaar R5 van VLOOT en de SPN09. Ook zond de Verkeerscentrale Zeebrugge een Schelde Scheepvaartbericht uit om de scheepvaart te waarschuwen.

In de nacht van 24 op 25 oktober werd het dode dier onder coördinatie van het MRCC naar het strand van De Haan gesleept door de Brandaris (Ship Support), waar het overgedragen werd naar de autoriteiten aan de wal, nl: de gemeente De Haan, Civiele Bescherming, DG Leefmilieu en BMM. Nadat de Universiteiten van Gent en Luik en BMM de nodige onderzoeken hadden uitgevoerd op het dier zorgde afdeling KUST samen met de gemeente en de Civiele Bescherming voor de opruiming van het dier vanop het strand. De uitdaging was om het dier op te ruimen vooraleer het opnieuw hoog water werd. Het lukte de verschillende diensten uiteindelijk om onderzoek en de opruiming te doen binnen de twaalf uur.

MRCC Oostende neemt deel aan Maritime Industry Excercise in Londen

Op 17 oktober 2018 werd door de Secretary of State’s Representative (Sosrep) van het Verenigd Koninkrijk  een ‘Maritime Industry Excercise’ gehouden in Londen. Het doel van deze oefening was het uittesten van procedures en het juridische netwerk bij grootschalige incidenten. Een 40-tal  deelnemers aan de oefening kwamen uit verschillende organisaties zoals o.a. kustwacht,  havenkapiteinsdiensten,  verzekerings- en bergingsmaatschappijen, scheepseigenaars, Europese organisaties en buitenlandse kustwachtcentrales, waaronder het MRCC uit Oostende. Het was bovendien een uitgelezen kans om kennis te maken met de nieuwe SOSREP  en zijn plaatsvervanger en om de banden met de UK te verstevigen.

VTS Committee komt voor 45ste keer samen

Van 1 tot en met 5 oktober 2018 kwam het VTS Committee voor de 45ste keer samen in Parijs, de eerste bijeenkomst voor het werkprogramma 2018-2022. Zoals vorige edities was de afdeling Scheepvaartbegeleiding vertegenwoordigd in de werkgroep Operations (Els Bogaert), Technical (Wim Smets) en Training (Stefaan Priem). In de werkgroep Operations trad Els Bogaert voor het eerst op als ondervoorzitter.

De voornaamste taken waarrond gewerkt wordt zijn:

  • de review van de IMO-resolutie A.857(20) die internationaal het referentiedocument is voor Vessel Traffic Services. IALA organiseert hierover een workshop in 2019;
  • een maatstaf ontwikkelen voor de voorziening van lokale diensten naast VTS;
  • de opmaak van een referentielijst voor alle VTS-documenten van IALA;
  • richtlijnen voor de operationele en technische vereisten van VTS-systemen;
  • het uitschrijven van richtlijnen rond de het management van een VTS;
  • het vergroten van VTS-bewustwording voor zeevarenden.

Het volgende VTS Committee gaat door in februari 2019 en wordt voorafgegaan door een workshop rond het harmoniseren van ‘VTS Voice Communication’.