Bijzonder transport vertrokken naar eindbestemming!

2018 01 08 Boabarge 02

De BOABARGE 37 is een ‘semi-submersible heavy lift barge’ die vorig jaar naar Oostende werd gesleept om funderingen voor hoogspanningsstations op te laden die bestemd zijn voor het windmolenpark Kriegers Flak in Denemarken. Door de afmetingen van de BOABARGE, lengte 152 meter en breedte 38 meter en een diepgang van 5,80 meter, was dit een uitzonderlijk sleeptransport voor de haven van Oostende.

Op 8 januari 2018 vertrok de BOABARGE 37 richting Denemarken, gesleept door zeesleepboot ZEUS OF FINLAND. Het totale gewicht van de barge inclusief de lading bedroeg ongeveer 18.000 ton!

Om 13.30 uur kwam kustloods kapt. Fabio Petralia aan boord van de ZEUS OF FINLAND. Achteraan werd een tweede sleepboot vastgemaakt. Aan boord van de BOABARGE 37 bevonden zich enkele bemanningsleden om afstanden door te geven. De barge werd vakkundig het dok uitgesleept door een goede samenwerking. Bij het passeren van de strekdammen ving de krachtige zeesleper de stroom volledig op. Daarna kon de sleepkabel op lengte worden gezet en ging het traject verder richting de WANDELAAR waar de kapt. Fabio Petralia om 17.00 uur ontscheepte.

MRCC Oostende komt tussen bij operatie in buitenlandse wateren

Een Belgisch koppel met twee jonge kinderen maakt een lange reis met hun catamaran en had op 29/12/2017 voor het laatst contact met de familie in België. De zeilers bevonden zich op dat moment in Santa Marta, Colombia en waren van plan om van daar uit verder te varen richting Panama.

Omdat er op nieuwjaarsdag geen contact mogelijk was met het gezin, dat voordien wel systematisch en regelmatig belde, was er ongerustheid bij de familie in België.

Omdat het een Nederlandse catamaran betreft, startte Kustwacht Den Helder de zoekactie op en betrekt daarbij MRCC Oostende. Op 07/01/2018 vindt  KW Den Helder het AIS-signaal van de catamaran bij de eilandengroep van  San Blas. Maar de familie in België bleef ongerust omdat er geen telefonisch contact was met hun familieleden. Toen nam MRCC Oostende over en betrekt er ook de crisiscel van Buitenlandse Zaken bij. Uiteindelijk heeft de familie elkaar gesproken op 11/01/2018 en is iedereen opgelucht dat dit verhaal een positieve afloop kent.

juggernaut

Opleiding maritieme communicatie

Eind 2017 publiceerde IALA-Guideline 1132 over VTS VHF Voice Communicatie. Om de instructeurs van afd. Scheepvaartbegeleiding meer ondersteuning te bieden in de toepassing van deze Guideline is aan de London Maritime Group gevraagd een training rond dit onderwerp op te zetten. Deze vond plaats op 10 en 11 januari 2018 in Oostende in de afdelingszetel van Scheepvaartbegeleiding.

Naast de Guideline zelf en het wetgevende kader kwam een brede waaier aan onderwerpen aan bod, waaronder navigatieassistentie, het gebruik van message markers, case studies over incidenten en de toepassing van de SMCP (standard marine communication phrases). De resultaten van deze training worden opgenomen in toekomstige opleidingen voor het VTS-personeel van afd. Scheepvaartbegeleiding.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.

V.l.n.r.: Philippe Delcroix, Stefaan Priem, Kevin Gregory (London Maritime Group), Cindy Geentjens, Pieter Van Brabant, Tom Boussemaere en Jill Van Reet.

Hernieuwde afstemming tussen de CVBA Brabo en het Vlaams LOODSWEZEN!

2017 12 21 Kallo sluisSinds jaren wordt het gebruik van een ladder voor de loodwissel Braboloods-Vlaamse rivierloods in de Kallosluis, via de facturen van het Vlaams LOODSWEZEN doorgerekend. In afspraak met CVBA Brabo zal dit vanaf 1 januari 2018 via haar factuur gebeuren. Voor wat het Vlaams LOODSWEZEN betreft betekent dit opnieuw een stap naar verdere administratieve vereenvoudiging, terwijl er tussen haar en de CVBA Brabo ook onderlinge verrekeningen verdwijnen. Voor de klanten kan dit een kostenverlaging betekenen vanwege de mogelijkheid om de BTW te recupereren.

Verhoogd watertransport via de Schelde op sneeuwrijke maandag!

2017 12 15 sneeuw antwerpen 01Terwijl er op maandag 11 december 2017 door de overvloedige sneeuw veel problemen waren langs de weg, schakelden we dankzij de goede samenwerking met VLOOT voor het loodsentransport nog meer over op watertransport. Drie VLOOTeenheden (ZEEASTER, RAVELINGEN en ZEESCHELDE) werden ingezet voor zowel Vlaamse als Nederlandse loodsen. Zij verzorgden de verbinding via het water met verschillende op- en afstapplaatsen, afgestemd op de resterende mogelijkheden langs de weg. Een huzarenstuk op het vlak van planning, waarvoor loodsdienstplanners Ann Anthonis, Philip Moyaert en Erik Dreesen vanuit het Antwerpen Coördinatiecentrum die dag instonden. Behalve de klassieke op- en afstapplaatsen zoals de containerterminals en sluizen, werd zelfs watertransport voorzien tot in de sluis van Wintam.

Enkele foto’s via deze link.

Opnieuw opmerkelijk transport begeleid door Vlaamse expertise!

DCIM100MEDIADJI_0173.JPG

Eind mei 2017 kreeg het Vlaams LOODSWEZEN de vraag om een nautisch advies te geven voor een load-out van twee stalen platformen vertrekkende van Hoboken. Deze platformen vormen het voetstuk van ‘offshore transformers’ voor het windmolenpark ‘Kriegers Flak’ langs de kust van Denemarken in de Baltische zee.

Na verschillende overlegmomenten werd het project op 23 november 2017 opgestart met de aankomst van het ponton CS1 in het insteekdok van Smulders Projects in Hoboken, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van stalen fundaties voor offshore windparken. Dezelfde dag werden op advies van het Vlaams LOODSWEZEN extra boeien uitgelegd om de werkzone af te bakenen en om de ankers te dekken van de drijvende bok MATADOR.

Op 24 november 2017 werd het eerste stuk ‘KFA’ van 390 ton afgeladen op het ponton. De volgende dag werd het ponton verplaatst naar de kaai van Engie Fabricom in Hoboken, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere de modulaire opbouw van industriële installaties. Het tweede element ‘KFBE’ van 670 ton werd op 26 november 2017 afgeladen op het ponton. Vervolgens vertrok het konvooi onder assistentie van de slepers MULTRATUG 27 en KARIN op 28 november 2017 naar Oostende. De begeleiding van dit bijzondere transport voor de aanloop van de haven van Oostende werd vanaf Vlissingen gedaan door kustloods kapt. Kristof De Jaegher.

De stukken zijn ondertussen overgeladen op het ponton BOABARGE in Oostende om eind december naar hun eindbestemming versleept te worden.

Infoavond stormvloedkering Nieuwpoort – 18 december 2017

Nieuwpoort en haar hinterland zijn vandaag niet voorzien op de hoge waterstanden die met zware stormen gepaard gaan. De haveningang vormt een belangrijke zwakke schakel in onze kustlijn. Het Masterplan Kustveiligheid bevestigde de nood aan de bouw van een stormvloedkering op de monding van de IJzer om Nieuwpoort en de achterliggende lager gelegen gemeenten en steden in de toekomst te beschermen tegen overstromingen.

Afdeling KUST nodigt je graag uit op een infomoment over dit project. Het infomoment vindt plaats op maandag 18 december 2017 om 19u in Centrum Ysara, Dienstweg Havengeul 14 in Nieuwpoort.

We starten om 19u met een korte toelichting over de stormvloedkering. Daarna kom je aan de hand van infopanelen meer te weten over het project en staan onze projectingenieurs klaar om je vragen te beantwoorden.

Om het aantal aanwezigen te kunnen inschatten vragen we om jouw aanwezigheid via onderstaande link te bevestigen.

Ik schrijf me in.

Finale testen en afwerking van HENRY DE VOS

HDV finaal1

De finale afwerking van het hydrografisch peilvaartuig HENRY DE VOS is in zicht. Op 21 november 2017 werd in aanwezigheid van Scheepvaartcontrole en Bureau Veritas de hellingproef uitgevoerd door de werf Auxilar Naval Del Principado SA in Spanje. De hellingproef dient om op een zeer nauwkeurige manier het zwaartepunt van het vaartuig te bepalen. De situatie wordt nauw opgevolgd door de projectleider ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw R&D manager. Samen met superintendent Jan De Kerf en schipper Frankie Van Ceulen worden de HATs (Harbour Acceptance Tests) en de SATs (Sea Acceptance Tests) opgevolgd.

De HATs zijn testen die aan wal worden uitgevoerd waarbij alle systemen van het vaartuig uitvoerig getest worden zoals het correct functioneren van de elektrische systemen, de ventilatie en de motoren. Ook alles wat met veiligheid te maken heeft zoals het testen van de brandblussystemen, de bilgessystemen en –alarmen.

Op zee worden de SATs uitgevoerd, meer bepaald testen naar manoeuvreerbaarheid, snelheid en geluidsmetingen aan boord.

Na succesvolle uitvoering van alle proeven wordt de hydrografische apparatuur grondig door de Vlaamse Hydrografie op de werf in Spanje getest.

HENRY DE VOS wordt eind december verwacht in Antwerpen en zal na de familiarisatie en testen gebruikt worden om metingen uit te voeren voor de Vlaamse Hydrografie. We kijken alvast uit naar onze nieuwste aanwinst.

Foto’s van de laatste afwerkingen van het vaartuig vind je hier.

Klik op film 1 en film 2 voor de beelden van de testen.

 

Succesvolle editie ‘Dag van de Wetenschap 2017’

Wetenschapsdag13

Op zondag 26 november 2017 bezochten 628 personen het zeewetenschappelijk onderzoeksvaartuig SIMON STEVIN in Oostende. Een route doorheen het schip werd uitgestippeld vanop de brug tot in de machinekamer. In de ‘survey room’ werden de bezoekers ontvangen door Maxime Van Balen, contract- en projectmanager, die uitleg gaf over de samenwerking tussen VLOOT en het VLIZ en de taken in het algemeen. Norman Daems, gezagvoerder, gaf interessante informatie op de brug en verder langsheen het parcours gaf de VLOOTbemanning deskundige uitleg over de technische aspecten in de machinekamer. In het labo werden een aantal wetenschappelijke activiteiten van het VLIZ in beeld gebracht.

Pendelbusjes werden ingelegd om de enthousiaste bezoekers naar het Marien Station Oostende te brengen waar wetenschappers meer uitleg gaven over recente onderzoeken aan boord van de SIMON STEVIN en in het Marien Station Oostende.

Foto’s van het bezoek op het schip vind je hier terug.

Klik hier voor foto’s van het Marien Station Oostende.

Meer info over het VLIZ via de website.