Ondertekening afsprakenregeling planningstool waardoor ook binnenvaart straks gepland sluis Terneuzen kan passeren

De werkzaamheden voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen zullen een impact hebben op de scheepvaart. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken wordt de Gent–Terneuzeninformatietool –nu alleen voor zeeschepen en sleepboten- vanaf 1 juli 2017 ook opengesteld voor de binnenvaart. Met deze planningstool kunnen binnenschepen zich vooraf melden om door de sluis te varen. Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat ondertekenden hiertoe op 23 februari 2017 een afsprakenregeling .

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen

In het najaar van 2017 starten de werkzaamheden voor de Nieuwe Sluis in het sluizencomplex van Terneuzen. In plaats van drie sluizen zullen dan twee sluizen beschikbaar zijn. Tijdens de bouw – tot 2022- valt de derde sluis (Middensluis) uit. Op die plek komt de Nieuwe Sluis. De binnenschippers die de sluis moeten passeren, zijn dan ook beducht voor vertragingen tijdens de bouwperiode. Een goede planning is daarom noodzakelijk.

foto ondertekening 23.02.2017

Ervaring met planning van zeeschepen

De sluispassage van zeeschepen wordt al vanaf 2012 vooraf verplicht gepland. Zo kan het schutten vlot verlopen en worden wachttijden zoveel mogelijk vermeden of ingeperkt. De passage van de binnenvaart werd tot nu toe nog niet vooraf gepland.

Volle capaciteit van de sluis benutten

Met een goede planning kan de beschikbare capaciteit beter worden ingezet en weten de schippers vooraf hoe laat ze kunnen schutten. Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen. Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn.

Binnenschippers kiezen zelf of ze hun sluispassage vooraf inplannen of niet. Een binnenschip zal zich ook nog steeds, net zoals nu, per marifoon kunnen aanmelden bij de sluis. Het schip wordt dan ingedeeld op de eerst mogelijke vrije positie.

Samenwerking voor een vlotte sluisplanning

De planningstool wordt gebouwd in opdracht van het Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat. De bouw van de tool kost tweehonderdduizend euro en wordt voor de helft gefinancierd door het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Bij de voorbereidingen zijn daarnaast het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, de Koninklijke BLN-Schuttevaer, het Loodswezen, het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer en Waterwegen en Zeekanaal betrokken.

 

 

KNOKKE-HEIST: 1,2 MILJOEN KUBIEKE METER ZAND OM STORMSCHADE TE HERSTELLEN

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft in Knokke-Heist de aftrap gegeven voor het herstel van de stranden die beschadigd raakten door storm Dieter. Er wordt in totaal 17 miljoen euro geïnvesteerd en 1,2 miljoen kubieke meter zand opgespoten. “Alle werken moeten voltooid zijn op 15 april”, zegt Weyts.

Op 13 januari werd de Vlaamse Kust getroffen door storm Dieter. De opeenvolging van hoge waterstanden zorgde voor aanzienlijke schade aan onze stranden. Er ontstonden kliffen tot 2 meter. Er waren zelfs kliffen tot 4 meter hoog op plaatsen waar de zee de natuurlijke duinvoet bereikt. De precieze schade werd gedetailleerd in kaart gebracht met een inspectievlucht en speciale LiDAR-technologie. “Dieter heeft ruim 1,25 miljoen ton zand verplaatst”, zegt Weyts. “We zijn na de storm meteen begonnen aan een groot plan om alle schade te herstellen”.

Eén maand na de storm is het startschot gegeven voor de herstellingswerken aan de stranden en de meest kwetsbare duinen. Er wordt gekozen voor een herstel van de natuurlijke zachte zeewering met zandsuppleties. De focus ligt op de stranden die het meest kwetsbaar zijn en waar de duinen het sterkst aangetast zijn.

De Afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust slaan de handen in elkaar om de werken zo snel mogelijk te voltooien. Er wordt samengewerkt met de Vlaamse Baggeraars DEME, Jan De Nul en DC Industrial.

In Knokke-Heist vinden vanaf 20 februari suppletiewerken plaats over een lengte van ruim 2 kilometer. Er wordt ongeveer 300.000 kubieke meter zand opgespoten. Een baggerschip van Jan De Nul voert dat zand aan vanop de Hinderbanken, ruim 40 kilometer voor de kust. De werken in Knokke-Heist zullen een 5-tal weken duren.
Dit voorjaar worden ook nog herstellingswerken uitgevoerd in De Haan, Bredene en Middelkerke. Er vinden ook werken plaats tijdens de Paasvakantie, maar alles wordt in het werk gesteld zodat toeristen geen enkele hinder ondervinden van de werken.

Alles samen zal er 1,2 miljoen kubieke meter zand opgespoten worden. “Dit soort werken is sterk weersafhankelijk”, beseft Weyts. “Toch moet alles afgewerkt zijn tegen 15 april. Drie aannemers werken parallel om de herstellingswerken zo spoedig mogelijk af te ronden. Tijdens de paasvakantie zullen toeristen geen hinder ondervinden. In het zomerseizoen zal er zelfs niets meer te merken zijn van de werken”.

Verkeersleiders Zandvliet varen mee met de Zeeschelde

Voor de jaarlijkse herhalingstraining varen de verkeersleiders van verkeerscentrale Zandvliet mee aan boord van de boeienlegger ‘Zeeschelde’. Op die manier kunnen ze hun werkingsgebied vanuit een ander perspectief bekijken en  nog beter complexe verkeerssituaties inschatten. Tijdens de vaardag komen de geulen Zandvliet/Berendrecht en Kallo aan bod, het integrale Deurganckdok, de vernieuwde betonning in het Schaar van de Noord en de diverse ontschepingsplaatsen. Tot slot zien ze ook een man over boord-oefening, die voor velen een eerste kennismaking was met een reddingsactie op het water.

Op vrijdag 10 februari 2017 vond de eerste vaardag plaats, in samenwerking met de collega’s van VLOOT.

Op vrijdag 10 februari 2017 vond de eerste vaardag plaats, in samenwerking met de collega’s van VLOOT.

De reacties op de eerste vaardag zijn unaniem positief en tonen aan hoe belangrijk het voor VTS-verkeersleiders is om ook op deze manier hun werkveld te leren kennen.

De komende weken zijn er nog 6 vaardagen gepland.

De komende weken zijn er nog 6 vaardagen gepland.