Infomarkt nieuwe westelijke dam Blankenberge

Op vrijdag 25 oktober organiseert afdeling Kust een infomarkt over de nieuwe strekdam in Blankenberge. Tussen 17u en 20u is iedereen welkom in de Cabo (Wenduinse Steenweg 1 in Blankenberge).

Aan de hand van posters zullen een aantal thema’s belicht worden: de achterliggende problematiek, de keuze van een hellende dam als beste oplossing, de huidige stand van zaken in het project en het vervolgtraject. Onze experten staan paraat om jouw vragen te beantwoorden.

Tussen 17u en 20u kan iedereen vrij binnen en buiten lopen op de infomarkt.

De exacte planning en details van de effectieve werken zijn nog niet bekend. Na de keuze van het voorkeursalternatief werden vanop een hefplatform sonderingen uitgevoerd. Op basis van die resultaten werken we momenteel aan een technisch ontwerp. Van zodra dat klaar is, worden de nodige vergunningen aangevraagd en de aanbesteding opgemaakt. Daarna kan de uitvoering op het terrein ingepland worden.

Infomarkt – praktische informatie:

  • Datum: vrijdag 25 oktober
  • Uur: tussen 17u en 20u
  • Waar: Cabo, Wenduinse Steenweg 1 in Blankenberge

Meer info over het project van de nieuwe dam vind je hier.

MSC Isabella vaart succesvol naar de haven van Antwerpen

Begin oktober is een nieuw recordschip, de MSC Isabella naar de haven van Antwerpen gevaren.

De MSC Isabella kan 23.656 containers vervoeren. De lengte, 400meter, is dezelfde als van vorige recordschepen. Het verschil is de breedte: in totaal is het schip 61meter breed. Dat betekent dat er bovendeks geen 23 maar 24 rijen containers naast elkaar kunnen worden gestapeld.

MSC Isabella op 10/10 onderweg naar de haven van Antwerpen.

De komst van deze scheepstypes (MSC Isabella en MSC Gulsun) is al ruim zes weken geleden aangevraagd bij de Gezamenlijke Nautische Autoriteit (GNA) conform Gezamenlijke Bekendmaking 03-2017 ‘Op- en afvaart regeling naar/van Antwerpen’.

Volgens deze op- en afvaartregeling heeft MSC de scheepsdossiers aan de GNA overhandigd. De GNA overlegt dan samen met beide Loodswezens (Vlaams en Nederlands) en  het Waterbouwkundig Laboratorium of bijkomende simulaties of vereisten nodig zijn.

Na grondige analyse bleek dat de schepen qua karakteristieken overeenkomen met de al in het Scheldegebied varende grote containerschepen.

De GNA heeft  op basis van de vergelijking besloten dit type schepen toe te laten zonder eerst proefvaarten te doen.

De MSC Isabella werd zoals andere grote zeeschepen opgevolgd door de Vessel Traffic Services. Aan boord waren twee zeeloodsen aanwezig voor het zeetraject en twee rivierloodsen voor het riviertraject.

In de loop van oktober en begin november komen er twee schepen van het type MSC Gulsun naar Antwerpen.

MSC Isabella

ZEEHOND, we wensen je een behouden vaart!

Na 29 jaar trouwe dienst bij VLOOT, sluit de ZEEHOND een hoofdstuk af. Het schip kreeg recent een nieuwe eigenaar. Op donderdag 10 oktober 2019 bracht gezagvoerder Patrick Casier en zijn bemanning de ZEEHOND van haar vaste ligplaats in de haven van Oostende naar het Visserijdok bij Scheepswerf IDP. De ZEEHOND, gebouwd bij Scheepswerf Rupelmonde, kwam in 1990 in dienst. Doorheen de jaren is het schip bijna niet veranderd. ‘Een oerdegelijk schip, een echt werkpaard,’ volgens de bemanning.

De ZEEHOND nam in samenwerking met de collega’s van de federale overheidsdienst Leefmilieu deel aan tal van internationale oefeningen in het kader van pollutiebestrijding op zee. Ook het departement Landbouw en Visserij, dat instaat voor de controle van de zeevisserij, was een vaste klant aan boord van de ZEEHOND. Daarnaast vervulde het schip een belangrijke rol als guard vessel, voor hulpverlening op zee en klein boeienwerk, om er maar een aantal te noemen. De ZEEHOND speelde eind 2015 en begin 2016 bijvoorbeeld een cruciale rol na het incident met de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge doorheen de verschillende fasen van de reddings- en hulpverleningsactie en als guard vessel achteraf tot na de berging van het gezonken vaartuig. De ZEEHOND was ook lang een vaste waarde op grote maritieme evenementen zoals de Navy Days, waar het brede publiek een bezoek aan boord kon brengen.

Begin 2017, vervoegde de SIRIUS de Vlaamse vloot. Dit multifunctionele vaartuig had als doel om de ZEEHOND op termijn te vervangen. Het schip neemt naast de opdrachten van de ZEEHOND ook heel wat extra opdrachten op zich zoals de ondersteuning van het maritiem onderwijs als opleidingsschip en het uitvoeren van hydrografische en hydrologische metingen in opdracht van de Vlaamse Hydrografie (afdeling Kust). De SIRIUS heeft alles aan boord om uit te groeien tot een helder baken op de Noordzee om haar voorganger de ZEEHOND te vervangen.

Klik hier om enkele foto’s te bekijken.
Klik hier om het filmpje te bekijken.

Bezoek ons op Belgian Boat Show Float in Nieuwpoort

Op 19 en 20 oktober slaat afdeling Kust opnieuw zijn tenten op tijdens de Belgian Boat Show Float in Nieuwpoort. Breng onze stand een bezoekje en kom alles te weten over de bouw van de stormvloedkering of schaf de getijtafels voor 2020 aan.

We mogen een aantal gratis tickets weggeven. Stuur hiervoor een e-mail met je naam en het aantal tickets dat je zou willen.

Alle praktische informatie vind je op de beurswebsite.

Eedaflegging als bekroning voor intensief jaar!

Maandag 30 september sloten 6 zeekanaalloodsen hun opleiding af met een feestelijke eedaflegging.

Ruben Claeys, Jon De Wulf, Roel Schippers, Xavier Sleeckx, Ollivier Vandermeersch en Cleo Vyvey startten 12 maanden geleden hun opleiding tot multivalente loods op het zee- en kanaaltraject. Na een jaar hard werken en studeren konden zij als kers op de taart hun eed afleggen ten aanzien van de administrateur-generaal en hun loodsenpenning in ontvangst nemen.

Herman Van Driessche benadrukte in zijn speech dat de collega’s reeds een mooi traject hebben afgelegd en nu klaar zijn voor de volgende fase in hun loopbaan. Dag na dag, schip na schip, zullen zij als loods verder groeien in het loodsenberoep. Om hen in dit groeiproces bij te staan zal het Loodswezen de nodige begeleiding, opleiding en ondersteuning bieden.

Nathalie Balcaen concludeerde dat de opleiding van de multivalente collega’s een mooi voorbeeld is van samenwerking tussen de verschillende loodsenkorpsen. Ook binnen MDK wenst zij verder in te zetten op samenwerking zowel binnen als tussen de verschillende afdelingen.

De heugelijke gebeurtenis werd afgesloten met een hapje, een drankje en een fijn netwerkmoment.

Samen met de eerste lichting van 4 collega’s zullen zij aan de slag gaan als multivalent zeekanaalloods.

Blusinterventie op de Schelde door ZEESCHELDE

De bemanning van de ZEESCHELDE kreeg op 2 oktober 2019 een oproep dat het baken ‘Bokkersdijk’ brandde. De ZEESCHELDE onderbrak haar werkzaamheden en ging onmiddellijk ter plaatse. Gezagvoerder Steven Van Holt bracht de centrale in Zandvliet op de hoogte en ging ondertussen na bij De Vlaamse Waterweg of er nog stroom op dit oude baken zat. Vervolgens startte de bemanning met blussen en koelen. De brand was al snel onder controle.

Klik hier om enkele foto’s te bekijken.

47ste VTS Committee

In de week van 23 september vond het 47ste VTS Committee plaats van IALA. 94 vertegenwoordigers uit 26 verschillende landen woonden deze bijeenkomst bij, waaronder Els Bogaert, Wim Smets en Stefaan Priem van de  afdeling Scheepvaartbegeleiding.

Els Bogaert (hoofd VTS), Wim Smets (Technisch directeur) en Stefaan Priem (hoofd opleidingen) op het 47ste VTS-Committee, in de IALA Headquarters

De belangrijkste realisatie en een absolute mijlpaal voor de Vessel Traffic Services (VTS) is de afwerking van de IMO-resolutie, waardoor VTS definitief klaar is voor de toekomst.

Daarnaast werkte het VTS Committee de richtlijn ‘VTS Training for Deck Officers’ af die een VTS-training voor zeevarenden uitwerkt en promoot, wat de toekomstige samenwerking zal verbeteren.

Speciale aandacht ging ook uit naar de groeiende rol van Women in Maritime in kader van de World Maritime Day.

Women in Maritime, ook IALA geeft er bijzondere aandacht aan.

Tot slot werden grote stappen vooruit gezet in de update van bestaande en de uitwerking van nieuwe documenten die de harmonisering van deze VTS-dienstverlening wereldwijd zal bevorderen.

Stormvloed – Impact op de kust

Door de combinatie van een storm op zee met een uitzonderlijk springtij werd deze nacht het waakpeil stormtij kust bereikt.

De stormvloedwaarschuwing uitgestuurd door het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust op basis van de voorspellingen van het Oceanografisch Meteorologisch Station bleek accuraat, het waterpeil van 5,60 meter werd bereikt.

Deze verhoogde waterpeilen hebben geen schade veroorzaakt of een risico op overstroming ingehouden.

De uitgevoerde zandsuppleties hebben hun efficiëntie als zeewerende maatregel aangetoond.  Zoals steeds na een storm is er de zichtbare impact van de golven op deze stranden en zijn er vooral langs de oostkust kliffen ontstaan met een hoogte tot 1,50 meter.

Het zand is hierbij verplaatst van hoog naar laag water en dus nog beschikbaar in het systeem van de zachte zeewering. Zoals ook te lezen valt in de conclusies van het CREST-project, wordt dit zand grotendeels op natuurlijke wijze terug op het strand aangebracht.

 Op dit moment is er geen veiligheidsprobleem en moet er geen bijkomend zand aangevoerd worden.

Voor de veiligheid van de strandgebruikers zullen deze kliffen in de loop van deze week wel afgevlakt worden.

Afdeling Kust evalueert dit verder gedurende het komende winterseizoen.

 

Kliffen - Afvlakking

Kliffen – Afvlakking

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Kliffen

Stormvloedwaarschuwing

Voor morgennacht om 03:00 uur lokale tijd wordt een waterstand van 5,60m TAW verwacht.

Omwille van de veiligheid worden de staketsels en havendammen afgesloten voor het publiek.
Ter voorkoming van schade worden de sluizen en de basculebrug in Oostende beveiligd.
Ook de poorten in de stormmuur op de zeedijk van Wenduine worden tijdens deze procedure dichtgezet.

Er is geen risico op overstroming.

Poorten_Stormmuur_Wenduine

De poorten in de stormmuur op de zeedijk van Wenduine staan dicht.

RV SIMON STEVIN als basis voor inzet nieuwe robotica

Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) opende op dinsdag 17 september 2019 het nieuw Marine Robotics Centre (MRC). Deze investering van drie miljoen euro moet ervoor zorgen dat het VLIZ een internationale kennishub wordt voor mariene robotica. Het doel van het MRC is om robots te beheren en ter beschikking te stellen voor onderzoek. Momenteel beschikt het MRC over 3 vaartuigen:

·         ROV “Zonnebloem” (Remote Operated Vehicle): met kabel verbonden onderwatertuig.

·         USV “Adhemar” (Unmanned Surface Vehicle): op afstand bediend. Ontwikkeld voor lange termijn observaties.

·         AUV “Barabas” (Autonomous Underwater Vehicle): elektrisch gestuurd onderwatertuig.

De ROV Zonnebloem is sinds 2012 operationeel en wordt sindsdien uitgezet door de SIMON STEVIN (VLOOT/MDK). Gezagvoerder Daems: “De ROV Zonnebloem wordt gebruikt om beelden te maken van de bodem. Hij beschikt over een grijparm om materiaal mee te brengen naar boven. De installatie aan boord vergt een hele organisatie. Een container met operatorkamer en elektronica, een zware winch met data kabel en de ROV zelf dienen geïnstalleerd te worden. Ook moet er voor dit werk een aanpassing gebeuren aan het A-frame van het schip.  De opmetingen zelf gebeuren via dynamic positioning in nauw overleg met de operator ROV en schipper op de brug aangezien de ROV altijd verbonden is met het schip door data kabels. De USV Adhemar en AUV Barabas zijn er sinds het begin van de zomer bij en ook zij worden, net als de ROV Zonnebloem, uitgezet door onze SIMON STEVIN. De USV Adhemar is een kayak vormig toestel dat autonoom voor onbepaalde tijd de oceanen kan rondvaren en data kan doorsturen via satelliet. Elektriciteit wordt voorzien door zonnepanelen en de USV drijft zichzelf vooruit door de kinetische energie van de golven. De USV is dus altijd in beweging. Hierdoor hebben wij met de bemanning enkele technieken moeten uittesten om dit instrument veilig te kunnen uitzetten en oppikken. Uiteindelijk vonden we een manier waarbij de schipper een constante koers en snelheid vaart in de wind. 4 mensen op dek staan op dat moment klaar met geleide touwtjes en de werkboot positioneert de USV al varende onder het A-frame om hem op te pikken. De derde robot, AUV Barabas, is een torpedovormig vaartuig dat wordt buitengezet met een speciaal daarvoor ontworpen vangnet. De AUV vertrekt zodra hij in het water is en begint zelf een werkgebied af te varen. Voor recovery is de expertise van de VLOOT bemanning van tel. Zij nemen de AUV met de werkboot op zee langszij en begeleiden deze zorgvuldig in het opvangnet. Hierna wordt deze uit het water getrokken en op dek geplaatst. Het blijft telkens een spannend moment waarbij iedereen zeer alert moet zijn. Onlangs ondergingen de USV Adhemar en AUV Barabas aan boord van de SIMON STEVIN succesvol hun Sea Acceptance Test.”

Beelden vind je hier.